Cara Mengubah Resolusi di OBS

Tetapan video lalai dalam Open Broadcast Software (OBS) biasanya berfungsi seperti daya tarikan dalam kebanyakan kes. Namun, sebilangan streamer lebih suka menukar resolusi dan nisbah aspek secara manual untuk pengalaman streaming yang lebih diperibadikan. Nasib baik, perisian ini sangat mesra pengguna, membolehkan anda mencuba pelbagai konfigurasi untuk setiap sesi.

Cara Mengubah Resolusi di OBS

Di bawah ini, anda akan menemui arahan langkah demi langkah mengenai cara mengubah resolusi di OBS, bersama dengan perincian tetapan video utama. Kami juga menyertakan beberapa petua tentang cara menyiapkan segalanya untuk aliran dan menjadikan kandungan anda muncul. Oleh itu, teruskan membaca untuk mengetahui mengenai konfigurasi OBS terbaik.

Cara Mengubah Resolusi di OBS

Resolusi adalah metrik yang digunakan untuk menentukan kejelasan dan ketajaman gambar tertentu. Ini adalah salah satu aspek penstriman yang paling kritikal dan salahnya boleh menghalang pengalaman penonton anda dengan serius. Anda ingin memastikan penonton dapat melihat semua yang berlaku di skrin dan bukannya memusingkan gambar piksel.

Nasib baik, OBS menyediakan anda tetapan video dan output yang berbeza untuk sesi streaming yang lancar. Konfigurasi lalai perisian sumber terbuka adalah wajar. Namun, selalu ada ruang untuk penambahbaikan. Anda boleh bermain-main dengan resolusi dan nisbah aspek yang berbeza untuk mencari persediaan terbaik untuk kandungan anda.

Mari lihat setiap tetapan video dan arahan langkah demi langkah mengenai cara menyesuaikannya.

Penyelesaian Asas

Resolusi Dasar atau Kanvas mempengaruhi kualiti gambar keseluruhan aliran, termasuk lapisan dan rakaman. Oleh kerana ia adalah sumber video utama, anda perlu berhati-hati semasa menyesuaikannya. Resolusi Base yang salah boleh mengakibatkan gangguan dan gangguan lain yang mengganggu.

Terdapat dua konfigurasi yang disyorkan untuk Resolusi Asas: 1920 × 180 atau 1280 × 720. Dengan 1080p dan 720p, nisbah aspek secara automatik ditetapkan ke 16: 9, yang merupakan penyelesaian optimum untuk kebanyakan skrin komputer. Walau bagaimanapun, sebilangan pita memilih tetapan 1600 × 900 sebagai titik setengah antara dua resolusi standard. Sekiranya anda ingin mencubanya sendiri, berikut adalah langkah-langkah untuk mengubah resolusi Pangkalan di OBS:

  1. Lancarkan perisian OBS dan tatal ke kotak "Sumber". Klik pada ikon tambah kecil (+) di bahagian bawah panel untuk menambahkan sumber video.

  2. Seterusnya, klik "Tetapan" di sudut kanan bawah skrin. Tetingkap "Tetapan" akan muncul.

  3. Dari panel menu di sebelah kiri, klik pada tab "Video".

  4. Klik pada kotak dialog bertanda "Canvas (Base) Resolution." Dari senarai juntai bawah, pilih nilai yang disukai.

  5. Periksa nisbah aspek di sebelah kanan, di sebelah kotak dialog. Sebaik-baiknya, anda mahu menyimpannya pada 16: 9, tetapi 4: 3 juga boleh melakukan silap mata.

  6. Setelah berpuas hati dengan tetapannya, klik "OK" untuk menerapkan perubahan.

Cara lain untuk mempengaruhi Resolusi Asas adalah dengan mengubah resolusi skrin komputer anda. Ia tidak sepenuhnya diperlukan, tetapi kadangkala dapat membantu meningkatkan kualiti gambar sekiranya semuanya gagal. Inilah cara melakukannya dengan PC Windows:

  1. Klik kanan di mana sahaja pada paparan untuk membuka menu drop-down.
  2. Dari senarai pilihan, pilih "Tetapan Paparan" untuk mengakses Panel Kawalan.

