Kegagalan Motherboard: Diagnosis dan Penyelesaian

Pembaikan komponen elektronik

Pembaikan komponen elektronik.

Sekiranya komputer anda tiba-tiba (atau tidak begitu tiba-tiba) berhenti berfungsi, kemungkinan masalahnya adalah papan induk. Malangnya, mereka juga merupakan salah satu komponen komputer yang paling bermasalah untuk diperbaiki atau diganti. Bukan hanya motherboard yang merupakan salah satu komponen yang lebih mahal pada mesin, jika anda harus menggantinya, anda juga harus mengganti CPU dan memori juga - perbelanjaan yang boleh bermakna komputer baru akan menjadi alternatif yang lebih murah.

Walau bagaimanapun, sebelum anda menggali kad kredit, ada beberapa perkara yang perlu diperiksa kerana papan kenyataan yang kelihatannya mati itu sebenarnya tidak apa-apa. Dalam artikel ini, saya akan menunjukkan kepada anda cara mendiagnosis masalah papan induk dan beberapa alternatif untuk menggantikan papan yang rosak.

Apa itu Motherboard?

Bagi orang-orang yang tidak tumbuh dengan membina komputer dan yang belum mempelajari seni bina mesin di mana-mana, mari kita tutorial ringkas mengenai komponen komputer peribadi dan tempat motherboard sesuai dengan skema. Secara konsep dan fizikal, komputer mempunyai tiga jenis komponen dasar: pemproses, penyimpanan (memori dan penyimpanan tetap juga), dan sistem input / output (I / O).

Pemproses adalah CPU anda, mungkin microchip dari AMD atau Intel, bersama dengan GPU anda jika anda mempunyai satu. Storan adalah RAM dan cakera keras anda - di mana anda meletakkan maklumat anda. Akhirnya, sistem input / output adalah semua elemen yang membolehkan anda berinteraksi dengan komputer - kad video dan monitor, papan kekunci, tetikus, dan sebagainya.

Jadi di manakah papan induk sesuai dengan sistem ini? Nah, papan induk tidak penting secara konseptual, tetapi secara fizikalnya penting. Ini adalah papan litar (benar-benar satu set papan litar yang disatukan) di mana semua komponen lain diletakkan. CPU dipasang ke motherboard, di mana ia berkomunikasi melalui saluran yang disebut "bus" dengan cakera keras, memori, papan kekunci, dan semua yang lain.

Ingatan biasanya diletakkan terus di papan induk; cakera keras mungkin berada di kawasannya sendiri, tetapi menghubungkan ke pengawal cakera keras yang terletak, anda dapat meneka, di papan induk. Papan kekunci dan slot USB disambungkan terus ke papan induk. Kad video dipasang ke papan induk, biasanya dengan basnya sendiri.

Ia dipanggil "motherboard" kerana, seperti keibuan, ia adalah asas di mana seluruh komputer anda beroperasi. Tiada papan induk, tidak ada PC.

Terdapat banyak wayar di sana.

Tanda Amaran Awal

Sekiranya komputer anda mula mengalami masalah, terdapat beberapa tanda amaran awal bahawa bahagiannya tidak berfungsi (sebahagian besar masa). Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diperhatikan dengan papan induk anda:

  1. Papan induk tidak mengenali / menunjukkan periferal.
  2. Periferal akan berhenti berfungsi selama beberapa saat atau lebih.
  3. Boot-up yang perlahan dapat menunjukkan bahawa motherboard anda tidak berfungsi dengan baik, walaupun mungkin komponen lain juga (lebih lanjut mengenai ini di bawah).
  4. Komputer tidak akan mengenali pemacu kilat, atau monitor kadang-kadang menunjukkan garis pelik (sangat relevan jika anda mempunyai video di papan induk anda).
  5. Motherboard tidak POST (Power On Self Test).
  6. Bau terbakar atau tanda terbakar di mana sahaja di papan induk itu sendiri.
  7. Kapasitor membonjol atau bocor

Tanda-tanda Kegagalan

Papan induk secara historis merupakan bahagian perkakasan yang paling sukar untuk didiagnosis kerana, dalam kebanyakan kes, anda harus menolak setiap perkakasan lain yang bersambung dengannya. Biasanya tidak ada tanda-tanda kegagalan yang nyata, selain komputer anda yang tiba-tiba berubah menjadi pintu rumah yang mahal.

