Bolehkah Anda Bermain Nintendo Wii Games di Nintendo Switch?

Nintendo Switch adalah kejayaan besar dengan pengukuran apa pun. Setelah percubaan pertama mereka membuat peranti yang direka untuk permainan genggam dan konsol yang dibom dengan Wii U, Nintendo membatalkannya dan memilih untuk mencurahkan usaha mereka ke dalam peranti baru: konsol yang benar-benar mudah alih yang tidak terikat pada kotak di bawah anda televisyen.

Walaupun Wii U tentunya menimbulkan keraguan sama ada Nintendo akan bertahan ke masa depan, jelas bahawa Nintendo Switch adalah kejayaan besar dengan definisi apa pun. Didorong oleh perpustakaan besar tajuk eksklusif, termasuk Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, dan Penyeberangan Haiwan: Horizon Baru- Belum lagi banyak permainan pihak ketiga dan indie - Switch terus habis terjual bertahun-tahun selepas pelancaran awalnya.

Hanya kerana perpustakaannya bagus kerana sudah tentu, tidak bermaksud permintaan untuk permainan yang lebih luas untuk dimainkan tidak ada. Khususnya, pemilik Switch telah berharap agar permainan dari semua bentuk dan saiz dibawa ke Switch, sehingga hanya meminta permainan datang ke Switch telah menjadi meme. Kerana kemudahan dan keseronokan dalam bermain permainan di Switch, tidak ada konsol lain yang mempunyai permintaan yang sama dengan yang terbaru dari Nintendo. Orang ramai tidak boleh berhenti meminta untuk melihat permainan datang ke sistem.

Salah satu permintaan yang paling popular dari peminat adalah kemampuan Switch untuk bekerja dengan permainan Wii. Lagipun, Nintendo mempunyai sejarah panjang keserasian antara konsol. Gameboy Advance dapat memainkan permainan Gameboy dan Gameboy Color, Nintendo DS dapat memainkan permainan Gameboy Advance, dan 3DS dapat dan masih dapat memainkan permainan DS menggunakan slot yang sama.

Begitu juga, Wii mendapat sokongan penuh untuk GameCube, bahkan termasuk port untuk pengawal GameCube di bahagian atas perangkat, dan Wii U bekerja dengan seluruh perpustakaan permainan dan aksesori Wii menggunakan emulasi. Bolehkah Switch menggunakan permainan Wii dalam kapasiti apa pun? Teruskan membaca untuk mengetahui.

Catatan ini dikemas kini pada 18 Februari untuk memasukkan maklumat baru di perpustakaan permainan Nintendo.

Bolehkah Tukar Berfungsi dengan Permainan Wii?

Kami tidak akan menahan anda terlalu lama: jawapan ringkas untuk soalan ini adalah no yang mudah. Sekarang, Switch hanya boleh bermain permainan Switch, kerana beberapa sebab. Sebelum anda pergi dalam kekecewaan, anda pasti mahu tetap bersama kami. Segala-galanya tidak putus asa ketika beralih dan kemungkinan keserasian Wii, dan kita akan membincangkannya sebentar lagi.

Pertama, penting untuk memahami mengapa Nintendo menjauhkan diri dari keserasian mundur dengan Switch, dan mengapa tidak ada keserasian mundur semasa.

Berbasis cakera Vs. Berasaskan Kilat

Sekiranya anda mempunyai Suis, atau jika anda mengenali seseorang, anda akan mengetahui bahawa ini merupakan pengembalian ke kartrij untuk konsol rumah Nintendo untuk pertama kalinya sejak kematian N64 berikutan pelancaran GameCube pada tahun 2001. Kartrij Switch adalah teknologi kecil yang berasaskan flash yang tidak terlalu jauh dari yang digunakan DS dan 3DS untuk bermain permainan.

