Apa yang Harus Dilakukan Sekiranya Tidak Ada Suara dari TV Vizio anda

Vizio adalah jenama TV yang muncul pada tahun 2002 dan dengan cepat menjadi pemain utama dalam pasaran TV domestik. Walaupun TV sendiri dibuat di bawah lesen di China, Vizio sendiri berpusat di Irvine, California, dan mempekerjakan pekerja Amerika dan juga di luar negara. Itulah salah satu sebab mereka menjadi jenama yang popular, walaupun kenyataannya ialah mereka menyampaikan TV padat dengan harga yang sangat berpatutan.

Apa yang Harus Dilakukan Sekiranya Tidak Ada Suara dari TV Vizio anda

Sudah tentu, tidak ada jenama TV tanpa masalah, dan beberapa orang melaporkan tidak dapat mendengar suara dari TV Vizio mereka. Tanpa melihat persediaan fizikal anda dan mengetahui bagaimana anda telah mengkonfigurasi semuanya, menyelesaikan masalah audio TV dari jauh boleh menjadi masalah. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pemeriksaan asas yang dapat saya tunjukkan kepada anda bagaimana melakukan, dan melihat apakah itu membuat anda dapat mendengar serta melihat TV Vizio anda.

Penyelesaiannya - Tiada Suara dari TV Vizio

Terdapat beberapa pemeriksaan asas yang dapat anda lakukan untuk melihat dari mana masalah dengan suara itu berasal.

Periksa TV. Cabut kabel TV dari soket dinding dan biarkan selama 30 saat atau lebih. Pasang kembali dan uji semula. Ini membolehkan TV mematikan dan menetapkan semula sepenuhnya. Sekiranya masalah itu adalah masalah voltan atau kuasa sementara, kini ia harus diselesaikan.

Periksa kabel. Ini biasanya merupakan perkara kedua untuk diuji. Adakah salah satu kabel telah diketuk atau dipindahkan? Pastikan semua duduk sepenuhnya dan tukar kabel yang berbeza jika anda mempunyai alat ganti. Sekiranya anda menggunakan HDMI, pastinya tukar alat ganti untuk menguji kerana kabel HDMI, terutamanya kabel yang disediakan pengeluar, sangat tidak stabil.

Periksa suapan. Apa yang memberi isyarat ke TV? Adakah kotak kabel? Satelit? Strim? Ubah suapan menjadi sesuatu yang berbeza dan lihat apakah masalahnya berlanjutan. Sekiranya anda mempunyai kotak kabel yang disambungkan, streaming sesuatu melalui WiFi atau sambungkan komputer riba atau telefon bimbit dan hantar sesuatu ke TV. Sekiranya audio berfungsi semasa anda menukar suapan, itu adalah suapan dan bukan TV. Sekiranya masih tidak ada suara yang berasal dari TV Vizio anda, itu mungkin kesalahan atau masalah tetapan.

Periksa audio luaran. Sekiranya anda menggunakan bar suara atau bunyi sekeliling, keluarkan dan gunakan pembesar suara lalai untuk menguji. Sekiranya anda mendapat suara, itu adalah perkakasan luaran. Sekiranya tidak, TV.

Periksa peranti lain. Sekiranya anda mempunyai konsol permainan, Amazon Firestick, peranti Roku, atau teknologi lain yang boleh anda sambungkan ke TV anda, cubalah. Dengan andaian suara berfungsi untuk Xbox anda tetapi bukan kotak kabel anda, masalahnya ialah pengaturan dalam kotak kabel (misalnya) atau port HDMI. Sekiranya anda mengesyaki yang terakhir, pasangkan kotak kabel anda ke port yang sama dengan Xbox dan lihat apakah suaranya berfungsi. Dengan andaian, anda mempunyai port yang buruk di TV anda. Sekiranya tidak, anda menghadapi masalah kotak kabel (contohnya sekali lagi).

