Adakah Roku Remote IR atau RF?

Terdapat banyak pemain Roku yang berbeza, dan masing-masing dilengkapi dengan alat kawalan jauh Roku yang dikenali. Tetapi tidak semua alat kawalan jauh Roku sama. Remote inframerah (IR) adalah standard, walaupun beberapa model Roku dilengkapi dengan remote RF (frekuensi radio).

Adakah Roku Remote IR atau RF?

Adakah anda tahu yang mana satu milik anda? Artikel ini akan memberitahu anda bagaimana membezakan dua jenis alat kawalan jauh Roku, dan apa yang harus dilakukan jika tidak berfungsi dengan betul.

IR atau RF?

Sebilangan besar alat kawalan jauh menggunakan teknologi inframerah, dan Roku tidak berbeza. Alat kawalan jauh Roku IR tidak mempunyai ciri unik yang dimiliki oleh alat kawalan jauh RF. Namun, cara terpantas untuk mengetahui jenis jarak jauh yang anda miliki adalah mencari butang berpasangan.

Tanggalkan penutup bateri, dan jika tidak ada butang berpasangan di bahagian bawah, Anda memiliki alat kawalan jauh IR. Sekiranya terdapat butang berpasangan, alat kawalan jauh anda mempunyai pelbagai jenis RF. Untuk peranti Roku, alat kawalan jauh IR serasi dengan kebanyakan TV Roku, Roku 1, 2, dan 3, Roku HD, dan Roku Streaming Stick +.

IR atau RF jarak jauh

Sekiranya Jauh Roku Anda Tidak Berfungsi

Berapa kali anda mendapati diri anda memukul alat kawalan jauh ke atas meja kopi untuk membuatnya berfungsi? Dan mengapa perkara itu kerap berlaku? Tetapi sebelum anda menekan terlalu jauh, berikut adalah beberapa perkara lain yang perlu dicuba.

Ganti Bateri

Anda meletakkan bateri di alat kawalan jauh Roku, dan anda melupakannya. Mereka boleh bertahan lama. Tetapi suatu hari anda menghalakan jarak jauh Roku IR anda ke arah TV dan tidak ada yang berlaku. Pertama, keluarkan dan masukkan semula bateri.

Sekiranya tidak berjaya, cuba gantikannya dengan pasangan baru. Itu harus menjadi tindakan pertama anda, walaupun anda berurusan dengan alat kawalan jauh Roku RF.

Cari Halangan

Sekiranya anda mempunyai alat kawalan jauh Roku IR, anda harus berhati-hati. Adakah anda melihat bahagian depan peranti Roku dari tempat anda duduk? Sekiranya tidak, pastikan anda melakukannya. Kemudian cuba gimnastik kecil dengan alat kawalan jauh.

Pegang lebih tinggi, kemudian turun, dari sisi ke sisi, dan apa sahaja yang mungkin dapat bertindak balas. Halangan bukanlah masalah untuk alat kawalan jauh Roku RF. Anda seharusnya dapat menghantar isyarat dari seberang bilik dan walaupun anda berada di ruangan lain.

Roku

Cuba Alat Jauh yang berbeza

Sekiranya tidak ada halangan antara alat kawalan jauh IR dan peranti Roku anda, dan baterinya baru, mungkin sudah waktunya untuk alat kawalan jauh baru. Tetapi pertama-tama gunakan remote IR yang lain yang serasi, untuk memastikannya. Sekiranya alat kawalan jauh berfungsi, sudah tiba masanya untuk mengganti alat kawalan jauh IR anda.

Anda boleh mencuba perkara yang sama dengan alat kawalan jauh RF anda. Sekiranya anda dapat yang lain, cuba pasangkannya dan lihat apakah ia berfungsi. Sekiranya semuanya berfungsi dengan baik, anda mungkin memerlukan yang baru.

Roku Remote IR atau RF

Mulakan semula Peranti Roku Anda

Anda boleh mencuba menghidupkan semula peranti anda dan juga menetapkan semula alat kawalan jauh anda. Cabut pemain Roku sekurang-kurangnya lima saat. Kemudian keluarkan bateri dari alat kawalan jauh.

Sekarang, pasang semula peranti Roku dan tunggu sehingga Skrin utama muncul. Hanya kemudian masukkan bateri ke dalam alat kawalan jauh. Tunggu setengah minit lagi untuk mencuba menggunakan alat kawalan jauh Roku anda lagi.

Gunakan Kabel Sambungan HDMI

Anda harus mencuba penyelesaian ini hanya jika anda mempunyai alat kawalan jauh RF. Sekiranya anda mempunyai Streaming Stick +, anda mungkin mengalami beberapa masalah dengan alat kawalan jauh RF anda.

Roku Stick disambungkan melalui port HDMI, dan kadangkala ini boleh mengganggu prestasi alat kawalan jauh anda. Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan mendapatkan kabel sambungan HDMI sehingga penyambung HDMI anda lebih jauh dari TV.

Jauh Roku

Jauhkan Catatan Anda

Alat kawalan jauh Roku mempunyai reka bentuk yang sederhana, ergonomik, dan terdapat dalam varian IR dan RF. Kedua-dua model boleh diganti, tetapi yang terbaik adalah memastikan alat kawalan jauh Roku asli anda selamat dan menukar bateri secara berkala.

Apa jenis alat kawalan jauh Roku yang anda ada? Dan berapa kerap anda mengganti bateri? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.