Keupayaan untuk menggunakan Switch on the go pada dasarnya melarang kemampuan untuk menggunakan cakera Blu Ray untuk permainan, yang digunakan oleh PS4 dan Xbox One. Menggunakan sistem berasaskan cakera memerlukan bahagian yang bergerak secara fizikal, bersama dengan kebisingan dan pukal tambahan, menjadikan sistem ini lebih rapuh. Hanya PSP dari Sony dan penggantinya, Vita menyempurnakan kerja sistem permainan mudah alih berasaskan cakera.

Oleh itu, kekurangan pemacu cakera menjadikan Switch tidak mungkin bermain permainan Wii berasaskan cakera. Begitu juga, bentuk kartrij Switch berbeza dengan bentuk DS dan 3DS, yang keduanya lebih persegi daripada kartrij Switch yang lebih tinggi dan berbentuk segi empat yang sejak dilancarkan, sehingga mustahil untuk pernah memainkan permainan fizikal dari gelaran Nintendo sebelumnya. .

Walaupun begitu, salinan digital permainan tidak akan dipersoalkan, yang merupakan perkara yang akan kita bincangkan dengan lebih terperinci dalam beberapa saat.

Apa Permainan Wii Yang Beralih Sekarang?

Walaupun Switch tidak mempunyai sokongan untuk permainan Wii secara semula jadi, beberapa tajuk Wii terpilih telah dibawa ke Switch dengan grafik yang lebih baik dan kawalan baru.

  • Galaxy Super Mario disediakan sebagai sebahagian daripada Bintang Super 3D Super Mario koleksi. Walaupun Nintendo telah menyediakan permainan ini hanya hingga 31 Maret 2021, itu masih bermaksud permainan ini dapat dimainkan di Switch.
  • The Legend of Zelda: Skyward Sword akhirnya datang ke Switch pada tahun 2021, lengkap dengan kawalan fizikal baru yang membolehkan pemain memintas kawalan gerakan kontroversial permainan.
  • Xenoblade Chronicles: Definitive Edition: Walaupun JRPG yang terkenal ini sukar dicari semasa pelepasan Amerika Utara di Wii, pendatang baru dan veteran akhirnya dapat memainkan yang pertama Xenoblade permainan dihidupkan dengan grafik yang lebih baik.

Di samping itu, sebilangan judul pihak ketiga dan klasik indie dari zaman Wii telah dibawa ke Switch, termasuk:

  • Kisah Gua
  • de Blob
  • PENJALAN BIT.TRIP
  • Bola Monyet Super: Blana Pisang
  • Okami

Bagaimana dengan Wii U Games?

Konsol Nintendo hampir selalu kompatibel dengan sistem yang dikeluarkan sebelum ini, tetapi kekurangan pemacu cakera Switch tidak memungkinkan Switch menukar perpustakaan permainan Wii U peminat Nintendo.

Nintendo menyedari bahawa, walaupun Wii U mempunyai jangka hayat yang pendek dan dilihat sebagai kegagalan penjualan, terdapat sejumlah permainan Wii U yang pantas mendapat peluang kedua. Dari sekuel dengan peningkatan dan perubahan pada versi permainan Wii U yang disempurnakan, Nintendo telah menggunakan perpustakaan Wii U sebagai landasan pelancaran Switch, cara untuk konsol menjadi kejayaan penjualan besar dengan perpustakaan permainan yang kuat untuk dipilih oleh sesiapa sahaja naik dan bermain.

Ini adalah permainan Wii U yang telah tiba di Switch, baik dalam format sekuel atau dalam pembuatan semula yang disempurnakan:

