Cara Mendengar Radio FM di Android

Mungkin anda adalah seseorang yang masih menikmati stesen radio FM atau mungkin anda merasa ingin kembali ke titik di mana aliran muzik tidak ada? Mungkin anda membayar iklan di stesen dan ingin mengesahkan iklan anda disiarkan? Mungkin lebar jalur internet anda terhad dan anda ingin menyimpannya untuk keperluan data penting yang lain? Sekiranya lebar jalur tidak menjadi perhatian, anda juga boleh mendengar stesen radio FM menggunakan platform streaming. Tidak kira apa alasan anda ingin mendengarkan radio FM, ini bukan hanya mungkin dilakukan dalam banyak cara tetapi juga mungkin menggunakan telefon Android anda.

Cara Mendengar Radio FM di Android

Bagi banyak pengguna, radio FM terestrial klasik masih boleh digunakan untuk mendengar muzik mereka. Menerima isyarat FM bukanlah sesuatu yang dapat dilakukan oleh setiap telefon, kerana tidak semua peranti mudah alih mempunyai penerima terpasang. Walau bagaimanapun, kebanyakan telefon mempunyai fungsi radio FM. Walaupun begitu, banyak stesen kegemaran anda mungkin telah bergabung dengan beberapa aplikasi streaming radio FM yang memudahkan anda mendengar stesen kegemaran anda di mana sahaja, di mana sahaja anda berada di dunia. Radio FM jauh dari mati, jadi mari kita lihat bagaimana anda dapat mendengar stesen FM kegemaran anda dari peranti Android anda.

Memahami Penerima FM dan Android

Sekiranya anda pernah melihat lembaran spesifikasi untuk peranti Android anda, ada kemungkinan anda melihat model telefon anda mempunyai penerima FM yang terpasang di dalam peranti. Puluhan telefon bimbit Android mempunyai penerima terbina dalam ini, dan bukan hanya model terkunci yang dimaksudkan untuk seluruh dunia. Telefon dari pengeluar seperti Samsung, LG, dan Motorola semuanya mempunyai penerima FM yang disertakan dalam telefon mereka, tetapi sering kali tidak disebutkan dalam maklumat media apabila telefon dilepaskan. Beberapa helaian spesifikasi bahkan meninggalkan maklumat mengenai penerima FM; GSMarena, misalnya, sama sekali tidak menyenaraikan kemampuan radio FM pada helaian spesifikasi mereka.

Penerima FM agak biasa di telefon, mungkin berkat chipset Qualcomm yang kebanyakan peranti berkongsi antara satu sama lain hari ini. Telefon anda, dengan andaian telah dibuat dalam beberapa tahun terakhir, harus memiliki kemampuan untuk menyambung ke isyarat FM dan membawa siaran terus ke telinga anda, tanpa menggunakan satu ons data. Kaedah ini juga menggunakan bateri lebih sedikit daripada jika anda melakukan streaming melalui data mudah alih. Satu-satunya syarat adalah alat dengar berwayar atau earbud kerana penerima FM menggunakan wayar sebagai antena. Beberapa aplikasi memerlukannya sementara yang lain mungkin masih berusaha berfungsi tanpa kabel, tetapi kemudian anda mempunyai stesen terhad dan mesti cukup dekat dengan menara.

Adakah Telefon Anda Mempunyai Penerima FM?

Kemungkinan telefon anda mempunyai penerima FM yang disertakan dalam peranti sangat tinggi. Samsung, LG, HTC, Motorola, dan bahkan Apple semuanya merangkumi penerima FM di telefon pintar mereka. Masalah yang malang, tentu saja, tidak semua model peranti mempunyai penerima FMnya yang diaktifkan dan siap digunakan. Sebilangan besar pengeluar tidak menyertakan aplikasi untuk membiarkan anda mendengarkan radio di telefon anda, yang bermaksud anda mungkin tidak bernasib baik jika anda tidak mempunyai aplikasi untuk melakukannya. Sebahagian besarnya, pengeluar Android semakin baik dalam mengaktifkan radio FM di peranti mereka, dan walaupun mereka tidak termasuk perisian untuk menerima siaran, masih mungkin untuk menyambung ke isyarat. Sebaliknya, Apple telah menolak panggilan untuk mengaktifkan radio FM di iPhone mereka, walaupun ada alasan untuk ini: mereka berhenti memasukkan modul dalam telefon mereka setelah iPhone 6S.

