Cara Mengatur dan Menghapus Aplikasi dari Menu Mula Windows 10 ‘Semua Aplikasi’

Menu Mula Windows 10 memperkenalkan yang baru Semua Aplikasi bahagian yang, secara lalai, menyenaraikan semua aplikasi yang dipasang pada PC pengguna. Walaupun sangat serupa dengan senarai "Semua Program" dari Windows 7 dan yang lebih lama, senarai Semua Aplikasi Windows 10 tidak berfungsi dengan cara yang sama. Ini tidak membenarkan pengguna tidak dapat menambah, membuang, atau menyusun semula aplikasi secara manual melalui Menu Mula. Syukurlah, ada jalan penyelesaian yang mengembalikan beberapa fungsi ini kepada pengguna, walaupun ia merangkumi beberapa peringatan penting. Begitulah, berikut adalah cara menambahkan, membuang, dan mengatur senarai Semua Aplikasi di Windows 10.

Cara Mengatur dan Menghapus Aplikasi dari Senarai 'Semua Aplikasi' Menu Mula Windows 10

Nota Mengenai Aplikasi Sejagat

Senarai Aplikasi 10 Windows 10 adalah tempat kedua aplikasi "desktop" tradisional dan juga aplikasi "universal" dari Windows Store. Malangnya, langkah yang dijelaskan dalam tip ini hanya berlaku untuk aplikasi desktop dan tidak akan berfungsi dengan aplikasi universal. Anda masih boleh membuang aplikasi universal dari senarai Semua Aplikasi Menu Mula, tetapi anda mesti mencopot pemasangannya sepenuhnya (klik kanan pada entri aplikasi di Menu Mula dan pilih Nyahpasang).

Apa itu Aplikasi Sejagat?

Microsoft telah melancarkan inisiatif agar semua aplikasi di pelbagai platform mereka menjadi universal. Ini menunjukkan bahawa aplikasi di komputer Windows anda juga akan serasi dengan Xbox, telefon Windows, dan tablet. Perisian ini terutamanya boleh dimuat turun melalui Kedai Microsoft.

Walaupun batasan ini membatasi, berita yang agak baik adalah pengguna dapat memuat turun semula aplikasi yang dibeli dari Kedai Windows pada bila-bila masa, jadi proses mendapatkan kembali aplikasi universal jika anda menyesal menyahpasangnya kemudian tidak seharusnya menjadi masalah besar. Walau bagaimanapun, mengenai aplikasi desktop, langkah-langkah di bawah menunjukkan bagaimana anda dapat, antara lain, mengeluarkan ikonnya dari senarai Semua Aplikasi anda sambil memastikan aplikasi tetap terpasang dan berfungsi sepenuhnya.

Mengalih keluar Aplikasi dari Senarai Semua Aplikasi

Untuk membuang aplikasi desktop dari senarai Semua Aplikasi Menu Mula Windows 10, pertama ke Mula> Semua Apl dan cari aplikasi yang dimaksudkan. Klik kanan pada ikonnya dan pilih Lagi> Buka Lokasi Fail.

Yang penting, anda hanya boleh klik kanan pada permohonan itu sendiri, dan bukan folder di mana aplikasi itu berada. Ini tidak bermaksud bahawa anda tidak dapat mengeluarkan atau mengubah folder dalam senarai Semua Aplikasi (kami akan menunjukkan bagaimana dalam sekejap), tetapi anda memerlukan ikon aplikasi khusus itu sendiri untuk menuju ke langkah seterusnya.

Selepas mengklik Buka Lokasi Fail, tetingkap File Explorer baru akan muncul menunjukkan jalan pintas aplikasi. Bergantung pada sama ada aplikasi itu tersedia untuk semua pengguna atau terhad kepada akaun pengguna anda sendiri, anda akan melihat salah satu direktori berikut:

C: ProgramDataMicrosoftWindowsStart MenuProgram
% appdata% MicrosoftWindowsStart MenuPrograms

Perubahan yang dibuat pada kandungan direktori ini akan ditunjukkan dalam senarai Semua Aplikasi. Sebagai contoh, kami ingin membuang Microsoft Access 2016 dari senarai Semua Aplikasi kami, tetapi kami tidak semestinya mahu menyahpasang aplikasi. Dengan menggunakan langkah-langkah di atas, kita dapat mencari jalan pintas Access 2016 di folder "Program" yang sesuai dan menghapusnya. Apabila kami membuka senarai Semua Aplikasi Menu Mula sekali lagi, entri untuk Akses 2016 tidak akan dipaparkan.

Anda boleh membuang aplikasi lain, termasuk folder, dari File Explorer untuk menyingkirkan aplikasi yang tidak diingini yang akan merosakkan senarai Semua Aplikasi anda. Namun, perhatikan bahawa terdapat fail sistem dan entri tertentu yang dapat anda lihat di File Explorer tetapi tidak dalam senarai Semua Aplikasi anda. Sebaiknya tinggalkan entri yang tidak muncul dalam senarai Semua Aplikasi sekiranya Windows atau aplikasi lain bergantung padanya.

Menyusun Aplikasi dalam Senarai Semua Aplikasi

Daripada memadam aplikasi dari senarai Semua Aplikasi, sebilangan pengguna mungkin lebih suka menyusun aplikasinya ke dalam folder; dengan itu, mengurangkan kekacauan desktop dan menjadikannya kelihatan lebih teratur. Ini dapat dicapai dengan mengulangi langkah di atas untuk mencari lokasi jalan pintas aplikasi. Namun, daripada menghapus aplikasi apa pun, anda boleh membuat folder baru (atau menggunakan folder yang ada) dan seret dan lepaskan aplikasi yang sesuai ke tempatnya.

Sebagai contoh, semua aplikasi Adobe Creative Cloud kami disenaraikan dalam folder Program tingkat atas, tetapi kami dapat memindahkan semuanya ke folder "Adobe" untuk membersihkan senarai Semua Aplikasi kami sambil tetap mengekalkan akses mudah ke aplikasi Adobe kami.

Folder dalam senarai Semua Aplikasi tidak perlu terhad kepada pembangun tertentu, tentu saja. Pengguna dapat membuat folder khusus seperti "Game" atau "Work" dan mengisi mereka dengan senarai aplikasi yang diinginkan. Anda juga boleh menamakan semula aplikasi atau folder di File Explorer dan perubahannya dapat dilihat dalam senarai Semua Aplikasi anda.

Setelah selesai mengatur Menu Mula di Windows 10, anda akan dapat mencari dan mencari kandungan dan aplikasi lebih cepat daripada sebelumnya.

Pilih Aplikasi mana yang ditunjukkan di Menu Mula Anda

Terdapat aplikasi yang ingin anda sedia tersedia di Menu Mula anda untuk akses mudah. Terdapat cara untuk menyesuaikan Menu Mula anda untuk menunjukkan semua aplikasi yang tersedia atau hanya yang anda gunakan sepanjang masa. Untuk melakukan ini, anda mesti:

  1. Klik Menu Mula.
  2. Pergi ke Tetapan.
  3. Klik Pemperibadian, dan sesuaikan tetapan yang ingin anda ubah.