  • Mario Kart 8 Deluxe: Port ini menampilkan semua DLC dari pelepasan asal, ditambah dengan mod pertempuran serba baru yang mudah melepasi yang asal untuk menjadikan yang terbaik Mario Kart permainan belum.
  • Splatoon 2: Walaupun bukan pembuatan semula, Splatoon 2 bermain sama dengan yang asli, meningkatkan permainan yang asli sambil memperkenalkan pemain baru ke siri ini. Permainan ini masih aktif, tetapi Splatfest terakhir sedang diadakan ketika kami mengemas kini artikel ini, sehingga ada yang memilih Splatoon 2 selepas Julai 2019 akan mendapati festival berasaskan komuniti tidak lagi wujud.
  • Donkey Kong Negara: Pembekuan Tropika: Entri terbaru dalam jangka masa panjang Negara Kong Keledai siri mempunyai beberapa peningkatan berbanding versi Wii U yang asli, tetapi sebahagian besarnya tetap sama.
  • The Legend of Zelda: Nafas Liar: Asalnya diumumkan sebagai eksklusif Wii U, permainan ini diturunkan kembali pada tahun 2016 untuk dilancarkan sebagai permainan pertama untuk Switch dan permainan terakhir untuk Wii U. Permainan ini mendapat sekuel penuh beberapa saat setelah kesimpulan yang asli, dan teaser pendek yang dikeluarkan pada E3 2019 adalah banger mutlak.
  • Bayonetta 2: Nintendo menggunakan sekuel ini kepada klasik-klasik Platinum Games Bayonetta, dan kedua-dua judul kemudian disalurkan ke Switch. Kejayaan Bayonetta 2 membolehkan Nintendo mengumumkan permainan ketiga dalam siri ini, juga Switch-eksklusif.
  • Kejohanan Pokken DX: Persilangan antara Tekken dan Pokemon dilancarkan pada akhir kitaran hidup Wii U, dan kini ia tersedia di Switch dengan semua ciri dan penambahan baru.
  • Hyrule Warriors: Definitive Edition: Crossover hit antara Pahlawan francais dan Zelda datang ke Wii U terlebih dahulu, kemudian 3DS. Port terakhir ini menampilkan setiap bahagian dari tajuk Wii U dan 3DS, serta DLC, untuk pengalaman terbaik. Sekuel, Pahlawan Hyrule: Zaman Malapetaka, kini sudah tersedia.
  • Penjejak Harta Karun Kapten Toad: Pelabuhan permainan teka-teki Wii U ini, berdasarkan tingkat Kapten Toad di Dunia 3D Super Mario, mempunyai mod co-op serba baru, bersama dengan Super Mario Odyssey-tingkat bertema. Sejak dilancarkan, mereka telah menambahkan DLC ke dalam paket, menjadikan versi Switch dari Penjejak Harta Karun edisi pasti.
  • Super Smash Bros. Ultimate: Secara teknikal,entri ini dalam siri permainan pertempuran jangka panjang adalah serba baru, dengan perubahan mekanik dan juga watak baru. Tetapi permainan ini pastinya berdasarkan pada Wii U Hancurkan permainan, dan telah mendapat pujian yang lebih kritikal daripada yang pertama.
  • Super Mario Bros. U Deluxe Baru: Pelepasan semula ini merangkumi permainan asli, tahap DLC bertema Luigi, dan menambahkan Toadette sebagai watak yang boleh dimainkan. Sekiranya anda terlepas dari keseronokan platform bersama sofa, ini adalah masa yang sesuai untuk anda gunakan.
  • Pembuat Super Mario 2: Sekuel permainan asal membawa keseronokan dari yang pertama Pembuat Super Mario, digabungkan dengan elemen baru, power-up, dan ciri lain yang baru untuk siri ini. Ini mungkin sekuel, tetapi seperti Splatoon 2, sangat serupa dengan yang asli, walaupun terdapat beberapa perubahan kecil sepanjang masa.
  • Tokyo Mirage Sesi #FE Encore: Sekiranya anda tidak pernah dapat bermain yang hebat ini, walaupun sangat baik, persilangan antara Shin Megami Tensei dan Lambang Kebakaran, akhirnya anda berpeluang. Permainan ini sering dianggap sebagai salah satu tajuk terbaik yang pernah dikeluarkan di Wii U, jadi jika anda mempunyai minat terhadap JRPG, ini adalah pelabuhan yang bagus untuk direbut.
  • 101 Yang Hebat: Permainan aksi niche dari Platinum ini diakui secara kritis semasa dilancarkan, tetapi tidak pernah berjaya dijual dengan baik di konsol yang sudah gagal. Platinum melancarkan Kickstarter pada bulan Februari untuk membawa permainan ke Switch, PC, dan PS4 dibuat sepenuhnya, dan ia melonjak satu juta dolar dalam masa kurang dari satu hari. Permainan dilancarkan Mei lalu.
  • Pikmin 3 Deluxe: Nintendo menggunakan barisan musim gugur mereka yang jarang tahun ini untuk membawa dua lagi port Wii U ke Switch. Yang pertama, Pikmin 3 Deluxe, adalah pelabuhan permainan strategi 2013 yang terkenal, akhirnya membuka siri ini kepada peminat baru untuk pertama kalinya sejak zaman Wii.
  • Dunia 3D Super Mario: Nintendo merayakan ulang tahun ke-35 Mario dengan gaya, dan sebagai tambahan kepada Bintang Super 3D Super Mario, akhirnya mereka membawa Dunia 3D Super Mario ke Suis. Dunia telah diraikan sebagai salah satu 3D terbaik Mario permainan setakat ini, dan tambahan baru, Kemarahan Bowser, juga telah dipuji oleh pengkritik sebagai masa depan judul 3D Mario.

