Cara Mencegah YouTube Menjeda Secara Automatik

Selalunya, YouTube menawarkan menonton video tanpa gangguan. Namun, kadangkala platform streaming video terbesar di dunia gagal diserahkan. Sebenarnya, banyak pengguna melaporkan masalah YouTube menjeda video pada peranti mereka. Sekiranya anda mengalami masalah yang sama, anda datang ke tempat yang betul.

Cara Mencegah YouTube Menjeda Secara Automatik

Artikel ini akan membantu anda memahami mengapa YouTube menjeda video dan memberikan petua yang dapat ditindaklanjuti mengenai cara menyelesaikan masalah tersebut. Jangan takut, kerana masalahnya kemungkinan besar tidak begitu serius sepertinya. Tanpa basa-basi lagi, mari kita selami.

Mengapa YouTube Terus Menjeda?

Sekiranya anda telah lama berada di YouTube, kemungkinan anda mengalami beberapa masalah dengan apl ini pada satu masa atau yang lain. Jeda video sekali-sekala jarang menjadi perhatian. Walau bagaimanapun, jika masalah itu berlaku terlalu kerap, masalah tersebut mungkin memerlukan siasatan lebih lanjut.

Terdapat banyak sebab mengapa video anda mungkin berhenti sebentar, dari tetapan lalai YouTube atau masalah penyemak imbas hingga perisian yang sudah lapuk atau sambungan internet yang lambat.

Mari kita lihat dengan lebih terperinci sebab-sebab yang paling biasa untuk jeda video YouTube. Selepas itu, kami akan menyenaraikan langkah-langkah untuk membantu menyelesaikan masalah tanpa mengira puncanya.

Tetapan Lalai YouTube

Sebab utama video YouTube anda berhenti sebentar adalah kerana ciri Jeda Auto ditetapkan secara lalai. Fungsi ini dirancang untuk menjeda video jika sudah lama tidak aktif di perangkat dan mencegah anda kehilangan maklumat penting dalam kandungan yang anda tonton.

Namun, anda mungkin memainkan senarai main muzik semasa membersihkan bilik dan tidak menggunakan komputer untuk sementara waktu. Dalam keadaan ini, ciri jeda automatik akan merosakkan keseluruhan pengalaman.

Masalah Rangkaian

Sekiranya anda mengalami gangguan rangkaian, video YouTube anda mungkin berhenti sebentar. Mungkin video sedang buffering, atau terdapat ralat pelayan pada masa ini. Algoritma bawaan YouTube menjeda video setiap kali ada masalah rangkaian kecuali video tersebut dimuat turun sepenuhnya.

Masalah Penyemak Imbas

Selain daripada masalah internet, penyemak imbas tertentu boleh menyebabkan YouTube menjeda video. Mungkin terdapat gangguan yang disebabkan oleh kuki atau fail cache, atau beberapa sambungan boleh mengganggu pemuatan video dengan betul.

Kesalahan YouTube

Sama hebatnya dengan YouTube, ia tidak tahan sepenuhnya terhadap kesalahan teknikal atau bug. Sekiranya anda pasti tidak ada yang salah di pihak anda, anda perlu memeriksa Pusat Bantuan YouTube atau halaman Masalah yang Diketahui untuk masalah teknikal yang berterusan di platform itu sendiri.

Ingatkan saya untuk berehat

Adakah anda menggunakan fitur terbaru YouTube yang disebut "Ingatkan Saya untuk Beristirahat"? Sekiranya demikian, ini mungkin salah satu sebab mengapa video anda berhenti sejenak pada waktu tertentu.

Bagaimana Menghentikan YouTube Dari Jeda Auto?

Sekarang kami menyenaraikan sebab paling umum mengapa video YouTube berhenti sejenak, sudah tiba masanya untuk beralih ke bahagian utama - menyelesaikan masalahnya.

Tweak Tetapan Jeda Auto YouTube

Sekiranya YouTube menjeda video dan bertanya adakah anda mahu "Terus menonton?" maka ciri Jeda Auto diaktifkan.

Anda boleh mematikan ciri ini dengan menggunakan pelanjutan. Terdapat banyak pilihan di luar sana dan tidak semua berfungsi untuk semua penyemak imbas. Contohnya, "AutoTube - YouTube tanpa henti" tersedia untuk Chrome dan Firefox.