Pemacu keras mungkin memberi anda tanda-tanda kegagalan, seperti skrin biru atau fail yang hilang, tetapi papan induk akan berhenti berfungsi dengan tiba-tiba. Walaupun begitu, berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda cuba terlebih dahulu untuk memastikan masalahnya adalah dengan papan induk anda dan bukannya komponen perkakasan yang lain.

Mendiagnosis Masalah

Papan Induk ATX

Terdapat beberapa langkah penyelesaian masalah mudah yang boleh anda ambil untuk menentukan sama ada motherboard anda tidak berfungsi dengan baik. Di bawah ini kami membahagikan prosedur penyelesaian masalah menjadi dua kategori: 1) Apa yang harus diperiksa jika komputer masih melewati POST dan but (atau percubaan untuk boot), dan 2) apa yang harus diperiksa jika komputer tidak lagi melewati POST atau bahkan tidak berpusing pada.

Komputer Lulus OS POST dan Boots

Sekiranya komputer anda masih hidup dan bahkan masuk ke sistem operasi, anda harus menolak komponen perkakasan lain terlebih dahulu untuk memastikan ini tidak menyebabkan gejala yang disenaraikan di atas.

Pemacu keras: Adakah fail memerlukan masa yang lama untuk dipindahkan? Adakah anda melihat kesilapan atau skrin biru? Adakah masa boot meningkat dengan ketara? Adakah anda mendengar bunyi berdengkur yang kuat atau kuat? Sekiranya jawapan bagi salah satu daripada soalan ini adalah ya, cakera keras anda mungkin tidak berfungsi. Adalah berguna untuk menjalankan utiliti diagnostik di Windows dan / atau dari pengeluar pemacu. Juga, lihat artikel pendamping kami mengenai Kegagalan Pemacu Keras: Amaran dan Penyelesaian.

Video: Adakah paparan kelihatan kacau-bilau atau adakah anda melihat artifak di skrin yang tidak anda lihat sebelumnya? Adakah tugas intensif grafik menyebabkan skrin biru atau ketidakstabilan? Sekiranya demikian, kad video anda mungkin tidak berfungsi dan memerlukan ujian lebih lanjut. Juga, lihat panduan kami mengenai gejala kegagalan kad video untuk menyelesaikan masalah selanjutnya.

Memori (RAM): Walaupun tidak mempunyai bahagian yang bergerak, ada kemungkinan memori anda gagal dan menyebabkan sistem anda mengalami kesilapan atau menjadi tidak stabil. Dalam kes ini, penggunaan alat diagnostik seperti Memtest86 atau Memtest86 + disyorkan untuk menyelesaikan masalah selanjutnya.

Pemproses (CPU): Walaupun agak jarang berlaku, kegagalan CPU boleh menjadi penyebab ketidakstabilan sistem. Sekiranya anda mempunyai pemproses Intel, memuat turun dan menjalankan Alat Diagnostik Pemproses Intel mungkin akan menemui masalah dengan pemproses itu sendiri. Untuk pemproses AMD, cubalah alat monitor sistem AMD.

Bekalan Kuasa (PSU): Bekalan kuasa yang gagal atau tidak mencukupi (atau yang beroperasi di luar spesifikasi) dengan cepat boleh menyebabkan sistem menjadi tidak stabil dan juga berpotensi menyebabkan kerosakan pada komponen sistem komputer yang lain. Pastikan anda mempunyai bekalan kuasa yang betul untuk sistem anda dan periksa semula voltan bekalan untuk memastikan ia beroperasi selaras dengan keluaran pengenalnya (voltan dapat dipantau dengan mudah di BIOS atau utiliti perisian yang dibekalkan oleh pengeluar papan induk). Sekiranya anda masih tidak pasti, baca juga artikel kami mengenai penyelesaian masalah bekalan kuasa.

