Cara Keluarkan Fire Stick Anda dari Aplikasi Alexa

Pertama sekali, Amazon Firestick adalah salah satu peranti Alexa yang paling popular di luar sana. Ia adalah alat kawalan jauh Bluetooth yang dilengkapi dengan sokongan suara dan reka bentuk yang minimalis. Seperti peranti Alexa lain, Firestick anda disambungkan ke aplikasi Alexa dan tidak dapat berfungsi tanpanya. Mengeluarkan atau membatalkan pendaftaran peranti Alexa bukanlah proses yang rumit, tetapi mungkin tidak semudah yang anda mahukan. Inilah cara membuang Firestick atau peranti lain dari aplikasi Alexa.

Cara Keluarkan Tongkat Api Anda dari Aplikasi Alexa

Mengapa Mengeluarkannya?

Anda mungkin tidak perlu mengeluarkan Firestick anda dari aplikasi Alexa. Peranti ini dibina untuk tahan lama dan mungkin akan lebih lama daripada TV anda. Kemungkinan besar, sekiranya Firestick anda mula tidak berfungsi, melakukan reset kilang akan mencukupi. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian dengan mana-mana peranti di luar sana, jadi anda mungkin menggantikan Firestick yang tidak berfungsi. Di sinilah Amazon membuat anda dilindungi. Sekiranya proses penyingkiran itu sendiri memerlukan sedikit panduan.

buang firestick dari aplikasi alexa

Sebelum Memutuskan untuk Mengeluarkannya

Sebilangan orang akan segera mengganti peranti mereka pada tanda pertama tingkah laku pelik, walaupun Amazon Firestick anda tidak boleh disalahkan. Ini adalah peranti yang hebat, tetapi ia mempunyai hadnya.

Bateri

Walaupun mempunyai jumlah kemampuan yang luar biasa dibandingkan dengan alat kawalan jauh TV biasa, Firestick, bagaimanapun, hanyalah: alat kawalan jauh TV. Ia mungkin berasaskan Bluetooth, mungkin dilengkapi dengan sokongan suara Alexa, dan mungkin jauh lebih intuitif, tetapi masih dikuasakan oleh bateri AAA yang tidak dapat dicas semula. Oleh itu, yang disertakan dengan peranti pada asalnya dijangka akan habis pada satu ketika. Masalahnya ialah, ramai pengguna Firestick tidak menyedari hal ini, sehingga mereka akhirnya mengganti model yang berfungsi dengan sempurna tanpa perlu.

Silakan beli dua bateri AAA, buka penutup belakang alat kawalan jauh Firestick, dan gantinya. Ini mesti membuat alat kawalan jauh lagi.

Halangan

Seperti yang disebutkan, Firestick adalah alat kawalan jauh Bluetooth yang berfungsi jauh lebih baik daripada rakan jauh yang dikendalikan oleh IR biasa. Walau bagaimanapun, Bluetooth memang mempunyai hadnya dan, walaupun pada hakikatnya ia tidak memerlukan penglihatan langsung ke TV anda, halangan boleh menyebabkan peranti berfungsi dengan tidak menentu. Keluarkan dan susun semula rintangan di dalam bilik untuk melihat apakah alat kawalan jauh mula berfungsi seperti biasa.

keluarkan firestick dari alexa

Tetapan semula kilang

Seiring berjalannya waktu, Firestick anda akan tersumbat dengan peningkatan jumlah data. Masing-masing dari peranti ini mempunyai ruang yang terhad, jadi melakukan reset kilang dapat membantu anda menyelesaikan masalahnya. Tetapan semula kilang juga harus berfungsi dengan pelbagai masalah lain. Untuk melakukan tetapan semula kilang, pergi ke Tetapan, kemudian Peranti, dan tatal ke bawah sehingga anda mencapai Tetapkan semula ke Lalai Kilang pilihan. Pilihnya, masukkan pin anda, dan itu saja. Firestick anda harus kembali ke prestasi normal.

Mengeluarkan Firestick dari Alexa

Sekiranya tiada penyelesaian di atas berjaya, kemungkinan anda perlu mendapatkan peranti baru dari Amazon. Yang demikian, pastikan anda menghubungi sokongan pelanggan Amazon terlebih dahulu. Pegawai sokongan teknikal akan berusaha memperbaiki sesuatu, dan akhirnya menawarkan untuk mengganti peranti anda, jika tidak ada penyelesaian yang dijumpai. Untuk menetapkan aplikasi Alexa anda dengan peranti Firestick yang baru, anda perlu mengeluarkan yang lama terlebih dahulu.

Peranti Alexa Rasmi

Ini disebut "membatalkan pendaftaran" peranti dari senarai semua peranti Alexa dalam aplikasi. Untuk membuang Firestick anda dari aplikasi Alexa, lawati alexa.amazon.com di penyemak imbas anda atau buka aplikasi mudah alih Alexa. Dalam aplikasi, arahkan ke menu di sebelah kiri dan pilih Tetapan. Pada skrin, anda akan melihat senarai peranti yang disambungkan ke aplikasi Alexa. Pilih peranti Firestick yang dimaksud dengan mengklik Batalkan pendaftaran butang di sebelah kanan. Sahkan tindakan ini dan peranti anda akan dikeluarkan.

Peranti Alexa lain

Sekiranya anda membeli Firestick versi bukan rasmi, pilihan Deregister tidak akan dipaparkan di menu tetapan yang disebutkan di atas. Melepaskan peranti sedemikian memerlukan pendekatan yang berbeza.

Pertama, anda perlu melayari amazon.com dan log masuk ke akaun anda. Kemudian, arahkan ke Akaun & Senarai dan pilih Urus Kandungan dan Peranti Anda. Klik Peranti Anda untuk membuka tab ini dan cari butang tiga titik di sebelah kiri setiap peranti yang disenaraikan. Klik butang ini, pilih Batalkan pendaftaran, dan sahkan tindakannya.

Dengan mengikuti kedua tutorial ini, peranti Firestick akan dikeluarkan dari akaun anda. Kebenaran semula diperlukan jika anda ingin mengaktifkannya semula pada masa akan datang.

Membuang Peranti Rumah Pintar

Dalam beberapa kes, Firestick anda mungkin terdapat di tab Smart Home di Aplikasi Amazon anda. Untuk mengeluarkannya dari senarai ini, buka aplikasi Alexa anda, ketuk butang tiga garis mendatar di sudut kiri atas, arahkan ke Rumah Pintar dan tatal ke bawah sehingga anda menemui peranti Firestick yang dimaksudkan. Klik padanya, pergi ke Edit di sudut kanan atas, dan tekan ikon tong sampah di menu atas. Sahkan, dan peranti Firestick anda akan dikeluarkan dari senarai Rumah Pintar di aplikasi Alexa anda.

Anda boleh membuang mana-mana peranti rumah pintar dengan menggunakan kaedah ini.

Mengeluarkan Peranti Amazon dari Alexa

Seperti yang anda lihat, membuang Firestick atau peranti Alexa lain dari aplikasi Alexa adalah proses yang tidak rumit dan tidak akan memakan banyak masa anda. Luangkan sedikit masa untuk memeriksa punca asas kerosakan Firestick sebelum mengeluarkannya dari aplikasi sama sekali.

Adakah anda pernah mengeluarkan peranti dari aplikasi Alexa? Adakah anda menemuinya di tab Peranti Rumah? Jangan ragu untuk terlibat di bahagian komen di bawah untuk menceritakan kisah anda.