Cara Menambah Aplikasi ke Peranti Roku atau Roku TV

Roku telah menjadi peranti penstriman yang popular untuk beberapa waktu sekarang. Orang yang ingin memotong kabel dengan penyedia kabel mereka dan menikmati pengalaman TV dalam talian yang berpatutan dan mudah digunakan mendapati Roku hanya menyediakannya.

Cara Menambah Aplikasi ke Peranti Roku atau TV Roku

Tetapi adakah anda tahu bahawa anda boleh menambahkan banyak saluran ke Roku anda?

Artikel ini akan menunjukkan kepada anda cara menambahkan aplikasi ke Roku untuk meningkatkan pengalaman penstriman anda.

Cara Menambah Aplikasi Rasmi ke Peranti Roku

Roku menyediakan cara yang lebih murah dan mudah untuk menonton TV tanpa kabel. Anda boleh memasang saluran ke peranti Roku yang akan memberi anda akses ke semua rancangan dan filem dari rangkaian dan platform popular seperti NBC, CBS, dan Hulu.

Memasang saluran baru ke peranti Roku anda berfungsi seperti menambahkan aplikasi ke telefon pintar anda. Dalam bahasa Roku, semua aplikasi disebut saluran, walaupun mungkin tidak mengalirkan kandungan langsung. Saluran juga boleh menjadi alat yang dapat membantu anda memanfaatkan sepenuhnya perangkat Roku anda. Contoh yang baik ialah Screen Cast yang membolehkan anda menghantar video dari peranti mudah alih ke TV menggunakan peranti Roku.

Anda boleh menambahkan aplikasi ke Roku dari gedung aplikasinya dengan tiga cara yang berbeza: menggunakan aplikasi Roku Mobile, menggunakan peranti Roku anda, atau mengunjungi laman web Roku.

Mari kita lihat bagaimana setiap pendekatan berfungsi.

Cara Menambah Aplikasi Menggunakan Aplikasi Roku Mobile

Aplikasi mudah alih Roku menyajikan cara inovatif dan mudah untuk menikmati peranti Roku anda. Dengan aplikasinya, anda dapat mengawal TV anda dari mana sahaja di dunia. Ia membolehkan anda berhenti sebentar, bermain, memutar mundur dan maju pantas mengikut keinginan anda. Anda juga boleh melancarkan saluran terbaru anda hanya dengan suara anda.

Aplikasi mudah alih Roku sangat berguna semasa anda ingin menambahkan aplikasi ke peranti Roku anda. Aplikasi ini boleh merangkumi permainan baru untuk anak-anak anda atau saluran mewah yang menayangkan rancangan baru kegemaran anda. Malah boleh menjadi saluran semua muzik yang membolehkan anda menikmati muzik asli dan menenangkan dari artis kegemaran anda. Walau apa pun, menambahkan aplikasi ke peranti Roku tidak pernah semudah ini.

Untuk menambahkan aplikasi menggunakan aplikasi mudah alih Roku:

  1. Lancarkan aplikasi.

  2. Tatal ke bawah Menu Utama dan ketuk "Saluran".
  3. Ketik "Kedai Saluran." Ini mesti melancarkan kedai aplikasi Roku rasmi, di mana anda boleh menemui beratus-ratus aplikasi dan alat. Anda mungkin diminta untuk masuk ke akaun Roku anda sebelum kedai aplikasi dibuka.

  4. Tinjau senarai untuk mencari aplikasi yang ingin anda tambahkan.
  5. Ketuk "+ Tambah Saluran" untuk menambahkan saluran ke peranti anda. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai aplikasi sebelum menambahkannya, cukup ketuk "Detail".

  6. Sekiranya saluran itu percuma, saluran itu mesti memuat turun dan memasang pada peranti anda dengan segera. Sekiranya saluran berbayar, anda akan diarahkan ke halaman pembelian untuk menyelesaikan pembelian sebelum memuat turun saluran.

Aplikasi mudah alih Roku tersedia untuk kedua-dua peranti iOS dan Android.

Cara Menambah Aplikasi Menggunakan Laman Web Roku

Sekiranya anda tidak suka menggunakan aplikasi mudah alih, laman web Roku adalah tempat anda boleh pergi untuk mencari semua aplikasi yang tersedia untuk TV Roku anda. Yang perlu anda lakukan ialah melog masuk ke akaun anda dan menambahkan aplikasi yang anda mahukan. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Lawati //channelstore.roku.com/ dan masukkan maklumat akaun anda untuk log masuk.

  2. Telusuri kategori untuk mencari saluran yang ingin anda tambahkan. Sekiranya anda mengetahui saluran dengan nama, anda boleh memasukkan nama di bar carian di bahagian atas halaman.

  3. Klik pada "Detail" untuk mengetahui lebih lanjut mengenai saluran, seperti apa ciri dan maklumat harga.

  4. Klik "+ Tambah Saluran" untuk menambahkan saluran ke peranti anda. Saluran percuma akan segera ditambahkan, tetapi saluran berdasarkan langganan hanya dapat ditambahkan setelah Anda melakukan pembayaran yang diperlukan. Semua saluran berbayar dilengkapi dengan arahan di skrin yang mudah mengenai cara melakukannya.

