Aplikasi antivirus Android terbaik untuk tahun 2014

Saya menerima beberapa tweet dari Pro PC pembaca Pete Bennett mengenai keselamatan telefon pintar Android. Ketika kami berbual, ternyata dia membeli kedua-dua telefon Android kedua anaknya dan bertanya-tanya adakah dia perlu memasang antivirus pada mereka.

Aplikasi antivirus Android terbaik untuk tahun 2014

Pada pendapat saya, yang khas Pro PC pembaca tidak memerlukan perisian antivirus di telefon mereka. Ya, ada aplikasi berniat jahat di luar sana, dan laman web yang dimuatkan dengan kod yang tidak kemas, tetapi mereka menjauhi aplikasi yang meminta izin keterlaluan, dan tidak akan mengklik pautan ke laman web yang mencurigakan.

Telefon kanak-kanak adalah perkara yang berbeza, bagaimanapun, kerana anak-anak kecil boleh memuat turun sampah lama. Khabar angin taman permainan mengenai aplikasi kentut baru yang hebat akan menghasilkan pautan ke laman web cerdik yang tersebar melalui rangkaian sosial lebih cepat daripada cacar air; sebelum anda mengetahuinya, telefon anak-anak anda akan dipenuhi dengan semua jenis perisian hasad.

Mudah untuk mendapatkan jangkitan Obad, terutamanya melalui aplikasi yang dijangkiti pada versi palsu di Play store

Beberapa tahun yang lalu, saya menulis bahawa pengguna tidak perlu bimbang tentang virus mudah alih, kerana tidak ada banyak contoh di alam liar, dan yang ada cukup berbahaya. Ini tidak lagi berlaku, terutama pada platform Android, yang memiliki keterbukaan dan keberadaan yang menjadikannya sasaran yang tepat untuk penulis malware.

Sebagai contoh, ambil trojan Obad, yang muncul pada musim panas lalu. Ini adalah bugger jahat yang dapat menghantar mesej SMS ke nombor telefon dengan kadar premium, memuat turun perisian hasad, dan bahkan meniru dirinya sendiri pada peranti lain melalui Bluetooth. Sukar untuk dikesan, dan sukar dikeluarkan dari alat yang dijangkiti. Itu disatukan dengan baik, dengan kod yang dikaburkan dan rentetan yang disulitkan, dan ia berbicara dengan pusat arahan dalam talian melalui alamat yang dienkripsi dua kali. Memang kodnya lebih berkualiti daripada banyak aplikasi asli di gedung Google Play.

Anda juga mudah mendapat jangkitan Obad, terutamanya melalui aplikasi yang dijangkiti pada versi palsu di Play store, yang muncul dari semasa ke semasa. Sangat mudah untuk menggunakan salah satu daripada ini jika anda melakukan carian Google untuk aplikasi yang tidak jelas; kedai Play palsu sering kelihatan seperti perkara sebenar pada pandangan pertama. Untuk tetap selamat, selalu periksa URL, atau lakukan carian anda melalui Play store yang asli.

Bagaimanapun, kembali kepada anak-anak Pete. Seperti yang dinyatakan di atas, saya fikir adalah bijak untuk memasang produk keselamatan, dan saya telah menguji beberapa pakej sejak beberapa bulan yang lalu. Seperti kebanyakan aplikasi, mereka hadir dalam versi percuma dan berbayar, walaupun kualiti pengesanannya nampaknya tidak banyak berbeza di antara mereka - kebanyakan produk keselamatan utama mengesan ancaman Android yang paling biasa. Perbezaan besar antara produk cenderung melibatkan kemudahan penggunaan, dan pelbagai ciri keselamatan yang ditawarkan.

Pilihan aplikasi

Pada pendapat saya, produk percuma terbaik sekarang ialah Avira. Sebilangan besar produk percuma agak terhad, tetapi Avira merangkumi sekatan panggilan, penjejakan jarak jauh dan penguncian, yang semuanya merupakan ciri yang dicadangkan oleh vendor lain untuk versi berbayar mereka.

Sekiranya anda bersedia membayar sejumlah kecil untuk perlindungan mudah alih anda, cadangan saya adalah versi premium Eset Mobile Security & Antivirus. Untuk penyewa setahun - atau kurang, jika anda mendaftar untuk beberapa telefon bimbit, atau lebih dari satu tahun - ini menawarkan banyak kemudahan yang sama seperti Avira, tetapi dengan beberapa loceng dan wisel, termasuk kemudahan anti-pancingan data dan keselamatan audit peranti anda yang menunjukkan aplikasi mana yang mempunyai hak dan hak tertentu yang diberikan kepadanya. Anda mungkin mengetahui, misalnya, bahawa di antara senarai aplikasi yang benar-benar perlu mengakses lokasi anda, seperti Peta Google dan Facebook, terdapat juga salinan Angry Birds anda.

Saya peminat besar antara muka pengguna Eset - senang dikonfigurasikan, dan di latar belakang memakan sedikit sumber. Ia juga tidak memberi kesan ketara pada hayat bateri, yang penting untuk aplikasi keselamatan.

Satu perkara yang anda akan dapati dengan semua aplikasi keselamatan Android ini ialah mereka tidak dapat menyahpasang aplikasi yang dijangkiti perisian hasad secara automatik; anda perlu melakukannya secara manual. Ini disebabkan oleh keselamatan bawaan Android, dan ini bukan masalah besar bagi kebanyakan pengguna. (Sebenarnya, jika anda telah "meng-root" ponsel anda - yaitu, menerapkan hack yang membolehkan aplikasi berjalan dengan hak sistem - beberapa produk keselamatan dapat menyahpasang aplikasi yang mencurigakan secara automatik. Namun, jika anda menggunakan telefon bimbit dengan akses root diaktifkan , aplikasi cerdik adalah kebimbangan keselamatan anda.)

Bagi Pete dan anak-anaknya, cadangan saya ialah versi Eset berbayar, ditambah arahan yang masuk akal mengenai ancaman dalam talian: apa itu; apa bahaya yang ditimbulkan kepada anak-anak; dan kerosakan apa yang boleh mereka lakukan pada telefon mereka. Perkara terakhir adalah yang menentukan, kerana anak-anak akan lebih berhati-hati mengenai keselamatan dalam talian jika mereka mengetahui bahawa aplikasi yang tidak kemas atau laman web yang mencurigakan dapat meretas telefon berharga mereka.