Cara Membuat Tangga di Terraria

Tangga adalah jenis platform penting dalam pengalaman bangunan Terraria. Ketika datang ke tangga dan platform, selain membuat jalan interaktif yang kuat di mana saja, termasuk ke udara yang tipis, mereka dapat berguna untuk menyekat beberapa musuh dan memerangi bos.

Cara Membuat Tangga di Terraria

Sudah tiba masanya untuk memulakan perjalanan anda menjadi pembangun utama!

Panduan ini merangkumi versi Terraria PC, Consoles, dan Mobile.

Cara Membuat Tangga di Terraria

Membuat tangga di Terraria agak mudah setelah anda memiliki semua bahan. Inilah cara untuk memulakan:

Langkah 1 - Bahan Prasyarat Tangga

Anda boleh melangkau langkah ini sekiranya anda mempunyai bahan. Apa-apa tukul akan dilakukan untuk membuat cerun keluar dari pelantar. Jenis dan jumlah bahan yang selebihnya akan berbeza-beza sesuai dengan apa yang anda bayangkan.

Sekiranya anda tidak mempunyai tukul, anda boleh menggunakan meja kerja dan kayu untuk membuatnya. Landasan dan palang akan membolehkan anda membuat lebih banyak jenis palu, seperti besi, emas, dan platinum. Jadi, jika anda ingin membina tangga lebih cepat, tukul tingkat yang lebih tinggi dapat membantu berkat jarak yang lebih luas dan ayunan yang lebih pantas yang ditawarkannya. Pada akhirnya, itu bergantung pada langkah pemain. Namun, "Kursor pintar" tetap menjadi alternatif yang baik.

Langkah 2 - Bangunan Tangga di Terraria

Sebilangan besar platform tidak dapat dibuat dengan menggunakan meja kerja. Sebaliknya, anda boleh membuatnya menggunakan inventori anda. Untuk membuat tangga sederhana, periksa arahan berikut:

  1. Kumpulkan bahan-bahan ini: pelantar, dinding, dan tukul.

  2. Letakkan platform di udara secara pepenjuru, tepat di mana anda ingin membina tangga.

  3. Tekan setiap platform sekali menggunakan tukul anda. Melakukan ini akan mengubahnya menjadi tangga miring.

"Smart Cursor" disyorkan untuk meletakkan tangga kerana anda tidak perlu memalu setiap platform ketika menggunakannya. Untuk memperbaiki salah tempat dan kesalahan lain, anda juga boleh menggunakan pukulan tukul keempat. Melakukan ini akan mengembalikan platform ke kedudukan lalai.

Anda boleh menggunakan beliung untuk salah letak. Adalah mungkin untuk menggabungkan tangga dengan arah yang berbeza secara kreatif untuk bergerak dengan mudah. Anda boleh pergi setinggi yang anda mahukan.

Menggunakan beliung untuk membetulkan kesilapan membantu mempercepat prosesnya. Selain itu, arahkan dan klik pada platform yang bentuknya ingin anda ubah untuk pembetulan.

Bangunan Tangga

Petua bonus untuk pembangunnya ialah anda juga boleh membuat tangga untuk naik dan turun. Tangga juga terdiri daripada pelantar dan balok dengan dinding. Untuk membuat tangga, mulakan dengan meletakkan beberapa platform setinggi yang diperlukan. Kelilingi ini dengan, misalnya, balok kayu. Untuk mengatasinya, berikan tangga yang sesuai dengan menggunakan dinding. Seseorang harus menggunakan beliung untuk membuang blok yang tidak sengaja diletakkan.

Cara Membuat Tangga untuk NPC

Sekiranya anda telah berusaha membuat NPC bergerak di bangunan anda dan bersosial dengan mudah, bangunan yang dihubungkan dengan teliti akan membantu. Membuat tangga untuk NPC tidak berbeza dengan membuat tangga "dasar". Oleh itu, tangga kayu biasa sudah mencukupi.

