Adakah Anda Perlu Mempunyai Penyedia Kabel untuk Amazon Fire Stick anda?

Selalu ingin memperluas jumlah peranti dan ciri yang akan meningkatkan ekosistem rumah pintar mereka, Amazon menyediakan beberapa penyelesaian menarik untuk pengalaman menonton TV anda. Sebagai sebahagian daripada keluarga Fire TV Amazon, Fire TV Stick membawa hampir semua faedah yang dimiliki oleh sepupunya, tetapi dalam satu pakej yang sangat mudah.

Adakah Anda Perlu Mempunyai Penyedia Kabel untuk Amazon Fire Stick anda?

Dilengkapi dengan banyak aplikasi yang telah dipasang sebelumnya, aspek yang paling penting dari peranti ini ialah membolehkan anda menonton filem, rancangan dan dokumentari secara langsung dari platform streaming yang paling popular. Dengan akses ke Amazon Prime, Netflix, HBO, Hulu, dan Disney Plus, untuk beberapa nama, anda juga boleh menonton YouTube, arkib video dalam talian terbesar di dunia.

Dengan Fire Stick pada dasarnya memberi anda akses ke lebih banyak kandungan daripada yang anda perlukan, adalah wajar untuk bertanya pada diri sendiri jika ini adalah sesuatu yang memerlukan penyedia kabel atau tidak.

Tidak Perlu Penyedia Kabel

Untuk menggunakan Fire Stick, pertama anda harus memasangkannya ke port HDMI di TV anda. Seterusnya, sambungkan tongkat ke rangkaian Wi-Fi anda dan anda sudah bersedia. Dengan alat kawalan jauh Alexa yang disertakan dengan Fire Stick, anda dapat menavigasi antara muka mesra pengguna dengan pantas yang akan muncul di TV anda. Anda bahkan boleh menggunakan arahan suara Alexa untuk memainkan apa sahaja yang terlintas di fikiran.

Dengan Fire Stick menggunakan Wi-Fi anda untuk mengambil kandungan yang ingin anda lihat, jelas anda tidak semestinya memerlukan penyedia kabel untuk menggunakannya. Sudah tentu, sama ada anda akan terus menggunakan kabel anda atau tidak, banyak bergantung pada pilihan peribadi anda.

Perkara utama yang perlu dipertimbangkan di sini adalah akses internet rumah anda. Pengguna kabel biasanya mendapat sambungan TV dan Internet mereka melalui satu penyedia kabel. Oleh itu, jika anda berada dalam kategori ini, anda memerlukan internet kabel untuk memastikan Wi-Fi berfungsi di rumah anda.

Tetapi, jika anda beralih ke jenis penyedia internet yang lain, seperti mudah alih atau ADSL, maka anda sebenarnya tidak memerlukan operator kabel lagi.

Harap maklum bahawa beberapa aplikasi yang terdapat di Fire Stick sebenarnya adalah perkhidmatan premium. Oleh itu, platform streaming seperti Netflix atau HBO: GO adalah berdasarkan langganan. Ini bermakna bahawa jika anda bukan pelanggan yang membayar, anda tidak akan dapat mengakses kandungannya, tidak kira apa sahaja peranti yang anda gunakan.

Sebelum anda memutuskan untuk membatalkan penyedia kabel anda, pastikan anda memahami dengan tepat apa yang diharapkan dari Fire TV Stick Amazon.

firetvstick 4k

Tanpa Kabel, Tanpa Saluran Tempatan

Seperti yang disebutkan di atas, penting untuk diingat jenis kandungan yang sebenarnya anda tonton di TV anda. Sekiranya anda menayangkan rancangan TV dan filem, anda pasti tidak memerlukan penyedia kabel.

Tetapi, jika anda suka menonton saluran tempatan kegemaran anda, anda mungkin tidak akan menjumpainya di platform streaming utama. Mungkin ada rancangan tempatan, asli saluran tertentu, yang tidak tersedia di tempat lain. Atau mungkin anda perlu melihat liputan berita yang berkaitan secara langsung dengan kawasan anda.

