Ulasan Motorola Moto X (2014)

Ulasan Motorola Moto X (2014)

Gambar 1 dari 11

Motorola Moto X + 1

Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X + 1
Motorola Moto X 2014 - contoh kamera cahaya rendah
Motorola Moto X 2014 - Bantuan Motorola
£ 420 Harga semasa dikaji

Moto X pertama mendapat pujian kritis di AS, tetapi pada saat ia sampai di UK, itu sudah diungguli oleh sejumlah saingan. Dengan generasi kedua Moto X, Motorola membuat usaha sepihak, melepaskan telefon di UK pada masa yang hampir sama dengan AS. Lihat juga: apakah telefon pintar terbaik tahun 2014?

Daya tarikan Moto X (Gen ke-2) serupa dengan yang pertama. Ia menjalankan versi Android 4.4.4 (KitKat) yang bersih dan tidak teratur dengan peningkatan yang dijamin ke Lollipop (walaupun Motorola belum mengesahkan kapan itu mungkin), dan ini membuat perubahan yang menyegarkan dari kelebihan fitur yang anda dapat dari Samsung atau telefon bimbit LG. Lawati: telefon Android terbaik 2014 juga.

Ulasan Motorola Moto X 2014: kawalan isyarat

Itu belum lagi, Moto X 2014 kekurangan fitur di bahagian depan, tetapi hanya kurang di wajah anda. Sebenarnya, seperti pendahulunya, Moto X baru ini dilengkapi dengan sentuhan pintar yang membantu menjadikan hidup dengan telefon bimbit sedikit lebih mudah.

Motorola Moto X + 1

Senarai teratas bagi kami adalah keupayaan untuk memutar telefon dua kali untuk melancarkan aplikasi kamera. Ini mungkin terdengar remeh, tetapi itu adalah kebaikan apabila anda ingin melepaskan sekejap dengan cepat: pada telefon lain anda harus menghidupkan dan menyeret kawalan di skrin, atau mencari-cari untuk mencari butang kamera, kemudian tahan. Dengan Moto X, bagaimanapun, dua gerakan pergelangan tangan dan anda berada.

Juga bagus untuk melihat pilihan kamera tidak terlalu rumit: ketik di mana sahaja pada skrin untuk mengambil gambar; seret ibu jari dari kiri untuk menukar tetapan; seret dari kanan untuk melihat gambar dan video terkini.

Ciri itu adalah sebahagian daripada repertoir Moto X yang pertama, tetapi ciri ini menambah beberapa helah tersendiri. Ia kini mempunyai empat sensor menghadap ke depan, satu di setiap sudut, yang dirancang untuk bertindak balas terhadap sejumlah gerakan tanpa sentuhan.

Gerakkan tangan anda di depan layar dengan telefon dalam keadaan bersedia dan telefon akan memaparkan pemberitahuan waktu dan terkini, yang dapat dilihat secara langsung dengan seretan jari yang cepat.

Apabila panggilan masuk, ia dapat disenyapkan dengan alat manual lain dan, untuk menyelamatkan diri dalam kegelapan, penggera dapat ditunda dengan gesticulation setengah tidur.

Ulasan Motorola Moto X 2014: penyesuaian

Fitur Moto X's Attentive Display memikat Smart Stay Samsung untuk menjaga layar tetap aktif ketika Anda melihatnya, dan mati ketika tidak, dan ada juga versi sistem kawalan suara Google yang dapat disesuaikan. Daripada "OK Google" yang agak lemah, adalah mungkin untuk menghidupkan telefon dan mengeluarkan perintah menggunakan frasa kunci anda sendiri. Ini berfungsi dengan baik, tetapi tidak dapat bermain dengan baik apabila anda mempunyai PIN keselamatan, meminta anda memasukkan kod anda dengan mengatakannya (yang tidak begitu selamat) atau mengetiknya sebelum anda meneruskan.

Sentuhan lain yang bagus termasuk mesin maklum balas haptik yang sama canggihnya. Daripada berdengung dengan kekuatan yang sama tidak kira apa pun, Moto X menyesuaikan kekuatannya mengikut situasi: dengungan yang kuat ketika panggilan masuk, dengungan cahaya untuk maklum balas papan kekunci skrin sentuh.

