kajian palmOne Tungsten E2

£ 116 Harga semasa dikaji

Dengan PDA diisytiharkan mati oleh semua orang, termasuk penyokong jangka panjang Dick Pountain, ada yang mungkin tertanya-tanya mengapa palmOne malah bersusah payah untuk melepaskan kemas kini ini ke Tungsten E. Melihat spesifikasi E2 pasti akan menimbulkan kecurangan lebih lanjut. Resolusi skrin adalah 320 x 320 dan bukan 320 x 480, tidak ada Wi-Fi dan, mungkin yang paling mengecewakan bagi peminat Palm, ia hanya berdasarkan Palm OS 5.4 daripada Palm OS 6.1 yang telah lama diumumkan tetapi masih belum digunakan (aka Cobalt) .

kajian palmOne Tungsten E2

Persoalannya, adakah peninggalan ini benar-benar penting? Sebagai contoh, salah satu kelebihan Cobalt yang paling disukai adalah sokongan tanpa wayar yang lebih baik, tetapi Tungsten E2 masih memberikan pelaksanaan Bluetooth yang rapi. Kami mencubanya dengan Sony Ericsson T630, dan melayari Internet dalam masa dua minit: yang penting, bukan sahaja profil T630 dimuatkan ke dalam memori, tetapi juga tetapan GPRS khusus Vodafone, Orange, T-Mobile dan O2 untuk UK.

Ini juga mengingatkan kita bagaimana pelayaran web yang unggul pada PDA berbanding telefon pintar. Dengan Tungsten E2, lawatan ke BBC adalah kesederhanaan itu sendiri, dengan pautan teks muncul di skrin 3.5in dalam sekejap - dan kemudian anda hanya mengklik pautan tersebut. Dengan telefon pintar, Anda tidak hanya harus memasang layar kecil, tetapi juga tidak dapat mengakses semua laman web dengan betul, dan biasanya tidak ada layar sentuh.

Idea tentang Tungsten E2 sebagai sambungan skrin besar ke telefon anda juga berlaku untuk e-mel. Dengan memasukkan VersaMail pada CD, menjadi mungkin bukan hanya untuk tetap diselaraskan dengan e-mel desktop anda melalui HotSync, tetapi juga untuk memuat turun e-mel POP3 dan IMAP melalui Internet. Penyediaannya pasti lebih sukar - kita harus menggunakan forum untuk mendapatkan tetapan yang tepat agar VersaMail berfungsi dengan Gmail - tetapi setelah disiapkan, ia berfungsi dengan berkesan. Aising pada kek e-mel adalah sokongan untuk persediaan Exchange / Outlook dan Domino / Notes melalui VPN (Virtual Private Network).

Kelebihan lain ialah skrin Tungsten E2 itu sendiri. Seperti Tungsten E yang asli, kadang-kadang terasa seperti anda melihat kertas dan bukannya pada skrin komputer. Ia sangat senang dibaca di luar di bawah sinar matahari juga. Satu-satunya kelemahan adalah kekurangan semangat dan ketepatan warna berbanding dengan Pocket PC terbaru, jadi foto tidak kelihatan sangat bagus.

Secara umum, kita tidak dapat mengecam E2 kerana kepantasan. Tidak dapat menayangkan video skrin penuh tanpa tergagap, dan akan berhenti sekejap kali pertama kali anda melancarkan program 'besar' seperti Kenalan, tetapi setelah dibuka, cepat beralih antara skrin. Juga bagus untuk melihat Dokumen Untuk Pergi Profesional.

E2 juga menawarkan sejumlah faedah lain. Ia tergelincir dengan mudah ke dalam poket dan, walaupun diletakkan di penutup penutup kulit palsu, ramping. Dalam penggunaan sehari-hari, ia juga jauh lebih baik daripada kebanyakan PC Pocket untuk jangka hayat bateri, yang membolehkan penggunaan berterusan selama lebih dari lapan jam dengan lampu latar diset ke medium, walaupun Bluetooth dihidupkan. Lebih-lebih lagi, ia tidak membocorkan caj secepat Pocket PC, dengan palmOne mendakwa ia boleh bertahan selama lapan hari penggunaan biasa. Penggunaan memori kilat bermaksud anda juga tidak perlu risau kehilangan data atau tetapan. Pasang semula selepas dua tahun, dan semuanya akan menjadi sama seperti yang anda tinggalkan.

RAM 32MB tidak kedengaran banyak, terutamanya hanya 26MB yang tersedia untuk pengguna, tetapi kerana kekompakan program Palm OS (dan cara mereka menggunakan memori ketika menjalankannya), anda masih dapat memasukkan banyak aplikasi. Hanya muzik dan foto yang perlu disimpan pada kad SD. Dengan kad 1GB sekarang berharga kurang dari £ 50, dan hayat bateri 18 jam ketika bermain muzik, E2 mempunyai tuntutan yang layak sebagai pemain MP3, tetapi bahagian depan RealPlayer mula kelihatan lama sekarang, dan kami mendapati penyesuaian kelantangan menjadi main-main.