Periksa tetapan audio. Akses tetapan audio pada menu TV dan periksa tetapannya. Anda boleh mengembalikannya ke lalai dengan memilih Reset di bahagian audio. Sahkan perubahan dan ujian semula. Ini tidak semestinya mengubah apa-apa tetapi patut dicuba.

Lakukan Reset Kilang. Bergantung pada apa yang dinyatakan oleh langkah penyelesaian masalah di atas, anda boleh mencuba tetapan semula kilang TV anda agar audio anda berfungsi semula. Walaupun tetapan semula ini tidak akan membantu masalah perkakasan, ia akan membantu kerosakan perisian dan tetapan. Cukup pergi ke Menu di TV anda dan gunakan alat kawalan jauh untuk mengklik "Reset & Admin." Setelah sampai di sana, klik pada pilihan untuk "Reset ke Factory Defaults" dan ikuti arahan di skrin.

Menyelesaikan masalah audio TV

Semasa menyelesaikan masalah teknikal, adalah amalan yang baik untuk mempermudah penyediaan sebanyak mungkin. Dalam keadaan ini di mana kita tidak mempunyai suara dari TV Vizio, anda harus mengeluarkan semua peranti audio dan input luaran kecuali satu. Sebagai contoh, saya cenderung menyambungkan pemain DVD ke TV menggunakan HDMI dan kemudian SCART. Saya menggunakan DVD yang saya tahu berfungsi dan kemudian memainkannya di TV.

Sekiranya ada audio, saya tahu masalahnya bukan dengan TV itu sendiri. Sekiranya tidak ada audio, saya menukar HDMI untuk SCART dan menguji semula. Sekiranya masih tidak ada audio, saya tahu bahawa TV itu sendiri adalah masalahnya. Ini dengan segera memberitahu saya bahawa saya tidak perlu menghabiskan berjam-jam untuk melakukan penyusunan suara sekeliling untuk mencari masalah apabila tidak ada masalah.

Sekiranya anda berada dalam situasi ini, anda boleh memeriksa tetapan audio seperti di atas atau menghubungi perkhidmatan pelanggan Vizio. Sekiranya TV anda masih dalam jaminan, saya akan membuat panggilan jaminan dan memperbaikinya. Sekiranya TV anda tidak mempunyai jaminan, anda mesti membuat keputusan.

Masalah yang diketahui dengan TV Vizio awal adalah dengan papan audio. Ia membentuk sebahagian daripada papan utama dan mempunyai kelemahan yang melekat. Lima komponen perlu diubah untuk memperbaiki kerosakan yang mungkin agak mahal. Anda mungkin perlu berbincang dengan profesional untuk mendapatkan nasihat pakar.

Walaupun TV LCD dan LED lebih murah daripada sebelumnya, biasanya TV lebih murah daripada dibaiki. Anda mungkin perlu membuat keputusan sama ada membaiki TV anda atau menggantinya dengan model yang lebih baru. Hanya seorang lelaki pembaikan TV profesional yang dapat menasihati anda dengan betul di sana.

Soalan Lazim Tambahan

Adakah terdapat tetapan di TV Vizio saya yang harus saya cari?

Ya, TV Vizio mempunyai pilihan untuk mematikan pembesar suara anda. Navigasi ke Menu di televisyen anda dan sorot tetapan audio. Pastikan pilihan Pembesar suara TV dihidupkan.

Apakah nombor telefon untuk sokongan Waranti?

Anda boleh menghubungi sokongan jaminan Vizio dengan menghubungi 855-209-4106 atau dengan melayari laman web mereka.

Apa yang boleh saya lakukan sekiranya audio saya sekejap-sekejap?

Sekiranya anda mengalami gangguan audio yang datang dan pergi, kemungkinan besar pelakunya adalah hubungan yang tidak baik. Sekiranya anda menggunakan port HDMI, cuba port atau kabel lain jika boleh. Sekiranya anda mempunyai pembesar suara atau bar suara luaran, cuba sambungkan juga. Sekiranya ia berfungsi, maka bukan masalah yang menunjukkan bahawa tetapan tidak betul dalam menu TV atau perkakasan yang rosak.