Ulasan Brother MFC-7840W

Ulasan Brother MFC-7840W

Gambar 1 dari 3

it_photo_5817

it_photo_5816
it_photo_5815
£ 269 Harga apabila dikaji semula

Di atas kertas, Brother MFC-7840W kelihatan seperti prospek menarik untuk perniagaan kecil atau pejabat rumah: all-in-one yang pantas dan ringkas yang lengkap dengan sambungan rangkaian berwayar dan Wi-Fi, dan keupayaan faks bawaan. Namun, perhatikan harga £ 269 dan jelas bahawa MFC-7840W harus menunjukkan prestasi yang baik secara keseluruhan untuk membenarkan perbelanjaan.

Ia bermula dengan menjanjikan, mengeluarkan draf, halaman teks standard dan berkualiti terbaik pada 20 ppm yang konsisten. Sebagai perbandingan, mesin terpantas di Makmal laser khusus kami yang terakhir, iaitu TallyGenicom 9330N, dicetak dokumen mono berkualiti standard pada 26 ppm, jadi Brother tidak terlalu jauh.

Ia juga setanding dengan mesin all-in-one saingan lain yang pernah kita lihat. Sebagai contoh, HP OfficeJet Pro L7780, yang menggunakan teknologi inkjet tetapi mendakwa sepadan dengan kelajuan laser, dokumen draf yang dicetak pada 19ppm yang wajar, tetapi ini disesuaikan dengan 10ppm ketika tetapan standard dipilih. Kelajuan salinan juga mengagumkan: dalam mod draf, MFC-7840W mencapai 10ppm, turun menjadi 5ppm pada tetapan standard - jauh lebih tinggi daripada kelajuan draf 3ppm L7780.

Pengimbas, bagaimanapun, sedikit goyah. Mengimbas foto A4 pada 300ppi mengambil masa 45 saat, dibandingkan dengan kurang dari 30 saat menggunakan L7780. Pengimbasan dokumen pada 150ppi mengambil masa 15 saat ke 12 OfficeJet Pro, sementara imbasan 6 x 4in mengambil masa 49 saat pada 600ppi - pastinya bukan yang paling cepat tetapi tidak terlalu jauh dari kecepatan kebanyakan all-in-one.

Kualiti cetakan juga berubah-ubah. Dengan dokumen, MFC-7840W cukup baik, walaupun tidak mencapai penanda aras tinggi yang ditetapkan oleh L7780 - teks mempunyai kecenderungan untuk menjadi sedikit tipis dan bergerigi dibandingkan dengan HP yang sangat baik, walaupun pada tetapan terbaik. Walau bagaimanapun, kualiti sangat seragam pada tetapan draf, standard dan terbaik, yang menjelaskan kurangnya penurunan pada tetapan tinggi.

Cetakan grafik, bagaimanapun, sedikit lebih goyah. Carta dan gambar dihasilkan dengan baik pada tetapan standard. Perinciannya tajam dan jelas, dan nada padat dan tepat. Kecerunan yang lancar juga menyumbang kepada dokumen yang kelihatan profesional. Tetapan terbaik bertambah baik, dengan dokumen yang kelihatan lebih tajam - gambar kelihatan lebih baik. Mod draf sangat buruk, walaupun dengan kecerunan yang terukir dan gambar yang terang tidak selesa di samping kualiti teks yang baik.

Kualiti pengimbasan memadai, walaupun gambar tampak sedikit rata dan kurang tekstur. Warna sedikit gelap, walaupun perinciannya dihasilkan dengan baik. Dokumen bernasib lebih baik, dengan teks yang kelihatan tajam dan tepat dan pengecaman teks OCR dengan mudah menghasilkan semula kandungan dokumen contoh kami.

Sambungan tanpa wayar bersepadu mudah diatur - ada wizard pada LCD 2-baris yang mengimbas rangkaian dan hanya memerlukan anda menaip kunci penyulitan WPA atau WEP anda menggunakan papan kekunci gaya telefon. Pencetakan dua sisi manual tidak dapat menampung kekurangan duplekser automatik, terutamanya kerana OfficeJet Pro L7780 dan beberapa pencetak laser mewah lain termasuk unit automatik sebagai standard.

it_photo_5815Reka bentuknya konvensional untuk all-in-one, dengan ADF 50 helai di bahagian atas pengimbas, sementara kartrij toner masuk ke bahagian depan di atas dulang input 250 helai. Terdapat juga slot kertas serbaguna tunggal, serta port USB dan Ethernet biasa di bahagian belakang.

Dari segi ekonomi, MFC-7840W adalah beg campuran. Harga £ 269 cukup tinggi, tetapi kos untuk menjalankannya sedikit lebih baik. Satu kartrij toner hasil tinggi akan memberi anda pulangan 40 £ yang cukup berpatutan dan berharga 2,600 helai dengan kos asas setiap halaman sekitar 1.5 p; bandingkan ini dengan milik Saudara Laser mono HL-5240, bagaimanapun, yang mencetak 7.000 helai dengan harga £ 46 (0.65p). Anda perlu mengganti drum MFC-7840W selepas 12,000 halaman (£ 52), tetapi tidak ada bahagian lain untuk ditambahkan pada kos tersebut.