Cara Mencari, Mengumpulkan, dan Menggunakan Amethyst di Minecraft

Amethyst adalah tambahan baru-baru ini untuk permainan Minecraft (ditambahkan dalam kemas kini 1.17) dan membolehkan pemain membuat beberapa item baru termasuk cermin mata, item baru untuk permainan yang membolehkan pemain memperbesar objek jauh tanpa memasang mod. Persoalannya tentu saja, di mana anda mendapat bahan baru ini, dan setelah anda melakukannya, apa sebenarnya yang dapat anda lakukan dengannya?

Cara Mencari, Mengumpulkan, dan Menggunakan Amethyst di Minecraft

Mencari Amethyst

Satu-satunya tempat di Minecraft yang dapat anda temui kecubung adalah di dalam geod terletak di dimensi dunia Minecraft anda. Geode ini akan bertelur di bahagian bawah tanah dari mana-mana bioma, dan juga di beberapa lautan pada atau di bawah paras 70 (tahap 64 adalah permukaan laut untuk rujukan). Jelas, jika anda bermain di dunia lama, anda perlu mencari kawasan generasi baru untuk mendapatkan akses ke geod dan kandungan baru yang lain dari kemas kini 1.17 kerana mereka hanya bertelur ke dunia setelah penghasilan potongan awal.

Salah satu kaedah termudah untuk mencari geode adalah melakukan perjalanan di sepanjang pantai dan mencari struktur bulat licin yang melekat keluar dari pasir. Warna gelap dari bahan basalt berbeza dengan pasir berwarna terang sehingga mudah dilihat, walaupun pada jarak yang jauh.

Sebagai alternatif, anda boleh berenang di lautan dan melihat mereka mengintip dari dasar laut, atau bukit dan jurang bawah air. Mereka agak sukar untuk melihatnya dengan cara ini, tetapi struktur bulat yang halus cenderung menghilangnya, terutama sekali kegelapan awal di bawah air mulai memudar.

Sebaik sahaja anda menemui Geode

Apabila anda berjaya mencari geode, ada kemungkinan yang baik (95% sebenarnya) bahawa terdapat keretakan di bahagian luarnya di mana anda boleh masuk. Sekiranya tidak ada retakan, atau tidak terdedah ke arah yang ingin Anda masuki, Anda harus menambang jalan masuk ke kecubung. Pastikan anda menggunakan beliung untuk memastikan apa yang anda miliki jatuh sebagai blok daripada hanya pecah.Lapisan terluar adalah basalt halus, blok berwarna gelap baru yang sejuk yang semestinya menambahkan beberapa perincian tambahan pada bangunan yang tidak menyenangkan itu.

Nampaknya kita akan memasuki cara ini dengan cara lama

Di dalam basalt terdapat calcite, blok berwarna terang baru yang hanya dapat dijumpai di dalam geod dan jalur di bioma puncak batu. Sepertinya blok ini adalah hiasan semata-mata, tetapi Minecraft selalu berubah dan anda tidak pernah tahu bila blok seperti ini akan diberi tujuan baru. Juga, kerana ia tidak mempunyai generasi mekanik yang tidak bermakna kalsit adalah bahan terbatas dalam permainan, menjadikannya komoditi yang berharga.

Akhirnya, di dalam kalsit, anda akan menemui blok kecubung anda dan tunas kecubung, dengan tunas kecubung dan kelompok amethyst yang tersebar di seluruh permukaan. Sama sekali tidak akan menyakitkan anda untuk menambang semua blok kecubung, tunas kecubung, dan kelompok amethyst yang anda dapati di dalam geode. Pastikan anda menggunakan sentuhan sutera pada tunas kecubung atau jika tidak patah.

Walau bagaimanapun, jika anda mahu sumber yang boleh diperbaharui kristal kecubung yang akan digunakan untuk hiasan atau membuat kaca berwarna, anda pasti membiarkan blok amethyst yang baru tumbuh. Dari masa ke masa, blok ini akan menghasilkan kristal kecubung baru, tumbuh lebih besar, dan lebih besar sehingga mencapai potensi penuh mereka, yang membolehkan anda mengambilnya dan membuatnya menjadi blok atau barang lain.

Amethyst yang baru tumbuh akhirnya akan menumbuhkan tunas baru di tempat kosong, atau menambah saiz yang sudah ada.

Amethyst pemula sayangnya tidak dapat digerakkan untuk bertahan hidup, bahkan dengan sihir Sentuhan Sutera atau dengan menolaknya dengan piston, semoga anda dapat menemui geode dekat dengan tempat anda mendirikan kem di dunia Minecraft anda.

Apa yang perlu dilakukan dengan kecubung anda

Sekiranya anda mempunyai akses ke beliung dengan Sentuhan sutera pesona anda boleh menambang tunas kecubung (tiga peringkat pertama pertumbuhan kecubung) dari blok amethyst yang baru tumbuh sebagai hiasan. Anda juga boleh melombong kelompok amethyst (tahap pertumbuhan akhir kecubung) untuk tujuan yang sama. Semua ini akan menghasilkan cahaya ketika diletakkan di dunia (tahap cahaya 1, 2, 4, dan 5 bergantung pada tahap pertumbuhan kecubung).

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan kaedah apa pun untuk memecahkan kelompok amethyst yang menyebabkannya jatuh pecah kecubung, walaupun beliung lebih cekap dan akan menjatuhkan 4 pecahan berbanding hanya 2 dari alat lain.

Pesona Fortune juga dapat digunakan untuk meningkatkan jumlah pecahan kecubung yang jatuh ke maksimum 16 (walaupun rata-rata sekitar 8 dengan Fortune III). Pecah ini boleh digunakan dalam tiga resipi pembuatan yang berbeza.

Blok Amethyst

Resipi pertama adalah blok kecubung. Ia dibuat dengan meletakkan 4 kepingan kecubung di grid kerajinan dengan corak persegi. Blok kecubung pada masa ini hanya digunakan untuk hiasan, menambah rupa kristal yang sejuk pada binaan anda.

Kaca berwarna

Amethyst shards juga digunakan untuk membuat kaca berwarna dan mereka berkelakuan sedikit berbeza daripada kaca berwarna. Blok kaca berwarna dibuat dengan meletakkan blok kaca di tengah grid kerajinan dan 4 pelindung amethyst di sekelilingnya di semua sisi (atas, bawah, kiri, dan kanan). Blok kaca berwarna berperilaku untuk pemain seperti kaca biasa, membiarkan cahaya melewati sehingga anda dapat melihat. Walau bagaimanapun, sejauh mana mesin permainannya, blok-blok itu legap sehingga hal-hal di bawahnya terdaftar sebagai terdedah kepada cahaya dari sumber di sisi lain kaca berwarna.

Cermin Mata Kacamata

Dibuat dengan meletakkan pelindung amethyst tunggal di slot tengah atas dan 2 jongkong tembaga di dua slot lain di lajur yang sama (slot tengah dan slot tengah bawah), cermin mata membolehkan pemain memperbesar objek dan lokasi yang jauh di vanilla Minecraft . Kesan zoom ini melambatkan pergerakan dan sangat mempersempit bidang penglihatan semasa cermin mata sedang digunakan, jadi berhati-hatilah untuk tidak menggunakan ini jika massa bermusuhan dapat menyelinap ke arah anda.

Itu kawan saya adalah kisah mengenai kecubung. Saya harap sekarang semua maklumat baru ini ada jernih untuk anda ... Semoga benar-benar kalsifikasi dalam otak anda, membolehkan anda mencari dan memanfaatkan geod kecubung tersebut.