Cara Membuat Kolaj Foto pada iPad

Membuat kolaj adalah kaedah yang menyeronokkan dan mudah untuk memberikan ingatan anda lebih banyak daripada satu gambar yang pernah ada. Walau bagaimanapun, boleh menjadi sedikit tugas untuk melakukannya dalam perisian penyuntingan foto tradisional. Lain kali anda ingin membuat kolaj, ambil kerumitan dengan membuatnya secara langsung di iPad anda. Terdapat banyak aplikasi bagus di luar sana yang dapat membantu anda mengubah iPad anda menjadi binatang yang membuat kolaj. Kami akan melihat dua pilihan paling popular, PicCollage dan Diptic, dan menunjukkan kepada anda bagaimana ia berfungsi.

Cara Membuat Kolaj Foto pada iPad

buat kolaj foto pada Ipad

PicCollage

Ini adalah aplikasi yang sangat mudah digunakan dengan antara muka intuitif. Percuma di App Store dan mempunyai penilaian 4.8 yang mengagumkan untuk penulisan ini. Ini mempunyai banyak ciri menarik untuk menjadikan bahagian kreatif anda berfungsi, seperti pelekat, kad, dan perpustakaan besar grid templat. Mari kita mulakan.

  1. Tambahkan foto anda - Pertama, anda ingin menambahkan foto anda ke PicCollage. Setelah memuat turun dan melancarkan aplikasi pada peranti anda, ketik ikon Foto dan pilih foto yang ingin anda tambahkan. Anda juga boleh menambahkan foto dari galeri peranti anda atau Facebook dan Instagram. Cukup ketuk foto yang ingin anda sertakan dan kemudian ketuk tanda centang di kanan atas skrin apabila anda selesai.

    Cara membuat kolaj foto di Ipad

  2. Pilih grid anda - Kotak adalah templat di mana anda akan menyusun foto anda. Ini adalah langkah penting kerana grid yang berbeza akan memberikan estetika reka bentuk yang berbeza. Setelah memilih foto anda, luangkan masa anda dan tatal pada pilihan grid. Susun atur yang betul akan memberikan struktur komposisi anda, tidak seperti bagaimana buku komik menggunakan grid untuk menceritakan kisah visual. PicCollage akan menghasilkan grid yang sesuai berdasarkan foto yang anda pilih.

    Cara membuat kolaj foto di Ipad

  3. Atau Gaya Bebas - PicCollage juga membolehkan anda memulakan dari ruang kerja kosong dan bukannya menggunakan grid yang telah ditentukan. Ini adalah pilihan yang bagus untuk menjadikan kolaj anda benar-benar unik. Untuk melakukan ini, anda akan mengetuk pilihan Gaya Bebas dari skrin utama aplikasi. Anda akan melihat menu dengan segera; ketik ikon foto dan pilih foto yang anda mahukan di kolaj anda. Foto akan disusun secara rawak di ruang kerja.

    Cara membuat kolaj foto pada Ipad

  4. Jadikan ia milik anda - Sebaik sahaja anda memilih grid yang betul untuk kolaj anda atau meletakkannya dalam fungsi Freestyle, keseronokan sebenar akan bermula. Aplikasi ini menawarkan sekumpulan fungsi yang sangat kuat untuk menyesuaikan kolaj anda. Ubah saiz grid anda, ubah latar belakang, atau tambahkan pelekat untuk menjadikan kolaj anda muncul. Setelah berpuas hati, ketik butang Selesai di kanan bawah. Anda kemudian boleh menyimpan kolaj pada peranti anda atau memuat naiknya terus ke pelbagai media sosial.

Diptik

Sekiranya anda tidak keberatan menggunakan aplikasi berbayar, Diptic adalah pilihan lain untuk membuat kolaj. Ini adalah satu lagi aplikasi yang sangat popular dengan reka bentuk yang sangat intuitif. Prosesnya sangat serupa dengan yang sebelumnya, kecuali untuk susunan operasi yang berbeza.

Dalam Diptic, anda akan memulakan dengan memilih grid pilihan anda dari pilihan yang telah ditentukan. Diptic menampilkan susun atur perpustakaan besar yang disusun mengikut kategori.

Setelah memilih susun atur anda, anda akan diminta memilih foto anda. Mengetuk ke mana sahaja dalam susun atur akan mengakses galeri gambar telefon anda. Anda boleh menambahkan foto satu persatu atau memilih Multi di bahagian atas skrin untuk menambahkan beberapa gambar sekaligus.

Apabila foto anda dipilih, anda dapat menyesuaikan susun atur dan beralih ke hiasan. Diptic menawarkan lebih banyak ciri daripada PicCollage, seperti penyesuaian nisbah aspek dan penyuntingan gambar. Sebilangan besar fungsi asas seperti menambahkan teks dan pemformatan sempadan terdapat di Diptic juga. Sekiranya anda mencari lebih banyak fungsi, Diptic memberikan nilai hebat pada $ 2,99 di App Store.

Keluar sana dan buat beberapa kolaj

Seperti yang anda lihat, anda tidak memerlukan ijazah dalam seni rupa untuk membuat kolaj yang hebat. Aplikasi yang elegan ini akan menolong anda membuat kolaj indah dengan serta-merta yang mempunyai semua ciri reka bentuk profesional. Kedua-dua aplikasi ini menawarkan pelbagai ciri intuitif yang akan memuaskan kebanyakan pengguna. PicCollage adalah pilihan percuma tanpa embel-embel dan pendekatan yang sangat mudah. Sekiranya anda memerlukan sedikit kelonggaran dan tidak keberatan membayarnya, anda mungkin tidak perlu melihat lebih jauh daripada Diptic.

Terdapat banyak aplikasi bagus lain selain PicCollage dan Diptic jika ini tidak memenuhi keperluan anda. Terokai pilihan anda dan beritahu kami mana yang anda fikir paling sesuai.