Apa itu Aplikasi Pantas MIUI?

Aplikasi cepat MIUI adalah aplikasi yang tidak dipasang pada semua telefon Android Xiaomi dan Redmi yang berjalan tanpa perlu dipasang, yang serupa dengan Aplikasi Pantas Huawei dan Aplikasi Segera Google. Xiaomi adalah jenama telefon yang sangat popular yang terus meningkat dalam beberapa tahun terakhir.

Apa itu Aplikasi Pantas MIUI?

Telefon ini sangat murah, kuat, dan pantas, tetapi Aplikasi Pantas menjadi sasaran masalah privasi.

Malangnya, telefon pintar Xiaomi dan Redmi memang mempunyai beberapa bloatware, kebanyakannya di aplikasi cepat MIUI yang disebutkan di atas. Aplikasi ini dikunci sistem, yang bermaksud bahawa mereka tidak dapat dikeluarkan atau dinyahpasang. Baiklah, secara teknikal, mereka boleh, tetapi tidak mudah dilakukan.

Baru-baru ini, aplikasi ini mendapat banyak daya tarikan kerana Google Play Protect telah melarang kemas kini mereka. Baca terus untuk maklumat lebih lanjut.

Lebih Lanjut Mengenai Aplikasi Pantas MIUI

Sebilangan pembaca mungkin keliru dengan nama yang kompleks ini, jadi mari kita jelaskan maksud MIUI. MI bermaksud Xiaomi, dan UI bermaksud antara muka pengguna. Dari segi reka bentuk, MIUI cukup hebat, sangat licin, dan sangat pantas.

Walau bagaimanapun, MIUI tidak sesuai - sekurang-kurangnya, aplikasi pantasnya tidak. Beberapa pengguna tidak keberatan dengan bloatware tambahan yang disertakan dengan aplikasi cepat MIUI, tetapi kebanyakan ingin menghapusnya dan tidak dapat melakukannya. Seperti yang kami katakan, aplikasi ini terkunci di dalam peranti anda, sukar diakses, dan bahkan lebih sukar untuk dikeluarkan.

Tidak hairanlah bahawa Google Play memutuskan untuk membuang kemas kini MIUI sepenuhnya.

Aplikasi Pantas

Mengapa Google Play Melindungi Aplikasi Pantas MIUI yang Diharamkan?

Terdapat sesuatu yang mengasyikkan dengan aplikasi cepat MIUI. Jika tidak, Google Play Protect tidak akan melarangnya. Aplikasi memerlukan lebih daripada 55 kebenaran sistem, yang terlalu banyak. Kebenaran ini termasuk merakam audio, video, merakam panggilan anda, memasang aplikasi tanpa pengetahuan anda, mengumpulkan nombor IMEI, IMSI, dan SIM anda, dll.

Semua perkara di atas adalah pelanggaran privasi utama yang tidak boleh ditoleransi. Sekiranya orang tahu apa yang mereka ada di telefon mereka, apakah mereka akan membiarkannya? Sudah tentu tidak. Keadaan ini keterlaluan. Google mempunyai hak untuk melarang bloatware dan spyware ini.

Google hanya melindungi penggunanya, begitu juga Xiaomi. Sehingga baru-baru ini, Xiaomi mempunyai reputasi positif, dan dilema ini dapat mencemarkan nama mereka. Mudah-mudahan, ini hanya salah faham, seperti yang mereka dakwa.

Pernyataan Rasmi yang dibuat oleh Xiaomi

Xiaomi tidak dapat berdiam diri, jadi mereka mengeluarkan pernyataan rasmi mengenai keadaan itu. Mereka mendakwa bahawa situasi Aplikasi Pantas ini adalah kesilapan kerana algoritma Google Play Protect yang salah. Itulah satu-satunya pertahanan mereka, dan mereka tetap bertahan.

Cuma jawapan ini tidak terasa betul dan jujur. Kedengarannya seperti tidak meminta maaf. Tetapi tidak mungkin syarikat besar seperti itu mengaku memata-matai pengguna mereka. Ia sangat teduh, dan kami tidak tahu apa yang harus dibuat. Keseluruhan keadaan adalah skandal, sedikitnya.

Mungkin Edward Snowden betul, dan kami semua membawa alat penjejak di poket kami. Mungkin Xiaomi mengatakan yang sebenarnya, dan aplikasi Aplikasi Pantas mereka dilarang secara salah. Kami tidak akan berpolitik, tetapi sudah menjadi pengetahuan umum sekarang bahawa Google dan China berada di kerongkongan Xiaomi.

Mereka tidak akan mula bermain dalam masa terdekat, dan orang yang menderita adalah pengguna perkhidmatan mereka. China telah menghentikan semua perkhidmatan asing, dan Google membalas dengan larangannya sendiri.

Jangan Buang Aplikasi MIUI Sendiri

Sebaiknya tinggalkan aplikasi MIUI ini. Sekiranya Google melarangnya secara kekal, lebih baik lagi, anda tidak perlu menghadapinya. Sekiranya tidak, tidak selamat bagi peranti anda untuk membuang beberapa aplikasi utamanya. Melakukannya boleh merosakkan telefon pintar dan OS dan meninggalkan beberapa kerosakan kekal.

Oleh kerana anda melakukan perubahan ini, anda yang bertanggungjawab sekiranya merosakkan peranti Xiaomi anda. Dengan kata lain, anda tidak akan mendapat bayaran balik atau telefon baru. Atas sebab itu, jangan repot-repot dengan aplikasi pihak ketiga yang teduh yang mengaku mengeluarkan semua bloatware dari telefon anda.

Sebilangan besar aplikasi penyingkiran bloatware adalah palsu, dan selalunya mengandungi perisian hasad. Sebaiknya tinggalkan telefon anda dan hindarkan pemberian kebenaran yang tidak perlu kepada aplikasi tertentu jika anda dapat membantunya.

Aplikasi Pantas MIUI

Adakah Semua Aplikasi Pantas MIUI Buruk?

Tidak semua aplikasi cepat MIUI adalah bloatware. Diduga, sebahagian dari mereka benar-benar buruk, dan Google Play Protect telah menyekatnya. Sebaiknya anda tidak membuang sendiri aplikasinya. Aplikasi Pantas yang buruk akan ditarik pada suatu ketika, atau kebenarannya akan disemak semula.

Mudah-mudahan, Xiaomi tidak akan membiarkan skandal seperti itu berulang dan akan menumpukan perhatian pada semakan kebenaran. Apa pun, telefon Android Xiaomi dan Redmi masih hebat, dan UI mereka sangat baik.

Kemungkinan besar, keseluruhan keadaan adalah salah faham. Apa pendapat kamu? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.