Ntoskrnl.exe Menyebabkan Kerosakan? Inilah Cara Memperbaiki

Saya terpaksa melawat laman web pelanggan pada suatu hari kerana masalah dengan ntoskrnl.exe pada komputer Windows 7 mereka. Mengabaikan kenyataan bahawa mereka seharusnya meningkatkan sistem operasi mereka bertahun-tahun yang lalu, masalah yang mereka hadapi adalah bahawa proses tersebut menyebabkan kerusakan layar biru biasa. Sekiranya anda juga melihat Ntoskrnl.exe menyebabkan kerosakan di sini adalah cara memperbaikinya.

Ntoskrnl.exe Menyebabkan Kerosakan? Inilah Cara Memperbaiki

Apa itu Ntoskrnl.exe?

Ntoskrnl.exe adalah proses inti Windows 7 yang merupakan warisan dari Windows NT, maka namanya. Kernel adalah proses teras yang menjaga fungsi Windows yang penting. Dalam kes ini, pengurusan memori, proses teras dan virtualisasi.

Bagi kebanyakan komputer pengguna, virtualisasi tidak digunakan, jadi Ntoskrnl.exe akan bertanggungjawab sebahagiannya untuk proses RAM dan Windows. Windows tidak dapat berfungsi tanpa proses ini jadi kita harus memperbaikinya untuk menggunakan komputer. Oleh kerana ralat menyebabkan kerosakan dan BSOD (Skrin Kematian Biru), kita harus tetap memperbaikinya.

Seperti biasa, sementara sintaks ralat menyebut Ntoskrnl.exe, bukan kernel yang menyebabkan masalah. Biasanya perkara lain. Memandangkan Ntoskrnl.exe menjaga memori, selalunya sesuatu yang mempengaruhi memori yang menyebabkan Ntoskrnl.exe hancur. Penyebab umum adalah overclocking, pemacu dan perkakasan memori. Selalunya ia adalah dua yang pertama dan bukan yang terakhir yang menjadi persoalannya.

Betulkan Ntoskrnl.exe yang menyebabkan kerosakan

Untuk memperbaiki kerosakan, kita perlu melakukan salah satu daripada dua perkara. Sekiranya anda melakukan overclock sistem anda, cuba jalankannya tanpa overclock untuk melihat apakah sistem itu stabil. Sekiranya ada, jalankan aplikasi kestabilan atau overclock untuk mengenal pasti kelajuan dan ujian semula jam memori yang lebih stabil.

Sekiranya tidak berjaya, atau anda tidak melakukan overclocking, kita perlu melakukan perkara lain. Kemungkinannya adalah pemacu yang menyebabkan kemalangan, jadi kita harus mengemas kini semua itu. Kami dapat membuat minidump yang akan memberitahu anda apa yang sebenarnya berlaku tetapi itu boleh menyakitkan. Sekiranya anda ingin melalui jalan tersebut, lihat halaman ini di laman web Microsoft.

Jika tidak, marilah kita mengemas kini semua pemacu kita. Oleh kerana ini adalah sebahagian dari pengemasan Windows 7, ia adalah masa yang dihabiskan dengan baik.

Buka Pengurus Peranti dan jalankan senarai peranti anda. Anda harus mengemas kini pemacu grafik, pemacu audio, pemacu rangkaian, pemacu chipset, utiliti pengurusan cakera jika ada, pemacu periferal untuk pencetak, kamera web, pengimbas atau cakera keras luaran.

Kemudian lakukan kemas kini Windows untuk memastikan anda mempunyai semua kemas kini yang tersedia. Microsoft tidak lagi menerbitkan kemas kini Windows 7 tetapi kami perlu memastikan anda mempunyai yang tersedia. Akhirnya, but semula komputer anda dan pastikan semua pemacu aktif.

Sekiranya menyegarkan semua pemacu anda tidak menghentikan Ntoskrnl.exe menyebabkan kerosakan, kita harus memeriksa integriti fail Windows.

  1. Buka baris arahan sebagai pentadbir.
  2. Jenis tampal ‘dism / online / cleanup-image / restorehealth’ dan tekan Enter.
  3. Biarkan proses selesai.

Ini adalah utiliti pemeriksaan fail Windows yang akan mengesahkan integriti perpustakaan dan fail Windows. Sekiranya ada yang hilang atau rosak, Windows akan memuat turun salinan baru semasa ia tersedia.

Sekiranya tidak berjaya, kita perlu menggunakan MemTest86 +. Ini adalah utiliti memeriksa memori yang terbaik di kelas semasa memeriksa RAM.

  1. Muat turun MemTest86 dari sini. Sekiranya anda ingin membakarnya ke CD, pilih salinan yang sesuai. Jika tidak, gunakan pilihan binari yang boleh di-boot untuk USB.
  2. Buat pemacu yang boleh di-boot dan reboot komputer anda. Biarkan media di tempat.
  3. Pilih untuk boot dari media tersebut apabila diminta dan biarkan MemTest86 + dimuat.
  4. Jalankan ujian tiga kali berasingan dan perhatikan kesilapan yang dijumpainya.

Sekiranya MemTest86 + menemui ralat, tukar RAM di antara slot dan jalankan ujian sekali lagi. Sekiranya MemTest86 + masih menemui kesilapan, anda perlu mengenal pasti sama ada RAM atau slot motherboard. Sekiranya kesalahan bergerak dengan RAM, ia mungkin salah. Sekiranya kesalahan tetap berada di tempat yang sama, itu mungkin motherboard.

Sekiranya anda mempunyai RAM yang mencukupi atau cukup untuk menjalankan komputer tanpa kayu menyebabkan kesalahan, lakukan sebentar untuk melihat apakah ralat itu hilang. Sekiranya nampaknya slot RAM pada papan induk menyebabkan ralat, gunakan yang lain dan pantau.

Sebilangan besar kesalahan Ntoskrnl.exe berlaku pada komputer Windows 7. Walaupun kernel masih ada di Windows 8, nampaknya lebih stabil dalam versi itu. Sekiranya, atas sebab tertentu, anda masih menjalankan komputer Windows 7 dan melihat kesilapan ini, anda sekarang tahu apa yang harus dilakukan.

Ada cara lain untuk memperbaiki Ntoskrnl.exe yang menyebabkan kerosakan? Beritahu kami tentang mereka di bawah jika anda melakukannya.