Ulasan Microsoft Lumia 950: Seberapa baik telefon Windows 10 pertama Microsoft?

Ulasan Microsoft Lumia 950: Seberapa baik telefon Windows 10 pertama Microsoft?

Gambar 1 dari 7

Ulasan Microsoft Lumia 950

Ulasan Microsoft Lumia 950
Ulasan Microsoft Lumia 950: Lensa kamera
Ulasan Microsoft Lumia 950: Contoh kamera
Ulasan Microsoft Lumia 950: Contoh kamera
Ulasan Microsoft Lumia 950: Contoh kamera
Ulasan Microsoft Lumia 950: Contoh kamera, pemandangan jalan rendah
£ 420 Harga semasa dikaji

Microsoft Lumia 950 adalah telefon pintar Windows 10 pertama Microsoft. Itu sahaja menjadikannya masalah besar. Dan jika anda peminat telefon Windows, lewati dua perenggan berikutnya, kerana saya akan mengatakan sesuatu yang mungkin akan anda marah.

Mari kita keluarkan ini pada awalnya - ini bukan telefon siapa pun tetapi peminat Windows yang berdedikasi akan membeli hari ini, esok atau minggu depan. Bagi kebanyakan orang, Windows 10 Mobile pada masa ini bukan alternatif praktikal untuk telefon bimbit Android atau iPhone.

Dalam beberapa tahun, siapa tahu? Berdasarkan apa yang saya lihat setakat ini mengenai telefon pintar baru Microsoft, saya katakan masa depan, jika tidak benar-benar cerah, sekurang-kurangnya kelihatan menarik.

Ulasan Microsoft Lumia 950: Windows 10 Mobile

Sebabnya, tentu saja, adalah Windows 10 Mobile OS baru untuk telefon pintar, yang kita lihat - pada peranti baru - untuk pertama kalinya di sini. Apa perbezaan antara ini dan Windows Phone 8.1 lama?

Secara visual, tidak banyak. Kedua-duanya berkongsi struktur navigasi yang biasa. Kotak Tile Langsung yang ditatal secara menegak dan dapat disesuaikan tetap ada, begitu juga dengan Kedai, menu tarik turun Pusat Tindakan dan senarai abjad semua aplikasi di sebelah kanan skrin utama.

Di bahagian paling bawah skrin, anda akan menemui tiga kekunci navigasi yang biasa: belakang, rumah dan carian. Dengan menekan butang belakang muncul paparan multitasking, di mana anda boleh mengurus, melancarkan dan menghentikan aplikasi yang baru anda gunakan. Malah Cortana berfungsi dengan cara yang serupa, walaupun untungnya ada perubahan besar dalam apa yang dapat dilakukannya, termasuk kemampuan menulis dan mengirim e-mel dari awal, dan sistem pengenalan suara inti itu sendiri nampaknya juga bertambah baik.

Selebihnya perbezaannya halus, namun pelbagai dan terutamanya di belakang tabir. Skrin utama lebih disesuaikan daripada sebelumnya, dan kelihatan jauh lebih moden. Anda boleh, misalnya, sekarang menambahkan gambar latar, sedangkan Windows 8.1 hanya membenarkan gambar latar belakang jubin.

Kekunci pintasan Pusat Tindakan, yang terdapat di bahagian atas skrin semasa anda memunculkannya, dapat diperluas dengan satu ketukan, menambahkan dua baris togol lagi. Pemberitahuan itu sendiri kini boleh diambil tindakan langsung. Sebenarnya, jika anda menggunakan Windows 10 pada komputer riba sekarang, ini kelihatan serupa dengan Pusat Pemberitahuan yang terdapat di sudut kanan bawah desktop.

Itu memberi anda petunjuk mengenai teras pusat Windows 10 Mobile. Tujuan yang dinyatakan oleh Microsoft adalah untuk membuat tampilan dan nuansa yang konsisten di semua peranti - telefon, komputer riba, desktop dan tablet - dan sampai tahap tertentu, mereka berjaya. Lancarkan menu tetapan di Lumia 950 dan anda akan mengalami rasa déja vu: gaya, ikon, bahkan tajuknya sama.

Kuncinya adalah seni bina aplikasi Universal Microsoft, yang menyokong segalanya. Oleh itu, menu Tetapan dan Pusat Tindakan, tidak hanya berkongsi penampilan yang sama, tetapi juga kod yang mendasari. Perkara yang sama berlaku untuk aplikasi pramuat inti: aplikasi Store, Mail, Kalendar, Foto dan versi mudah alih Office adalah semua aplikasi Universal dan berfungsi sama di semua jenis peranti.

Dalam erti kata praktikal, itu masuk akal. Di masa depan, pembangun hanya akan memiliki satu aplikasi untuk dikembangkan, dan hanya perlu menghabiskan semua usaha itu sekali. Mereka hanya mempunyai satu kod yang ditetapkan untuk dijaga, menjimatkan kos yang berterusan, dan itu mungkin dapat meyakinkan beberapa syarikat bahawa akhirnya perlu melabur sedikit lebih banyak di platform Windows.

Namun, belum ada banyak bukti mengenai konsep tersebut. Bercakap dengan Microsoft kerana mendapatkan aplikasinya sendiri, tetapi tidak ada banyak bukti mengenai kerja pengembangan pihak ketiga setakat ini. Pada demo, saya ditunjukkan Audible, BBC Store, Penjaga dan Ahli ekonomi, dan berjanji bahawa Netflix dan Instagram sedang dalam perjalanan, tetapi di luar ini, pemilihannya tipis.