Walaupun ini tidak menampilkan setiap permainan eksklusif untuk Wii U, sebenarnya ini adalah barisan pelabuhan dan pengalaman yang sangat banyak yang dilupakan orang pertama kali. Sekiranya anda pemilik Wii U yang terdahulu, anda mungkin merasa kecewa untuk membayar dolar teratas untuk salinan permainan baru yang dipertingkatkan yang sudah anda miliki, tetapi bagi pemain yang ingin menggunakan seluruh pengalaman mereka dalam perjalanan, mungkin patut ditingkatkan menjadi versi permainan kegemaran anda yang lebih baik.

Adakah Sokongan Wii Akan Beralih?

Baiklah, inilah perkara menarik mengenai Switch: peranti ini cukup kuat sehingga terdapat banyak alasan untuk mempercayai sokongan untuk tajuk Wii — dan khusus untuk pelepasan tertentu yang diakui - suatu hari nanti akan datang ke Switch.

Pertama, terdapat kawalan giroskop yang terdapat di Joy-Cons, yang pada dasarnya bertindak seperti pengawal Wiimote mini dan, bersama-sama, bahkan dapat beroperasi seperti kombinasi Wiimote dan Nunchuck. Walaupun Switch tidak dilengkapi dengan penerima IR dan tidak menggunakan penunjuk pada sistem menu untuk memilih kandungan untuk dimainkan, port Switch Dunia Goo, tajuk Wii yang dikeluarkan pada tahun 2008, membuktikan bahawa Joy-Con lebih hebat daripada yang anda bayangkan.

Apabila anda mula bermain Dunia Goo pada Switch, ia meminta anda meletakkan flat Joy-Con di atas meja, sebelum memilih pengawal kembali untuk menekan butang +. Ini memunculkan kursor pada paparan, yang digunakan dalam sistem menu dan semasa permainan. Sokongan untuk Joy-Con tepat apabila anda menyegerakkan dan menentukur Joy-Con, berfungsi seperti Wiimote klasik. Bukan hanya teknologi yang menarik di tempat kerja, tetapi juga cara yang baik untuk menunjukkan kemampuan Switch untuk berpotensi menambahkan sokongan untuk tajuk Wii di masa depan.

Bukan hanya teknologi Joy-Con yang menjadikan Switch mampu bermain permainan Wii secara teoritis. Nintendo Switch dibangun dengan teknologi pemprosesan dari Nvidia, menggunakan sistem-on-chip (atau SoC) "custom", yang dikembangkan bersama oleh kedua-dua syarikat, berdasarkan teknologi Tegra milik Nvidia. Sebelum pengumumannya, desas-desus menyatakan bahawa perangkat akan berjalan pada Nvidia Tegra X1, dengan 4 core CPU ARM Cortex-A57 dan 4 core CPU ARM Cortex-A53 bersama dengan core GPU yang berbasis Maxwell.