Untuk memasang AutoTube di Chrome, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Muat turun pelanjutan AutoTube dengan mengklik "Tambahkan ke Chrome."

  2. Teruskan dengan mengklik "Tambahkan pelanjutan."

  3. Sambungan akan dipasang secara automatik, dan anda dapat menonton video YouTube tanpa jeda secara automatik.

Untuk memasang AutoTube di Firefox, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Pergi ke AutoTube di Mozilla Addons.

  2. Klik "Tambah ke Firefox", kemudian "Tambah".

  3. Alat tambah akan dipasang dan segera aktif.

Kali berikutnya "Terus menonton?" tab muncul, pelanjutan akan segera menyambung semula video.

Sekiranya ciri jeda automatik tidak menjadi masalah, teruskan dengan langkah di bawah.

Periksa Sambungan Internet Anda

Sekiranya anda menghadapi masalah main balik dengan satu video di YouTube, cuba mainkan yang lain. Sekiranya mengambil masa lebih lama untuk memuat halaman atau penyangga video lebih lama daripada yang kelihatan biasa, pergi ke aplikasi lain, atau jalankan carian Google untuk memeriksa sama ada sambungan internet anda stabil. Sekiranya tiada beban, mulakan semula penghala anda atau hubungi penyedia perkhidmatan internet anda untuk menyiasat masalah ini dengan lebih lanjut.

Kosongkan Cache YouTube

Cache YouTube menyimpan beberapa video yang anda tonton sebelumnya dan memuatkannya lebih pantas semasa anda memainkannya semula. Terlalu banyak video di cache dapat memperlambat aplikasi, sehingga video berhenti terlalu kerap.

Inilah cara membersihkan cache YouTube:

  1. Buka halaman "Tetapan" pada peranti mudah alih atau penyemak imbas anda.

  2. Cari aplikasi "YouTube" pada peranti mudah alih anda atau arahkan ke "Penyimpanan dan Memori" dalam tetapan penyemak imbas.

  3. Cari pilihan "Kosongkan cache" dan terapkan. Berhati-hatilah untuk tidak memilih "Hapus Data", kerana ini akan menghapus semua data YouTube anda.

Lumpuhkan Antivirus Anda

Aplikasi atau sambungan pihak ketiga boleh bertentangan dengan perkhidmatan YouTube anda. Sekiranya perisian antivirus atau aplikasi lain anda menganggap YouTube sebagai ancaman, ia dapat menghalangi anda menyelesaikan video. Matikan perisian yang anda fikirkan boleh mengganggu pengalaman YouTube anda, terutamanya program antivirus.

Matikan Ciri "Ingatkan Saya untuk Beristirahat"

Ikuti langkah di bawah untuk mematikan ciri ini:

  1. Navigasi ke tetapan YouTube.
  2. Pergi ke bahagian "Umum".
  3. Matikan pilihan "Ingatkan saya untuk berehat".

Sekiranya ini masalahnya, video YouTube anda tidak akan berhenti lagi.

Kemas kini Aplikasi

Adakah aplikasi YouTube anda terus menjeda video walaupun setelah anda membersihkan cache dan menghidupkan semula aplikasinya? Pastikan anda menjalankan versi terbaru YouTube. Cari YouTube di bahagian "Aplikasi" di tetapan telefon anda dan periksa apakah ada kemas kini yang tersedia.

Tonton YouTube Tanpa Gangguan

Menjeda video YouTube anda tidak pernah menjadi pengalaman yang menyenangkan. Malangnya, ini adalah masalah yang agak biasa. Perkara yang baik ialah mudah diselesaikan. Selalunya, masalahnya terletak pada ciri jeda automatik, atau sambungan internet anda memerlukan pemeriksaan semula.

Artikel ini menyenaraikan sebab yang paling umum mengapa YouTube menjeda video anda secara automatik dan memberikan beberapa pembaikan yang mudah. Sekiranya ciri jeda automatik tidak menjadi masalah dan video YouTube anda terus berhenti, perlu mencuba langkah alternatif yang disenaraikan di atas.

Kaedah mana yang membantu anda menyelesaikan masalah? Kongsikan pengalaman anda dalam komen di bawah.