Kajian Lomond EvoJet Office

£ 659 Harga semasa dikaji

Dunia pencetak tidak bergerak pantas, tetapi selalu ada lonjakan ke hadapan. Baru-baru ini kami melihat beberapa inkjet yang berusaha memberikan kekuatan laser dengan hasil yang beragam, tetapi Lomond EvoJet Office menariknya dengan hebat: ini adalah inkjet yang diklaim pembuatnya akan mencetak dokumen berwarna pada 60 ppm.

Dengan inkjet standard, kepala cetak menggerakkan kiri dan kanan di seluruh halaman semasa kertas disalurkan. EvoJet menggunakan teknologi Memjet, di mana satu kepala cetak besar - lebar 223mm dan dengan 70,000 muncung cetak - tetap statik, meletakkan "air terjun" dakwat ketika kertas melewati. Muncung membuat tetes tinta 1pl, yang sama dengan Canon Pixmas terkemuka, dan Lomond mengatakan kepala tetap menjadikannya lebih tahan lama daripada inkjet standard dengan bahagian yang lebih bergerak.

Pejabat Lomond EvoJet

Kami ragu-ragu terhadap tuntutan yang begitu memalukan ketika kami menyiapkan peranti. Bentuknya rendah dan panjang, dengan empat tangki dakwat jatuh dari kepak di bahagian atas dan kertas dimasukkan ke dalam dulang 250 helai di pangkalan. Terdapat suapan satu helai di bahagian belakang, dan satu-satunya kawalan adalah beberapa butang di sebelah kanan atas yang miring.

Kami berhubung melalui USB, memuatkan dokumen warna standard 5% ISO yang kami gunakan untuk semua inkjet kami, dan pertama kali mencetak banyak salinan satu halaman mono. Sudah tentu, setelah kira-kira sepuluh saat persiapan, halaman-halaman mula melengkung - meludah mungkin perkataan yang lebih baik - pada 60 ppm yang menakjubkan. Kami mencuba sekali lagi dengan dokumen warna penuh dan kelajuannya sama sekali tidak turun. Tuntutan itu tepat pada wang.

Tidak ada mod draf - seolah-olah anda memerlukan cetakan lebih cepat daripada itu - tetapi ada mod Terbaik. Dengan penglibatan itu, kelajuan meningkat pada 30ppm dengan setiap dokumen yang kami cuba. Selain daripada penampilan warna yang sedikit lebih padat, kami sebenarnya tidak dapat melihat perbezaan antara kedua-dua mod, jadi walaupun pada kelajuan tertinggi anda akan mendapat teks yang jelas dan warna yang tepat. Ia tidak sempurna: warna hitam agak pucat dan cetakan tidak mempunyai keberanian inkjet terbaik, tetapi untuk semua orang kecuali mata yang paling arif, mereka baik-baik saja.

Lebih baik lagi, EvoJet juga dapat mencetak foto, walaupun hanya pada kertas A4. Kami memuatkan beberapa helaian berkilat dan membuka photomontage ujian kami di Photoshop. Sekali lagi, kami tidak menjangkakan banyak, tetapi roket keluar dengan kelajuan yang sama seperti cetakan biasa. Terdapat garis-garis samar yang kelihatan di tempat-tempat dan perinciannya tidak cukup, tetapi dengan warna yang sangat tepat, kami akan meletakkannya satu jalur di bawah yang terbaik dari Canon dan HP.

Terdapat kelemahan besar untuk semua ini: harga £ 659 yang besar. Ini diimbangi hingga tahap tertentu dengan kos cetak 1.1 p untuk halaman mono dan 3.1 p untuk warna, walaupun anda perlu mengeluarkan £ 230 untuk menggantikan kepala cetak yang paling penting setelah 50,000 halaman. Ia juga tidak mempunyai beberapa ciri pejabat penting, seperti mod dupleks dan kemampuan untuk menambah dulang kertas tambahan.

Tetapi walaupun begitu, apa yang anda dapat untuk wang anda adalah peranti pejabat dengan kemampuan unik. Gabungan cetakan kelajuan dan kualiti yang luar biasa, bersama dengan kos operasi yang lebih rendah daripada kebanyakan laser warna, menjadikan ini sangat menarik untuk kumpulan kerja. Ini merupakan kemajuan sebenar untuk percetakan inkjet.

Spesifikasi Asas

Warna? iya
Resolusi akhir pencetak 1600 x 1600dpi
Saiz titisan dakwat 1.0pl
Skrin TFT bersepadu? tidak
Kelajuan cetakan dinilai / disebut 60PPM
Saiz kertas maksimum A4
Fungsi dupleks tidak

Kos berjalan

Kos per halaman mono A4 1.1 p
Kos setiap halaman warna A4 3.1 p

Kekuatan dan kebisingan

Dimensi 420 x 550 x 225mm (WDH)

Ujian prestasi

Kelajuan cetak mono (diukur) 60.0 ppm
Kelajuan cetakan warna 60.0 ppm

Pengendalian Media

Percetakan CD / DVD? tidak
Kapasiti dulang input 250 helai
Kapasiti dulang keluaran 150 helai

Kesalinghubungan

Sambungan USB? iya
Sambungan Ethernet? iya
Sambungan Bluetooth? tidak