Cara Merakam Skrin dengan OBS

OBS Studio menjadikan alat skrin dan penyiaran yang hebat. Selain daripada kandungan streaming langsung, perisian sumber terbuka juga dapat merakam skrin komputer dan mengambil audio dengan lancar. Papan pemuka yang mesra pengguna dilengkapi dengan banyak ciri penyesuaian untuk video berkualiti tinggi.

Tutorial ini akan menunjukkan kepada anda cara merakam layar dan audio anda dengan OBS Studio dan menyimpan fail di cakera keras anda. Oleh kerana perisian ini serasi dengan banyak sistem operasi, kami menyertakan arahan langkah demi langkah untuk masing-masing. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai alat percuma yang hebat dan pelbagai tetapan rakaman skrinnya.

Cara Merakam Skrin Dengan OBS

Oleh kerana perisian sumber terbuka, OBS Studio percuma untuk dimuat turun. Seperti disebutkan, program ini kompatibel dengan sistem operasi yang berbeza, termasuk Windows, Linux, dan Mac. Ini adalah alat canggih yang menawarkan pelbagai pilihan penyesuaian. Juga, OBS menyimpan fail yang dirakam secara automatik dalam folder pilihan anda.

Satu-satunya kelemahan utama ialah perisian tidak berfungsi dengan semua peranti. Sekiranya anda ingin menggunakan OBS Studio untuk rakaman skrin, anda sangat terikat dengan komputer anda. Mulai sekarang, tidak ada versi mudah alih yang tersedia untuk peranti iOS atau Android. Walau bagaimanapun, ada cara untuk melewati batasan ini, tetapi lebih banyak lagi kemudian.

Di bawah ini, anda akan mendapat petunjuk terperinci mengenai cara merakam skrin komputer anda dengan Windows 10, Linux dan Mac, jadi pastikan untuk terus membaca.

Windows 10

Sekiranya PC anda berjalan pada Windows 8 (termasuk 8.1) atau 10, anda boleh pergi. Anda boleh memuat turun versi perisian yang sesuai dari laman web rasmi. Anda akan diminta untuk menyatakan sama ada anda akan menggunakan OBS untuk penyiaran atau rakaman skrin semasa proses pemasangan, jadi ingatlah.

Setelah memuat turun ke komputer, ikuti langkah berikut untuk rakaman skrin:

  1. Buka OBS Studio. Biasanya, perisian akan menambahkan "Scene" secara automatik setelah dilancarkan. Jika tidak, klik ikon tambah di kotak "Adegan" di sudut kiri bawah skrin.

  2. Arahkan ke kotak "Sumber" tepat di sebelah "Adegan." Klik ikon tambah kecil di bahagian bawah panel.

  3. Pilih "Paparan Tangkap" dari menu pilihan. Tetingkap pop timbul akan muncul. Tambahkan tajuk dan klik "OK."

  4. Munculan lain akan muncul. Sekiranya anda mempunyai beberapa monitor, klik pada anak panah ke bawah untuk mengakses senarai juntai bawah. Pilih paparan yang ingin anda tangkap dan tekan "OK".

  5. Arahkan ke sudut kanan bawah layar dan klik "Tetapan."

  6. Tetingkap baru akan muncul — pilih “Output” dari bar sisi di sebelah kiri. Di bawah "Jalur Rakaman", pilih destinasi untuk fail anda.

  7. Setelah selesai, klik butang "Mula Merakam" berwarna biru di sudut kanan bawah skrin.

Linux

OBS Studio serasi dengan PC yang berjalan di Ubuntu 18.05 atau lebih tinggi. Walau bagaimanapun, ingat bahawa anda mesti memasang penapis video FFmpeg terlebih dahulu. Anda boleh menggunakan arahan berikut untuk melakukannya: sudo apt pasang FFmpeg. Selepas itu, anda boleh mendapatkan versi OBS rasmi untuk Linux dari laman web rasmi.

Untuk rakaman skrin, langkahnya lebih kurang sama, dengan satu perbezaan kecil. Berikut adalah pecahan cepat:

  1. Lancarkan OBS dan tatal ke bawah ke kotak "Sumber".

  2. Klik butang plus kecil untuk mengakses panel pilihan dan pilih "Screen Capture." Nama ciri tersebut adalah perbezaan utama antara Linux dan OS lain.

  3. Klik "OK" apabila diminta oleh pop timbul. Sekiranya anda mempunyai lebih dari satu paparan, pilih satu untuk rakaman.