Kemas kini BIOS Motherboard: Banyak ketidakstabilan sistem dapat diperbaiki dengan kemas kini BIOS motherboard (terutamanya pada perkakasan yang lebih baru). Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk laman sokongan pengeluar papan induk anda.

Akhirnya, juga kata ringkas mengenai penyejukan sistem: Dalam banyak keadaan, kesalahan berlaku kerana penyejukan yang tidak betul atau bahkan kegagalan penyejukan dalam sistem komputer. Sekiranya salah satu komponen sistem beroperasi di luar spesifikasi kerana terlalu panas, ketidakstabilan sistem boleh berlaku.

Pemeriksaan visual sistem disarankan untuk memastikan bahawa semua komponen dipasang dengan betul dan disejukkan dengan cukup (iaitu kipas casing dan komponen beroperasi dengan normal). Suhu juga dapat dipantau untuk adanya anomali di dalam sistem operasi menggunakan berbagai alat - kami mencadangkan beberapa yang gratis yang dapat Anda gunakan dalam artikel kami mengenai pemantauan suhu PC.

Komputer Tidak POST atau Dihidupkan

Juruteknik miniatur yang bekerja di papan litar komputer atau papan induk. Konsep sokongan teknikal.

Sekiranya komputer anda tidak lulus ujian POST atau bahkan dihidupkan, kegagalan perkakasan hampir pasti. Tetapi papan induk mungkin masih berfungsi. Kami ingin memastikan bahawa ia bukan pelakunya yang lain.

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah melakukan pemeriksaan visual ringkas pada sistem itu sendiri. Adakah semua komponen dipasang dengan betul? Sekiranya sistem dihidupkan, adakah semua peminat berputar? Sekiranya papan induk mempunyai penunjuk LED visual, warna apa (biasanya hijau bermaksud semuanya baik-baik saja)? Sekiranya ada keraguan, cubalah meletakkan semula komponen yang diperlukan dan cuba mulakan sistem semula.

Beberapa papan induk moden bahkan akan mempunyai LED untuk komponen individu. Contohnya, jika ada masalah dengan RAM atau CPU anda, anda mungkin dapat mencari LED di dekat komponen tertentu itu, menunjukkan jika ada masalah atau tidak (sekali lagi, hijau biasanya bermaksud semuanya baik-baik saja).

Perkara kedua yang perlu dilakukan ialah mengesahkan sama ada motherboard menghasilkan kod ralat (atau bip) ketika cuba memulakan sistem dengan komponen utama hilang (mis. CPU, RAM, video). Ini menganggap, tentu saja, bahawa sistem masih hidup.

Contohnya, jika anda mengeluarkan RAM dan memulakan komputer, adakah ia bertindak balas dengan kesalahan bunyi bip? Perhatikan bahawa sebilangan motherboard moden tidak lagi menyokong kod bip (sila baca manual papan induk anda untuk memastikannya). Untuk maklumat lebih lanjut mengenai kod bip (ralat) papan induk yang berbeza dan maksudnya, sila rujuk sumber ini di sini.

Dalam beberapa kes, sebenarnya bekalan elektriknya buruk. Bekalan kuasa nampaknya masih berfungsi, kerana kipas catu daya masih dapat berjalan, serta kipas CPU dan lampu yang mungkin ada di komputer Anda. Tetapi hanya kerana bahagian-bahagian ini diaktifkan, itu tidak bermaksud bekalan kuasa membekalkan jus yang mencukupi ke papan induk atau bahagian komputer yang lain.

Motherboard-CMOS-Bateri

Bateri CMOS perak di dalam papan induk.

