Cara Melihat Perjalanan Berjadual di Lyft

Bergantung pada jenis kenderaan yang anda pilih, Lyft membolehkan anda menjadualkan perjalanan sejauh tujuh hari lebih awal. Anda bukan sahaja dapat menjadualkan perjalanan Lyft, tetapi anda juga dapat melihat senarai perjalanan berjadual yang anda miliki di aplikasi Lyft. Ciri ini sangat sesuai apabila anda ingin melihat sama ada perjalanan Lyft anda telah disahkan, atau anda perlu membatalkannya.

Dalam panduan ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara melihat perjalanan anda yang dijadualkan di aplikasi mudah alih Lyft. Kami juga akan merangkumi proses penjadualan dan pembatalan perjalanan Lyft.

Cara Melihat Perjalanan Berjadual di Lyft pada Aplikasi iPhone

Senarai perjalanan yang dijadualkan di aplikasi Lyft mungkin tidak selalu tersedia. Terutama bergantung pada wilayah anda dan mod perjalanan yang anda pilih. Hanya jenis mod perjalanan yang sesuai dengan ciri penjadualan (Lux, Lux Black, XL, dan Lux Black XL). Sekiranya anda memilih salah satu mod perjalanan ini, dan jika ciri jadual tersedia di wilayah anda, anda akan dapat menggunakannya di aplikasi mudah alih Lyft.

Untuk melihat perjalanan anda yang dijadualkan di Lyft pada iPhone anda, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Lancarkan aplikasi Lyft pada iPhone anda.

  2. Pergi ke ikon kalendar di sudut kanan atas skrin anda.

  3. Lihat senarai perjalanan anda yang dijadualkan.

Untuk setiap perjalanan yang dijadualkan, anda dapat melihat waktu dan tarikh perjalanan yang tepat, anggaran waktu ketibaan, destinasi anda, dan perincian lain. Ikon "Jadual" hanya akan muncul di aplikasi anda jika Anda telah menjadwalkan perjalanan. Sekiranya anda tidak mempunyai perjalanan berjadual, atau semasa anda menggunakan perjalanan berjadual, perjalanan akan hilang.

Bagaimana Melihat Perjalanan Berjadual di Lyft pada Aplikasi Android?

Untuk melihat senarai perjalanan anda yang dijadualkan di Lyft pada Android anda, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Buka aplikasi Lyft pada Android anda.

  2. Navigasi ke ikon kalendar di sudut kanan bawah skrin anda.

  3. Lihat perjalanan anda yang dijadualkan.

Itu sahaja yang ada. Sekiranya perjalanan yang dijadualkan tidak tersedia di wilayah anda, Lyft akan memberitahu anda semasa anda mencuba menempah. Sekiranya anda tidak pasti sama ada ciri perjalanan berjadual Lyft tersedia di bandar anda, anda boleh menyemak di sini.

Cara Melihat Perjalanan Berjadual sebagai Pemandu Lyft

Apabila penumpang meminta perjalanan Lyft yang dijadualkan, pemandu akan menerima pemberitahuan di aplikasi Lyft. Mereka kemudian dapat menerima permintaan perjalanan yang dijadwalkan, yang akan memberi tahu mereka tentang lokasi pengambilan, tujuan, dan juga anggaran pendapatan. Sebelum waktu perjalanan yang dijadualkan, pemandu akan menerima pemberitahuan dari Lyft yang memberitahu mereka sudah waktunya untuk pergi ke lokasi pengambilan.

Untuk melihat perjalanan yang dijadualkan sebagai pemandu Lyft, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Buka aplikasi Lyft pada peranti mudah alih anda.

  2. Pergi ke gambar profil anda di sudut kiri atas skrin anda.

  3. Teruskan ke tab "Pengambilan berjadual".

  4. Ketik "Pengambilan Saya."

  5. Lihat semua perjalanan anda yang dijadualkan.

Sekiranya anda ingin menambah perjalanan berjadual lain di aplikasi Lyft, lakukan perkara berikut:

  1. Kembali ke tab "Jadual pengambilan".

  2. Lihat senarai permintaan anda untuk perjalanan berjadual.

  3. Ketuk perjalanan berjadual yang ingin anda terima.

  4. Pilih "Confirm" untuk menambah pilihan pengambilan.

Itu sahaja yang perlu anda lakukan untuk menerima perjalanan yang dijadualkan. Apabila tiba masanya untuk pergi ke destinasi pengambilan, anda akan menerima pemberitahuan dari aplikasi Lyft. Sekiranya anda tidak berada dalam talian semasa anda menerima pemberitahuan ini, perjalanan yang dijadualkan akan pergi ke pemandu Lyft yang lain. Ini juga mungkin berlaku sekiranya anda tidak cukup dekat dengan lokasi pengambilan berhampiran waktu perjalanan yang dijadualkan.