  4. Pergi ke Tetapan dan klik '' Output. '' Pilih '' Jalur Rakaman '' untuk menentukan di mana fail akan disimpan.

  5. Arahkan ke sudut kanan bawah layar, dan tekan butang "Mula Merakam".

Mac

Versi tertua yang menyokong OBS adalah macOS 10.13, jadi pastikan Mac anda memenuhi syarat sebelum memuat turun perisian. Mengenai rakaman skrin, anda boleh mengikuti langkah-langkah untuk Kesalahan Jendela 10 kerana semuanya sama. Inilah ringkasan ringkas:

  1. Klik ikon tambah kecil di kotak "Sumber".

  2. Pilih "Paparan Tangkap" dari senarai pilihan. Sahkan dengan "OK" apabila ditanya.

  3. Pergi ke Tetapan dan klik '' Output. '' Pilih '' Jalur Rakaman '' untuk menentukan di mana fail akan disimpan.

  4. Tekan butang "Mula Merakam" berwarna biru di sudut kanan bawah skrin.

iPhone

Malangnya, tidak ada versi mudah alih OBS yang tersedia di pasaran. Sebilangan besar telefon pintar sudah mempunyai ciri rakaman skrin terbina dalam, menghilangkan keperluan untuk perisian pihak ketiga.

Namun, jika anda sudah mulai menggunakan OBS pada iPhone anda, ada cara untuk mengatasi batasan tersebut. Anda boleh menggunakan penyambung kilat untuk menghubungkan peranti ke komputer anda dan bekerja dari sana. Inilah caranya:

  1. Pasang iPhone ke Mac atau PC anda dengan menggunakan kabel kilat.
  2. Lancarkan OBS dan tatal ke bawah ke kotak "Sumber".
  3. Klik ikon tambah kecil dan pilih "Perisian Tangkap Video."
  4. Tetingkap pop timbul akan muncul. Periksa bulatan kecil yang bertuliskan "Buat Baru" dan klik "OK."
  5. Tetingkap baru akan muncul. Klik pada anak panah ke bawah di sebelah "Peranti" untuk mengakses senarai drop-down. Pilih iPhone anda. Sekiranya tidak muncul, periksa sama ada ia dipasang dengan betul.
  6. Setelah paparan iPhone muncul di layar, klik butang "Mula Merakam" di sudut kanan bawah.

Android

Peraturan yang hampir sama berlaku untuk peranti Android. Ikuti langkah dari bahagian sebelumnya jika anda sudah mati menggunakan OBS. Walau bagaimanapun, ingat kaedah ini biasanya mengakibatkan kesulitan dan gangguan. Kecuali model anda mempunyai perakam skrin bawaan, cubalah melayari Google Play Store untuk alternatif yang lebih serasi.

Menyesuaikan Rakaman Skrin Dengan OBS

Anda boleh meningkatkan kualiti fail anda dengan bermain-main dengan pilihan penyesuaian yang berbeza. Mari kita mulakan dengan menetapkan parameter tangkapan skrin:

  1. Buka OBS Studio dan pergi ke "Tetapan."

  2. Pilih "Video" dari panel di sebelah kiri. Dari sana, anda boleh mengubah resolusi, FPS, Tangkapan, dan ukuran output rakaman.

  3. Sesuaikan tetapan mengikut keperluan anda. Klik pada anak panah ke bawah di sebelah masing-masing untuk mengakses senarai pilihan.

  4. Setelah selesai, klik "Terapkan", kemudian "OK."

Sekiranya anda mahu fail anda dalam format tertentu, inilah yang harus dilakukan:

  1. Pergi ke Tetapan, kemudian '' Output. ''

  2. Klik anak panah ke bawah di sebelah "Mod Output" dan pilih "Advanced".

  3. Di bawah bahagian "Rakaman", cari kotak dialog "Format Rakaman". Klik dan tatal senarai format yang ada.

  4. Periksa semula jika "Use Stream Encoder" diaktifkan dan klik "Terapkan."

Sudah tentu, perubahan ini kebanyakannya sesuai dengan cita rasa peribadi. OBS adalah perisian yang cukup intuitif, jadi tetapan lalai berfungsi dengan baik.

Bagaimana Merakam Skrin dan Audio Dengan OBS?