Namun, ini adalah panduan untuk menggunakan radio FM dengan peranti Android, dan kita yang menggunakan Android semestinya menganggap diri kita bernasib baik. Terdapat lebih dari 200 peranti yang berbeza di pasaran hari ini yang dapat menggunakan penerima FM mereka, dan memandangkan banyak dari peranti ini merupakan beberapa telefon yang paling popular di planet ini, banyak pengguna dapat menggunakan telefon mereka untuk mendengar radio semasa di bergerak atau hanya di sekitar rumah mereka.

Kadang kala, walaupun telefon anda mempunyai penerima FM yang aktif, pembawa anda mungkin menyekat akses ke cip di telefon anda. Ini lebih kurang bergantung kepada pembawa anda, tetapi menggunakan senarai yang kami sediakan di bawah, anda ingin memberi perhatian kepada pembawa yang anda beli telefon anda untuk memastikan penerima FM anda aktif. Operator tidak benar-benar mempunyai motivasi untuk ini; sebilangan penyedia perkhidmatan mudah alih, seperti Verizon, nampaknya hanya mengaktifkan radio ketika mereka merasakannya, tetapi pembawa lain (serta peranti yang tidak dikunci) aktif tanpa sekatan.

Seperti yang kami sebutkan, ini adalah senarai yang cukup pendek dengan beberapa telefon Android paling popular di pasaran, dan jika anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai peranti yang dapat menggunakan radio FM mereka, teruskan ke bahagian di bawah.

Cara Mendengar Radio FM dengan Penerima

Inilah perkara pertama yang perlu anda ketahui tentang mendengar radio FM di telefon Android anda: jika anda ingin menggunakan telefon anda untuk mendengar radio FM menggunakan penerima terpasang, anda perlu menggunakan fon kepala untuk melakukannya — seperti sebelumnya disebutkan. Ini tidak bermaksud anda tidak boleh menggunakan jalan keluar untuk menyiarkan isyarat ke pembesar suara Bluetooth, tetapi ini bermakna anda harus menyimpan sepasang fon kepala berwayar agar dapat mendengar radio dengan betul.

Walaupun telefon anda mempunyai reseptor radio FM terpasang di badan peranti anda, anda tidak akan menemui antena yang disertakan, seperti yang diperlukan oleh semua radio. Kekurangan antena bermaksud sesuatu yang perlu digunakan untuk menangkap isyarat yang disiarkan oleh stesen di kawasan anda dengan betul, dan di sinilah fon kepala anda masuk. Kabel dengan fon kepala anda digunakan sebagai antena, dan tanpa fon kepala anda, anda tidak akan dapat menerima isyarat.

Memilih Perisian untuk Peranti Anda

Oleh itu, seperti yang kami nyatakan di atas, walaupun telefon anda dilengkapi penerima FM dan tidak mempunyai masalah untuk mengambil isyarat, anda masih perlu menggunakan perisian yang tepat untuk menukar gelombang radio tersebut menjadi kandungan yang dapat didengar. Ini bermakna anda perlu memuat turun aplikasi radio FM khusus dari Google Play, dan anda mempunyai beberapa pilihan yang berbeza.

"Radio FM" nampaknya merupakan aplikasi yang sangat popular, yang menjadikan dirinya aplikasi radio FM nombor satu yang dimuat turun, tetapi antara muka pengguna tidak banyak yang diinginkan, dan ini sangat menanti untuk dapat streaming stesen radio daripada menggunakan penerima FM yang disertakan di telefon anda.

"TuneIn" adalah pilihan lain, tetapi memandangkan ia bergantung pada penggunaan data anda, kami akan membincangkannya lebih lanjut di bawah.

Bagi pengguna yang ingin mengambil stesen radio FM standard, SeterusnyaRadio adalah aplikasi yang dikembangkan, sebahagiannya, oleh NPR dan Persatuan Penyiar Nasional (NAB). Anda boleh menyemak senarai lengkap peranti NextRadio yang disokong.

Aplikasi NextRadio cukup mantap, dengan reka bentuk dan sokongan visual yang dikemas kini untuk banyak pilihan peranti moden. Aplikasi ini diselaraskan terus ke gelombang FM yang disiarkan di kawasan anda, yang bermaksud tidak ada penangguhan dalam mendengar, dan semuanya dapat didengar ketika dibuka secara langsung. Berbanding dengan aplikasi yang mengalir melalui internet, NextRadio menawarkan pengalaman radio yang jauh lebih standard. Aplikasi ini percuma, tidak memerlukan langganan, tetapi menawarkan iklan di bahagian bawah aplikasi. Sudah tentu, anda juga mempunyai iklan di stesen radio yang anda dengarkan juga.

