Ulasan Sony Xperia XZ: Usaha yang mantap, tetapi bukan yang terbaik

Ulasan Sony Xperia XZ: Usaha yang mantap, tetapi bukan yang terbaik

Gambar 1 dari 6

sony_xperia_xz_review_3

sony_xperia_xz_review_1_0
sony_xperia_xz_review_4
sony_xperia_xz_review_6
sony_xperia_xz_review_7
sony_xperia_xz_review_2
£ 549 Harga semasa dikaji

Bagi Sony, 2016 setakat ini merupakan tahun yang mungkin berlaku. Setelah melepaskan X dan XA awal tahun ini untuk penerimaan suam-suam kuku, ia cuba menghidupkan kembali dengan Xperia XZ, telefon yang dikatakan oleh beberapa orang sebagai telefon bimbit pertama yang benar-benar membawa kekuatan penuh Sony untuk ditanggung tahun ini.

Oleh itu, di mana Xperia XZ berada dalam barisan telefon pintar Sony? Itu mudah: betul di bahagian atas. Ini adalah tindak lanjut kepada Sony Xperia Z5 yang sangat baik, dan ia membawa semua harapan dan impian Sony untuk menguasai telefon bimbit.

Ulasan Sony Xperia XZ: Reka bentuk

Xperia bukanlah telefon bimbit Sony yang kelihatan berbeza. Ia tetap tidak rata dan segi empat tepat, dan itu bagus, kerana saya lebih suka.

Telefon Sony Xperia kelihatan seperti yang anda harapkan, kecuali melalui proses reka bentuk minimalis Jepun yang menarik, melepaskan elemen reka bentuk yang berlebihan untuk membuat peranti yang bersih, segar dan terasa indah di tangan.

Dari segi dimensi, Xperia XZ sama dengan bar Xperia Z5 dengan ketebalan tambahan 0.8mm dan berat 7g. Berukuran 72 x 8.1 x 146mm (WDH) dan berat 161g, meletakkannya di kawasan umum yang sama dengan Samsung Galaxy S7 atau OnePlus 3.

BACA SETERUSNYA: Panduan kami untuk membeli telefon pintar terbaik pada tahun 2016

Salah satu sebab XZ terasa senang dipegang dan digunakan adalah tepi kaca yang sedikit melengkung yang terdapat di panel depannya. Ibu jari anda meluncur dengan mudah di atas skrin, dan sisi logam berlapis XZ memberikan tahap cengkaman dan kehangatan yang selesa yang tidak anda temui di banyak telefon badan logam lain.

Sony juga membuang kaca belakang julat Xperia Z yang memihak pada semua logam yang, pada model "Forest Blue" yang saya kaji, kelihatan agak menarik. Namun, saya dapat membayangkannya kelihatan lebih cantik di platinum.

[galeri: 2]

Sony telah menyimpan pembaca butang kuasa-cap jari-jari yang tersembunyi di sisi sisi dari Z5, dan ia dinilai IP68, sama seperti Xperia Z5, yang bermaksud ia tahan habuk dan kalis air hingga kedalaman 1.5m selama 30 minit.

Sebenarnya, satu-satunya kelemahan reka bentuk yang dapat saya fikirkan adalah bahawa Sony masih belum menyelesaikan masalah dengan kedudukan rocker volumnya. Sejak mengubah butang kuasa menjadi pembaca sidik jari, Sony dengan tegas menolak untuk memindahkan butang kelantangan - rendah di sebelah kanan telefon - dan mereka sama tidak selesa digunakan seperti pada Xperia Z5 dan Z5 Compact.

Ulasan Sony Xperia XZ: Paparan

Di atas kertas, paparan Xperia XZ 5.2in Full HD IPS tidak berbeza dengan yang terdapat di Xperia Z5. Kedua-duanya berukuran 5.2in, 1.080 x 1.920 panel resolusi, ditambah dengan teknologi paparan X-Reality Engine Sony dan Triluminos.

Walau bagaimanapun, paparan XZ kelihatan dan terasa lebih bertenaga dan hidup, walaupun dengan X-Reality for Mobile dimatikan. Warna lebih menyerlah dan kelihatan lebih kaya, walaupun kedua-dua telefon ini merangkumi 99% ruang warna sRGB. Walau bagaimanapun, jelas bahawa Sony telah membuat beberapa peningkatan tambahan pada XZ, menaikkan nisbah kontrasnya menjadi 1,365: 1, yang merupakan akibat langsung dari tahap hitam yang lebih dalam dari 0.45cd / m2.

Sebilangan mungkin meratapi kekurangan layar beresolusi lebih tinggi, dengan harapan Sony akan mempraktikkan kehebatan paparannya dan mengembangkan peranti 1440p atau 4K, tetapi pada layar 5.2in 1080p lebih dari cukup.

Ulasan Sony Xperia XZ: Prestasi dan spesifikasi

Sebagai peranti unggulan baru, tidak mengejutkan bahawa di tengah-tengah Sony Xperia XZ adalah pemproses Qualcomm Snapdragon 820, dan di sini ia disokong oleh RAM 3GB. Di depan permainan, ini, digabungkan dengan tekad Sony untuk berpegang pada skrin 1080p, membayar dividen.

Dalam penanda aras GFXBench GL Manhattan 3, XZ mengatasi Z5 dengan sedikit margin. Sebenarnya, XZ mengungguli semua bar utama Android iaitu OnePlus 3 (yang juga mempunyai paparan beresolusi 1.080 x 1.920), yang mana ia hilang hanya dengan sebahagian kecil.

sony_xperia_xz_gfxbench

Beralih ke prestasi terikat CPU, XZ tidak begitu bagus. Dalam penanda aras Geekbench 4, walaupun mempunyai pemproses yang sama dengan OnePlus 3, ia masih ketinggalan - jurang prestasi yang mungkin disebabkan oleh kulit Android Sony. Namun, lebih cepat dalam kedua-dua ujian daripada Xperia Z5.

sony_xperia_xz_geekbench_4

Bagi spesifikasi lain, XZ dilengkapi dengan Wi-Fi dwi-jalur 802.11ac, Bluetooth 4.2, penyambung USB Type-C, sokongan pengecasan pantas Quick Charge 3 dan slot microSD.

Klik di bawah untuk pergi ke halaman 2: Kamera, hayat bateri dan keputusan keseluruhan