Ulasan Apple iPod mini

£ 139 Harga apabila dikaji semula

Itu adalah iPod generasi ketiga yang memulakan semuanya. Kita semua bersungguh-sungguh dengan reka bentuk minimalisnya, kempen iklan yang hebat dan meningkatkan pasaran. Tetapi kemudian sejumlah pemain lain muncul dan menyoroti beberapa kelemahan serius. Navigasi sentuhan tidak responsif. iTunes akan kerap menggunakan komputer. IPod berasaskan FireWire dan jika anda membiarkannya terpasang ke PC melalui USB, bateri akan habis dengan cepat. Sekiranya anda membiarkannya semalaman, ia akan habis lagi, dan walaupun bateri yang diisi penuh menawarkan prestasi yang buruk. Kemudian ada harganya.

Ulasan Apple iPod mini

Tetapi dengan cepat mengikuti iPod mini pertama dan banyak kelemahan ergonomik telah diperbaiki. Tidak lama selepas itu muncul iPod generasi keempat, dengan harga menjadi satu-satunya penghalang. Seterusnya muncul foto iPod 60GB, dan kami mempunyai peranti yang cantik seperti yang tidak terjangkau.

Apple telah menangani kebanyakan masalah ini. Rentangnya baru saja dirasionalisasikan, yang bermaksud sekarang hanya ada iPod 20GB, foto iPod 30GB baru untuk bergabung dengan versi 60GB, dan iPod mini. Mini, kini dalam generasi kedua, muncul dalam citarasa 4GB dan 6GB. Walau bagaimanapun, yang paling ketara ialah harga telah menurun.

Memang, walaupun Apple sangat sibuk, kebanyakan pengeluar lain tidak banyak melakukan. Walaupun iRiver telah menambah kemas kini kecil pada pemain flashnya, satu-satunya produk baru yang penting ialah H10. Pengilang seperti Cowon, MPIO dan Frontier Labs tidak banyak memberi perhatian. Hanya pemain cakera keras Rio yang menawarkan alternatif iPod asli. Ia tidak terganggu untuk menggantikan Karma yang luar biasa, yang sejak itu turun dalam harga hampir £ 100, sementara Nitrus berkembang menjadi Karbon yang menakjubkan.

Ini bermakna Apple berada di barisan hadapan teknologi pemain MP3. Hayat bateri iPod generasi keempat telah meningkat menjadi 16 jam, foto iPod bertahan 17 jam, sementara iPod mini, dengan ciri penjimatan kuasa baru, bertahan selama 23 jam dalam ujian kami.

Penurunan harga telah menyebabkan kehilangan aksesori. Dok iPod tidak lagi disertakan, alat kawalan jauh atau beg galas. Satu-satunya aksesori yang dibundel adalah kabel TV-out yang menyertai foto iPod 60GB, klip pembawa yang disertakan dengan minis dan kabel FireWire yang disertakan dengan iPod generasi keempat. Jika tidak, semua yang anda dapati di dalam kotak adalah kabel dan pengecas sambungan USB (walaupun perhatikan bahawa semua iPod kini dicas melalui USB), dan fon telinga. Mereka fon telinga yang hebat, menawarkan kualiti suara yang agak baik.

Semua pemain menggunakan tombol dail sentuhan gabungan. Walaupun beberapa orang berjuang untuk membiasakan memilih dengan kaedah ini, ini masih merupakan cara tercepat untuk menelusuri senarai trek yang luas - atau gambar kecil pada foto iPod. Satu-satunya pertengkaran kami adalah sukar untuk mengurangkan kelantangan apabila anda tidak melihatnya secara langsung. Sekiranya di dalam poket anda, butang Tahan perlu dihidupkan. Anda juga perlu berada dalam mod ‘Sekarang Bermain’ agar pad sentuh berfungsi sebagai pemanggil kelantangan. Walaupun kritikan keras, membuat orang selalu tertarik kepada anda setiap kali anda menggunakan iPod anda di kereta boleh mengganggu.

Sekiranya wang bukan objek, maka foto iPod 60GB sangat bagus. Skrin warna sangat meningkatkan penggunaan dan ukuran cakera keras menjadikannya sandaran yang mudah untuk foto digital anda. Tayangan slaid agak menarik perhatian tetapi senang dimiliki. Sayang sekali tidak ada host USB kerana memasang pemacu kilat, dan anda hanya dapat melihat gambar yang diimport melalui iTunes.

Nasib baik, premium yang sebelumnya besar kini lebih mudah ditelan dengan versi 30GB yang baru, yang ramping seperti iPod 20GB. Premium £ 40 untuk iPod 20GB kini bernilai dibayar, berkat ruang cakera keras 10GB tambahan dan skrin warna. Oleh itu ia mendapat penghargaan.