Apakah iPhone Terkini yang Keluar Sekarang? [September 2021]

Walaupun pengumuman mereka ditolak dari jangka waktu September yang biasa, barisan iPhone baru Apple untuk tahun 2020 terbukti pantas ditunggu. Ini adalah perubahan terbesar pada iPhone selama bertahun-tahun, baik dalam reka bentuk dan pilihan yang anda ada untuk membelinya. Sudah berlalu hari-hari iPhone satu-ukuran-sesuai-semua; nampaknya Apple membangunkan peranti untuk semua orang, tidak kira anggaran atau saiz tangan anda.

Apakah iPhone Terkini yang Keluar Sekarang? [September 2021]

Oleh itu, jika anda sudah bersedia untuk meneroka perubahan Apple pada iPhone, anda sudah sampai di tempat yang betul. Dari Mini hingga Maksimum, ini adalah iPhone terbaru yang boleh anda beli sekarang.

iPhone 12: Peranti Terkini

Mari kita mulakan dengan namanya sendiri: iPhone 12. Bahasa reka bentuk Apple untuk iPhone tidak banyak berubah sejak pelancaran iPhone X pada tahun 2017, dan badan aluminium bulat peranti sebenarnya kembali ke pelancaran iPhone 6 pada tahun 2014. Itu semua berubah dengan iPhone 12 tahun ini, yang kembali ke bahasa reka bentuk yang sama digunakan pada iPhone 5 dan iPhone 5s. Sudut tajam dan sisi rata menjadikan reka bentuk telefon yang menarik, yang banyak dianggap sebagai puncak keseluruhan barisan telefon Apple.

Namun, jangan biarkan reka bentuk baru menipu anda: ini masih merupakan iPhone yang terus menerus, dan ia dibina berdasarkan iPhone 11 yang hebat tahun lalu dengan beberapa cara yang sangat hebat. Sebagai permulaan, paparan telah bertambah baik, dengan beralih dari LCD ke OLED — seperti pada siri telefon Pro — dan resolusi yang besar. Ini bermakna paparan 6.1 on pada iPhone 12 benar-benar sepadan dengan iPhone 12 Pro dan iPhone 12 Pro Max dalam kepadatan piksel, jadi pembeli tidak perlu lagi membuat pilihan berdasarkan kualiti skrin sahaja.

Sebilangan besar perubahan besar di sini merangkumi keempat-empat telefon terbaru Apple. Syarikat ini telah memperkenalkan penutup depan Ceramic Shield baru untuk gelasnya, yang akan membantu memastikan telefon anda dilindungi dari retakan dan calar. Syarikat itu memperkenalkan semula MagSafe sebagai ciri baru untuk iPhone, yang membolehkan anda mengecas tanpa wayar dengan magnet dan juga merangkumi barisan aksesori yang dilengkapi dengan magnet.

Dan tentu saja, ada 5G semuanya. Apple telah membuat pertunjukan besar sokongan mereka untuk 5G, lengkap dengan perkongsian besar dengan Verizon semasa pengumuman iPhone. Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, 5G masih jauh dari memberi kesan sebenarnya kepada bagaimana kita menggunakan telefon kita. Senang melihat penyertaannya sebagai cara untuk melancarkan peranti ini, tetapi jika anda hanya meningkatkan berdasarkan 5G sahaja, anda pasti akan kecewa.

Satu perubahan besar terakhir untuk iPhone 12: kamera. Apple sekali lagi memilih untuk memasukkan dua lensa 12MP pada iPhone standardnya, tetapi lensa sudut lebar standard sekarang mempunyai bukaan yang lebih rendah, yang seharusnya memungkinkan untuk meningkatkan prestasi cahaya rendah. Kita harus menunggu dan melihat bagaimana penyediaan kamera baru Apple dibandingkan dengan yang serupa dengan Pixel 5, tetapi ini adalah langkah ke arah yang benar.

Apple iPhone 12 bermula pada $ 799 di Verizon dan AT&T, dan $ 829 di Sprint, T-Mobile, dan tidak dikunci.