Sekiranya anda ingin membuang pengambilan berjadual sebagai pemacu Lyft, kembali ke tab "Penjemputan berjadual". Pergi ke tab "Pengambilan saya", cari perjalanan yang ingin dibatalkan, dan ketuk pilihan "Batalkan pengambilan". Perlu diingat bahawa jika anda membatalkan perjalanan yang dijadualkan, penilaian penerimaan anda tidak akan terjejas.

Soalan Lazim Tambahan

Bagaimana saya menjadualkan perjalanan ke Lyft?

Proses penjadualan perjalanan di aplikasi Lyft agak mudah. Terlebih lagi, anda hanya memerlukan satu minit atau lebih. Begini caranya:

1. Buka aplikasi Lyft pada peranti mudah alih anda.

2. Di bawah "Ke mana Anda akan pergi?" bahagian, taipkan destinasi anda.

3. Pilih butang "Jadual" di sudut kanan bawah skrin anda.

4. Masukkan lokasi pengambilan anda.

5. Pilih "Confirm Pickup."

6. Pilih masa dan tarikh perjalanan Lyft yang dijadualkan.

7. Ketuk pada "Tetapkan waktu pengambilan."

8. Pergi ke butang "Jadual".

Itu sahaja. Untuk memastikan perjalanan Lyft anda telah ditempah, pergi ke ikon kalendar di sudut kanan atas skrin anda. Anda boleh menjadualkan perjalanan Lyft hingga 30 minit sebelumnya, dan sehingga tujuh hari lebih awal dari tarikh perjalanan anda.

Lebih kurang 10 minit sebelum perjalanan yang dijadualkan, Lyft akan mengingatkan anda mengenai waktu pengambilan.

Sebaik sahaja anda meminta perjalanan berjadual, anda akan dipadankan dengan pemandu Lyft yang akan tersedia pada masa itu. Namun, tidak ada jaminan bahawa akan ada pemandu yang tersedia pada waktu perjalanan anda yang dijadualkan.

Bagaimana saya membatalkan perjalanan berjadual di aplikasi Lyft?

Walaupun tidak ada pilihan untuk mengubah waktu atau tarikh perjalanan berjadual anda di aplikasi Lyft, anda boleh membatalkannya. Untuk melakukannya, ikuti langkah di bawah:

1. Buka aplikasi Lyft pada peranti mudah alih anda.

2. Ketuk ikon kalendar di sudut kanan atas skrin anda.

3. Cari perjalanan yang ingin anda batalkan.

4. Pilih pilihan "Batalkan Perjalanan".

5. Sahkan bahawa anda ingin membatalkan perjalanan berjadual anda.

Sekiranya anda ingin menjadualkan semula perjalanan Lyft, satu-satunya cara untuk melakukannya adalah dengan membatalkan dan menjadualkannya sekali lagi.

Walaupun anda mempunyai pilihan untuk membatalkan perjalanan Lyft yang dijadualkan pada waktu tertentu, anda perlu membayar yuran tambahan jika anda membatalkan perjalanan yang dijadualkan setelah anda dipadankan dengan pemandu Lyft. Sekiranya pemandu Lyft dalam perjalanan ke lokasi pengambilan anda pada masa pembatalan, anda juga perlu membayar yuran pembatalan.

Urus Semua Perjalanan Berjadual Anda Dengan Lyft

Anda bukan sahaja dapat menjadualkan perjalanan Lyft, tetapi anda juga dapat melihat semua perjalanan berjadual anda dalam aplikasi Lyft. Sekiranya anda tidak mempunyai perjalanan yang dijadualkan atau tidak berada di wilayah yang menampilkan perkhidmatan, maka ikon "Perjalanan terjadwal" tidak akan ada. Anda juga boleh membatalkan perjalanan Lyft yang dijadualkan, tetapi anda mungkin perlu membayar yuran pembatalan.

Adakah anda pernah cuba mengakses senarai "Perjalanan berjadual" anda di aplikasi Lyft? Adakah anda menggunakan kaedah yang sama dengan yang kami jalankan dalam artikel ini? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.