Apa yang Perlu Dilakukan Sekiranya Roku Jauh Basah?

Anda menikmati secawan teh yang enak sambil bersantai menonton filem atau saluran berita kabel 24 jam. Jauh Roku anda ada di suatu tempat, di bawah kusyen. Sekarang anda harus bangun untuk mencapainya. Semasa anda melakukannya, teh chamomile anda enggan bekerjasama dan memutuskan untuk tumpah, bukan sahaja di sofa anda, tetapi juga di alat kawalan jauh Roku yang baru pulih.

Apa yang Perlu Dilakukan Sekiranya Roku Jauh Basah?

Setelah rasa panik berlaku dan anda berhenti terganggu dengan diri sendiri, inilah masanya untuk memeriksa pilihan anda. Terdapat beberapa dan mudah-mudahan salah satu dari mereka akan berjaya.

Kit Pertolongan Cemas Buatan Sendiri

Untuk menyelamatkan alat kawalan jauh Roku anda, anda boleh mencuba langkah-langkah segera ini yang pada dasarnya merupakan reaksi semula jadi terhadap bencana besar yang melibatkan tumpahan cecair pada mana-mana peranti anda:

Langkah 1. Lap

Ambil kain bersih, lebih baik kapas, dan cuba merendam setiap cecair yang berlebihan. Pastikan untuk mencapai setiap sudut. Cuba goncangkan alat kawalan jauh sedikit untuk mengeluarkan lebih banyak cecair dan kemudian bersihkan dengan kain.

Langkah 2. Tanggalkan bateri

Mungkin perkara yang paling intuitif dilakukan adalah dengan segera menanggalkan bateri. Bateri tidak litar pintas sehingga anda boleh mengeringkannya (jika basah) dan bahkan membersihkannya di bawah paip sebelum kering.

Langkah 3. Pengeringan Lebih Banyak

Setelah mengeluarkan bateri, biarkan alat kawalan jauh Roku anda kering sehingga sebentar. Mungkin menggunakan sikat gigi yang lembut untuk pergi ke permukaan alat kawalan jauh sekali lagi dan menyerap sisa cecair di dalam alat kawalan jauh.

Pilihan lain adalah menggunakan pengering pengering. Tetapkan pada suhu ringan untuk mengelakkan terlalu panas plastik alat kawalan jauh, dan lakukan yang terbaik untuk mengeringkannya sepenuhnya.

Langkah 4. Sekiranya Anda Mencuba Kaedah Beras?

Kaedah Beras berada pada titik beberapa "kontroversi" kerana orang baik bersumpah atau menganggapnya sebagai idea paling menggila yang pernah ada. Maksudnya ialah anda harus merendam sebarang alat yang bersentuhan dengan cecair, termasuk alat kawalan jauh Roku, dalam nasi yang belum dimasak. Ini boleh menjadi bekas atau beg kunci zip yang berisi beras. Kemudian tinggalkan alat kawalan jauh di sana selama 24 hingga 36 jam.

Sepatutnya, nasi yang tidak dimasak mempunyai keupayaan ajaib untuk menyerap cecair dari sebarang alat. Ini mungkin benar, tetapi walaupun semua cecair dari alat kawalan jauh hilang, itu tidak bermaksud ia akan berfungsi semula. Kerosakan pada alat kawalan jauh mungkin tidak dapat diperbaiki.

Dan itulah yang dapat dilakukan oleh alat pertolongan cemas buatan sendiri untuk alat kawalan jauh yang direndam. Anda mungkin sangat bernasib baik dan semua langkah ini cukup untuk menjadikan jarak jauh Roku anda baru. Jangan lupa masukkan bateri semula.

Gunakan Jauh Aplikasi Mudah Alih sebagai pengganti Jauh Fizikal

Untuk lebih baik atau lebih buruk, semuanya berhubung. Sekiranya anda memiliki telefon pintar atau tablet, dan kemungkinan besar ada, anda boleh memuat turun aplikasi Roku ke peranti anda. Ini adalah langkah-langkah yang perlu dilalui:

Langkah 1. Pergi ke Google Play Store untuk peranti Android anda dan ke App Store untuk iPhone atau iPad anda dan muat turun aplikasi Roku.

roku

Langkah 2. Sekarang pautkan ke Roku anda dan pastikan anda menggunakan rangkaian Internet yang sama. Periksa untuk mengetahui sama ada peranti anda menggunakan data mudah alih atau disambungkan ke Wi-Fi.

Langkah 3. Pilih pilihan "Jauh" di Aplikasi. Aplikasi ini akan mengubah peranti mudah alih anda menjadi alat kawalan jauh Roku.

batang aliran roku

Sekiranya Semua Lain Gagal

Malangnya, ada kemungkinan besar bahawa mustahil untuk memperbaiki alat kawalan jauh Roku yang benar-benar basah. Apa sahaja yang mengandungi papan litar bersepadu mungkin tidak "bertahan" menjadi basah.

Semua ini bermaksud bahawa anda mungkin perlu mengganti alat kawalan jauh Roku dengan yang baru. Tetapi, sehingga saat itu, anda mempunyai aplikasi Roku untuk membantu anda. Gunakan alat kawalan jauh maya untuk sementara waktu, sehingga suatu hari jika dan bila anda memutuskan untuk mendapatkan pengganti.

Teknologi Tidak Sempurna

Syarikat teknologi masih belum mengetahui cara membuat semuanya kalis air. Atau, untuk menjadikan bateri tahan lama, tetapi itu adalah masalah lain. Hanya ada banyak yang dapat kita harapkan dari alat kawalan jauh, bahkan jarak jauh Roku. Dunia berpusing ke arah menjadikan sesuatu yang mesra pengguna mungkin dan siapa yang tahu apa yang boleh kita harapkan seterusnya. Sehingga itu, jauh di satu tangan, secawan teh di tangan yang lain.

Akhirnya, jika anda mempunyai kaedah lain untuk menyimpan atau menghidupkan kembali alat kawalan jauh Roku yang basah, atau jika anda mungkin tidak setuju atau sepenuh hati bersetuju dengan mana-mana perkara di atas, kami semua sangat berminat. Bahagian komen ada di bawah.