Mengapa PC Baru Tidak Lagi Memiliki Pemacu DVD atau Blu-Ray Lagi?

Pada hari-hari awal pengkomputeran, pengguna bergantung pada CD, DVD, dan Blu-Rays untuk menyimpan data berharga. Sama ada anda mahu bermain permainan baru, memasang perisian, atau membuat sandaran dan memasang semula sistem operasi, melakukannya mungkin dengan memasukkan cakera kecil ke dalam pemacu optik. Kapasiti simpanan mereka sering lebih besar daripada apa yang disokong oleh cakera keras. Walau bagaimanapun, kebanyakan PC baru tidak lagi dilengkapi dengan pemacu bersepadu. Apakah sebabnya? Kami akan menjawab sedikit persoalan ini.

Mengapa PC Baru Tidak Lagi Memiliki Pemacu DVD atau Blu-Ray Lagi?

Saiz Penting

Walaupun pemacu optik kecil, mereka masih memerlukan banyak ruang fizikal di komputer. CD standard berdiameter 4.7 inci. Berbanding dengan saiz komputer riba hari ini, itu agak besar. Oleh itu, sebab utama PC baru tidak menggunakan DVD adalah mudah. Mereka terlalu besar untuk reka bentuk komputer yang moden dan lebih ramping.

Pada masa kini, kebanyakan orang menggemari komputer riba kerana fungsi dan mudah alih mereka. Oleh itu, ukurannya mestilah ringan dan lebih kecil. Sekiranya komputer moden merangkumi pemacu optik, membawanya akan menyusahkan. Atas sebab itu, banyak pengeluar memutuskan untuk mengeluarkan pemacu optik dari komputer sama sekali.

Mengapa PC Baru Tidak Mempunyai DVD atau Blu Ray Lagi

Kapasiti Penyimpanan Kurang

Kapasiti penyimpanan CD sekitar 700 megabait. Ketika DVD melanda pasaran, mereka dapat menampung data bernilai 4.7 gigabait. Blu-Ray, yang menggantikan DVD, boleh menyimpan 200 gigabait. Penggunaan media ini untuk menyimpan data saja tidak cukup bagi kebanyakan orang hari ini. Daripada CD, orang memilih sekarang untuk USB flash. Sebabnya adalah bahawa USB 16 gigabait kini tersedia dengan harga lebih kurang $ 12, bergantung pada peruncit.

Ringkasnya, DVD dan Blu-Rays tidak memenuhi keperluan penyimpanan digital pengguna hari ini dan pemacu daging, dengan kapasiti penyimpanan yang lebih besar, lebih murah.

Penurunan Permintaan untuk Media Fizikal

Media fizikal menyaksikan ledakan pada satu ketika. Semua orang menggunakan DVD, CD, pemain MP3, dan lain-lain. Kemudian, peranti digital menjadi lebih padat dan menyediakan storan yang dapat menampung semua keperluan pengguna. Tidak perlu mendengarkan pemain MP3 khas ketika telefon boleh menyimpan muzik.

Perkara serupa berlaku dengan DVD dan Blu-Rays. Dengan minat yang meningkat dalam perkhidmatan streaming seperti Netflix, Amazon Prime, dan Hulu, tidak perlu menyimpan filem dalam DVD. Ia menempati ruang fizikal yang ketara di sebuah rumah ketika semakin banyak orang beralih ke minimalisme. Selain itu, adalah mungkin untuk mendapatkan perisian yang anda perlukan tanpa, misalnya, meminjam CD dari rakan.

Seiring dengan kemajuan teknologi, barang-barang yang sebelumnya tidak dapat anda bayangkan hidup menjadi usang.

Isu Format Blu-Ray

Sejak dilancarkan, Blu-Ray telah menyaksikan peningkatan yang ketara. Sebab utama sebahagian besar penambahbaikan adalah untuk mencegah penyebaran kandungan secara haram. Untuk menghentikan pengguna memuat naik filem dari Blu-Ray ke laman web perkongsian orang ramai (langkah yang boleh membuat penjualan), pengeluar menyandikan format untuk membuat muat naik dan tontonan menjadi sukar dan, oleh itu, tahan terhadap pelbagai tindakan haram.

Walau bagaimanapun, beberapa pemacu lama yang lama tidak dapat memainkan format baru yang lebih baik ini. Atas sebab itu, ramai pengguna memutuskan untuk tidak membeli Blu-Rays kerana takut membelanjakan wang untuk sesuatu yang tidak disokong oleh komputer mereka. Oleh itu, walaupun langkah ini menghalang penduaan haram, ia juga mempengaruhi penjualan Blu-Rays tersebut.

Sebab Lain

Walaupun kami telah menyenaraikan sebab terpenting PC baru tidak mempunyai DVD atau Blu-Ray lagi, ada beberapa yang lain yang perlu disebutkan.

Pertama, penting untuk diperhatikan bahawa pemacu optik menggunakan kuasa yang besar untuk beroperasi. Walaupun ini tidak banyak, ia mempengaruhi jangka hayat bateri di komputer. Kedua, saiz komputer riba secara langsung mempengaruhi saiz papan induk. Untuk menampung pemacu optik, papan induk pada komputer riba mestilah jauh lebih kecil, sehingga membatasi prestasi.

Akhirnya, kemudahan mengakses data yang boleh dimuat turun adalah faktor lain. Sebilangan besar program dan pengguna media yang diperlukan sekarang tersedia di internet dalam format berdasarkan permintaan. Sama ada perisian teknikal atau permainan, mungkin untuk membayarnya dan menggunakannya dalam beberapa saat. Tidak ada alasan untuk mengumpulkan tumpukan CD dengan program yang mungkin anda gunakan sekali sahaja.

Mengapa PC Baru Tidak Mempunyai DVD atau Blu Ray

Apa yang Perlu Dilakukan dengan DVD Lama dan Blu-Rays?

Sekiranya anda mempunyai koleksi DVD dan Blu-Rays yang luas, anda mungkin tertanya-tanya apa yang harus dilakukan dengannya. Adakah anda perlu menyingkirkannya sama sekali? Nasib baik, ada jalan penyelesaiannya. Jawapannya terletak pada mewujudkan perpustakaan digital kandungan itu. Walau bagaimanapun, anda memerlukan komputer dengan pemacu optik terbina dalam atau luaran untuk melakukan ini. Tetapi hanya sekali ini.

Setelah memasukkan cakera, anda akan dapat merobek kandungannya ke komputer anda. Anda boleh melakukannya dengan DVD dan Blu-Rays. Dengan cara ini, anda dapat menggunakan komputer atau cakera keras luaran untuk menyimpan foto, filem, atau muzik, yang dapat anda akses setiap saat. Sebagai bonus, anda tidak mempunyai rak yang penuh dengan DVD berdebu.

Cakera Mati

Walaupun kelihatan seperti perkara yang mengerikan, hakikatnya cakera perlahan-lahan menjadi usang. Pemacu optik cenderung menempati banyak ruang, sehingga menjadikan komputer menjadi besar, yang tidak lagi menarik. Selain itu, cakera tidak mempunyai kapasiti penyimpanan yang sama dengan pemacu kilat USB atau cakera keras luaran. Terdapat juga masalah keselamatan dengan format Blu-Ray yang tidak menggalakkan beberapa pengguna membelinya.

Bagaimana dengan anda? Adakah anda fikir komputer lebih baik tanpa pemacu optik? Atau adakah anda masih menggunakan DVD dan Blu-Ray? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.