Menggunakan NextRadio sebagai Penala Radio Android FM Anda

Untuk menyediakan NextRadio, anda tidak perlu melakukan perkara yang rumit. Inilah cara menggunakan NextRadio pada Android.

  1. Pasang NextRadio dari Google Play Store, kemudian pasangkan fon kepala berwayar anda ke bicu audio anda dan pilih "Buka."

  2. Aplikasi ini mengesahkan bahawa anda mempunyai cip radio, kemudian beralih ke skrin seterusnya.

  3. Pastikan alat dengar berwayar anda masih tersambung, kemudian ketuk "Saya sudah bersedia" untuk melancarkan aplikasi.

  4. Benarkan aplikasi mengakses lokasi anda pada pemasangan pertama, untuk mencari senarai stesen yang betul untuk anda.

  5. Aplikasi ini mula mengimbas stesen radio tempatan, tetapi tidak selalu berfungsi. Senarai stesen tempatan dipaparkan, jika dijumpai. Anda boleh menambah atau mengurangkan sebilangan stesen ke senarai kegemaran anda, tetapi menambahkan setiap stesen yang disenaraikan sebagai tersedia di kawasan anda memberikan banyak pilihan.
  6. Setelah selesai menggemari stesen, tekan "Selesai" ikon untuk masuk ke antara muka aplikasi.
  7. Selepas imbasan, "Basic Tuner" muncul. Ketik pada "Jejak butang maju / mundur" untuk autoscan atau menyentuh “+” atau “-“ butang untuk mengimbas stesen tempatan secara manual.

  8. Semasa mengimbas frekuensi, anda dapat mengumpulkan stesen yang anda suka. Ketuk "ikon hati" untuk menambah kegemaran anda.

  9. Skrin penamaan muncul. Taipkan nama untuk stesen kegemaran anda yang baru, kemudian pilih "HANTAR."

  10. Sekarang, stesen bernama anda akan mempunyai label di tetingkap "Basic Tuner" dan "My Favorites".

  11. Untuk menghentikan radio pada bila-bila masa, ketik pada "Ikon berhenti" di bahagian kanan bawah. Untuk menghidupkan radio setelah menghentikannya, ketuk ikon yang sama, kecuali sekarang menjadi "Ikon main."

Menyelaraskan Tetapan di NextRadio

Adalah idea yang baik untuk menyelami menu tetapan NextRadio pada peranti anda untuk memastikan semuanya sesuai dengan pilihan anda. Aplikasi ini tidak lagi menyokong perkhidmatan streaming untuk stesen jauh atau tempatan, jadi anda hanya dapat menggunakan "Basic Tuner." Inilah cara untuk melakukannya.

  1. Ketik pada "Ikon menu" (tiga garis mendatar) di bahagian kiri atas.

  2. Pilih "Tetapan."

  3. Dengan penghapusan fitur streaming, menu "Tetapan" terhad dalam pilihan. Anda boleh memuat semula senarai stesen anda, aktifkan "Cari dengan kegemaran" daripada mencari dengan frekuensi, dan gunakan "Pemasa Tidur."

Old NextRadio berbanding New NextRadio

Sebelum penghapusan ciri streaming stesen, kegemaran anda yang tersimpan muncul dengan gambar jika mereka mempunyai aliran dalam talian yang ada. Walau bagaimanapun, kerana aplikasi ini tidak lagi menawarkan ciri penstriman, anda mendapat kotak dengan gambar nadi di atasnya. Catatan ini disebut hanya untuk mengelakkan kekeliruan pada ciri aplikasi, terutama kerana halaman Play Store untuk NextRadio menunjukkan tangkapan layar lama.

Selain itu, sesiapa sahaja yang menggunakan aplikasi ketika ada ciri streaming melihat gambar di bawah ini untuk "Stasiun Kegemaran Saya" setiap kali stesen disiarkan secara dalam talian.

Walaupun pilihan penstriman sudah habis, aplikasinya tetap bergoyang! Selain itu, tidak banyak penala radio "tulen" untuk Android, jadi NextRadio melakukan tugas itu! Sebilangan besar aplikasi memenuhi anda dengan stesen streaming yang pelik dan menjadikan streaming sebagai lalai daripada penala FM.