  3. Di bawah "Resolusi Paparan", klik pada anak panah drop-down kecil di sebelah resolusi semasa. Kemudian, pilih tetapan pilihan dari senarai juntai bawah.

  4. Akhirnya, klik "Terapkan" dan "OK."

Dan inilah cara melakukannya dengan Mac:

  1. Klik pada "Menu Apple" di sudut kiri atas skrin dan pergi ke "Keutamaan Sistem."

  2. Buka tab "Paparan" dan pilih "Paparan".

  3. Seterusnya, klik pada pilihan "Skala" untuk menonaktifkannya. Akhirnya, pilih resolusi yang berbeza dari senarai.

Penyelesaian Keluaran

OBS bukan sekadar perisian streaming yang hebat; anda juga boleh menggunakannya untuk rakaman skrin. Output Resolution adalah ukuran untuk kualiti gambar tangkapan paparan tertentu. Adalah mustahak untuk memperbaikinya jika kandungan anda berdasarkan pada tutorial.

Resolusi Output sepenuhnya bebas dari resolusi Base, yang bermaksud anda boleh menetapkan nisbah dua hingga berbeza. Namun, itu kadang-kadang boleh menyebabkan gangguan, seperti bar hitam muncul di sisi skrin. Itulah sebabnya lebih baik jika kedua tetapan itu sepadan.

Nasib baik, mengubah Resolusi Output cukup mudah sehingga anda dapat menyelesaikan masalah yang berpotensi dengan cepat. Inilah caranya:

  1. Lancarkan OBS dan klik "Tetapan" di sudut kanan bawah skrin.

  2. Tetingkap baru akan muncul. Pilih "Video" dari panel menu di sebelah kiri.

  3. Seterusnya, klik pada kotak dialog "Output (Scaled) Resolution" untuk mengembangkannya. Kemudian pilih nisbah pilihan dari senarai juntai bawah.

  4. Periksa sama ada nisbah aspek mencukupi. Ingat, ia mestilah 16: 9 atau 4: 3.

  5. Akhirnya, klik "Terapkan" untuk menyimpan resolusi baru.

Penapis kelas bawah

Sebilangan streamer lebih suka melakukan streaming dalam 720p, walaupun Dasar dan Resolusi Output ditetapkan ke 1080p. OBS mempunyai penapis khas untuk penskalaan bawah yang membolehkan anda melakukannya. Inilah cara menerapkannya:

  1. Klik "Tetapan" di sudut kanan bawah tetingkap OBS.

  2. Di panel "Tetapan", pilih tab "Video".

  3. Cari kotak dialog bertanda "Downscale Filter" untuk mengakses senarai penapis. Terdapat beberapa pilihan untuk dipilih. Walau bagaimanapun, penapis yang disyorkan adalah Lanczos. Perlu diingat bahawa ia boleh memberi tekanan pada CPU dan GPU anda. Sekiranya anda mahukan versi yang lebih ringan, cubalah Bicubic. Dua penapis lain, Bilinear dan Area, agak ketinggalan zaman.

  4. Setelah memilih penapis, klik "Terapkan."

Keluarkan Hasil

Terdapat satu lagi ciri yang perlu anda aktifkan jika anda ingin melakukan streaming dalam resolusi yang lebih rendah daripada konfigurasi Base. Output Rescale akan menskalakan gambar berdasarkan penapis yang dikecilkan daripada mengikuti Resolusi Dasar. Anda hanya perlu mengaktifkannya:

  1. Buka OBS dan pergi ke "Tetapan."

  2. Dari panel menu di sebelah kiri, klik pada tab "Output".

  3. Seterusnya, tandakan kotak kecil berlabel "Rescale Output".

Pilihan Konfigurasi Terbaik untuk OBS

Oleh kerana kita telah membahas semua tetapan video OBS, kita akan fokus pada tab "Output" di bahagian ini. Seperti disebutkan, konfigurasi lalai berfungsi untuk kebanyakan pita. Namun, itu juga bergantung pada jenis kandungan yang anda hasilkan. Itulah sebabnya bermain dengan tetapan yang berbeza dapat membantu meningkatkan sesi aliran anda dan mungkin meningkatkan pengikut anda.