Konsep aplikasi Universal jelas berfungsi. Tayangan awal adalah bahawa aplikasi Foto berkesan, seperti aplikasi Mail dan Kalendar, dan penyemak imbas Microsoft Edge berfungsi seperti yang diiklankan juga. Walau bagaimanapun, aplikasi Office merasa sedikit kelam di telefon, khususnya menu Ribbon yang telah dipindahkan ke bahagian yang berkembang di bahagian bawah layar.

Ulasan Microsoft Lumia 950: Continuum

Ciri Windows 10 Mobile yang paling menarik dan menarik adalah Continuum. Pasangkan penyesuai video ke port USB Type-C Lumia 950 dan anda dapat menghubungkan telefon anda ke monitor atau TV mana pun dan menggunakannya seperti PC desktop. Yang perlu anda tambah ialah papan kekunci Bluetooth untuk menyelesaikan pakej. Tetikus tidak diperlukan sepenuhnya, kerana skrin telefon anda berubah menjadi pad jejak multitouch - dan yang agak berkesan pada masa itu.

Saya juga dapat membuatnya berfungsi dengan penyesuai Apple Type-C to VGA, walaupun pada resolusi yang agak kasar. Anda memerlukan penyesuai HDMI atau DisplayPort untuk berjalan pada 1080p. Walau bagaimanapun, Display Dock 79 £ Microsoft adalah kaedah terbaik untuk berhubung. Komponen logam dan elektronik bersaiz tapak tangan yang kukuh ini dilengkapi dengan tiga port USB, ditambah output video HDMI dan DisplayPort - dan menjadikan tugas menyambungkan telefon anda ke monitor anda lebih mudah.

Jadi apa yang boleh anda lakukan dengan telefon anda dalam mod Continuum? Peliknya, bukan banyak - sebenarnya, kurang dari yang anda dapat dalam mod telefon biasa. Anda tidak dapat menjalankan aplikasi desktop Windows penuh, hanya aplikasi Universal, dan pada masa ini tidak banyak aplikasi di sekitarnya, selain daripada aplikasi utama Microsoft. Anda bahkan tidak dapat menjalankan aplikasi yang dirancang untuk Windows Phone 8.1 di Continuum, walaupun aplikasi tersebut akan berjalan di skrin telefon sementara desktop semu anda berjalan di monitor atau TV anda.

Walau bagaimanapun, ia berfungsi dengan cukup responsif, dan jika anda berada dalam situasi di mana anda perlu melakukan pengetikan yang serius, dan tidak mempunyai komputer riba, kemampuan untuk menghubungkan ke skrin yang lebih besar dan menyambungkan papan kekunci yang betul dan tetikus boleh berguna. Adakah anda akan mula membawa hanya telefon anda dan bukannya komputer riba? Tidak. Tetapi Microsoft sekurang-kurangnya berusaha memberi anda pilihan dalam keadaan tertentu.

Ulasan Microsoft Lumia 950: Reka bentuk dan spesifikasi

Di luar perisian, ia adalah beg campuran. Di dalam Lumia 950, anda akan menemui cip Qualcomm Snapdragon 808 - unit hexa-core yang sama yang digunakan dalam Google Nexus 5X baru-baru ini dan LG G4 yang dilancarkan awal tahun ini.

Terdapat 3GB RAM untuk menyokongnya, storan 32GB dan slot microSD untuk pengembangan pada storan itu. Anda boleh menambahkan sehingga 200GB tambahan, jika anda mahu, dan bateri boleh diganti. Tidak semenjak LG G4 muncul awal tahun ini, apakah saya mempunyai kombinasi praktikal telefon pintar yang lengkap dalam telefon pintar utama, begitu baik untuk Microsoft di bahagian depan.

Syabas, juga, dengan menekan HD AMOLED quad yang tajam, Gorilla Glass 3-top-top ke dalam bingkai 5.2in Lumia 950, dan apa yang kelihatan seperti kamera 20-megapiksel spesifikasi teratas, yang disertakan dengan optik Carl Zeiss, imej optik penstabilan, denyar tiga LED dan rakaman video 4K. Tidak ada pembaca cap jari, yang terasa seperti peninggalan besar sekarang, walaupun pengenalan Windows Hello iris yang membuka kunci teknologi tidak berfungsi dengan baik sebaik sahaja anda menyiapkannya.

Walau bagaimanapun, walaupun spesifikasi adalah yang terbaik, rupa dan nuansa jauh dari itu. Betul, saya pergi sejauh ini untuk menyebutnya jelek. Ia polos, tanpa ciri, dan belakang dibuat dari plastik nipis yang terdengar sangat kosong ketika anda mengetuknya. Kemasan matte benar-benar tidak bersemangat, dan hiasan logam yang mengelilingi lensa kamera hanya menarik perhatian kerana yang lain sangat membosankan. Sekiranya anda menyukai telefon pintar anda yang glamor dan mewah, ini bukan telefon pintar untuk anda.

Masih saya suka Nexus 5X, walaupun cacat reka bentuknya, dan Lumia 950 mencapai set nota reka bentuk yang serupa.