Akhirnya, ada dua lagi ujian pantas yang boleh anda laksanakan. Yang pertama dan paling cepat adalah menetapkan semula CMOS papan dengan mengeluarkan bateri. Yang kedua adalah menguji komponen di luar casing PC. Kami mempunyai panduan langkah demi langkah yang hebat mengenai Forum PCMech yang akan membawa anda melalui langkah-langkah ini untuk menentukan sama ada anda mempunyai komponen yang pendek atau rosak.

Sudah Mati - Sekarang Apa?

Malangnya, jika menjalani prosedur diagnostik di atas tidak membantu, mungkin sudah tiba masanya untuk papan induk baru. Tidak ada cara sebenar untuk memberitahu bagaimana motherboard anda mati. Bahagian elektronik mengalami kehausan seperti yang lain.

Semua bahagian akhirnya mati; itu perkara biasa, walaupun kadangkala papan induk boleh mati kerana kekurangan bekalan elektrik berkualiti rendah. Sekali lagi, ini adalah sesuatu yang dapat anda tentukan dengan meletakkan bekalan kuasa baru dan semoga berkualiti lebih tinggi di mesin anda dan melihat sama ada ia berfungsi atau tidak.

Sekiranya anda tahu papan induk anda sudah mati, sebagai laluan alternatif, anda boleh mencuba dan memperbaiki papan induk anda, tetapi ini bukan tugas yang mudah. Anda memerlukan pemahaman yang kuat mengenai komponen elektrik, seperti kapasitor, misalnya. Anda bukan sahaja perlu memahami risiko kejutan elektrik, tetapi juga sukar untuk memeriksa sama ada kapasitor mati pada papan induk moden. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mencuba, Tom's Hardware telah mengumpulkan panduan yang sangat baik dan diteliti dengan baik untuk menggantikan kapasitor.

Perbezaan antara kapasitor yang baik dan kapasitor yang perlu diganti.

Perbezaan antara kapasitor yang baik dan kapasitor yang perlu diganti.

Bagi kebanyakan orang, mereka lebih baik membeli motherboard baru. Dalam kes ini, lebih baik mencari pengganti yang tepat. Sekiranya terlalu lama, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk mencari motherboard yang lebih baru untuk sistem anda selagi komponen anda akan berfungsi dengannya. Sebaliknya, mungkin perlu untuk membina PC serba baru jika anda mampu membelinya.

Anda perlu pergi ke forum PCMech dan berunding dengan pakar kami mengenai papan yang paling sesuai untuk membeli sistem anda. Sebagai alternatif, anda boleh mendapatkan nasihat baik untuk membina PC baru, jika itu adalah jalan yang anda putuskan!

Pemulihan data

Konsep sokongan teknologi lain dari juruteknik miniatur yang berusaha mendapatkan data dalam cakera keras.

Konsep sokongan teknologi lain dari juruteknik miniatur yang berusaha mendapatkan data dalam cakera keras.

Sejauh pemulihan data berlaku dengan motherboard yang mati, anda benar-benar beruntung. Sekiranya ia adalah cakera keras yang mati, kemungkinannya, anda harus menghantar cakera keras anda ke perkhidmatan pemulihan data yang kemudian akan mengenakan bayaran kepada anda beratus-ratus atau bahkan beribu-ribu dolar untuk memulihkan data anda. Dan itu sekiranya data anda bahkan dapat dipulihkan.

Memulihkan data anda semudah mendapatkan motherboard baru dan menyatukan kembali komputer. Walau bagaimanapun, dengan pemacu keras lama anda terpasang, anda perlu memilihnya sebagai peranti boot dalam tetapan BIOS terlebih dahulu. Selepas itu, semua data anda harus tetap ada semasa boot.

Sebagai alternatif, yang anda perlukan hanyalah penyesuai yang menjadikan cakera keras anda menjadi cakera keras luaran. Pada ketika itu, anda hanya boleh memasangkannya ke komputer lain dan semua data anda harus ada.