Cara Menambah Tag pada Notis

Dengan kata-kata Notion sendiri: "Notion adalah aplikasi kolaborasi." Ini adalah platform kolaborasi yang paling dekat dengan pengaturcaraan. Anda juga boleh membuat kod di dalam aplikasi. Pengertian adalah binatang di bawah tudung, memberikan fungsi yang sangat besar dan kemungkinan yang tidak terhingga.

Dalam kolaborasi dalam talian, tag sangat penting Inilah cara menambahkan tag ke Notion.

tanggapan tambah tag

Membuat Pangkalan Data Tag (Paparan Galeri)

Untuk memulakan, mari kita lihat bagaimana memasukkan pangkalan data yang lebih kecil dalam senarai induk. Proses ini selesai menggunakan hubungan. Pertama, anda perlu membuat galeri untuk tag. Oleh itu, buat pangkalan data dan pastikan bahawa ia adalah pangkalan data galeri. Setelah berada di pangkalan data, pergi ke Nama harta benda dan gunakan satu emoji untuk Masukkan Kategori dan yang lain untuk Menamakan nama.

Sekarang, pergi ke Hartanah, pilih Pratonton Kad, dan klik Tiada. Kemudian, pergi ke Sesuaikan dan pilih Saiz Kad dalam Hartanah.

idea bagaimana menambah tag

Sekarang, tiba masanya untuk menambahkan tag yang telah anda buat. Pergi ke "Hartanah" sekali lagi dan pilih "Tambahkan harta tanah," terletak di bahagian bawah tetingkap lungsur.

Sekarang setelah anda mengetahui asas-asas tag di Notion, jangan ragu untuk menggunakan pilihan dan tag yang ada.

Cara Menambah Sebutan

Orang sering mengelirukan tag dengan sebutan. Keadaan ini menyebabkan ramai orang mengeluh kerana tidak dapat menandai orang di Notion. Walau bagaimanapun, bertentangan dengan ini, Notion's @ simbol sangat kuat. Dengan ciri ini, anda boleh membuat pautan ke halaman lain di ruang kerja anda atau menyebut anggota ruang kolaborasi anda yang lain. Anda juga dapat menggunakannya untuk menambahkan tarikh ke halaman, dan juga untuk menetapkan peringatan.

Menyebut Halaman

Menyebut halaman mungkin merupakan aspek yang paling kritikal dari Notion. Tanpa itu, setiap pengguna Notion akan tersesat, dan platform kolaborasi akan membawa lebih banyak bahaya kepada meja daripada yang baik. Menyebut atau merujuk halaman di Notion semudah menaip @, diikuti dengan tajuk halaman itu. Menu akan muncul, meminta anda memilih halaman yang anda inginkan. Pilih yang anda perlukan dan tekan Masukkan. Sekarang, anda boleh menggunakan pautan ini untuk melompat ke halaman tersebut dengan cepat dan lancar.

Jangan risau untuk mengubah tajuk halaman tersebut, kerana pautan rujukan yang telah anda tambahkan akan berubah dengan sewajarnya.

Menyebut Orang

Anda boleh menyebut seseorang dalam perbincangan, di halaman, atau di dalam komen. Proses ini akan memberitahu orang yang dimaksud, mendorong mereka untuk melihat di mana anda telah menandainya. Yang perlu anda lakukan ialah menaip @ dan kemudian nama orang itu untuk menyebutnya. Langkah ini adalah fungsi penting yang membolehkan anda meminta idea, cadangan, jawapan, dan rakan sepasukan anda. Ia juga hebat untuk memberikan tugas baru, yang merupakan tonggak kolaborasi dalam talian.

Perhatikan bahawa, untuk menerima pemberitahuan, pengguna harus memiliki akses halaman pada yang Anda sebutkan. Hati-hati kerana ini memudahkan kesalahpahaman terjadi.

Menyebut Tarikh

Anda mungkin terbiasa dengan temu janji secara automatik di platform seperti Facebook, Twitter, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, tanggapan bukanlah platform media sosial — ini adalah tempat kerja yang boleh diubah sepenuhnya yang membolehkan anda membentuknya mengikut pilihan anda. Sudah tentu, ini bermaksud bahawa anda perlu memperhatikan perincian minit, seperti menambahkan cap waktu.

Tekan @ dan masukkan "Hari ini,""semalam," atau "Esok," dan entri akan menambah cap waktu tarikh tersebut. Hari-hari akan berubah menjadi tarikh seiring berjalannya waktu. Anda juga boleh memasukkan “@12/1” dan cap waktu yang kelihatan "1 Dis, [tahun yang dipersoalkan]" akan dibuat.

Menambah Peringatan

Menambah peringatan juga dilakukan melalui “@” perintah dalam Notion. Peringatan ini akan mengirimkan pemberitahuan kepada anda (ketika waktunya tepat) untuk mengingatkan anda tentang peristiwa, tugas, atau halaman tertentu. Ciri ini digunakan untuk menetapkan tarikh jatuh tempo - aspek yang tidak dapat dihindari dari usaha kolaborasi apa pun. Anda tentu saja dapat menggunakannya untuk mengingatkan diri sendiri atau pasukan anda tentang apa sahaja yang terlintas di fikiran.

Untuk menambah peringatan, ketik "@Mengingat" dan kemudian tambahkan masa / tarikh / kedua-duanya. Contohnya, “@Indind 10 pagi,”"@Ingat esok," atau "@Ingatkan pada hari Khamis jam 3 petang." Perintah ini membuat tag biru yang dipaparkan di kalendar Notion anda. Apabila peringatan melewati hari yang sepatutnya, tanda bertukar dari biru menjadi merah.

Menambah Tag dan Sebutan dalam Notion

Walaupun teg dan sebutan sering menimbulkan kekeliruan, kedua-dua ciri ini digunakan dalam Notion. Fungsi teg tidak tersedia secara langsung, tetapi anda boleh menggunakan penyelesaian yang disebutkan di atas untuk mengembangkan kemampuan untuk menandai sesuatu di Notion.

Apabila disebutkan, yang “@” fungsi sangat hebat di platform Notion. Anda boleh menggunakan "@" untuk membuat rujukan ke halaman lain, untuk menarik perhatian dan memberi tahu rakan sekerja, untuk menetapkan tarikh akhir, memantau kerja, dan membuat peringatan untuk diri sendiri dan orang lain dalam pasukan.

Adakah anda pernah mencuba menggunakan tanda dan sebutan dalam Notion? Bagaimana ia berlaku? Adakah anda belajar sesuatu yang baru? Jangan ragu untuk melayari bahagian komen di bawah dengan nasihat atau pertanyaan tambahan yang berkaitan dengan Notion.