Berhati-hatilah dengan bom teks ‘Black Dot’ di Apple Messages yang menyebabkan iPhone rosak

Bug bom teks yang dikenali sebagai 'Black Dot' telah dijumpai di aplikasi Apple Messages dan menyebabkan iPhone 'membeku dan berpotensi terlalu panas.

Mesej iOS dengan emoji titik hitam diikuti oleh ribuan watak Unicode unik yang tidak dapat dilihat dan membanjiri CPU telefon anda sehingga aplikasi messenger membeku.

BACA SETERUSNYA: Tarikh pengeluaran iOS 12 dan mempunyai khabar angin

Pengguna yang membuka teks akan mendapati telefon mereka lumpuh dengan layar putih, kerana peranti tersebut berusaha memuatkan beratus-ratus ribu watak yang tidak kelihatan yang menyebabkan CPU telefon melonjak menjadi 75% dan kemudian menjadi 100% di mana ia akan terlalu panas dan mungkin terhempas .

Pengguna akan merasa kecewa untuk membuang teks berniat jahat kerana tidak tahan untuk menutup dan memulakan semula secara paksa dan masih akan berada di peranti anda semasa anda kembali ke aplikasi.

Lihat yang berkaitan Apple mengesahkan perbaikan untuk "bom teks" Bug mesej ChaiOS akan datang pada minggu depan ciri iOS 12: iOS 12 berjalan pada separuh daripada semua peranti Apple Pelancaran global iPhone Xs dan Xs Max hari ini: Bilakah iPhone Xs tersedia di UK?

Dari mana asalnya? Menurut saluran YouTube EverythingApplePro, ia disebut 'titik hitam' kerana asal usulnya di Android sebagai bug yang berkaitan dengan WhatsApp yang disebarkan dengan emoji yang sama, awalnya di India. Emoji itu sendiri tidak disadap tetapi telah digunakan sebagai cara untuk memikat mangsa untuk mengungkapkan rentetan besar watak Unicode yang tidak dapat dilihat.

Kedua-dua versi bermula dengan titik emoji dan diikuti oleh teks tersembunyi yang menyebabkan kerosakan, tetapi lebih berkesan pada iOS kerana ia tidak dapat dikeluarkan dengan memulakan semula peranti atau menutup secara paksa.

BACA SETERUSNYA: Khabar angin tarikh keluaran iPhone 11

Ia boleh mempengaruhi kebanyakan model iPhone, tetapi semakin tua versi, semakin banyak ia akan menjangkiti dan membeku. Walau bagaimanapun, ia dapat dikeluarkan dari semua.

Bagaimana melindungi diri anda dari Titik Hitam

Sehingga Apple melepaskan firmware baru untuk mengatasi punca, anda tidak boleh membuka pesanan teks dengan emoji titik hitam, tetapi jika anda sudah membukanya dan mempunyai peranti yang dibekukan pada layar putih, anda boleh mengikuti nasihat EverythingApplePro.

Tutup paksa aplikasi Mesej dan gunakan Sentuhan 3D untuk membuka panel mesej baru. Dari sana anda perlu mengundur ke senarai mesej utama dan memadam rangkaian perbualan.

Ini adalah bom teks terbaru yang melanda iPhone dan mengikuti bug mesej ChaiOS yang kami laporkan pada bulan Januari.