Cara Membersihkan dan Menjinakkan Akses Pantas di Windows 10

Seperti Windows 7 dengan Vista, Windows 10 adalah usaha bagi pihak Microsoft yang ada untuk memperbaiki kesalahan dan kritikan yang disertakan dengan Windows 8, lengkap dengan kemas kini dua kali ganda dan tampalan keselamatan wajib untuk memastikan komputer selamat semasa penggunaan seharian. Bukan sekadar mengatakan bahawa Windows 10 adalah sistem operasi terbaik yang pernah dihantar oleh Microsoft, tetapi itu tidak bermaksud tidak ada ruang untuk diperbaiki. Seperti sistem operasi lain, Windows 10 mempunyai banyak masalah dan aduan, dan beberapa pengguna Windows lama mungkin akan menerima perubahan tertentu yang dibuat semasa menghantar kemas kini terbaru.

Cara Membersihkan dan Menjinakkan Akses Pantas di Windows 10

Salah satu ciri yang diperbaharui di Windows 10 adalah paparan "Akses Pantas" di File Explorer. Akses Pantas menggantikan paparan "Kegemaran" dari Windows 8.1 dan bertujuan untuk menggabungkan lokasi kegemaran yang ditentukan pengguna - iaitu, Desktop, Muat Turun, dan Dokumen - dengan senarai fail dan folder yang sering diakses dan diakses secara automatik.

Beberapa pengguna mungkin menganggap Akses Pantas di Windows 10 sangat berguna, kerana berpotensi untuk menyimpan maklumat terpenting pengguna dengan mudah dari satu lokasi, tetapi mereka yang lebih suka menguruskan data mereka secara manual mungkin akan mendapati Akses Pantas lebih menjengkelkan daripada berguna . Walaupun Akses Pantas tidak dapat dinonaktifkan sepenuhnya pada Windows 10, ia dapat dijinakkan ke titik di mana ia beroperasi sama dengan Kegemaran Penjelajah Fail dari Windows 8.1. Inilah cara membersihkan dan mengehadkan Akses Pantas di Windows 10. Tetapan Akses Pantas Windows 10 terdapat di antara muka Pilihan Folder Penjelajah Fail. Untuk sampai ke sana, buka tetingkap File Explorer dan arahkan ke Pandangan tab di bahagian atas. Setelah berada di tab View, cari dan klik pada Pilihan butang, yang secara lalai terletak di bahagian paling kanan bar alat File Explorer. Ini akan melancarkan tetingkap Pilihan Folder.

Di tetingkap Pilihan Folder, pastikan anda berada di Am tab dan kemudian cari bahagian "Privasi" di bahagian bawah tetingkap. Pilihan ini mengawal bagaimana Akses Pantas mengisi dan memaparkan data anda.

Sekiranya Akses Pantas telah menguraikan antara muka dengan fail dan folder yang anda fikirkan tidak relevan atau berguna, langkah pertama yang mungkin anda ingin lakukan adalah membersihkan semuanya dari Akses Pantas dan pada dasarnya bermula dari awal. Anda boleh melakukan ini dengan mengklik Jelas butang, dan anda akan segera melihat semua data anda hilang dari antara muka Akses Pantas di File Explorer.

Sekiranya anda lebih suka melakukan pembedahan dalam menjinakkan Akses Pantas, anda boleh membuang fail atau folder apa pun secara manual dengan mengklik kanan dan memilih Alih keluar dari Akses Pantas.

Sekiranya Akses Pantas menggunakan pin atau fail untuk anda dan anda ingin menghapusnya, prosesnya serupa, kecuali kali ini anda akan mengklik kanan item tersebut dan memilih Lepas pin dari Akses Pantas.

Langkah-langkah ini akan membantu anda membersihkan fail dan folder yang telah dikumpulkan oleh Akses Pantas setakat ini, tetapi jika anda berhenti sekarang, Akses Pantas akan mula mengumpulkan data baru-baru ini dan sering diakses lagi. Untuk menghentikan proses ini dan mencegah Akses Pantas daripada mengisi sendiri data anda secara automatik, anda juga perlu menghapus centang salah satu atau kedua kotak centang di bahagian Privasi Pilihan Folder Penjelajah Fail.

Dua pilihan - Tunjukkan fail yang baru digunakan dalam Akses Pantas dan Tunjukkan folder yang sering digunakan dalam Akses Pantas - bersikap seperti yang ditunjukkan oleh namanya, dan akan mencegah Akses Pantas daripada mengisi antara muka dengan fail atau folder baru ke depan. Sekiranya anda ingin menghadkan Akses Pantas sepenuhnya, tandakan kedua-dua kotak. Namun, jika anda menyukai idea agar Windows secara automatik mengesan folder yang paling kerap anda gunakan tetapi tidak fail terbaru anda - atau sebaliknya - kemudian tandakan hanya satu kotak yang sesuai.

Melangkah lebih jauh, anda dapat mengelakkan Akses Pantas sepenuhnya dengan mengubah paparan lalai ketika anda membuka tetingkap File Explorer yang baru. Kami telah membincangkan tip ini pada masa lalu tetapi, secara ringkas, hanya menukar pilihan "Buka File Explorer ke:" di bahagian atas tetingkap Pilihan Folder dari Akses Pantas ke PC ini. Sebaik sahaja anda membuat pilihan mengenai cara Akses Pantas beroperasi, klik Memohon dan kemudian okey untuk menyimpan perubahan anda dan menutup tetingkap.

Hanya kerana anda telah menjinakkan Akses Pantas di Windows 10 tidak bermaksud bahawa ia tidak berguna sama sekali. Anda masih boleh menyematkan lokasi folder kegemaran anda secara manual ke bar sisi Akses Pantas untuk akses mudah.

Untuk melakukannya, cukup klik kanan pada mana-mana fail atau folder di File Explorer dan pilih Sematkan ke Akses Pantas. Folder akan segera ditambahkan ke bahagian Akses Pantas dari bar sisi Penjelajah Fail, di mana anda dapat mengaturnya di antara lokasi Akses Pantas yang disemat secara manual dengan menyeret dan menjatuhkannya ke urutan yang diinginkan.

Nota terakhir: bagi mereka yang baru menggunakan Windows, penting untuk menunjukkan bahawa memanipulasi fail dan folder dalam Akses Pantas tidak mengubah atau mengubah fail atau folder asal dengan cara apa pun. Akses Pantas (bersama dengan Kegemaran dan Perpustakaan dalam versi Windows sebelumnya) hanya berfungsi sebagai penunjuk ke fail asal di PC anda, dan membuang fail atau folder dari Akses Pantas tidak akan menghapus atau menghapus yang asli.