7 dokumentari terbaik yang mesti anda tonton di Netflix

  • Apa itu Netflix?: Semua yang perlu anda ketahui mengenai perkhidmatan langganan TV dan filem
  • Tayangan baru terbaik di Netflix pada bulan Ogos
  • Rancangan TV terbaik di Netflix
  • Filem terbaik di Netflix untuk ditonton SEKARANG
  • Kandungan terbaik di Netflix pada bulan Ogos
  • Netflix Originals terbaik untuk ditonton SEKARANG
  • Dokumentari Netflix terbaik
  • Cara mendapatkan Netflix Amerika di UK
  • Cara mencari kategori tersembunyi Netflix
  • Cara menghapus sejarah tontonan Netflix anda
  • Cara mengeluarkan peranti dari Netflix
  • Cara menonton Netflix dalam Ultra HD
  • Petua dan trik Netflix
  • Bagaimana untuk mengetahui kelajuan Netflix anda
  • Cara membatalkan Netflix dalam 3 langkah mudah

Kita semua suka menonton rancangan Netflix, tetapi bagaimana jika anda juga dapat mempelajari sesuatu tentang dunia di sekitar anda sambil menghabiskan masa? Itulah dokumentari! Cara terbaik untuk mengatakan bahawa anda telah melakukan sesuatu yang mendidik dan memperkaya sambil mengunyah coklat atau keripik di sofa.

Cabaran seterusnya yang harus diatasi adalah dokumentari yang harus ditonton di Netflix, bagaimanapun, terdapat banyak sekali. Sekiranya anda tidak log masuk ke Netflix Amerika - di mana akan ada lebih banyak pilihan - ini adalah dokumentari terbaik yang boleh anda tonton di Netflix sekarang.

Dokumentari terbaik di Netflix:

1. Requiem untuk Impian Amerika

Bertudung secara politik dan lebih relevan daripada sebelumnya, Noam Chomsky mengambil bahagian dalam beberapa siri wawancara selama empat tahun. Seiring peredaran masa kita melihat dan mendengar pemikiran Chomsky mengenai penumpuan kekayaan dan kuasa di AS.

Sekiranya bukan kerana golongan elit kecil yang memegang kuasa dan kekayaan ini, AS boleh menjadi negara yang jauh lebih makmur. Sebaliknya, masyarakat berpecah dan kelas menengah semakin merosot. Chomsky yang selalu menawan memberikan kes yang luar biasa untuk bagaimana semuanya menjadi salah.

2. Membuat Pembunuh

Berikutan kisah Steven Avery, seorang lelaki dari Manitowoc County, Wisconsin yang salah dipenjarakan selama 18 tahun kerana melakukan serangan seksual dan cubaan membunuh Penny Beerntsen. Setelah dibebaskan, Avery membuat tuntutan mahkamah terhadap pasukan polis daerah kerana melakukan salah laku dan kesusahannya, tetapi ketika mayat Teresa Halbach muncul di dalam keretanya, Avery dilemparkan kembali ke semuanya ketika polis mengejar Avery dengan penuh dendam.

Walaupun penggambaran peristiwa sebenarnya telah dituduh sebagai satu sisi, dokumentari Netflix Original ini adalah gambaran hebat mengenai sistem perundangan yang bengkok dan pasukan polis yang korup yang menghuni beberapa bahagian Amerika Syarikat. Siri ini sejak itu telah mendorong petisi dan kempen untuk membebaskan Avery.

3. Dimasak

Suka makanan? Kemudian anda akan menyukai Cooked, siri dokumentari dari pengkritik makanan Michael Pollan semasa dia menjelajah dunia meneroka bagaimana memasak mengubah makanan, menyatukan orang dan membentuk dunia kita.

Sangat diakui, asli Netflix ini adalah untuk memberi anda pemahaman tentang betapa pentingnya hubungan dengan makanan yang kita masak dan makan. Ia juga sangat pendek, dengan hanya empat episod, jadi anda tidak boleh terlalu lapar menontonnya dalam satu masa.

4. Keajaiban Sistem Suria

Dikemukakan oleh ahli fizik Profesor Brian Cox dan suaranya yang agak bingung, Keajaiban Sistem Suria melalui sistem suria kita melihat apa yang menjadikannya tempat yang menarik.

Sebagai salah satu rancangan paling berjaya muncul di BBC Two dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kini siri dokumentari lima bahagian ini berada di Netflix, ia mesti ditonton mutlak untuk mana-mana bintang di luar sana.

5. Hujung Minggu Pelik Louis Theroux

Lihat yang berkaitan Baru ke Netflix September 2016: Narcos, Luke Cage dan segala yang baru bulan ini kod genre Netflix: Cara mencari kategori tersembunyi Netflix Rancangan TV Netflix terbaik: Satu-satunya siri Netflix yang perlu anda tonton

Sesiapa yang menyukai dokumentari tahu betapa berpengaruh Louis Theroux dan dokumentari peribadinya. Siri Peliknya yang Hujung Minggu ini menjadikannya tinggi dengan memberikan gambaran ringkas mengenai dunia individu dan kumpulan yang sebahagian besarnya menyembunyikan kehidupan peribadi mereka dari perhatian.

Terpisah dalam tiga siri, Louis bertemu peminat UFO, swingers dan pornstars. Seperti biasa, dia mendorong dirinya ke situasi yang canggung, tetapi tidak ada episod yang mempunyai momen yang membosankan.

6. Planet Bumi

Tidak ada yang lebih menarik daripada melihat aspek luar biasa - dan sebahagian besarnya yang tidak dapat dilihat - dari dunia kita sendiri. Di situlah siri dokumentari yang diceritakan oleh David Attenborough, Planet Earth masuk. Semasa dokumentari alam semula jadi, inilah creme de la crème.

7. Budak Sendiri Internet

Sebagai biopics, The Own Boy Internet adalah hit indie yang sebahagian besarnya akan berada di bawah radar anda, tetapi ia pasti patut ditonton.

The Internet's Own Boy mengikuti kehidupan pengaturcara komputer Aaron Swartz ketika dia membantu membuat Reddit, RSS, Markdown dan Creative Commons. Ini juga memaparkan tekanan mental dan tekanan di Swartz ketika FBI berusaha semampu mereka untuk menghentikan usahanya membina internet terbuka.

Pada Januari 2013, Swartz ditemui mati di rumahnya di Brooklyn semasa ditahan di rumah. Ini adalah kisah benar bagaimana semuanya berlaku.

BACA SETERUSNYA: Ini adalah rancangan TV dan filem yang semestinya anda tonton di Netflix