Di mana telefon saya?

Perkara yang paling berguna dalam hidup juga paling mudah dan murah, seperti jalur elastik, biro, klip kertas, dan untuk semua pemilik BlackBerry yang membaca lajur ini, saya ingin mencadangkan yang lain: Berry Locator. Selamanya saya salah meletakkan telefon saya: ia ada di rumah, tetapi saya tidak tahu sama ada dalam pelbagai baju, jaket atau poket seluar, di bahagian bawah sofa, di rak, meja saya, di garaj, dapur, mungkin bilik mandi. Pada masa pra-telefon pintar, cukup mudah untuk memburu telefon yang hilang dengan hanya memanggilnya dan mendengar nada dering, tetapi hari ini saya mempunyai profil "di rumah" yang membuat semua panggilan yang keluar dari waktu bergetar jika berlindung, atau berdering dengan senyap. Panggilan untuk mencari tidak lagi berfungsi.

Di mana telefon saya?

Dan di situlah Berry Locator (www.mobireport.com/apps/bl) dimainkan. Setelah dipasang, ia memantau e-mel masuk (di mana-mana akaun yang didaftarkan dengan BlackBerry) untuk frasa pencetus yang dipilih oleh pengguna di baris subjek, dan jika ia melihatnya, ia menghantar telefon ke kegilaan yang benar-benar, berdengung dengan kuat, bergetar seperti papan pemuka Fiat dan memaparkan skrin. Tidak mungkin ketinggalan. Lebih baik lagi, jika anda mempunyai salah satu model BlackBerry yang dilengkapi dengan GPS, ia akan cuba mendapatkan penyelesaian satelit dan menghantar e-mel kepada anda kepada Google Map yang menunjukkan lokasi telefon yang tepat, sangat bagus jika anda menyalahgunakannya di luar pintu. Saya rasa Berry Locator adalah penyelamat, dan yang paling penting adalah harga $ 4,95, "pint bir" wang yang membuat pembelian tidak masuk akal.

Saya bertanya kepada Mobireport, pemaju Locator, mengenai rancangannya untuk produk tersebut. Ini mempertimbangkan kemudahan untuk menghapus jauh telefon yang tidak dapat dijumpai (berguna untuk orang yang menggunakan BIS berasaskan internet: pengguna BES perusahaan sudah mempunyai penghapusan jarak jauh).

Ia juga mempertimbangkan lokasi tanpa GPS melalui ID menara sel, yang tidak akan memberikan penentuan geografi yang tepat, tetapi mungkin berfungsi dengan baik dengan lokasi yang ditandai sebelumnya seperti "rumah" dan "pejabat" (serupa dengan aplikasi FindMe yang saya tulis tentang beberapa lajur kembali). Sebenarnya, dalam dunia yang ideal, pembangun FindMe dan Berry Locator akan berkumpul, jadi yang terakhir dapat mengakses pangkalan data lokasi yang ditandai bekas!

Walaupun tanpa peningkatan seperti itu, saya menganggap Berry Locator merupakan pembelian penting bagi mana-mana pemilik BlackBerry, dan jika anda tidak mempercayai saya, terdapat versi percubaan yang tersedia di laman web Mobireport.

Perniagaan muzik

Tim dan Dick memberi saya ringkasan yang cukup luas untuk ruangan ini, tetapi satu kekangan yang terukir adalah menulis dari perspektif perniagaan "Pro". Bahagian seterusnya mungkin memerlukan sedikit interpretasi kreatif kerana ia mengenai produk yang ditujukan tepat di pasaran domestik, Logitech's Squeezebox Duet. Saya telah mengetahui tentang Squeezebox selama beberapa tahun, tetapi sehingga baru-baru ini tidak pernah tergoda untuk mengeluarkan wang saya. Ia selalu kelihatan agak kuno - tanpa cukup retro - semua paparan pendarfluor hijau dan alat kawalan jauh murah dan jahat. Tetapi ketika Logitech mengambil alih barisan produk Squeezebox, ia membawa perubahan radikal, tanda pertama adalah Duet, yang tidak mempunyai meter VU pendarfluor di mana sahaja!

Jadi apa sebenarnya Squeezebox Duet, bagaimana ia relevan dengan lajur ini (dan lebih penting lagi, apa yang membuat saya begitu teruja)? Ini sebenarnya dua peranti dalam satu, oleh itu "Duet", pemain media audio rangkaian - pada dasarnya, kotak kelabu yang membosankan dengan output audio - dan alat kawalan jauh berteknologi tinggi. Lihat ulasan PC Pro Jonathan Bray mengenai Duet. Apa yang menjadikan peranti relevan di sini adalah penggunaan Wi-Fi yang sangat pintar. Alat kawalan jauh, yang disebut Logitech sebagai "Pengawal" - walaupun saya lebih suka nama kod pra-pelancarannya "Jive" - ​​sebenarnya adalah komputer kecil yang kuat yang menjalankan Linux, didorong oleh pemproses ARM 200MHz dan dilengkapi dengan RAM 64MB dan sama lagi ROM NAND Flash. Peranti ini menjalankan kernel Linux 2.6.22 dengan SDL (Simple Direct Layer) mengurus grafik di skrin, dan aplikasi utama yang ditulis dalam bahasa Lua. Ini adalah bahasa skrip yang sangat kemas dan sangat pantas yang menampilkan semantik dan susunan bersekutu, yang terakhir menjadikannya ideal untuk mencari dan menguruskan koleksi besar fail MP3 atau senarai main. Sekiranya anda merasa geeky, anda akan mendapat lebih banyak maklumat di www.lua.org.