Cara Menghilangkan Earwax dari AirPods

Mendapatkan lilin telinga di fon telinga anda adalah perkara biasa setelah penggunaan lama. Kebersihan rutin kadang-kadang tidak mencukupi, dan selain itu, terdapat banyak bakteria dan mikrob lain di fon telinga anda, bukan hanya cairan telinga.

Cara Menghilangkan Earwax dari AirPods

Membersihkan Airpod anda sangat penting, dan jika anda ingin mempelajari cara mengeluarkan kotoran telinga daripadanya, anda berada di tempat yang tepat. Anda mungkin menggunakan earbud tanpa wayar ini dengan baik, memakainya hampir setiap hari.

Selepas penggunaan yang berpanjangan, anda mungkin telah melihat lilin telinga di permukaan, tetapi mereka tidak perlu kelihatan buruk sehingga kotor. Baca terus untuk petua pembersihan Airpods terperinci.

Mengapa Anda Perlu Membersihkan Airpod Anda Secara Berkala

Terdapat banyak lagi Airpod yang kotor daripada estetika. Tidak ada yang suka melihat kotoran, kotoran telinga, atau apa-apa yang serupa pada barang mereka, terutamanya bukan pada barang yang mereka pakai setiap hari. Airpod anda bukan sahaja kelihatan kotor ketika kotor, tetapi juga berbahaya bagi anda.

Semasa menggunakan Airpod yang kotor, anda mendedahkan telinga kepada banyak bakteria yang berpotensi berbahaya. Anda boleh mendapat jangkitan telinga sebagai permulaan, tetapi perkara dapat meningkat dengan cepat. Jangan biarkan ini berlaku. Bersihkan Airpod anda sekurang-kurangnya sebulan sekali, jika tidak lebih kerap.

Jangan lupa membersihkan casing juga! Tidak menjadi masalah sama ada Airpod anda bersih jika casing itu adalah gua yang penuh dengan bakteria. Tanpa sebarang basa-basi, mari kita dapatkan petua pembersihan.

Cara Menghilangkan Earwax

Petua Pembersihan Airpods

Inilah perkara pertama yang harus anda ketahui mengenai Airpod yang kotor. Sekiranya anda melihat ada perubahan dalam kualiti suara, seperti bass yang teredam, perhatikan earbud dengan lebih dekat. Lihat apakah mereka kotor dengan kotoran telinga kerana kemungkinan ia akan berlaku.

Anda tidak harus menunggu ini berlaku, tetapi suara yang teredam adalah tanda telinga yang kotor. Petua di sini bertujuan untuk pengguna Airpods, tetapi ia berlaku untuk semua earbud, tanpa wayar dan berwayar. Sebelum melakukan salah satu perkara berikut, pastikan bahawa masalahnya tidak berkaitan dengan perisian (kerana pemasangan yang buruk).

Pasangkan Airpod anda dengan peranti anda sekali lagi, setelah mengaturnya semula dengan lembut (tekan butang di bahagian bawah cas pengisian selama sepuluh saat). Sekiranya masalah bunyi berterusan, anda harus membersihkan diri.

Petua Apple

Berikut adalah beberapa petua penting untuk membersihkan Airpod anda dari Apple. Petua ini sah sepenuhnya, dan tidak akan membahayakan Airpod anda atau casingnya. Walau bagaimanapun, ia tidak begitu berkesan seperti petua lain yang akan kami tunjukkan kepada anda.

Walau apa pun, berikut adalah cadangan rasmi. Apple mencadangkan agar anda hanya menggunakan kain lembut, tanpa kelembapan atau serat. Mereka mengatakan anda tidak boleh menggunakan bahan kimia, sabun, cecair, dll.

Oleh itu, gunakan kain kering dengan lembut membersihkan bukaan pada Airpod anda. Anda boleh mencabut hujung telinga pada kedua Airpod dan mencucinya dengan air tawar. Kemudian, keringkan petua dengan baik sebelum memasangkannya ke Airpod anda.

Anda juga boleh menggunakan ujung q (swab kapas) untuk membersihkan jerat dan mikrofon. Anda harus membersihkan cas pengisian dengan berus lembut, tanpa air atau cecair lain.

Kaedah Alternatif

Perhatikan bahawa kaedah alternatif berasal dari pengguna Airpods yang tidak berpuas hati dengan petua pembersihan Apple, jadi mereka membuat sendiri. Untuk kaedah ini, anda akan menggunakan alkohol gosok atau hidrogen peroksida, petua kapas (kuncup, swab, mana sahaja yang anda suka), tisu dapur atau kain lembut, pengering rambut, dan klip kertas.

Apabila anda telah menyediakan semua perkara ini, ikuti arahan:

  1. Gunakan klip kertas yang belum dilipat untuk mengikis lilin telinga yang kelihatan di lubang Airpods. Lakukan dengan berhati-hati untuk mengelakkan kerosakan pada mesh.
  2. Ambil Airpods dan ketuk perlahan di permukaan yang keras untuk melepaskan lilin telinga dari lubang. Anda perlu menyelaraskan Airpod sehingga lubang menghadap ke bawah.
  3. Kemudian, sapukan sedikit hidrogen peroksida atau gosok alkohol ke kapas.
  4. Lap semua lubang pada Airpod anda dengan hujung kapas.
  5. Ambil pengering rambut dan panaskan perlahan setiap Airpod hanya selama satu minit (atau kurang).
  6. Letakkan mulut anda di dekat lubang dan hembuskan ke dalamnya.

Airpod anda mesti bersih, menyingkirkan kotoran telinga, dan senjata lain.

Keluarkan Earwax dari Airpods

Bagus seperti Baru

Sekiranya anda mengikuti petua dengan teliti, Airpod anda harus betul-betul bersih sekarang. Ingat bahawa ia tidak kalis air, jadi gunakan sedikit cecair, jika ada sama sekali. Jangan gunakan cecair semasa membersihkan casing Airpods.

Sekiranya suara di Airpod anda masih teredam setelah bersih, hubungi sokongan Apple dan minta bantuan atau pengganti. Ingatlah bahawa jika anda membersihkan telinga dengan sabun dan air secara berkala, anda akan mencegah penumpukan sebahagian besar dari telinga.

Jangan ragu untuk membuka bahagian komen dan beritahu kami bagaimana pembersihan Airpods sesuai untuk anda.