Perhatikan bahawa apabila anda mengumpulkan beberapa tangga dalam susunan tertentu, NPC mungkin sukar untuk turun. Sekiranya tidak disengajakan, jangan meletakkan platform di atas tangga kerana NPC tidak dapat melaluinya, yang akan menyebabkan mereka terjebak di lantai.

Selain itu, NPC tidak akan menggunakan tangga spiral atau tangga. Ikuti langkah dari bahagian awal untuk keterangan lebih lanjut mengenai pembinaan tangga.

Cara Membuat Tangga Spiral

Walaupun tangga spiral tidak mempunyai fungsi yang sama dengan tangga biasa, mereka menenangkannya dengan estetika. Pendek kata, anda tidak boleh menaiki tangga ini. Sebaliknya, anda harus melompat ke platform.

Ikuti arahan ini untuk membuat tangga spiral:

  1. Dapatkan balok kayu dari kilang papan. Satu kepingan kayu boleh membuat dua balok kayu.

  2. Letakkan balok di mana anda ingin membina tangga spiral.

  3. Apabila bermula di bahagian bawah, mulailah dengan meletakkan platform beberapa batu dari balok.

  4. Seterusnya, letakkan pelantar di struktur balok kayu dengan memotongnya jika perlu. Disarankan mengikuti corak.

  5. Jangan memecahkan struktur balok kayu semasa meletakkan pelantar di sisinya atau "di belakang" di atasnya.
  6. Selesai membina tangga mengikut corak berpusing.

  7. Sudah tiba masanya untuk mengisi jurang menggunakan apa sahaja jenis dinding yang anda sesuai. Jenis yang sepadan lebih disukai.

Rasuk kayu tidak penting untuk fungsi, tetapi hanya estetika. Anda tidak boleh meletakkan sesuatu di depan balok melainkan anda memecahkan beberapa blok. Oleh itu, balok kayu dan Tangga Spiral menawarkan hiasan dan bukannya fungsi. Oleh kerana pemain Terraria mementingkan estetika ketika membina, bahan seperti balok kayu secara subyektif penting untuk Tangga Spiral untuk menyenangkan mata.

Cara Membuat Tangga Batu

Ingat, apabila anda menggunakan tukul pada blok, anda boleh membuat separuh blok dan cerun setelah memukulnya. Kedua-dua cerun dan separuh blok membuat tangga meyakinkan apabila dibuat dengan jenis blok yang sesuai.

Anda boleh membuat banyak platform menggunakan inventori anda selagi anda mempunyai bahan. Perkara yang sama berlaku untuk platform Batu.

Sebelum membina, anda memerlukan tukul, batu bata kelabu untuk membuat platform dan dinding Batu. Juga, ingatlah untuk membawa beliung ke tapak pembinaan untuk pembetulan cepat. Setelah anda mengumpulkan bahan-bahan yang diperlukan, sudah tiba masanya untuk mula membina. Untuk membuat tangga Batu, ikuti arahan berikut:

  1. Setelah dibuat, letakkan platform Batu secara menyerong tepat di mana anda ingin membuat tangga.

  2. Anda boleh menghubungkan platform dengan memukul setiap satu sekali dengan tukul.

Semua platform pada dasarnya sama. Oleh itu, "mengapa" di sebalik membina platform Batu boleh disebabkan oleh dua sebab: estetik atau praktikal.

Sebab praktikalnya ialah pelantar Batu tidak tahan dengan lava (seperti Obsidian). Proyektil dan cecair senjata boleh melalui platform. Walaupun kelihatan bertentangan, semua platform akan meleleh jika anda menjatuhkannya terus ke lava, termasuk yang Batu dan Obsidian. Sebagai pengecualian, platform Batu dan Obsidian akan bertahan lava apabila anda meletakkannya di blok. Mereka akan mencair setelah dibuang ke dalam lava.

Cara Membuat Tangga di Terraria Mobile

Versi Terraria Mobile agak serupa dengan versi PC dan Konsol. Oleh itu, maklumat sebelumnya juga berlaku di sini. Anda boleh membuat sebahagian besar platform menggunakan inventori anda, dengan pengecualian.