Tuntutan ini disahkan berikutan penurunan konsol selepas pelancaran, membuktikan bahawa Nvidia mempunyai peranan yang berpengaruh dan penting dalam pembinaan Switch. Inilah masalahnya: ada satu produk lain yang menggunakan seni bina yang serupa, dengan Tegra X1 SoC dan GPU berdasarkan seni bina mikro Maxwell: Shield TV Nvidia sendiri. The Shield TV adalah set-top box yang berfokus pada permainan yang menjalankan Android TV yang sebahagian besarnya bertindak sebagai pendahulu kepada Switch dari segi teknologi dan kuasa.

Mengapa produk yang agak istimewa ini penting bagi pemilik Switch yang ingin bermain permainan Wii di mana sahaja, atau dengan menggunakan Joy-Cons mereka di televisyen? Kerana perkongsian Nintendo dan Nvidia telah berkembang di luar Switch, dan di China telah menyaksikan pelepasan rasmi emulator Nintendo Wii pada produk tersebut.

Pemilik Nvidia Shield di China boleh memuat turun ROM rasmi Brio Super Mario Baru Wii, The Legend of Zelda: Puteri Senja, Tebuk !!, dan Galaxy Super Mario, dengan setiap permainan berjalan dengan kecepatan tinggi pada 1080p. Setiap permainan remaster berharga kira-kira $ 10 dan boleh dimainkan secara rasmi di Shield.

Ini mengesahkan bukan hanya bahawa Switch mampu menjalankan permainan Wii, tetapi emulator untuk arsitektur CPU dan GPU yang tepat di Switch ada sekarang. Itu adalah berita besar dan besar bagi sesiapa sahaja yang berharap permainan Wii mungkin berakhir di Switch. Dan sebenarnya, versi Galaxy Super Mario termasuk dalam Bintang Super 3D Super Mario sebenarnya, adalah versi 1080p yang ditiru.

Ini jelas hanya spekulasi, tetapi kami terpaksa membuat kesimpulan yang sama dengan Digital Foundry dalam penilaian mereka sendiri terhadap peranti tersebut. Tahap pengilap pada emulator nampak aneh bagi produk yang ditakdirkan secara hipotetis untuk tetap terkunci dengan produk TV Android khusus di satu kawasan tertentu.

Penyertaan dan kerja berpasukan antara Nintendo dan Nvidia terbukti, dan tahap penggilap dan kerja tidak hanya mencontohi permainan Wii (dan dengan lanjutan, Gamecube) di Shield, tetapi meningkatkannya dan memastikan mereka berfungsi dengan baik pada chipset Tegra X1, nampaknya untuk membawa kepada sesuatu yang jauh lebih besar di peringkat awal. Begitu juga dengan Bintang Super 3D Super Mario dihapuskan hanya enam bulan selepas pelancarannya, nampaknya Nintendo menyimpan sesuatu untuk tahun 2021.

Adakah Suis Mendapatkan Akses ke Konsol Maya?

Tetapi tunggu, anda mungkin berkata. Adakah ini bermaksud Switch akhirnya mendapat Konsol Maya, seperti 3DS, Wii, dan Wii U sebelum ini? Sayangnya, itu tidak kukuh. Ketika Nintendo akhirnya memperincikan rancangan mereka untuk perkhidmatan dalam talian Switch pada tahun 2018, mantan presiden Nintendo Amerika, Reggie Fils-Aime, mengesahkan bahawa Konsol Maya tidak akan datang ke Switch, sekurang-kurangnya pada masa depan yang dirancang yang menyatakan bahawa ada " tidak ada rancangan ”untuk menggunakan sepanduk Konsol Maya di Suis.

Sebaliknya, Nintendo mempunyai dua pilihan bagi mereka yang ingin bermain permainan lama di Switch. Yang pertama adalah melalui eShop itu sendiri, kerana beberapa penerbit - termasuk Nintendo - telah mengambil kesempatan untuk melepaskan port permainan klasik dari konsol dan mesin arcade seperti Neo Geo. Terdapat sebilangan besar klasik Neo Geo di eShop sekarang, seperti Bintang Terik dan Fury Farah.