Sebaik sahaja anda menetapkan pilihan yang tepat untuk bagaimana anda ingin mendengar radio, anda boleh kembali ke senarai kegemaran anda menggunakan menu. Sekiranya anda tidak memasang fon kepala, anda akan melihat beberapa stesen anda berwarna kelabu dan hanya boleh diakses dengan memasang fon kepala; ini bermaksud tidak ada aliran dalam talian yang tersedia untuk rangkaian ini, dan anda harus menggunakan fon kepala untuk mendengar gabungan tersebut. Kita juga harus menyebutkan bahawa fungsi carian dalam aplikasi nampaknya hanya menunjukkan cadangan dari Amerika Syarikat; mencari beberapa stesen radio di Kanada nampaknya tidak menghasilkan hasil. Sekiranya anda merancang untuk mendengar stesen radio luar negara, anda ingin mengikuti panduan kami ke bahagian seterusnya.

Tindakan bermain stesen cukup mudah. Anda mengklik senarai di suapan anda untuk mula mendengarkan, dan ia adalah lalai dari aliran digital atau siaran analog bergantung pada pilihan anda yang ditetapkan dalam menu tetapan. Anda ingin memperhatikan penempatan kedua-dua telefon dan fon kepala anda, serta barang elektronik yang berada berdekatan dengan anda yang boleh menyebabkan sejumlah gangguan dalam siaran. Sekiranya itu adalah pemecah masalah untuk anda, mungkin bernilai mematikan sepenuhnya aliran FM dan bergantung pada aliran digital, dengan anggapan ada satu. Beberapa stesen nampaknya lebih jelas daripada stesen lain, dan ia bergantung pada frekuensi stesen yang anda inginkan. Nasib baik, ada pilihan untuk beralih ke aliran dalam talian yang tersedia secara langsung dalam aplikasi anda, dan semudah mengetuk ikon menu bertitik tiga di sudut kanan atas dan memilih "Stesen Strim." Ini akan membawa anda ke aliran digital stesen anda, di mana anda boleh mencabut fon kepala anda dan menggunakan pembesar suara luaran tanpa masalah. Perlu diingat bahawa mungkin ada penundaan hingga tiga puluh saat ketika mendengarkan aliran digital, dan ingat bahawa anda akan menggunakan data untuk streaming kandungan anda.

Inilah berita baiknya: anda akan melihat bahawa, dalam menu ini, ada juga pilihan untuk mengeluarkan suara terus dari pembesar suara telefon anda. Ini bermaksud anda boleh mendengar radio di pembesar suara telefon anda tanpa perlu menyimpan fon kepala anda, yang menjadikannya sempurna untuk digunakan dalam keadaan kecemasan dan mendengar permainan sukan dengan rakan ketika melakukan sesuatu yang lain. Inilah berita buruk: walaupun kemampuan mengeluarkan suara ke pembesar suara telefon anda, NextRadio tidak dapat mengeluarkan audio ke pembesar suara Bluetooth. Berikut adalah pernyataan NextRadio mengenai Bluetooth dari Soalan Lazimnya: “Sebilangan besar peranti mudah alih tidak mempunyai kemampuan untuk menghantar audio analog dari penerima FM ke output Bluetooth. Kerana streaming audio digital dan melalui Internet, tersedia untuk menghantar melalui Bluetooth. Pada masa ini, beberapa peranti Motorola dan Kyocera dapat menghantar audio FM analog melalui Bluetooth. Kami berharap lebih banyak pengeluar peranti menambahkan kemampuan ini pada masa akan datang. "

Secara keseluruhan, NextRadio adalah cara yang baik untuk mendengar radio pada peranti mudah alih anda, walaupun kami hanya mengesyorkannya jika telefon anda mempunyai kemampuan untuk mendengar audio FM. Aplikasi ini direka dengan baik, tetapi juga kurang dilengkapi dengan ciri daripada beberapa aplikasi yang direka khas untuk streaming stesen FM di web. Keupayaan untuk mendengar stesen melalui pembesar suara telefon anda adalah tambahan yang sangat baik, dan ciri-ciri yang hilang dari aplikasi ini sebahagian besarnya dapat disebut dengan ketidakmampuan untuk mengalirkan audio analog ke pembesar suara digital. Sebilangan besar kelemahan, sebenarnya datang ke utiliti stesen FM bertarikh; penerimaan yang buruk hampir selalu disebabkan oleh beberapa jenis gangguan di sekitar anda, bukan begitu banyak aplikasi. Namun, NextRadio mewakili utiliti hebat untuk mana-mana peranti yang mempunyai radio FM yang berfungsi, diaktifkan - iaitu peranti Samsung dan LG - dan merupakan aplikasi yang mesti dimiliki untuk telefon tersebut. Sudah tentu, jika anda lebih suka streaming audio anda dalam talian tanpa menggunakan jalur FM, atau telefon anda tidak menyokong radio FM analog, anda tidak bernasib baik.