Inilah senarai spesifikasi lengkap untuk iPhone 12:

  • Berat: 164g
  • Dimensi: 71.5 x 146.7 x 7.4mm
  • Sistem Operasi: iOS 14
  • Saiz skrin: OLED 6.1 inci
  • Resolusi: 2532 x 1170 piksel (460 ppi)
  • Chipset: A14 Bionic
  • Storan: 64/128 / 256GB
  • Bateri: 2775mAh (dikhabarkan)
  • Kamera: Lebar 12MP, ultrawide 12MP, menghadap ke depan 12MP
  • Harga bermula: $ 799

Mini iPhone 12 terbaru

Sebelum kita memasuki barisan telefon Pro tahun ini, kita perlu melihat dengan cepat tambahan terbaru untuk barisan Apple, iPhone 12 Mini. Ini adalah telefon terkecil yang dihasilkan Apple sejak iPhone 5s, dengan jejak yang lebih kecil daripada iPhone 6 4.7,, sementara masih menampilkan paparan 5.4 larger yang lebih besar.

Keseluruhan industri telefon telah meninggalkan telefon bimbit yang lebih kecil untuk fokus untuk menghasilkan peranti yang lebih besar dan lebih besar — ​​dan memang, iPhone 12 Pro Max Apple adalah telefon terbesar yang pernah dihasilkan syarikat itu — tetapi dengan iPhone 12 Mini, Apple akhirnya kembali menghasilkan telefon untuk sesiapa sahaja yang mahukan peranti yang lebih kecil.

Di luar pengurangan jangka hayat bateri, tidak ada pertukaran untuk memilih iPhone 12 Mini berbanding dengan 6.1 its. Telefon ini masih mempunyai paparan OLED beresolusi tinggi, dan berkat skrin yang lebih kecil, ia sebenarnya mempunyai kepadatan piksel tertinggi dari mana-mana iPhone sehingga kini. Telefon ini masih dikuasakan oleh cip A14 Bionic baru Apple, dilengkapi 5G, Magsafe, dan menggunakan spesifikasi kamera yang sama dengan model yang lebih besar. Bagi sesiapa yang tersekat di antara telefon ini dan iPhone 12 standard, ia sangat sesuai dengan ukuran peranti dan bagaimana rasanya di tangan anda.

Apple iPhone 12 Mini bermula pada harga $ 699 di Verizon dan AT&T, dan $ 729 di Sprint, T-Mobile, dan tidak terkunci.

  • Berat: 135g
  • Dimensi: 64.2 x 131.5 x 7.4mm
  • Sistem Operasi: iOS 14
  • Saiz skrin: 5.4 inci
  • Resolusi: 2340 x 1080 piksel (476 ppi)
  • Chipset: A14 Bionic
  • Storan: 64/256 / 512GB
  • Bateri: 2227mAh (dikhabarkan)
  • Kamera: Lebar 12MP, ultrawide 12MP, menghadap ke depan 12MP
  • Harga bermula: $ 699

IPhone 12 Pro terkini

Baiklah, ke barisan Pro. Ini adalah tahun kedua berturut-turut Apple menggunakan moniker "Pro" untuk iPhone mewah mereka, tetapi tidak seperti pada tahun 2019, perbezaan antara iPhone 12 dan iPhone 12 Pro lebih kecil daripada sebelumnya. Pasti, siri Pro masih menggunakan badan keluli tahan karat daripada aluminium yang digunakan oleh iPhone 12 dan iPhone 12 Mini, dan paparan pada iPhone 12 Pro lebih cerah dalam penggunaan seharian. Tetapi dengan iPhone 12 kini menawarkan panel OLED beresolusi tinggi yang dinilai pada resolusi yang sama dengan iPhone 12 Pro, perbezaan antara keduanya benar-benar menjadi faktor tunggal: kamera.

Walaupun lensa lebar dan ultrawide iPhone 12 Pro tetap sama dengan iPhone 12 standard, siri Pro juga menyertakan lensa telefoto untuk zoom optik 2x, serta sensor LIDAR baru yang pertama kali dilihat pada iPad Pro Apple. Sensor LIDAR itu terutama digunakan untuk peningkatan augmented reality, walaupun Apple juga telah meningkatkan prestasi cahaya rendah dan autofokus berkat sensor tambahan. Walaupun lebam ke iPhone 12 Pro juga menggandakan simpanan anda, melainkan anda memerlukan lensa telefoto, bagi kebanyakan pembeli, iPhone 12 jauh lebih mudah untuk dibenarkan dengan harga $ 799.

