Kajian Panasonic HDC-SD9

£ 499 Harga semasa dikaji

Terkesan seperti kami oleh HDC-SD5 beberapa bulan yang lalu, masih mengejutkan apabila melihatnya menjadi model HD terlaris yang dimiliki. Sekarang, kurang dari enam bulan kemudian, Panasonic telah mengeluarkan versi baru: yang disebut HDC-SD9, ia memerlukan asas SD5 yang kukuh dan membangun beberapa elektronik baru yang pintar di bahagian atas.

Kajian Panasonic HDC-SD9

Pada pandangan pertama, SD9 tidak kelihatan berbeza dengan pendahulunya, dan dalamannya asasnya sama. Ia masih menggunakan trio 1 / 6in CCD dengan masing-masing 560,000 piksel, dan sistem penstabilan imej optik kelas atas untuk mengurangkan getaran kerja kamera genggam. Tetapi Panasonic telah membuat beberapa perubahan penting.

SD5 sudah ditentukan sebagai Full HD, tetapi walaupun merekam 1,920 x 1,080 video, ia menggunakan medan yang saling berkait. SD9 kini melangkah lebih jauh dan menambah pengimbasan progresif, sehingga benar-benar menawarkan Full HD. Untuk melengkapkan ini, Panasonic telah menambahkan mod kualiti AVCHD HA 17Mbits / saat, dan juga 13Mbits / saat HG; namun, rakaman dalam HA akan membolehkan anda memuatkan 30 minit video pada SDHC 4GB, menjadikan kad 32GB terkini lebih disukai.

Panasonic juga menyertakan bantuan elektronik yang berguna untuk pemula. Butang di sisi menukar Pengesanan Wajah, yang berfungsi dengan cara yang sama seperti dengan kamera gambar pegun Panasonic. Wajah manusia dikesan, dan paparan ditetapkan sehingga ini dapat dilihat dengan baik, bahkan terhadap lampu latar.

Panduan Menembak Pintar mengesan masalah dengan tetapan anda dan memberikan cadangan berguna - seperti kapan menghidupkan Mod Malam. Tetapi, syukurlah, ini membolehkan anda memutuskan sama ada akan mengambil nasihatnya.

Seperti SD5, SD9 tidak banyak untuk peminat video. Tidak ada kasut aksesori bawaan, tidak ada input mikrofon, dan tidak ada bicu fon kepala, walaupun anda dapat mengawal tahap audio secara manual. Anda juga mendapat rangkaian kawalan biasa Panasonic pada iris dan rana dalam mod manual.

Paling menggembirakan, Panasonic telah menyatukan lima mikrofon yang disusun secara bersilang: secara lalai mereka merakam suara surround 5.1, tetapi anda juga dapat menggunakan kemampuan pengarahannya untuk menyediakan fungsi Zoom Mic dan Focus Mic, yang keduanya memotong audio dari sisi dengan keberkesanan yang munasabah .

Oleh kerana SD9 memiliki CCD kecil yang sama dengan SD5, kami mengharapkan prestasi keseluruhan yang baik, dengan video yang kurang mengagumkan dalam cahaya rendah. Walau bagaimanapun, jangkaan kami terbukti salah. Rakaman SD9 memang menjadi kasar dalam pencahayaan yang buruk, tetapi kemampuannya untuk menyelesaikan warna dengan ketara meningkat berbanding pendahulunya.

HDC-SD9 sama kabur dan comelnya dengan SD5. Tetapi sekarang Panasonic telah menambahkan sekumpulan widget elektronik tambahan, ia lebih menarik bagi pengguna camcorder point-and-shoot. Dengan harga yang berpatutan, dan memori SDHC yang semakin berkurang, kita dapat melihat ini menjadi model yang sangat berjaya.

Spesifikasi

Piawai HD camcorder 1080p
Resolusi video maksimum camcorder 1920 x 1080
Peringkat megapiksel kamera 0.6MP
Format rakaman kamkorder AVCHD
Kasut aksesori? tidak
Julat zoom optik kamera 10.0x
Penstabilan imej optik kamera iya
Penstabilan imej elektronik? tidak
Saiz skrin 2.7inci
Skrin sentuh tidak
Denyar terbina dalam? iya
Bilangan sensor 3

Audio

Jenis mikrofon dalaman 5.1
Soket mikrofon luaran? tidak

Penyimpanan

Sokongan kad memori Kad SD / SDHC