Sebelum membina, membuat kerajinan dinding, platform, tukul dan, bawa beliung untuk pembetulan. Semua bahan ini boleh dibuat dalam pelbagai jenis. Setelah dikumpulkan, ikuti arahan ini untuk membina tangga:

  1. Setelah membuat platform anda, letakkan secara menyerong tepat di tempat anda ingin membina tangga.

  2. Gunakan tukul untuk memukul setiap platform sekali. Melakukan ini akan membina tangga condong.

Pukulan tukul keempat mengembalikan platform ke kedudukan lalai, yang sangat berguna untuk pembetulan. Anda boleh menggabungkan tangga dengan arah yang berbeza untuk pergerakan yang lebih baik. Perhatikan bahawa anda boleh membina setinggi yang anda mahukan.

Gunakan meja kerja dan kayu untuk membuat tukul jika anda tidak memilikinya. Anda boleh membina lebih banyak palu menggunakan Anvil dan palang, seperti palu platinum, emas, dan besi. Palu bertingkat lebih tinggi dapat mempercepat proses pembinaan.

Lengkapkan beliung untuk memperbaiki kesilapan. Selain itu, arahkan dan klik pada platform yang bentuknya ingin anda ubah untuk pembetulan.

Mengapa Saya Tidak Boleh Membuat Tangga di Terraria?

Tidak seperti di Console, versi PC Terraria hanya akan menunjukkan kepada anda apa yang dapat anda hasilkan dengan sumber yang anda miliki sekarang. Oleh kerana had ini, anda perlu berbincang dengan "Panduan" untuk mendapatkan petua dan membuat resipi, termasuk tangga. Panduan adalah NPC pertama. Dia akan bertelur di dekat anda ketika anda membuat dunia Terraria anda.

Sekiranya anda kehilangan Panduan anda atau NPC lain, membina rumah mereka akan menjadikan mereka bersuara semula.

Kayu adalah satu-satunya bahan yang anda perlukan untuk membina rumah kayu yang berfungsi. Setelah mengumpulkan kayu, gunakan Workbench untuk membuat kerusi, meja, dan dinding untuk rumah anda. Anda boleh memilih bahan apa pun, walaupun anda tidak boleh membuat rumah menggunakan pasir dan kotoran. Perhatikan bahawa beberapa NPC memerlukan jenis kediaman tertentu untuk tinggal di dalamnya.

Rumah kecil yang terbuat dari kayu dan pintu kayu cukup untuk bahagian luarnya. Di bahagian dalam, anda perlu mengisi seluruh rumah dengan dinding kayu, beberapa obor, meja kayu dan, kerusi kayu. Setelah rumah itu dibina, buka inventori anda semasa berada di dalamnya. Pilih Ikon Perumahan di sebelah kanan dan klik padanya untuk menelurkan NPC yang hilang. Rumah ini akan diberikan NPC ini. Anda boleh mengubah apa yang tinggal NPC di sebuah rumah dengan mengklik Ikon Perumahan.

Walaupun berunding dengan Panduan dapat membantu anda membuat tangga dan perkara lain, ada perkara kecil lain yang perlu dipertimbangkan untuk membina dengan betul. Ini adalah:

  • Buat platform yang diperlukan.

  • Pastikan untuk membuat tukul dan melengkapkannya.
  • Letakkan platform cukup dekat untuk membuat tangga.

  • Sambungkan setiap platform dengan tukul. Amalan menjadikan sempurna.

Membina adalah untuk Menghiburkan Diri Sendiri

Sudah tiba masanya untuk memulakan jurang, menghentikan musuh tertentu daripada melewati, mempunyai akses bumbung yang stabil. Anda bahkan boleh membuat arena pertempuran untuk gerombolan dan ketua musuh. Ini dan banyak lagi pengembaraan menanti anda di dunia Terraria anda. Pastikan untuk berkongsi.

Apa gunanya anda memberikan platform anda? Dengan bahan apa tangga spiral ideal anda dibina? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.