Ulasan Raspberry Pi Zero W: Raspberry Pi bernilai £ 10 yang tidak mampu anda beli

£ 9,6 Harga semasa dikaji

Anda mesti menyerahkannya kepada Raspberry Pi Foundation. Tidak berpuas hati dengan menjadikan pengkomputer hobi menjadi murah dan sejuk lagi, Yayasan melakukan sesuatu yang agak tidak dijangka tahun lalu: ia mengeluarkan model yang lebih murah lagi. Dengan harga pada harga £ 4 yang sangat rendah, Raspberry Pi Zero secara efektif merupakan Raspberry Pi asli dalam faktor bentuk yang lebih kecil. Sebenarnya, ia sangat murah sehingga Pi Zero menjadi komputer pertama yang diberikan secara percuma dengan majalah.

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Raspberry Pi bernilai £ 10 yang tidak mampu anda beli

Menurunkan ukuran Raspberry Pi ke ukuran kecil Zero (65 x 30 x 5mm) bermaksud beberapa perkara harus dipotong. Tetapi kemajuan adalah binatang yang tidak dapat dihentikan, dan setahun kemudian, pada waktunya untuk ulang tahun kelima Pi Foundation, muncul versi yang lebih baik, Raspberry Pi Zero W. Anda mungkin dapat meneka dari "W" dengan nama model Zero ini sekarang tanpa wayar bersepadu. Berkat cip onboard, Pi Zero W telah menyatukan Bluetooth dan 802.11n Wi-Fi (2.4GHz).

raspberry_pi_w_zero_review_2

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Internet kemenangan

Ini mungkin bukan rasa Wi-Fi terbaru, tetapi untuk jenis pekerjaan yang mungkin anda gunakan untuk komputer kerana lebih dari cukup. Sebenarnya, mempunyai akses rangkaian yang terintegrasi tidak dapat dipuji. Dengan Pi Zero lama, menambahkan akses rangkaian bermaksud membeli dongle Wi-Fi, yang menambah jumlah besar dan membuat segalanya menjadi lebih sedikit.

Dengan penyatuan tanpa wayar, Pi Zero W tiba-tiba menjadi lebih berguna dalam banyak keadaan. Itu tidak bermaksud tidak ada batasan. Ukuran kecil Pi Zero W bermaksud tidak ada ruang untuk port bersaiz penuh. Sebaliknya, anda mendapat satu input kuasa mikro-USB, satu port micro-USB On-The-Go (OTG) untuk menyambungkan peranti dan output mini-HDMI.

Secara realistik, port kecil ini bermaksud bahawa anda perlu membeli adaptor untuk menyambungkan Pi Zero W ke monitor. Dengan hanya satu port USB, anda perlu membeli hab USB untuk menyambungkan papan kekunci dan tetikus pada masa yang sama. Kami mengesyorkan agar anda membeli hab bertenaga, kerana port mikro-USB sampel ulasan kami tidak dapat memberikan kuasa yang cukup untuk hab, papan kekunci dan tetikus biasa pada masa yang sama. Baru untuk model Pi ini adalah sarung cetak 3D rasmi (£ 6). Ini sangat kecil, dengan Pi jatuh dan terpotong pada tempatnya. Kami menyukai penampilannya, dan casing itu menjadikan Pi Zero W lebih menyerupai produk jadi: contohnya kuasa USB dan port periferal USB ditandai dengan jelas, misalnya.

Satu-satunya masalah kecil yang kami hadapi ialah kes ini tidak meletakkan dongle penyesuai mikro-HDMI di tempatnya dengan selamat, dan masalah kami terus hilang. Sebaiknya gunakan kabel penukar mini-HDMI ke HDMI sebagai gantinya, kerana ini akan menurunkan berat badan pada port untuk sambungan yang lebih selamat. Anda mendapat pilihan penutup dengan casing itu, dengan potongan yang berbeza di dalamnya, bergantung pada berapa banyak wayar (jika ada) yang anda perlukan untuk menjalankan dalaman ke Pi.

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Alat Penaik

Anda boleh menyambungkan peranti luaran melalui penyambung input / output umum (GPIO) 40-pin yang sesuai dengan HAT. Seperti Pi yang asal, penyambung ini tidak berpopulasi, yang bermaksud anda memerlukan besi pematerian untuk menyambungkan pin yang ingin anda gunakan. Di satu pihak, pendekatan ini agak tidak masuk akal; sebaliknya, ia dapat menghasilkan binaan akhir yang lebih kemas dan lebih kecil. Walaupun Pi Zero yang asli tidak mempunyai penyambung kamera (CSI), ini ditambahkan untuk pengeluaran seterusnya. Kami dengan senang hati mengatakan bahawa CSI tetap untuk Pi Zero, menjadikannya mudah untuk menyambungkan kamera rasmi dan membina kamera tanpa wayar sendiri.