Keseluruhan siri ArcadeArchives telah menyaksikan beberapa permainan padat yang dilancarkan ke Switch dengan harga di bawah $ 10. Asal Keledai Kong permainan untuk arked juga baru-baru ini dipasang di eShop, menandakan kali pertama arcade ROM asal disediakan untuk pembelian rasmi melalui konsol. Terdapat juga koleksi rilis semula, seperti yang baru Koleksi Ulang Tahun Street Fighter ke-30, yang merangkumi dua belas Street Fighter tajuk dari yang asal hingga ketiga-tiganya Alpha permainan, ke bawah dan klasik Street Fighter III: Strike ke-3. Begitu juga, Sega membawa mereka Klasik Kejadian tajuk untuk Switch, membolehkan anda bermain klasik seperti Sonic the Hedgehog 2 dan ToeJam dan Earl dalam Panik di Funkotron.

Pilihan kedua untuk memuat turun permainan klasik terdapat dalam bentuk perkhidmatan dalam talian Nintendo, yang merangkumi pilihan permainan NES seperti Pendaki Ais dan yang asal Super Mario Bros., ditambah koleksi judul SNES baru yang tiba pada bulan September 2019.

Malangnya, 2020 datang dan berjalan tanpa pelancaran koleksi Nintendo 64 untuk Switch. Walau bagaimanapun, 2021 menandakan ulang tahun ke-25 sistem, jadi awasi berita berpotensi pada tahun ini.

Semua ini, tentu saja, adalah angan-angan, yang menyiratkan Nintendo akan benar-benar sampai ke Wii dengan Switch. Pada kadar semasa Nintendo bergerak, syarikat harus menambahkan Nintendo 64 dan GameCube sebelum akhirnya mendapat gelaran Wii pada tahun 2023, lima tahun setelah pelancaran Switch. Itu juga mengabaikan perpustakaan permainan genggam syarikat, yang juga dapat ditambahkan berbanding penambahan konsol rumah yang lebih baru.

Masa Depan Menunggu

Pada akhirnya, sokongan Wii untuk Nintendo Switch tetap menjadi permainan menunggu. Kami telah melihat Nintendo menambahkan perpustakaan permainan lama ke perkhidmatan langganan dalam talian konsol, walaupun pada kadar yang jauh lebih lambat daripada yang kami mahukan. Permainan ini mempunyai modifikasi kecil untuk memungkinkan permainan dalam talian, baik secara kompetitif atau melalui kerjasama, yang bermaksud lebih banyak permainan dengan permainan yang diubah mungkin sedang dalam perjalanan.

Pasti, semua ini tidak dapat menambah apa-apa. Mungkin Nintendo gembira dengan barisan permainan semasa (dan diakui sangat baik) melalui eShop dan dari AAA dan juga pemaju indie.Tetapi Nintendo akan konyol untuk kehilangan permintaan untuk permainan baru dan lama di Switch. Populariti pelabuhan seperti Mario Kart 8 Deluxe, yang melebihi penjualan yang asli dalam beberapa bulan sejak dikeluarkan, menunjukkan bahawa pemilik Switch bersedia membayar dolar teratas untuk permainan yang mereka ketinggalan dalam pelancaran asalnya, atau permainan yang mereka ingin mainkan lagi tetapi pada sistem mudah alih.

Permintaannya ada, pengawal ada, teknologi ada — pada ketika ini, nampaknya hanya menunggu masa sebelum bintang-bintang sejajar dan memberi kita kemampuan untuk bermain permainan Wii di Switch.

Oleh itu, permainan klasik mana yang ingin anda lihat dimainkan di Switch? Di mata kami, akhirnya dapat meninjau semula Wii Sports Resort akan menjadi letupan. Beritahu kami dalam komen di bawah apa permainan Wii yang ingin anda lihat dicontohi di Switch!