Seperti dua model sebelumnya, iPhone 12 Pro merangkumi semua yang anda harapkan dari iPhone tahun ini: Ceramic Shield, pengisian MagSafe, dan sokongan untuk rangkaian 5G.

Inilah senarai spesifikasi lengkap untuk iPhone 12 Pro:

  • Berat: 189g
  • Dimensi: 71.5 x 146.7 x 7.4mm
  • Sistem Operasi: iOS 14
  • Saiz skrin: 6.1 inci
  • Resolusi: 2532 x 1170 piksel (460 ppi)
  • Chipset: A14 Bionic
  • Storan: 128/256 / 512GB
  • Bateri: 2775mAh (dikhabarkan)
  • Kamera: Lebar 12MP, telefoto 12MP, ultrawide 12MP, menghadap ke depan 12MP
  • Harga bermula: $ 999

IPhone 12 Pro Max terkini

Sekiranya anda ingin mengambil salah satu siri iPhone Pro Apple, ini adalah peranti yang harus anda pertimbangkan. Walaupun iPhone 12 dan iPhone 12 Pro menawarkan perbezaan yang lebih sedikit daripada sebelumnya, iPhone 12 Pro Max menjadikan perbezaannya jelas dengan segera: paparan besar. Pada 6.7 ″, iPhone bersaiz Max tahun ini adalah yang terbesar, dengan peningkatan saiz paparan .2 over berbanding iPhone 11 Pro Max 2019. Itu juga memberikannya bateri terbesar dari empat peranti, walaupun seperti yang kita lihat secara keseluruhan, bateri sedikit lebih kecil daripada yang disertakan dalam iPhone 11 Pro Max 2019.

Anehnya, iPhone terbesar Apple mengandungi beberapa ciri kamera eksklusif yang kurang daripada model Pro yang lebih kecil. Berkat ukuran telefon yang cukup besar, Apple telah menyertakan sensor baru yang lebih besar untuk lensa lebar utama, bersama dengan OIS yang lebih baik yang menggeser sensor ketika bergerak dan bukannya seluruh kamera.

Lensa telefoto Pro Max juga menampilkan peningkatan zoom optik, dinilai pada 2.5x dan bukannya 2x. Sangat menarik untuk melihat Apple menarik model Pro Max dari iPhone 12 Pro yang lebih kecil, dan memandangkan harga bermula hanya $ 100 lebih tinggi daripada iPhone 12 Pro, sukar untuk membenarkan mengapa ada yang memilih yang lebih kecil daripada peranti Pro.

Sekali lagi, iPhone teratas Apple merangkumi semua ciri standard yang telah kami bahas, termasuk paparan depan Ceramic Shield, pengisian MagSafe dan sokongan untuk aksesori MagSafe, dan rangkaian 5G.

Berikut adalah spesifikasi lengkap untuk iPhone 12 Pro Max:

  • Berat: 228g
  • Dimensi: 78.1 x 160.8 x 7.4mm
  • Sistem Operasi: iOS 14
  • Saiz skrin: 6.7 inci
  • Resolusi: 2778 x 1284 piksel
  • Chipset: A14 Bionic
  • Storan: 128/256 / 512GB
  • Bateri: 3687mAh (dikhabarkan)
  • Kamera: Lebar 12MP, telefoto 12MP, ultrawide 12MP, menghadap ke depan 12MP
  • Harga bermula: $ 1099

IPhone SE terkini (Generasi ke-2)

Setelah bertahun-tahun khabar angin, Apple akhirnya melancarkan pengganti iPhone SE yang asli pada bulan April 2020, dan untuk lebih baik atau lebih buruk, mereka adalah persis seperti yang kita harapkan. IPhone SE baru ini membuang bahasa reka bentuk iPhone 5S dan sebaliknya menerapkan rupa iPhone 8 2017, hingga ke skrin 4.7,, dan bonggol kamera bulat di bahagian belakang.