Malangnya, kandungan seperti itu mungkin tidak akan tersedia di mana-mana platform penstriman, sama ada anda menggunakan Fire TV Stick atau peranti sedemikian.

Adakah saya Perlu Fire Stick untuk TV Pintar Saya?

Fire Stick dengan banyak ciri boleh menjadikan TV bukan pintar menjadi rakan sejenisnya yang lebih pintar. Menambah pilihan streaming video dan penyemakan imbas internet benar-benar dapat memanjangkan jangka hayat TV anda.

Walaupun anda sudah memiliki TV pintar, Fire Stick tetap berguna. Sebagai contoh, jumlah aplikasi yang tersedia mungkin berbeza antara pengeluar TV yang berbeza atau bahkan model TV mereka sendiri. Sehubungan itu, Fire Stick Amazon adalah juara mutlak dalam hal jumlah aplikasi yang disokongnya.

Juga, pengeluar TV tidak berminat untuk mengemas kini sistem operasi TV pintar mereka yang lebih lama. Pada satu ketika, ini dapat mengelakkan aplikasi yang disertakan daripada mengemas kini, menjadikan model TV pintar yang lebih lama menjadi usang dalam beberapa tahun. Dan ini sangat sesuai dengan pengeluar, kerana itu akan mendorong anda membeli model yang lebih baru.

Selain itu, keupayaan perkakasan Fire Stick jauh melebihi model TV yang terdapat di seluruh dunia. Itu lebih jelas untuk TV lama. Ditambah dengan harga Stick yang agak rendah, walaupun anda mendapati prestasi kurang dalam beberapa tahun, jauh lebih murah untuk membeli model Stick terbaru daripada membeli TV baru.

Fire Stick Sekarang dalam 4K

Versi terbaru peranti Fire TV Stick Amazon dinamakan dengan tepat "Fire TV Stick 4K". Ia pada dasarnya adalah peranti yang sama, tetapi dilengkapi dengan loceng dan wisel terkini untuk hiburan rumah anda.

Pertama, melihat nama peranti, jelas bahawa Fire Stick kini dapat menstrimkan kandungan dalam resolusi 4K. Dengan set TV 4K menjadi bahagian biasa dari mana-mana sistem hiburan rumah yang baik, ini benar-benar tambahan yang dialu-alukan.

Dengan sokongan untuk standard HDR, HDR 10+, dan Dolby Vision, Fire Stick baru dapat menggunakan jenis sifat canggih yang terdapat pada TV kelas menengah hingga kelas atas. Piawaian ini difokuskan pada peningkatan realiti gambar yang disajikan dengan memanipulasi keseimbangan warna, kontras, dan kecerahan. Dan ia dilakukan dalam masa nyata.

Sebagai sebahagian daripada ekosistem rumah pintar Amazon, Fire TV Stick 4K mempunyai pembantu Alexa terbina dalam. Ditambah dengan Alexa Voice Remote yang disertakan dalam kotak, anda dapat menggunakannya sebagai penerima untuk arahan suara anda. Cukup sebut "Alexa, cari filem 4K" dan banyak cadangan akan muncul di skrin.

alexa

Juga, ingat bahawa Fire Stick dilengkapi dengan storan dalaman 8 GB. Ini bermakna anda akan mempunyai banyak ruang untuk bekerja semasa memuat turun aplikasi baru yang ingin anda cuba.

Sebatang Tongkat Yang Anda Boleh Dipercayai

Ringkasnya, anda tidak memerlukan penyedia kabel untuk menggunakan Amazon Fire TV Stick di TV anda. Tetapi, anda perlu mempunyai beberapa jenis akses ke internet untuk menghubungkan Fire Stick anda ke Wi-Fi. Juga, ingat bahawa peranti Amazon tidak dapat memberikan akses ke saluran tempatan yang, misalnya, memberikan liputan berita di kawasan anda.

Adakah anda menggunakan Fire Stick tanpa operator kabel? Adakah anda menemui kelemahan untuk persediaan seperti itu? Sila kongsi pengalaman anda di bahagian komen di bawah.