Pencetak terbaik untuk cetakan profesional 2015

Apakah ada gunanya membelanjakan £ 300 untuk pencetak pro khusus, atau anda boleh mendapatkan kelajuan dan kualiti yang sama dari £ 150 all-in-one? Apakah perbezaan yang dihasilkan oleh sebilangan besar dakwat individu? Dan berapa banyak yang perlu anda belanjakan untuk mendapatkan ketepatan warna yang sempurna? Dalam panduan ini, kami akan memberikan jawapan untuk semua soalan tersebut, sehingga anda dapat mencari pencetak yang paling sesuai dengan keperluan anda.

- Langsung ke carta pencetak pro terbaik kami

Kartrij dakwat

Secara amnya, semakin banyak bilangan kartrij, semakin baik ketepatan warnanya. Ujian kami merangkumi gambar potret, di mana cahaya dilancarkan dari satu sisi wajah model - ujian yang sukar kerana kehalusan warna kulit sukar dihasilkan semula dengan tepat. Pada Epson Stylus Pro 4900 11-dakwat, semua nada itu dihasilkan semula; pada inkjet dengan hanya tiga atau empat dakwat, terdapat kehalusan yang jauh lebih sedikit, dengan sisi wajah model yang terang dengan terang sering terbakar sehingga kelihatan seperti foto itu mengalami pendedahan berlebihan.

Kartrij dakwat

Perbezaannya lebih ketara ketika mencetak gambar hitam putih. Foto ujian monokrom kami mempunyai kecerunan halus di latar belakang, yang dihasilkan dengan indah pada Epson Stylus Pro 4900 dan Canon Pixma Pro-100. Yang terakhir mempunyai tiga dakwat yang bertujuan khusus untuk menghasilkan semula gambar jenis ini, dengan warna kelabu muda, kelabu dan hitam. Pencetak yang paling murah menambahkan warna yang tidak diingini pada kecerunan, yang merosakkan kesannya dan mengurangkan suasana yang diminati peminat fotografi dan profesional.

Sebilangan besar pencetak di sini mempunyai kartrij dakwat individu untuk setiap warna. Pengilang mempromosikan ini sebagai penjimatan kos, menunjukkan bahawa anda hanya perlu menukar warna masing-masing apabila masing-masing kering, dan bukannya mengganti satu kartrij yang berisi tiga warna sebaik sahaja salah satu warnanya habis.

Sejauh ini ada kebenarannya, tetapi tiga kartrij individu akan lebih mahal daripada model triwarna. Satu set lapan dakwat penuh untuk Canon Pixma Pro-100 akan memberi anda kelebihan hujung £ 100, sementara mengganti dua kartrij dalam HP Envy 7640 berharga hanya £ 40. Sekiranya mungkin, kami memberikan harga indikasi untuk mencetak gambar A4 dan 6 x 4in tanpa sempadan pada setiap pencetak, untuk memberi anda gambaran mengenai kos operasi yang akan anda hadapi.

Ahli profesional mungkin ingin mempertimbangkan untuk melewati inkjet sama sekali, yang memihak kepada pencetak sublimasi pewarna yang jauh lebih ekonomik dalam ujian ini, DNP DS80. Cetakan berharga hanya setengah harga inkjet kelas atas, tetapi itu harus seimbang dengan perbelanjaan awal yang jauh lebih tinggi.

Saiz kertas

Faktor lain yang akan menentukan pilihan pencetak anda ialah ukuran cetakan yang ingin anda hasilkan. Terdapat kepuasan yang luar biasa apabila melihat fotografi anda pada cetakan poster A3 + (329 x 483mm), tidak kurang juga alasan untuk menghabiskan sejumlah wang yang mencukupi untuk cetakan mewah anda di A3 + anda mesti memilih pencetak foto khusus - semuanya -in-one teratas di A3, yang beberapa sentimeter lebih pendek dari dimensi menegak dan mendatar. Sebilangan besar pengguna all-in-one mencetak tidak lebih besar daripada A4.

Percetakan dokumen

Bagaimana dengan mencetak dokumen? Sebilangan besar pencetak ini mampu mencetak dokumen yang terdapat pada A4 biasa, terutamanya yang lengkap.