Cara Menambah Aplikasi Menggunakan Peranti Roku Anda

Sekiranya anda belum memasang aplikasi mudah alih Roku dan mungkin tidak mempunyai masa untuk melawat laman web rasmi Roku, anda boleh menambah saluran dengan mudah menggunakan peranti Roku anda. Inilah cara anda melakukannya:

  1. Buka menu Laman Utama pada peranti anda menggunakan alat kawalan jauh Roku anda.

  2. Pilih "Saluran Streaming" dari bar sisi di sebelah kiri. Ini mesti melancarkan kedai aplikasi Roku.

  3. Sekiranya anda mengetahui nama saluran yang ingin anda tambahkan, masukkan ke dalam kotak carian, dan submenu saluran akan dibuka dalam beberapa saat. Jika tidak, semak kategori untuk mencari saluran yang ingin anda tambahkan.

  4. Apabila anda menemui saluran yang anda mahukan, tekan "Ok" untuk melihat sinopsisnya.

  5. Apabila anda sudah siap menambahkan saluran, pilih "Tambahkan saluran." Walau bagaimanapun, saluran berdasarkan langganan dilengkapi dengan butang "Beli". Sebelum pemasangan dimulakan, anda juga akan diminta memasukkan PIN jika anda telah membuatnya untuk akaun Roku anda.

Cara Menambah Aplikasi melalui Pengunduh ke Peranti Roku

Anda boleh memuat turun dan memasang saluran yang tidak diperakui ke peranti Roku anda melalui laman web Roku, atau dikenali sebagai pilihan muat turun. Tetapi pertama, apa perbezaan antara saluran yang diperakui dan yang tidak diperakui?

Saluran yang diperakui adalah saluran rasmi pada peranti Roku, yang telah diluluskan oleh syarikat. Saluran yang tidak diperakui adalah saluran yang telah dibuat oleh seseorang tetapi belum dihantar untuk disahkan. Itu wujud kerana Roku membolehkan pembangun menyebarkan saluran yang baru dibuat kepada sebilangan pengguna yang terhad untuk diuji. Saluran yang tidak diperakui tidak tersedia di gedung aplikasi Roku dan hanya boleh dimuat turun menggunakan kod saluran khusus (mis., PG184).

Untuk menambahkan saluran yang tidak diperakui ke peranti Roku:

  1. Lawati //my.roku.com/ di telefon atau komputer anda dan masukkan butiran akaun anda untuk log masuk.

  2. Di bawah tab "Urus Akaun", pilih "Tambahkan Kod Saluran."

  3. Masukkan kod saluran yang disediakan oleh pembangun dan kemudian pilih "Tambah Saluran."

  4. Anda akan diminta untuk mengakui bahawa anda akan memasang saluran yang tidak diperakui. Setelah tidak dapat dilupakan, saluran akan memuat turun dan memasang pada peranti Roku anda.

Semua saluran yang baru dimuat turun ditambahkan ke skrin Utama anda pada peranti Roku anda. Saluran terbaru muncul di bahagian bawah senarai.

Soalan Lazim Tambahan

Bolehkah anda memasang APK pada peranti Roku?

Jawapannya adalah tidak; anda tidak boleh memasang APK (Android Package Kit) pada peranti Roku kerana Roku adalah sistem operasi tertutup. Anda tidak boleh memuat turun dan memasang aplikasi yang tidak terdapat di gedung aplikasi Roku atau senarai saluran yang tidak diperakui.

Namun, beberapa pengguna dapat memasang fail APK (yang memperluas ciri-ciri peranti) di Roku dan menjalankannya menggunakan perisian yang diretas. Ini tidak digalakkan kerana tidak ada jaminan bahawa peretasan semacam itu akan terus berfungsi dengan kemas kini yang akan datang.

Bolehkah anda memasang aplikasi pihak ketiga pada Roku?

Ya, anda boleh, tetapi anda hanya boleh melakukannya jika aplikasi tersebut berada dalam senarai aplikasi yang tidak diperakui yang telah diserahkan oleh pembangun untuk diluluskan.

Apakah 10 aplikasi Roku yang paling popular?

10 aplikasi Roku yang paling popular pada Ogos 2021 adalah seperti berikut:

1. Merak

2. Video Amazon

3. Netflix

4. FilmRise

5. Disney Plus

6. XUMO

7. HBO PERGI / SEKARANG

8. Kanak-kanak PBS dan PBS

9. Saluran YouTube

10. Hulu

Tingkatkan Pengalaman Menonton Anda

Sama ada anda mencari cara baru untuk menikmati kandungan kegemaran anda atau ingin meneroka sesuatu yang berbeza, Roku menawarkan pelbagai saluran yang dapat ditambahkan hanya dalam beberapa klik. Dalam artikel ini, kami telah menguraikan langkah-langkah untuk menambahkan aplikasi ke peranti Roku anda untuk meningkatkan pengalaman menonton anda dan memanfaatkan Roku secara maksimal.

Apakah saluran kegemaran anda di Roku? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.