Ulasan Epson Stylus Photo R340

£ 90 Harga semasa dikaji

Sebagai kakak R240 yang lebih besar, Stylus Photo R340 menambah beberapa ciri tambahan untuk membenarkan harganya tambahan. Salah satu perbezaan yang paling jelas adalah skrin TFT 2.4in yang lebih besar di bahagian depan. Ini menjadikannya lebih mudah untuk melihat perincian dalam foto daripada pada paparan 1.5in R240.

Ulasan Epson Stylus Photo R340

Kawalan panel depan juga ditingkatkan: anak panah arah memudahkan menavigasi menu. Menu juga lebih komprehensif, yang membolehkan anda bukan sahaja mencetak gambar tanpa sempadan dari kad memori, tetapi juga memeriksa tahap dakwat dan melakukan tugas penyelenggaraan. Sayang sekali tidak ada kemajuan pekerjaan yang ditunjukkan, tetapi itu hanya dapat dilihat ketika mencetak dokumen panjang.

Lebih banyak pilihan termasuk memperhalusi penjajaran cetak ketika menggunakan lembaran pelekat foto atau fungsi CD / DVD. Yang terakhir ini membolehkan anda mencetak terus ke cakera yang serasi dan bukannya mencetak label yang melekit. Anda meluncurkan cakera dari depan (menggunakan baki yang disertakan) setelah mengeluarkan baki panduan pada pencetak itu sendiri.

Pembaca kad memori tersembunyi di belakang pintu di sebelah kanan dan termasuk sokongan untuk semua format yang popular. Di bawahnya adalah port PictBridge yang hampir wajib.

Perbezaan lain yang ketara antara R240 dan R340 adalah penambahan dua tangki dakwat tambahan pada yang terakhir: light cyan dan light magenta. Oleh kerana setiap tangki berharga kurang dari £ 10 dan bukannya tangki £ 5,50 R240, harganya jauh lebih banyak untuk menggantikan set itu, walaupun anda dapat membeli semua enam bersama-sama dalam pek nilai dengan harga £ 36.27, menjimatkan anda 21.68 £ dan membuat kos berjalan jauh lebih munasabah.

Walaupun Pixma iP5200R dan Photosmart 8250 menawarkan pencetakan CD / DVD dan gabungan kad TFT / memori masing-masing, hanya R340 yang memiliki keduanya. Walau bagaimanapun, Epson kehilangan tempat dalam hal kelajuan cetak.

Ujian teks sepuluh halaman kami mengambil masa empat minit, 40 saat untuk dicetak - Canon dua kali lebih cepat, dan HP lebih pantas. Dalam mod draf, R340 melonjak dari 2.1ppm hingga 9.5ppm, yang terhormat tetapi masih di belakang pesaingnya. Mencetak foto berukuran 6 x 4 inci tanpa sempadan menggunakan perisian PhotoQuicker yang dibungkus memerlukan satu minit, 44 saat, sementara Canon menghasilkan kualiti yang serupa dalam 36 saat.

Sekiranya anda melihat cetakan R340 sahaja, anda tidak akan menemui salahnya. Walau bagaimanapun, letakkan photomontage pada HP dan warna Epson kelihatan sedikit senyap. Foto-foto 8250 juga lebih tajam daripada R340, yang mempunyai kualiti yang lembut untuknya. Tidak ada butiran atau pita yang terlihat dari jarak normal. Foto mono dan gambar mono pada kertas bersalut mempunyai warna hijau sedikit, yang selaras dengan R240. Sekiranya anda merancang untuk mencetak banyak foto mono, R340 bukanlah pilihan terbaik.

Pada akhirnya, kakak R240 bukanlah pencetak yang jauh lebih baik. Ia masih mengalami ketahanan pudar selama 23 tahun, kelajuan perlahan dan tidak begitu unggul dari segi kualiti. Kos operasi yang rendah adalah tarikan besar, walaupun kami lebih suka menghabiskan wang kami pada HP 8250. Ia tidak dapat mencetak ke CD, tetapi kualiti dan kelajuan yang unggul, ditambah dengan dulang kertas kedua menjadikannya pencetak yang lebih baik secara keseluruhan .

Kos berjalan

Keempat-empat pencetak Epson mempunyai kepala cetak tetap, menyebabkan kami mengesyaki bahawa kami melihat peratusan kecekapan yang sangat rendah dan kos tinggi setiap halaman. Tetapi walaupun ini berlaku untuk R800 dan R1800, jarak pertengahan R340 masih mempunyai kos yang berpatutan untuk cetakan 6 x 4in pada 40p.

Enam tangki dakwat R340 cukup mahal dengan harga masing-masing di bawah £ 10 setiap satu. Tetapi, seperti pada R240, kos setiap halaman turun secara radikal apabila anda mempertimbangkan paket nilai hebat Epson. Nilai adalah perkataan yang paling optimum di sini - sekiranya anda membeli semua kartrij dakwat secara individu, anda akan melihat jumlah bil sebanyak £ 57.95. Beli pek nilai dan anda akan menjimatkan hampir £ 22, serta mengurangkan kos setiap halaman secara dramatik. Pek itu tidak termasuk kertas foto, tetapi hanya pada 10 p setiap helai 6 x 4 inci, ia masih bagus berbanding pengeluar lain. Satu-satunya keluhan kami ialah kos kertas A4, yang, dengan harga hampir 50 p setiap helai, meletakkan harga cetakan A4 melebihi pencetak lain.