Cara Mendengar Radio FM tanpa Penerima

Walaupun telefon anda mempunyai penerima FM yang terpasang di badan peranti, ada kemungkinan anda tidak dapat menggunakannya untuk mendengar radio di kawasan anda. Sebagai contoh, kerana semakin banyak telefon yang bergerak dari jauh termasuk bicu fon kepala, termasuk kapal induk dari Google dan Motorola, tidak akan ada cara untuk menggunakan fon kepala anda sebagai antena. Walaupun begitu, telefon seperti Pixel Google generasi pertama tidak mempunyai kemampuan untuk menggunakan penerima FM mereka (dengan asumsi mereka disertakan; ada juga kemungkinan bahawa peranti yang lebih baru ini hanya menghilangkan penyesuai FM, mirip dengan iPhone 7 dan model iPhone 8 yang hilang), dan oleh itu, anda harus mula bergantung pada sambungan data anda untuk mendengar radio.

Syukurlah, sebilangan besar stesen radio di seluruh negara telah beralih ke penstriman dalam talian, menjadikannya mudah untuk mendengar stesen kegemaran anda dari rumah walaupun anda berada di sekitar dunia. Aliran ini tidak memerlukan penggunaan fon kepala, yang bermaksud anda bebas menyambung versi streaming radio kegemaran anda. Anda boleh menggunakan NextRadio untuk mengalirkan stesen radio di web, seperti yang kami bahas di atas, tetapi kami mencadangkan penggunaan aplikasi seperti Radio TuneInsebaliknya. Walaupun TuneIn tidak mempunyai kemampuan FM asas yang sama dengan NextRadio, ini adalah aplikasi yang lebih baik, dan menawarkan lebih banyak aliran pada perkhidmatan mereka daripada hampir semua aplikasi lain di Play Store, termasuk lebih dari 100,000 AM dan aliran FM, sokongan podcast, dan kandungan dari NPR, CNN, BBC, dan ESPN.

Secara umum, TuneIn sebenarnya adalah aplikasi yang cukup responsif, dengan reka bentuk yang jauh lebih baik daripada yang pernah kita lihat dari aplikasi seperti NextRadio. Ia mempunyai iklan sepanduk di sepanjang bahagian bawah, tetapi menyimpannya relatif tersembunyi di seluruh antara muka. Skrin utama TuneIn kelihatan serupa dengan apa yang telah kita lihat dari iTunes, dengan karusel berputar dari rancangan yang disarankan dan senarai 10 Teratas yang terdapat di bawah. Dalam senarai itu, anda akan menemui kandungan seperti sukan, podcast, rancangan berita, stesen muzik yang disokong komersial yang disesuaikan oleh TuneIn, dan banyak lagi. Sekiranya anda baru menggunakan TuneIn, anda mungkin benar-benar mengalami kesukaran untuk mengetahui sama ada aplikasinya dapat digunakan untuk stesen radio tradisional, tetapi seperti yang kita lihat dengan banyak aplikasi yang berfokus pada muzik di Play Store, TuneIn telah berusaha keras untuk mengembangkan barisan kandungannya sendiri untuk merangkumi rancangan dan stesen eksklusif.

Untuk mencari stesen FM kegemaran anda, anda boleh memilih fungsi carian, atau membuka menu dan pergi untuk menyemak imbas. Sekiranya anda mengetahui stesen FM mana yang anda cari, bar carian di bahagian atas skrin mudah digunakan. Cukup ketik nama stesen yang anda cari dan tekan carian, dan hasil stesen akan kembali agak cepat. TuneIn mempunyai pelbagai stesen, termasuk stesen yang tidak dapat kita temui di NextRadio seperti Toronto's Indie88. Mencari stesen mungkin sukar jika anda tidak pasti dengan apa yang anda cari, jadi cukup fikirkan stesen mana yang ingin anda tentukan sebelum anda menyelami aplikasi tersebut. Di menu layari, ada pilihan Lokasi untuk menjelajah stesen radio di kawasan anda, dan walaupun tidak begitu intuitif dengan membiarkan aplikasi mencari lokasi anda, seperti yang anda lakukan di NextRadio, aplikasi ini membolehkan anda menyelami kawasan yang bukan milik anda sendiri — seperti, katakanlah, stesen radio kampung halaman anda.

