Apakah Titik Merah pada Ikon Discord dan Bagaimana Saya Memperbaikinya?

Discord adalah aplikasi yang menyediakan perkhidmatan sembang teks dan pertuturan berjuta-juta pengguna. Ini menghubungkan kedua-dua pemain dan bukan pemain dengan pelayan perbincangan yang diperibadikan untuk berkongsi pendapat mereka.

Apakah Titik Merah pada Ikon Discord dan Bagaimana Saya Memperbaikinya?

Setiap pengguna Discord yang kerap akan melihat titik merah pada ikon perselisihan mereka sekurang-kurangnya sekali. Jadi, apakah titik merah ini dan bagaimana saya menghadapinya?

Apa itu Titik Merah?

Itu bergantung pada tempat anda melihatnya. Singkat cerita, jika anda melihat titik merah di dalam aplikasi Discord itu sendiri, maka itu adalah lencana Status. Sekiranya anda melihatnya di bar tugas Windows, maka itu adalah ikon pemberitahuan mesej yang belum dibaca.

Status

Discord menandakan mana-mana pengguna bergantung pada bagaimana mereka mahu dilihat dalam talian. Setiap kali anda log masuk, nama pengguna anda akan memaparkan titik di sudut kiri bawah skrin, menunjukkan status. Rakan anda dan pengguna lain di mana-mana pelayan yang menjadi milik anda dapat melihatnya. Ikon merah dengan garis menunjukkan bahawa anda tidak mahu diganggu. Status lain ditunjukkan seperti di bawah.

status pertikaian

Anda boleh mengubah status anda dengan mengklik potret anda di sudut kiri bawah skrin Discord. Menu akan muncul yang membolehkan anda memilih status yang ingin dilihat. Pilihan Status Kustom membolehkan anda menampilkan emotikon bersama dengan pesan tersuai anda.

adat

Perhatikan bahawa jika mesej tersuai anda terlalu panjang, ia tidak akan dilihat oleh orang lain kecuali mereka mengarahkan penunjuk tetikus ke atasnya. Anda boleh menunjukkan hingga sembilan aksara sebelum yang lain disembunyikan.

Pada bar tugas

Titik merah pada ikon Discord ketika berada di bar tugas adalah cerita yang berbeza. Secara sederhana, titik adalah pemberitahuan bahawa anda mempunyai mesej yang belum dibaca. Sekiranya anda tidak berada di tetingkap aplikasi Discord dan seseorang menghantar pesanan kepada anda, ini akan memberitahu anda bahawa anda mempunyai mesej. Ini juga berlaku untuk semua pesan yang disematkan ke pelayan yang Anda bergabung.

bar tugas

Mengeluarkan Titik

Jadi bagaimana anda membuangnya? Penyelesaian mudah adalah membaca semua mesej anda. Lagipun, anda tidak akan mendapat ikon pemberitahuan yang belum dibaca jika anda tidak mempunyai mesej yang belum dibaca. Buka sebarang mesej yang mungkin anda miliki, dan tandakan sebagai sudah dibaca. Sekiranya anda berada di pelayan awam yang sentiasa memberi amaran, biarkanlah. Sekiranya titik masih ada, anda masih mempunyai mesej yang belum dibaca.

Mengeluarkan Titik Secara Kekal

Sekarang, ini adalah proses yang lebih terlibat. Anda mempunyai beberapa cara untuk melakukannya. Anda boleh mengelakkan pemberitahuan pada keseluruhan aplikasi Discord atau mematikan pelayan tertentu. Membatalkan pemberitahuan untuk aplikasi bermaksud anda akan tidak pernah dapatkan sebarang (dan dengan itu, tidak ada titik merah). Ini baik-baik saja jika anda tidak begitu peduli dengan mesej. Walau bagaimanapun, jika anda ingin diberitahu oleh pelayan tertentu, mematikan pelayan yang tidak anda sayangi lebih disarankan.

tetapan pengguna

Untuk mematikan pemberitahuan sepenuhnya, buka tetapan Pengguna anda. Ini dapat dilakukan dengan mengklik ikon roda gigi di sebelah nama pengguna anda.

Mengklik ini akan membuka menu Tetapan Pengguna. Di bawah menu Tetapan Aplikasi klik pada Pemberitahuan.

Sebaik sahaja anda berada di sana, klik pada suis di sebelah menu Enable Unge Message Badge. Ini akan melumpuhkan pemberitahuan, yang bermaksud anda tidak perlu lagi melihat titik merah yang ditakuti itu lagi.

tetapan

Sekarang, jika anda tidak keberatan mendapatkan pemberitahuan, tetapi tidak menginginkannya untuk setiap pelayan yang anda gunakan, maka membisukan adalah pilihan yang lebih baik. Membisukan bermaksud anda tidak akan mendapat pemberitahuan untuk pelayan tertentu tetapi mendapatkannya untuk orang lain.

Untuk mematikan pelayan tertentu, klik kanan pada nama pelayan dan pilih Bisukan Pelayan seperti ditunjukkan di bawah.

bisu saluran 2

Anda juga boleh mematikan kategori individu atau saluran dalam pelayan itu sendiri. Cukup klik pada kategori atau nama saluran dan pilih berapa lama anda mahu ia disenyapkan.

kategori bisu

bisu saluran

Melakukan ini sekarang akan menghalang saluran khusus ini daripada menghantar pemberitahuan kepada anda. Mana-mana saluran yang tidak disenyapkan akan tetap dapat memberitahu anda tentang mesej yang belum dibaca.

Saya Mahukan Titik tetapi Tidak Ada

Masalah sebaliknya kadang-kadang boleh berlaku. Orang mahu diberitahu tentang mesej yang belum dibaca tetapi Discord tidak memberi mereka amaran. Anehnya, ini lebih merupakan masalah Windows Taskbar daripada masalah aplikasi Discord. Sekiranya anda memeriksa untuk melihat apakah Tetapan Pemberitahuan mengenai Discord diaktifkan tetapi masih tidak mendapat titik merah, ia mungkin dilumpuhkan pada bar tugas. Untuk melakukan ini pada Windows 10, anda boleh mengikuti arahan berikut:

  1. Klik pada Ikon Mula pada Taskbar anda.
  2. Klik pada Tetapan.
  3. Klik pada Pemperibadian.
  4. Klik pada Taskbar.
  5. Pastikan suis untuk Tunjukkan lencana pada butang bar tugas dihidupkan.

    memenangi bar tugas

Sekiranya Discord masih gagal memaparkan titik merah, walaupun setelah mengaktifkan lencana di bar tugas Windows, cuba mulakan semula PC anda. Sekiranya ini masih tidak dapat menyelesaikan masalah, anda mungkin mengalami kesilapan perisian. Kesalahan perisian boleh menjadi serius, dan anda disarankan untuk mengunjungi halaman perkhidmatan pelanggan Discord atau Windows.

Peringatan Berguna

Pemberitahuan titik merah Discord mungkin menjengkelkan bagi beberapa orang, tetapi itu memberi tujuan. Ini adalah peringatan yang cepat dan berguna bahawa mesej tetap tidak dibaca. Discord mempunyai pilihan untuk mematikannya untuk orang yang ingin melakukannya, dan kami telah menyediakan kaedah termudah untuk anda.

Adakah anda mendapati titik merah Discord berguna? Adakah anda lebih suka memilikinya di bar tugas anda? Adakah anda mempunyai cara lain untuk mematikan tetapan pemberitahuan yang anda rasa lebih baik? Kongsi pendapat dan pengalaman anda dengan komuniti di bahagian komen di bawah.