Anda perlu membeli penyesuai kabel pita agar sesuai dengan kamera, kerana Pi Zero W mempunyai penyambung CSI yang lebih kecil daripada Pi biasa. Masih belum ada penyambung DSI untuk menyambungkan paparan Pi, dan tidak ada cara untuk menambahkannya. Tidak ada penyambung audio analog, walaupun anda boleh menambahkannya menggunakan solder dan beberapa arahan dalam talian. Begitu juga, tidak ada penyambung video komposit, tetapi anda boleh menyambungkan sambungan jika ini adalah sesuatu yang anda mahukan.

raspberry_pi_zero_w_3

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Prosedur Operasi

Secara umum, kekurangan Raspberry Pi Zero W dapat diatasi terutamanya jika anda senang mencuci besi solder. Manfaat sebenarnya dari pendekatan ini adalah bahawa lebih mudah untuk membuat projek yang lebih kecil, kerana tidak ada perkara lain di Pi Zero W, hanya yang penting.

Jika tidak, menjalankannya sama seperti komputer Pi yang lain. Anda perlu memasang sistem operasi (kemungkinan besar Raspbian berasaskan Linux) pada kad microSD (minimum 8GB), yang kemudian dipasang ke pembaca kad di hujung papan. Mudah dikonfigurasikan menggunakan arahan di laman web Raspberry Pi.

Lihat ulasan BBC mikro: bit yang berkaitan: Saingan Raspberry Pi percuma setiap kanak-kanak akan menyukai Meet CHIP: saingan Raspberry Pi £ 6 Cara menubuhkan Raspberry Pi B +

Raspberry Pi Zero W tidak begitu hebat. Ia dikuasakan oleh pemproses Broadcom BCM2835 teras tunggal 1GHz dan RAM 512MB, yang merupakan CPU yang sama yang menghidupkan Pi asal dengan kelajuan jam yang sedikit lebih tinggi.

Sekiranya anda terbiasa dengan Raspberry Pi 3 quad-core, maka Pi Zero W terasa lambat perlahan. Menjalankan ujian Sysbench untuk mengesahkan setiap nombor perdana hingga 10,000, Pi Zero W menyelesaikan tugas dalam 530.27 saat. Oleh kerana Pi 3 mempunyai CPU quad-core, ia mampu menyelesaikan tugas hanya dalam 45.86 saat dengan menjalankan empat utas. Masa boot juga jauh lebih perlahan, dengan Pi Zero W mengambil masa 53 saat untuk boot.

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Otot Mini

Yang mengatakan, Pi Zero W tidak dirancang sebagai komputer berprestasi tinggi. Cukup pantas untuk menjalankan GUI Raspian, dan cukup pantas untuk menjalankan jenis pekerjaan yang anda mahukan. Sebagai contoh, kami menjalankan pelayan RF Lightwave pada Pi sehingga kami dapat menyatukan lampu kami dengan Samsung SmartThings. Menggunakan Raspberry Pi 3 terlalu banyak untuk pekerjaan seperti ini, tetapi Raspberry Pi Zero W sangat sesuai dengan Wi-Fi bersepadu sekali lagi terbukti menjadi faedah sebenar.

BACA SETERUSNYA: CHIP: Saingan Raspberry Pi

Pada akhirnya, Raspberry Pi Zero W adalah pilihan yang sesuai untuk projek yang kurang menuntut dan di mana ruang dengan premium. Sama ada Raspberry Pi Zero W adalah komputer untuk anda bergantung pada apa yang anda ingin capai. Bagi peminat hobi umum yang ingin bermain dengan banyak projek yang berbeza, Raspberry Pi 3 yang lebih pantas dengan port bersaiz penuh dan penyambung GPIO yang lengkap akan lebih masuk akal, memberikan anda fleksibiliti yang paling. Sekiranya anda mahukan komputer yang murah untuk pekerjaan tertentu, sebaliknya, terutamanya pelayan berkuasa rendah, maka Pi Zero W menjadi miliknya. Ini juga merupakan pilihan yang bagus untuk projek khusus, untuk orang dengan tangan yang stabil dan besi solder.

Ulasan Raspberry Pi Zero W: Zero to Hero

Pada akhirnya, sukar untuk menjadi yang lain daripada terkesan oleh komputer yang berharga kurang dari £ 10. Mungkin berharga lebih dari dua kali ganda daripada yang asal tetapi Wi-Fi bersepadu lebih daripada membenarkan kos tambahan ini. Sekali lagi, Raspberry Pi Foundation berjaya mengejutkan kami, dan Pi Zero W adalah komputer yang direka dengan indah dan dipikirkan dengan baik.