Terdapat banyak pilihan untuk menangkap audio dengan OBS Studio. Anda bebas beralih antara sumber dalaman dan luaran, dan langkahnya hampir sama untuk Linux dan OS Windows. Sebagai perbandingan, pengguna Mac mempunyai sedikit kelemahan kerana OBS tidak dapat merakam audio tanpa bantuan pihak ketiga. Nasib baik, ada aplikasi utiliti yang berfungsi hebat dengan perisian.

Teruskan membaca untuk merakam rakaman skrin dan audio dengan OBS pada sistem operasi yang berbeza.

Windows 10

Sebelum memulakan rakaman skrin, anda dapat mengatur sumber audio dengan fitur "Audio Mixer". Inilah caranya:

  1. Tatal ke bahagian bawah halaman dan cari bahagian "Pengadun".

  2. Klik ikon gear kecil untuk membuka senarai drop-down. Pergi ke "Properties".

  3. Pilih sumber pilihan (Desktop atau Mic / Aux audio). OBS membolehkan kedua-duanya secara automatik, jadi anda juga boleh membiarkannya.

  4. Untuk menyesuaikan kelantangan, alihkan slaid di sebelah sumber audio pilihan anda.

  5. Sekiranya anda mahu mematikan audio sepenuhnya, klik ikon pembesar suara kecil di sebelah sumber yang diaktifkan.

Linux

Ikuti langkah yang tepat dari bahagian sebelumnya untuk menyesuaikan tetapan audio semasa rakaman skrin. Walau bagaimanapun, sekiranya anda hanya ingin merakam audio dalaman, inilah yang perlu anda lakukan:

  1. Klik pada ikon tambah kecil di kotak "Sumber".

  2. Pilih "Tangkapan Keluaran Audio" dari senarai drop-down.

  3. Masukkan tajuk sumber di kotak pop-up kecil dan klik "OK."

  4. Pilih peranti output pilihan dan mulakan rakaman.

Dan jika anda hanya mahu mikrofon anda mendaftar, anda harus:

  1. Klik untuk menambahkan "Sumber" baru dan pilih "Tangkapan Input Audio."

  2. Tandai "Buat Baru" di tetingkap pop-up kecil.

  3. Pilih mikrofon dari menu lungsur turun.

  4. Sesuaikan tetapan menggunakan "Mixer."

Mac

Pengguna Mac memerlukan aplikasi pihak ketiga untuk merakam audio dengan OBS. Kami mengesyorkan menggunakan Blackhole kerana ia berfungsi dengan baik dengan perisian. Anda boleh memuat turun pemacu VA dari Mac App Store secara percuma.

Setelah anda memasang aplikasinya, inilah yang perlu anda lakukan:

  1. Buka Persediaan MIDI Apple.

  2. Buat peranti output baru yang merangkumi pembesar suara anda dan pemacu Blackhole.

  3. Lancarkan OBS dan tambahkan peranti baru sebagai sumber "Audio Output Capture".

iPhone dan Android

Memandangkan tidak ada aplikasi mudah alih OBS untuk peranti iOS atau Android, lebih mudah menggunakan aplikasi tangkapan skrin yang telah dipasang sebelumnya. Sudah tentu, ada penyelesaian kabel kilat, tetapi ia sering menghasilkan hasil yang kurang memuaskan. Sekiranya anda ingin merakam skrin dan audio secara serentak, kami sarankan untuk tetap menggunakan ciri-ciri yang ada.

Hanya untuk rekod

Dengan OBS, anda boleh membuat rakaman skrin berkualiti tinggi tanpa banyak kerumitan. Perisian ini cukup mesra pengguna dan berfungsi dengan baik dengan sistem operasi yang berbeza. Terdapat pelbagai pilihan penyesuaian yang membolehkan anda mengubah format fail dan konfigurasi tangkapan video sesuka hati. Anda juga dapat menangkap audio dari pelbagai sumber, walaupun dengan bantuan aplikasi pihak ketiga dalam beberapa kes.

Satu-satunya kelemahan untuk OBS Studio ialah ia tidak serasi dengan peranti mudah alih. Walaupun anda dapat menggunakan kabel kilat untuk menghubungkan telefon anda ke perisian, lebih baik menggunakan ciri bawaan yang dimiliki kebanyakan model pada masa kini.

Adakah anda menggunakan OBS untuk tangkapan skrin? Adakah perisian lain yang anda sukai? Komen di bawah dan beritahu kami jika ada cara yang lebih baik untuk menggunakan OBS dengan peranti mudah alih.