Walau bagaimanapun, mengenai pencetak foto khusus, anda tidak mahu membuang dakwat yang mahal daripada pekerjaan yang kadang-kadang. Kartrij dakwat hitam Canon Pro-100 tidak lebih besar daripada tujuh tangki warnanya yang lain, dan anda akan segera habis jika anda meletup dokumen secara berkala, yang akan sangat tidak ekonomik.

Canon Pixma iP8750, bagaimanapun, mempunyai kartrij Pigment Black bersaiz dua, yang menjadikannya lebih jimat untuk mencetak dokumen. Sekiranya anda mencari pencetak foto khusus, tetapi perlu mencetak dokumen secara berkala, kami sarankan anda mempertimbangkan untuk memasangkannya dengan laser yang murah.

Ciri-ciri lain

Makmal khusus ini tidak biasa kerana semakin sedikit anda membayar, semakin banyak ciri yang anda dapat. Pencetak termurah dalam kumpulan adalah yang mempunyai fungsi paling banyak, termasuk pengimbas, faks dan pengumpan dokumen automatik untuk pengimbasan berbilang halaman.

Secara semula jadi, ini memerlukan kos kualiti foto, jadi kunci Makmal ini adalah mencari pencetak yang menawarkan kompromi yang tepat antara output foto, harga dan ciri untuk memenuhi keperluan khusus anda. Kami telah menyoroti jenis pengguna mana yang paling sesuai digunakan oleh setiap pencetak dalam kotak pada setiap ulasan.

Canon Pixma Pro-100

Harga semasa dikaji: £ 364

Canon Pixma Pro-100 - inkjet utama untuk cetakan profesional

Binatang pencetak yang memberikan cetakan berukuran poster yang rapi dengan ketepatan warna yang luar biasa. Sekiranya anda tidak lebih dari kualiti output terbaik, Pro-100 adalah satu-satunya pilihan yang masuk akal.

Canon Pixma iP8750

Harga semasa dikaji: £ 221 termasuk PPN

Ulasan Canon Pixma iP8750 - foto wira

Canon Pixma iP8750 adalah pencetak serius dengan wang yang tidak begitu serius, mampu memberikan cetakan yang tajam, walaupun tanpa ketepatan warna yang murni dari saudaranya, Pro-100 (lihat di atas).

DNP DS80

Harga semasa dikaji: £ 1,559 termasuk PPN

Ulasan pencetak DNP DS80

DS80 mahal, dan kualiti cetakan tidak setajam inkjet terbaik yang mampu dihasilkan, tetapi kos yang cepat dan berjalan sangat rendah. Pencetak yang sesuai untuk perniagaan dan profesional yang perlu mencetak banyak foto berformat besar dengan cepat.

Foto Ekspresi Epson XP-950

Harga apabila dikaji semula: £ 250 termasuk PPN

Ulasan Epson Expression Photo XP-950 - foto wira

XP-950 adalah serba boleh yang sangat baik, dapat mencetak foto hingga ukuran A3, dengan semua loceng dan wisel yang anda harapkan dari all-in-one standard. Kualiti cetakan tidak sesuai dengan yang terbaik, tetapi kemampuannya yang lain dapat mengatasi kekurangan ini.

Epson Stylus Pro 4900

Harga semasa dikaji: £ 1,949 termasuk PPN

Ulasan Epson Stylus Pro 4900 - foto wira

Pencetak besar yang mampu mencetak A2 dengan kualiti yang sangat mengagumkan, tetapi harganya meletakkannya dengan kuat di bidang profesional pengimejan yang berdedikasi.

Bagaimana kita menguji

Setiap pencetak diuji pada PC Windows 8.1 yang disambungkan ke monitor Eizo ColorEdge CG276 yang dikalibrasi warna. Kami mencetak siri foto ujian yang sama pada setiap pencetak untuk menilai kualiti gambar, ketepatan dan kelajuan warna: carta ujian Kolektif Warna, potret studio, gambar lanskap dan gambar produk hitam-putih dengan kecerunan halus di latar belakang . Kami mencetak gambar tanpa sempadan di A3 / A3 + (jika ada) dan A4, menggunakan tetapan kualiti tertinggi pencetak, untuk menilai kelajuan output fotonya.

Kami juga menilai kelajuan dokumen pencetak dengan mencetak brosur warna lima halaman (dokumen ISO / IEC 24712: 2006) pada mesin yang mampu mencetak pada A4 biasa. Kos halaman dikira menggunakan angka hasil pengeluar sendiri jika ada.