Ulasan Roku SoundBridge M1000

£ 152 Harga semasa dikaji

Terdapat pelbagai usaha untuk mencari cara streaming muzik digital ke hi-fi melalui rangkaian, termasuk peranti seperti NetGear MP101. Tetapi masalah abadi dengan ini adalah keperluan untuk perisian pelayan berpemilik.

Ulasan Roku SoundBridge M1000

SoundBridge adalah salah satu peranti pertama dalam produk kawalan media dan penstriman gelombang baru dan cukup besar. Perbezaannya ialah ia adalah peranti UPnP (Universal Plug and Play). Berdasarkan protokol standard, terutamanya HTTP, UPnP benar-benar berfungsi - pemacu tidak diperlukan. Di Windows XP dengan SP 2 terpasang, Anda cukup membuka port firewall dengan mengklik pada pilihan 'Tunjukkan ikon untuk peranti UPnP jaringan' di bar sisi untuk Tempat Rangkaian Saya. Menggunakan UPnP menjadikannya serasi dengan WMC (Windows Media Connect) - tambahan Microsoft percuma untuk Windows Media Player yang sebenarnya hanyalah pelayan media UPnP - ditambah, secara teori, pelayan media lain yang sesuai dengan UPnP. Ia juga akan disambungkan ke iTunes, tetapi batasan yang diberlakukan oleh Apple bermaksud kandungan berbayar dari laman muat turun iTunes tidak akan berfungsi.

SoundBridge itu sendiri pada dasarnya adalah tiub aluminium yang diekstrusi yang dilengkapi dengan paparan pendarfluor. Dudukannya adalah sekeping getah bergigi yang terpisah di mana unit utama duduk: asas tetapi berkesan, dan bermaksud anda boleh memutar paparan ke sudut yang terbaik. Penyambung dan port berada di kedua hujung unit: penutup plastik hitam muncul untuk akses. Satu hujung menempatkan input penyambung kuasa dan output audio - termasuk phono RCA analog, ditambah kedua-dua sambungan digital optik dan sepaksi - dan di sisi lain anda akan menemui port Ethernet dan slot CompactFlash untuk kad rangkaian tanpa wayar pilihan. Fakta bahawa kabel keluar dari kedua-dua hujungnya, walaupun di belakang melalui lubang di penutup akhir, bermaksud perkara-perkara boleh menjadi tidak kemas jika anda ingin memastikan persediaan hi-fi anda kelihatan bersih.

Alat kawalan jauh bukanlah alat berkualiti tinggi di dunia, dengan butang getah memerlukan penekanan tegas untuk mengaktifkannya. Tetapi lebih santai untuk duduk di sofa dan menelusuri muzik anda melalui alat kawalan jauh daripada bangun dan mendorong ikon dengan tetikus, tidak kira sejauh mana idealnya. Untuk kawalan terikat sofa, anda boleh mengatur paparan untuk menunjukkan satu baris teks berukuran besar dan bukannya dua garis kecil yang biasa. Kami menemui tetapan satu baris - yang menampilkan watak setinggi 10mm - boleh dibaca dari jarak kira-kira 12 kaki.

Menyiapkan SoundBridge adalah perkara mudah untuk memasukkannya ke rangkaian dan memilih pelayan yang ingin anda gunakan dari senarai yang muncul di skrin: itu saja. Tanpa wayar, penyediaan sedikit membosankan kerana keperluan memasukkan nama SSID dan kunci WEP melalui alat kawalan jauh, tetapi ini adalah satu tugas sekali.

Kami menguji SoundBridge dengan Windows Media Player / WMC dan iTunes, dan kedua-duanya berfungsi dengan baik sepanjang masa. Tetapi kami mendapati unit itu kadang-kadang, dan nampaknya secara rawak, kehilangan sambungan rangkaiannya (walaupun melalui rangkaian berwayar), memerlukan but semula untuk mematikan semula. Kami juga menghadapi masalah memainkan beberapa trek berkemampuan DRM yang dimuat turun dari Napster. Walaupun Roku mendakwa SoundBridge menyokong semua kandungan DRM10, kami bertemu dengan mesej 'tidak dapat memperoleh lesen' dengan banyak lagu. Sangat memalukan, kerana semua elemen kit yang hebat ada di dalamnya. Semoga peningkatan firmware pada masa akan datang dapat menyelesaikan masalahnya.