Motorola Moto X 2014 - Bantuan Motorola

Kemudian ada Motorola Assist, yang bijak mengatur telefon bergantung pada waktu, tempat anda berada dan apa yang anda lakukan. Mod Drive sangat pintar: ia dapat mengesan ketika anda memandu dengan merasakan seberapa pantas perjalanan anda, dan ia juga berfungsi ketika anda berada di dalam kereta dengan mempelajari tentang peranti Bluetooth yang sesuai secara kontekstual - stereo kereta anda, misalnya, atau alat bebas tangan.

Ulasan Motorola Moto X (Gen ke-2): reka bentuk

Senang meninjau telefon yang tidak membuat lagu dan menari mengenai ciri tambahan seperti itu, sebaliknya mengemasnya sedemikian rupa sehingga mereka merasakan secara semula jadi sebahagian daripada keseluruhan pengalaman. Senang juga apabila mereka semua dibungkus dengan casis kelas atas.

Pada pandangan pertama, nampaknya Moto X tidak banyak menyimpang dari reka bentuk telefon pintar Motorola klasik akhir-akhir ini. Dengan bahagian belakang yang melengkung dengan lembut, sudut bulat dan kamera dan logo yang dipasang di tengah di bahagian belakang, ia memotong bentuk yang tidak asing lagi.

Hanya apabila anda memilih sentuhan mewah menjadi jelas: ia dikelilingi dengan bingkai logam kemasan matte, tepi paparan Gorilla Glass 3 sedikit bulat, dan keseluruhannya mempunyai padatan padat yang membuatnya terasa seperti telah dipetik dari satu blok titanium. Tidak berat, walaupun: walaupun mempunyai paparan 5.2in, 1080p yang lebih besar, hanya 5g lebih berat daripada Moto X 4.7in tahun lalu.

Ulasan Motorola Moto X (Gen 2): Paparan

Teknologi di sebalik paparan itu sama, dengan panel AMOLED yang memberikan warna yang sangat tepu dan kontras yang sempurna. Imej di skrin ini benar-benar melonjak ke arah anda; ia adalah kegembiraan untuk dilihat.

Dari segi kecerahan, ia juga bagus. Pada awalnya, dengan layar putih penuh, kami mengukurnya hanya mengepam 254cd / m [sup] 2 [/ sup] pada kecerahan maksimum, yang tidak begitu bagus. Namun, layar disiapkan untuk menyesuaikan diri secara automatik dengan kandungan di layar, yang bermaksud ia benar-benar mampu jauh lebih terang daripada ini. Oleh itu, ketika kami mengurangkan jumlah nada terang yang dipaparkan di skrin, kami melihat kecerahan keseluruhan meningkat. Pada tetapan maksimum yang dapat kami rakam, itu mencapai 356cd / m [sup] 2 [/ sup], yang sama terang dengan layar AMOLED, dan sangat baik untuk dibaca dalam cahaya matahari yang terang.

Motorola Moto X + 1

Ulasan Motorola Moto X (Gen ke-2): Pembuat Moto

Sebagai standard, Moto X (Gen ke-2) akan ditawarkan dalam tiga rasa: hitam, kulit dan buluh - itu buluh sebenar, bukan kemasan bercetak - dan semua kelihatan dan terasa hebat. Tetapi ketibaan perkhidmatan Moto Maker Motorola yang sangat menarik minat kami.

Motorola Moto X + 1

Moto Maker membolehkan anda menyesuaikan warna dan kemasan telefon, dan bukan hanya panel depan dan belakang: anda juga dapat menyarungkan cincin di logo, penyisipan pembesar suara di bahagian depan, dan bahkan telefon terukir.

Dengan warna biasa, kemasan kayu dan kulit untuk setiap bahagian yang dapat dipilih, terdapat ribuan kombinasi yang berpotensi, dan berita baiknya adalah bahawa ia tidak perlu menelan belanja lebih banyak. Pada masa ini, Moto X 2014 standard (16GB) dapat dikenakan sekitar £ 420 termasuk PPN; yang disesuaikan dengan warna biasa adalah harga yang sama; dan hanya jika anda mahukan kemasan kulit atau kayu khusus harganya meningkat hingga £ 440 termasuk PPN.

Ulasan Motorola Moto X (Gen ke-2): spesifikasi, prestasi dan ciri

Sejauh ciri dan reka bentuk pintar, Moto X 2014 mempunyai kebanyakan telefon bimbit lain, tetapi bagaimana dengan spesifikasi dan prestasinya?

