Berapa banyak haba pasta yang harus anda gunakan pada CPU anda?

Berapa banyak haba pasta yang harus anda gunakan pada CPU anda?

Membina PC adalah proses yang cukup mudah, tetapi satu kawasan yang sering digantung adalah menggunakan pasta termal. Sekiranya anda tidak pernah menggunakan pasta termal sebelum ini, sangat mudah untuk mengacaukannya. Terdapat banyak maklumat buruk mengenai seberapa banyak aplikasi yang berlaku dalam peredaran web. Dan, memandangkan apabila anda membeli pasta termal, anda mendapat tiub yang cukup besar, anda mungkin menganggap anda perlu menggunakan sebilangan besarnya, tetapi itu jauh dari kebenaran.

Tetapi, tidak perlu risau - penggunaan pasta termal sebenarnya adalah proses yang sangat mudah. Pertama, ada beberapa perkara yang harus anda ketahui.

Apakah pes terma?

Termal termal sebenarnya disebut sebilangan perkara. Anda mungkin mendengarnya disebut sebagai sebatian termal, gris terma, gris terma, bahan antara muka termal dan juga gel termal. Terdapat beberapa nama lain yang disebut juga, tetapi ini adalah sebilangan rujukan yang lebih biasa.

Ia pada dasarnya merupakan sebatian konduktif yang terletak di antara sumber haba dan pendingin untuk menghilangkan jurang udara, dan dengan itu, memaksimumkan pemindahan haba dari cip ke pendingin. Pada asasnya, pes terma telah untuk digunakan, kerana prestasi pendingin pada dasarnya bergantung padanya. Kompaun ini membantu pemindahan haba dari CPU ke pendingin di bahagian atas cip. Tanpa kompaun, CPU kemungkinan terlalu panas, menyebabkan anda banyak masalah, termasuk pengganti pemproses.

Di mana saya menggunakan pes terma?

Mari kita jelaskan: pasta terma adalah tidak digunakan pada bahagian bawah CPU dengan ratusan pin. Sekiranya anda melakukannya, anda akan memusnahkan CPU dan motherboard anda, kerana ini adalah sisi yang dipasang terus ke soket pada motherboard.

Sebaliknya, sebatian termal digunakan pada bahagian atas CPU di mana plat logam halus duduk. Di sinilah tempat pendingin / pendingin anda akan duduk, sehingga kompaun bertindak sebagai bahan konduktif antara CPU dan pendingin.

Berapa banyak haba tampal yang digunakan?

Hanya sedikit haba pasta haba yang banyak. Jangan sekali-kali menggunakan juga banyak. Kedua-dua Intel dan AMD mengesyorkan meremas pasta "berukuran kacang" langsung ke tengah permukaan logam CPU. Anda mungkin memerlukan sedikit lagi untuk pemproses yang lebih besar dengan lebih banyak teras (apa-apa dengan 6 teras atau lebih tinggi, pada dasarnya), tetapi sekali lagi, lebih sedikit lebih banyak. Pada dasarnya, jumlah yang dicadangkan oleh Intel ditunjukkan dalam gambar instruksional mereka di sebelah kanan.

Pertama sekali, jangan terlalu risau jika anda mendapat sedikit lebih banyak daripada itu atau sedikit. Ini lebih merupakan panduan dan tidak ada tepat jumlah yang akan dikenakan. Bola mata akan mencukupi. Setelah diletakkan di tengah, jangan cuba menyebarkannya di sekitar, dan jangan sentuh dengan jari anda, kerana minyak dan bahan lain boleh menyebabkan beberapa masalah.

Oleh kerana unit pendingin dipasang terus ke CPU, setelah anda memasangnya, pasta terma akan tersebar ketika dimampatkan. Itu secara harfiah semua mesti awak buat. Ini adalah proses yang sangat mudah - satu-satunya perkara yang perlu diberi perhatian adalah menggunakan terlalu banyak. Tetapi, jika anda mengetahui apa yang dilihat dalam gambar, anda akan menjadi emas. Sebab mengapa anda tidak mahu terlalu banyak adalah kerana, setelah dimampatkan, ia boleh merebak melewati cip dan piring, memasuki soket itu sendiri, dan dengan itu memindahkan haba ke tempat yang tidak sepatutnya. Sekiranya anda menggunakan terlalu sedikit, yang lebih buruk yang akan berlaku ialah CPU anda akan terlalu panas dan menyebabkan komputer anda hancur. Memperbaiki semudah masuk semula, membersihkan pasta termal, dan menggunakannya semula. Jadi, sekali lagi, lebih sedikit lagi!

Kadang kala anda sebenarnya tidak perlu menggunakan terma jika anda membeli kombo CPU / heat sink. Sebilangan heat sink sebenarnya akan disertakan dengan pasta termal yang sudah digunakan dalam kes ini. Ia sangat mudah dilihat. Sekiranya anda melihat kawasan dari bahan yang kelihatan kelabu di atas piring tembaga, pasta termal telah digunakan. Tidak perlu menambah lagi. Oleh itu, pada tahap ini, semudah memasang pendingin ke CPU, tidak perlu tampalan tambahan.

Sekiranya anda ingin membuang pes, anda boleh menggunakan alkohol isopropil untuk menggosoknya. Setelah bersih, anda boleh menggunakan sendiri dengan menggunakan langkah-langkah di atas.

Adakah penting jenis pasta terma yang digunakan?

Anda juga tidak perlu risau tentang jenis pasta termal yang anda beli. Terdapat beberapa jenis pasta terma di luar sana, tetapi seperti yang ditunjukkan oleh Tom's Hardware, terdapat perbezaan yang sangat kecil dari segi perubahan suhu di antara mereka. Jadi, apa sahaja yang disertakan dengan kombo anda atau apa sahaja yang boleh anda ambil dari kedai komputer tempatan anda akan cukup.

Penutup

Dan hanya itu sahaja! Memakai haba haba adalah proses yang sangat mudah - sebenarnya hanya masalah untuk tidak menggunakan terlalu banyak dan menerapkannya ke bahagian pemproses yang betul. Kami harap kami menolong anda menenangkan fikiran anda ketika menjalani keseluruhan proses ini - sebenarnya lebih mudah daripada banyak yang dapat dilakukan.