Sekiranya anda ingin mengoptimumkan konfigurasi OBS anda, lebih baik melakukannya dengan mod "Lanjutan". Ini akan membolehkan anda mengurus mikro setiap aspek aliran, dari kadar bit hingga kualiti audio. Inilah caranya:

1. Lancarkan OBS dan buka tetingkap "Tetapan".

2. Seterusnya, klik pada tab "Output" di sebelah kiri.

3. Akhirnya, kembangkan bar "Output Mode" dengan mengklik anak panah ke bawah di sebelah kanan kanan. Dari senarai juntai bawah, pilih "Lanjutan".

Setelah selesai, anda akan dapat menyesuaikan penyediaan OBS anda dengan kecekapan tambahan. Tetapi untuk melakukannya, anda harus membiasakan diri dengan tetapan yang berbeza. Oleh itu, mari kita teliti masing-masing dan terokai bagaimana pengaruhnya terhadap aliran:

• Pengekod. Pengekodan perkakasan akan membantu meminimumkan penggunaan CPU, yang dapat berguna jika anda tidak memiliki komputer yang kuat. Tetapi, malangnya, kadang-kadang boleh menghalang kesetiaan visual. Untuk mengelakkannya, cuba tetapan pengekod x264.

• Bitrate. Kadar "bit per piksel" ditentukan oleh FPS, resolusi, dan lebar jalur muat naik. Oleh itu, anda mahu bitrate audio dan video berkorelasi dengan ketiga aspek tersebut. Biasanya, resolusi 1080p memerlukan kadar bit video 6,000Kbps dan audio 128Kbps.

• Kawalan kadar. Ini menentukan ketekalan bitrate anda. Biasanya, CBR adalah kadar bit pilihan, tetapi jika anda mempunyai lebar jalur yang terhad, gunakan VBR.

• Selang bingkai utama. Tetapan yang disyorkan untuk aliran langsung adalah selang kerangka utama dua. Ini bermaksud perisian akan menjadikan keseluruhan bingkai video setiap dua saat.

• Pratetap penggunaan CPU. Sebaik-baiknya, anda ingin menetapkannya menjadi "sangat cepat" jika anda menggunakan pengekodan perisian.

• Profil. Adalah lebih baik untuk mengekalkan tetapan OBS lalai kerana profil "Utama" mempunyai semua ciri yang anda perlukan untuk aliran yang berjaya.

• Audio. Seperti yang telah disebutkan, pengaturan yang disarankan untuk kadar bit audio adalah 128Kbps. Namun, jika Anda menggunakan lebih dari satu trek ketika merekam, Anda dapat mendorongnya menjadi 320Kbps sebagai gantinya.

Dapatkan Bola Bergulir Dengan OBS

OBS adalah perisian streaming yang sangat disesuaikan. Walaupun tetapan lalai cukup berkesan, anda juga bebas membuat penyesuaian dan memanfaatkan sepenuhnya kandungan anda. Anda boleh mengubah resolusi Pangkalan dan Keluaran untuk meningkatkan kualiti video aliran dan rakaman skrin anda, sebagai permulaan. Selain itu, anda boleh menggunakan penapis penskalaan rendah ke satu-satunya aliran dalam 720p jika itulah yang paling sesuai untuk permainan anda.

Terima kasih kepada mod output "Lanjutan", anda boleh melangkah lebih jauh dari itu. Sekiranya anda mempunyai masa dan dedikasi untuk meneroka pelbagai konfigurasi, OBS sangat mudah untuk dilayari. Tidak akan lama sebelum anda melancarkan bola dan mengoptimumkan sesi penstriman anda.

Adakah anda menggunakan OBS untuk streaming langsung? Apa pengalaman anda dengan perisian? Beritahu kami di bahagian komen di bawah ini jika ada sesuatu yang kami terlepas.