Seperti yang anda jangkakan, perkakasannya cepat. Anda mendapat Qualcomm Snapdragon 801 SoC quad-core 2.5GHz dengan grafik Adreno 330. Gabungan itu memberikan tahap prestasi Samsung Galaxy S5 yang menyaingi, dengan skor 979 dan 2,902 dalam ujian tunggal dan multi-teras Geekbench 3 dan 29.5fps dalam ujian HD GFXBench T-Tex. Sekiranya ada yang sedikit lebih cepat, dan pastinya terasa licin dan responsif: dalam penggunaan seharian, kita tidak pernah merasa kita terdesak untuk mendapatkan lebih banyak tenaga.

Kamera juga menerima peningkatan, dari 10 megapiksel hingga 13 megapiksel, dan dari bukaan f / 2.4 hingga yang lebih luas dari f / 2.25. Ia semestinya baik; malangnya, ini adalah aspek yang paling mengecewakan dari Moto X baru. Dalam cahaya rendah, kedua-dua video dan foto kasar dan kurang terperinci. Kami mendapati autofokus sukar dikunci sepanjang masa, menghasilkan gambar kabur.

Motorola Moto X 2014 - contoh kamera cahaya rendah

Dan dalam keadaan sukar, di mana HDR berguna - latar depan yang gelap terhadap langit yang terang, misalnya - gambar menunjukkan cahaya yang jelas di sekitar tepi yang berkontras tinggi. Ia berada di belakang iPhone 6, Sony Xperia Z3 Compact dan Samsung Galaxy S5 untuk kualiti keseluruhan. Hanya kilat LED berganda yang mengesankan, menyalurkan cahaya yang rata dan rata di atas potret dalaman dan foto kumpulan anda.

Pembesar suara stereo menghadap ke depan jauh lebih mengagumkan. Mereka mencapai suara yang kuat tanpa memutarbelitkan dan sangat sesuai untuk mendengar radio dan podcast. Kualiti panggilan juga tidak boleh dicela.

Sayangnya, ini kembali kepada kekecewaan dengan jangka hayat bateri, yang jauh lebih hebat daripada telefon pintar lain dalam kategorinya. Dalam ujian kami, kapasiti bateri jatuh pada kadar 8.9% semasa memainkan video 720p dalam mod penerbangan, dan kecerahan ditetapkan hampir 120cd / m [sup] 2 [/ sup] seperti yang kami dapat. Tidak mengapa, tetapi lebih rendah daripada purata.

Motorola Moto X + 1

Dalam ujian bateri permainan GFXBench, jangka masa yang diproyeksikan adalah hanya 2 jam 15 minit, hasilnya lebih buruk daripada setiap telefon yang kami jalankan ujian ini selain dari iPhone 5s. Dalam ujian streaming audio 3G kami, yang dirancang untuk mensimulasikan penggunaan data dari masa ke masa, hasilnya jatuh di belakang kurva, dengan kapasiti bateri jatuh pada kadar 3.8% per jam. Kekecewaan terakhir adalah kekurangan slot microSD.

Ulasan Motorola Moto X (Gen ke-2): keputusan

Walaupun begitu, ada banyak perkara yang disukai mengenai Motorola Moto X yang baru. Menyegarkan apabila terdapat sebuah peranti yang dilengkapi dengan begitu banyak ciri unik, tetapi sangat berguna yang tidak mengabaikan perkara penting. Bukan sahaja pintar, tetapi layarnya hebat dan reka bentuknya sangat cantik. Tambahan harganya juga tidak terlalu mahal, bermula dari £ 420 tanpa SIM.

Kamera yang kurang memuaskan mengecewakan, seperti jangka hayat bateri di bawah rata-rata dan kekurangan pengembangan microSD, dan isu-isu ini meletakkan daya tarik keseluruhan daya tarikan Moto X. Sekiranya anda menginginkan sesuatu yang berbeza, ia pasti perlu dipertimbangkan.

Perincian

Harga termurah dalam kontrakPercuma
Caj bulanan kontrak£30.00
Tempoh kontrak24 bulan
Pembekal kontrakmobilephonesdirect.co.uk

Fizikal

Dimensi73 x 10.2 x 140.5mm (WDH)
Berat144g
Skrin sentuhiya
Papan kekunci utamaPada skrin

Spesifikasi Teras

Kapasiti RAM2.00GB
Peringkat megapiksel kamera13.0mp
Kamera menghadap ke hadapan?iya
Rakaman video?iya

Paparan

Saiz skrin5.2in
Resolusi1080 x 1920
Mod lanskap?iya

Piawaian tanpa wayar lain

Sokongan Bluetoothiya
GPS bersepaduiya

Perisian

Keluarga OSAndroid