Apa yang Harus Dilakukan Sekiranya Nintendo Switch Anda Tidak Mengisi?

Sekiranya anda memiliki Nintendo Switch, anda mungkin sudah terbiasa berehat dalam sesi permainan anda untuk mengisi semula peranti. Walau bagaimanapun, mengetahui bahawa konsol tidak dicas ketika sepatutnya dapat memberikan ketakutan yang terbaik bagi setiap pengguna Switch.

Apa yang Perlu Dilakukan Sekiranya Nintendo Switch Anda Tidak Mengisi?

Sekiranya itu berlaku kepada anda, jangan putus asa. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda apa yang harus dilakukan jika Nintendo Switch anda tidak dicas, dan cara menyelesaikan masalah tersebut.

Beri Masa

Apabila bateri habis sepenuhnya, bateri mungkin tidak dapat menyala dengan segera setelah anda memasangnya. Tindakan terbaik ialah menunggu kira-kira satu jam untuk melihat apakah konsol akan mula dicas.

Namun, anda harus memastikan bahawa anda tidak membuang masa menunggu pengecas yang tidak tersambung dengan baik untuk memindahkan kuasa ke peranti. Periksa apakah Suis terpasang dengan betul - cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan menggunakan USB, kerana anda akan mendapat pemberitahuan jika sambungan dibuat.

Periksa Pengecas Anda

Pengecas USB-C yang disertakan dengan Suis anda seharusnya menjadi satu-satunya yang boleh digunakan untuk mengecas konsol. Spesifikasi pengecas lain mungkin berbeza dan tidak sesuai dengan Suis, merosakkan bateri dan menjadikan peranti tidak berfungsi.

Sekiranya pengecas sepertinya tidak berfungsi, cubalah mencabutnya dari soket kuasa dan Suis. Tunggu sekitar setengah minit dan pengecas harus diset semula. Sambungkan semula untuk melihat apakah masalah itu diselesaikan. Sekiranya tidak, anda boleh mencuba memasukkan pengecas ke soket kuasa yang berbeza atau mencuba menggunakan pengecas lain. Sekiranya anda menukar pengecas, pastikan yang baru juga ditujukan untuk Switch.

Nintendo Switch tidak dicas

Paksa-Tetapkan Semula Suis

Sekiranya anda yakin pengecas berfungsi dengan betul dan semuanya dipasang dengan cara yang sepatutnya, mungkin Suis anda telah dibekukan. Sekiranya demikian, konsol perlu diset semula.

Untuk menetapkan semula Suis beku, tekan butang kuasa dan jangan biarkan selama 15 saat. Sekiranya peranti dibekukan, ini akan mematikannya. Selepas anda melepaskan butang, tunggu sebentar dan kemudian pasang Suis untuk melihat apakah ia akan dicas.

Hubungi Nintendo

Sekiranya tidak ada yang berjaya, penyelesaian terakhir untuk masalah anda adalah dengan menyerahkan tiket ke sokongan Nintendo. Anda mungkin perlu menghantar konsol atau pengecas kepada mereka untuk diperbaiki, tetapi sekurang-kurangnya Suis anda akan berada di tangan yang mampu.

suis nintendo

Sebab dan Penyelesaian Lain

Kami telah menyebutkan beberapa sebab mengapa Nintendo Switch anda tidak dicas. Masalahnya mungkin disebabkan bateri habis sepenuhnya, sama ada Suis atau pengecas memerlukan penyetelan semula, atau pengecas atau soket yang rosak.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kemungkinan sebab lain untuk masalah ini. Perkara yang perlu diperiksa terlebih dahulu adalah kenalan yang kotor atau rosak. Anda harus memeriksa semua titik hubungan di konsol, pengecas, dan Dock jika anda menggunakannya. Mungkin satu-satunya perkara yang menjaga agar peranti tidak dicas semula adalah habuk yang terkumpul dari masa ke masa.

Sekiranya anda mencuba dan membersihkan kenalan, jangan gunakan objek keras atau tajam yang boleh merosakkan titik kontak. Sebagai gantinya, gunakan bahan lembut seperti kapas dan cuba hembus ke port.

Akhirnya, jika anda telah menggodam atau mengubah Suis anda dengan cara apa pun, itulah yang membuatnya tidak berfungsi dengan betul. Anda harus mencuba membuat perubahan dan melihat apakah konsol akan mula dicas selepas itu.

Cas dan Mainkan

Sekarang kami telah menunjukkan kepada anda apa yang harus dilakukan jika Nintendo Switch anda tidak dicas, kemungkinan anda dapat menyelesaikan masalah dengan mudah dan, semoga, tanpa perlu menghantar konsol anda untuk diperbaiki. Setelah masalah itu diatasi dan Suis anda diisi semula, anda boleh kembali ke permainan dalam masa yang singkat dan menikmati semua yang ditawarkan oleh Switch selama berjam-jam.

Adakah anda berjaya menjadikan Suis anda mula dicas semula? Apa penyebab masalahnya, dan bagaimana anda memperbaikinya? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.