Anggaplah iPhone SE sebagai iPhone 8 yang disilangkan dengan iPhone 11, yang menampilkan ketahanan air IP67, storan sehingga 256GB, kamera yang lebih baik, dan pemproses A13 Bionic, semuanya dengan harga hanya $ 399. Berbanding dengan siri iPhone 11, SE yang direka semula Apple adalah pilihan yang menjimatkan kos dengan kekuatan yang hebat dalam bingkai yang lebih kecil. Selain daripada penurunan kamera, ini adalah telefon yang sangat baik untuk sesiapa sahaja yang menikmati model iPhone 8 atau sebelumnya.

Berikut adalah spesifikasi lengkap untuk iPhone SE baru:

  • Berat: 148g
  • Dimensi: 67.3 x 138.4 x 7.3mm
  • Sistem Operasi: iOS 13
  • Saiz skrin: 4.7 inci
  • Resolusi: 750 x 1334 piksel
  • Chipset: A13 Bionic
  • RAM: Tidak diketahui
  • Storan: 64/128 / 256GB
  • Bateri: 1821mAh
  • Kamera: 12MP lensa tunggal, kamera depan 7MP
  • Harga bermula: $ 399

IPhone lain

Apple mungkin telah mengumumkan empat iPhone baru pada tahun 2020, tetapi jauh dari semua yang ditawarkan oleh syarikat kepada pengguna. Selain iPhone SE, syarikat ini terus menjual iPhone XR 2018 dan iPhone 11 tahun lalu, keduanya dengan harga yang lebih rendah. Tersedia dengan harga $ 599, iPhone 11 adalah pembelian hebat jika anda tidak mementingkan paparan OLED 5G atau resolusi tinggi. Itu adalah salah satu telefon terbaik pada tahun 2019, dan ia tetap menjadi telefon bimbit yang hebat pada tahun 2021, terutama dengan harga barunya.

Apple juga terus menawarkan iPhone XR pada harga $ 499, dan walaupun ia tetap menjadi telefon bimbit yang hebat, kelebihan yang ditawarkan oleh iPhone 11 - jangka hayat bateri yang lebih baik, kamera yang lebih baik, dan pemproses yang lebih baru - menjadikannya lebih sukar untuk dibenarkan pada harga $ 499.

Namun, jika anda tidak keberatan menggunakan perkakasan lama, iPhone XR adalah telefon bimbit dengan harga yang baik, dan terima kasih kepada sokongan perisian Apple yang terbaik di kelasnya, akan terus menerima versi baru iOS sekurang-kurangnya tiga tahun lagi .

IPhone mana yang patut anda beli?

Soalan ini lebih sukar daripada sebelumnya. Sekiranya anda mahukan yang terbaik dari yang terbaik dan anda tidak keberatan dengan paparan yang lebih besar, iPhone 12 Pro Max termasuk salah satu kamera terbaik yang anda dapati pada telefon pintar hari ini. Begitu juga, jika anda ingin kembali ke telefon yang lebih kecil, iPhone 12 Mini Apple adalah yang anda mahukan selama bertahun-tahun, dan ia adalah pembelian mudah dengan harga hanya $ 699.

Bagi orang lain, persamaan antara iPhone 12 dan rakan sejawatannya menjadikannya sukar untuk dipilih. Sekiranya anda tidak keberatan menggunakan storan 64GB, iPhone 12 yang lebih murah mungkin merupakan pertaruhan yang tepat. Tetapi hanya ada perbezaan harga $ 50 antara 256GB iPhone 12 dan 128GB iPhone 12 Pro, dan kamera yang lebih baik pada model Pro sangat menarik.

Pada akhirnya, seperti biasa, keputusan pembelian terakhir anda mungkin tertumpu pada anggaran anda. Bagi mereka yang tersekat antara iPhone 12 dan iPhone 12 Pro, pertimbangan anda harus diturunkan ke kamera. Sekiranya lensa telefoto bernilai kenaikan harga, iPhone 12 Pro adalah telefon yang tepat untuk anda; jika tidak, anda harus menggunakan iPhone 12 standard.

Dikemas kini pada 08 September 2021, oleh Steve Larner

Asalnya diposkan pada 8 April 2021, oleh William Sattelberg