Aplikasi pemain cukup jarang; kebanyakan stesen FM menunjukkan logo mereka di skrin yang sedang dimainkan, sebelum memuatkan karya seni untuk lagu yang sedang disiarkan dalam talian dan menunjukkan nama lagu di bahagian atas pemain.Tidak ada iklan sepanduk di sepanjang bahagian bawah paparan, tetapi anda akan mendapati bahawa iklan pop timbul memuatkan karya seni album di paparan anda. Satu-satunya cara untuk membuang iklan ini adalah menaik taraf keanggotaan TuneIn Premium, yang merangkumi stesen premium dari NBA, MLB, dan NFL, stesen muzik bebas iklan yang dibina oleh TuneIn, dan bahkan pilihan buku audio yang boleh anda dengarkan di pergi. Pelan premium berharga $ 9.99 sebulan, dengan percubaan langganan tujuh hari tersedia. Terdapat juga versi Pro TuneIn yang tersedia di Play Store yang berharga pengguna $ 9,99 dimuka, dan membatasi anda untuk hanya mendapat akses ke stesen radio bebas iklan dan pilihan rakaman untuk memuat turun muzik dari stesen kegemaran anda. Akhirnya, kita harus menyebutkan bahawa penggunaan bateri menggunakan TuneIn jauh lebih tinggi daripada yang kita lihat di NextRadio, walaupun dengan streaming NextRadio. Sekiranya anda dapat menggunakan FM tempatan dengan fon kepala untuk NextRadio, anda mungkin mempunyai pengalaman mendengar yang lebih lama.

***

Laporan kematian radio FM dibesar-besarkan. Ya, nombor radio FM telah menurun, dan pengguna yang lebih muda mulai menjauh dari platform sebagai cara untuk mendengar muzik mereka, memilih pilihan streaming di telefon mereka seperti Spotify atau Apple Music. YouTube, Pandora, dan juga radio XM semuanya telah mengambil sebahagian daripada pendengar dari stesen FM, baik di rumah dan di dalam kereta. Tetapi FM jauh dari kematian, menyumbang sekitar 35 peratus populasi umum, tanpa mengira usia. Walaupun mungkin ada hari di mana stesen radio FM dihilangkan dengan berkat peningkatan pilihan penstriman, kami masih jauh dari yang pernah berlaku.

Aplikasi seperti NextRadio dan TuneIn membolehkan pengguna telefon pintar masih dapat mendengar radio FM, baik melalui udara dan menggunakan internet. NextRadio khususnya adalah aplikasi hebat untuk telefon yang masih mempunyai akses ke cip FM mereka, yang membolehkan pengguna menyesuaikan diri dengan stesen dan mendengar fon kepala atau dengan menggunakan pembesar suara peranti mereka. Sama ada untuk mendengar secara percuma di sekitar rumah atau untuk membolehkan mendengar stesen FM pada waktu kecemasan, keupayaan untuk mengambil stesen radio siaran di telefon yang menyokongnya adalah anugerah, dan sesuatu yang tidak diketahui oleh pengguna. TuneIn, tentu saja, juga membolehkan anda mengambil pelbagai stesen yang streaming di seluruh dunia, bukan hanya di kawasan anda. Penemuan ini bermaksud suara jernih dan pembesar suara luaran disokong untuk mendengar. Sudah tentu, aliran ini juga menghabiskan bateri anda lebih cepat daripada menggunakan penerima FM standard, dan tidak akan berfungsi tanpa sambungan internet. Namun, NextRadio dan TuneIn membenarkan pengguna Android untuk mula mendengar stesen FM kegemaran mereka pada peranti yang selalu ada di dalam poket mereka, yang, dalam beberapa cara, adalah keajaiban kecil. Tidak semua orang mahu memegang stesen FM mereka, tetapi untuk orang yang melakukannya, NextRadio dan TuneIn adalah aplikasi yang mesti dimiliki.