Cara pantas untuk merobek koleksi CD

CD adalah salah satu format audio yang menjadikan saya sedikit berkabut. Saya ingat dengan jelas kedatangan cakera padat hampir 30 tahun yang lalu, dan saya tidak akan melupakan masalah mental saya ketika melihat pemain Discman pertama Sony, D50. Alat ini memerlukan pek bateri yang hanya dengan ukuran bodoh (dan berat, sebaik sahaja anda memasukkannya dengan bateri AA yang mencukupi agar dapat bertahan selama beberapa jam).

Tetapi walaupun begitu, prinsip CD adalah tepat dalam banyak makna perkataan.

Cara pantas untuk merobek koleksi CD

Hari ini, pasaran untuk CD telah merosot, dari mana ia tidak akan pulih, dan kebanyakan pengeluar elektronik berhenti membuat pemain CD sama sekali. Di hujung pasaran hi-fi UK, Linn berhenti membuat pemain CD beberapa ketika yang lalu untuk menumpukan perhatian pada peranti streaming rangkaian. Naim masih membuat pemain CD, seperti halnya Meridian, tetapi tidak jelas berapa lama mereka akan terus melakukannya. Tulisannya ada di dinding: masa depan adalah pembelian dan muat turun digital.

Ramai di antara kita masih mempunyai koleksi CD yang mengandungi muzik yang sangat kita sukai dan terus kembali

Walau bagaimanapun, banyak dari kita masih mempunyai koleksi CD yang mengandungi muzik yang sangat kita sukai dan terus kembali, jadi kenaikan kadar pembelian muzik kita sudah berada pada tahap yang cukup rendah. Oleh itu, seperti banyak orang lain, saya memutuskan sudah tiba masanya untuk memindahkan semua muzik saya ke cakera keras kerana jauh lebih mudah: saya boleh memindahkannya dari sana ke iPod dan menggunakannya di dalam kereta atau dalam penerbangan, dan saya dapat laluan di sekitar rumah.

Sebelum saya melangkah lebih jauh, saya harus mengingatkan anda bahawa, secara tegas, merobek CD anda ke cakera keras masih haram di UK. Pada masa ini tidak ada peruntukan yang menghalalkan tindakan keji tersebut.

Ia berbeza di Jerman, di mana anda dibenarkan merobek CD ke disk untuk kegunaan peribadi anda sendiri, berdasarkan undang-undang yang dikenali sebagai Peruntukan 53. Oleh itu, harap maklum bahawa semua yang ingin saya jelaskan sebenarnya berlaku di Stuttgart.

Tenaga fizikal

Terdapat banyak cara untuk merobek CD audio ke cakera keras, dan banyak format untuk dipilih. Kaedah paling mudah adalah menggunakan pakej perisian seperti iTunes dan memasukkan cakera ke dalam komputer anda satu persatu: perisian kemudian akan merobek kandungannya ke cakera keras dalam format yang ditentukan, mencari semua artis dan mengesan metadata dalam talian, dan malah cari gambar sampul untuk anda. Beberapa minit kemudian, keluar cakera dan anda masukkan yang lain.

Ini baik dalam teori, tetapi kenyataannya agak janggal. Ini bererti anda dirantai ke komputer sepanjang hari, atau menyimpan timbunan cakera di meja dan meletakkan yang baru setiap kali anda lewat. Eksperimen menggunakan komputer Windows saya di pejabat di rumah mendedahkan bahawa usaha berlari menaiki tangga setiap kali saya perlu memasukkan cakera baru mengakibatkan kira-kira dua cakera dirobek setiap hari. Memandangkan saya mempunyai sekitar 2.500 cakera untuk diproses, ini sebenarnya bukan penyelesaian yang sesuai.