Jauh Roku Tidak Berfungsi? Berikut adalah Pembaikan Teratas

Sukar untuk mempercayai bahawa ada ketika TV tidak mempunyai alat kawalan jauh. Hari ini mustahil untuk membeli hampir semua alat elektronik yang tidak mempunyai alat kawalan jauh, dan keluarga peranti Roku tidak terkecuali.

Roku Remote Tidak Berfungsi? Berikut adalah Pembaikan Teratas

Peranti Roku tidak banyak kebaikan jika anda harus terus bangun untuk menukar saluran atau menavigasi menu secara manual. Memang benar bahawa anda boleh menggunakan telefon pintar anda untuk mengawal Roku anda, tetapi itu tidak mempunyai kemudahan satu butang yang sama dengan alat kawalan jauh standard. Sekiranya alat kawalan jauh Roku anda berhenti berfungsi, ia boleh menjadi kerumitan sebenarnya.

Dalam artikel ini, saya akan memandu anda melalui beberapa langkah penyelesaian masalah agar sandaran Roku anda disandarkan dan dijalankan.

Jauh jenis yang saya ada?

Terdapat sejumlah model Roku yang diluncurkan sejak platform ini pertama kali dilancarkan pada tahun 2002, dan beberapa model alat kawalan jauh yang berbeza, tetapi sebenarnya hanya ada dua jenis alat kawalan jauh Roku yang berbeza. Terdapat alat kawalan jauh inframerah standard, yang berfungsi seperti alat kawalan jauh TV biasa dengan menembakkan denyut cahaya inframerah yang dikodkan pada penerima, dan alat kawalan jauh yang dilengkapi WiFi (sering dilabelkan sebagai alat kawalan jauh "Ditingkatkan" oleh Roku) yang dapat ditunjuk ke arah mana pun dan masih berfungsi , kerana mereka sebenarnya menyambung ke peranti Roku itu sendiri melalui rangkaian WiFi.

Ambil alat kawalan jauh anda dan lihat panel belakang. Tanggalkan penutup bateri, dan lihat apakah ada butang di dalam atau berdekatan dengan petak berlabel Berpasangan. Sekiranya alat kawalan jauh anda mempunyai Berpasangan butang, maka anda mempunyai alat kawalan jauh yang Dipertingkatkan. Jika tidak, ia adalah alat kawalan jauh inframerah.

Terdapat beberapa teknik penyelesaian masalah yang akan berfungsi pada salah satu jenis alat kawalan jauh, dan beberapa teknik khusus untuk setiap jenis, jadi mari kita bahas seterusnya.

Teknik Penyelesaian Masalah Biasa

Petua ini akan membantu anda menyekat masalah pada salah satu jenis alat kawalan jauh.

  1. Reboot kotak Roku atau keluarkan stik streaming dari TV anda. Beri sebentar, sambungkan lagi, dan kemudian uji semula.
  2. Keluarkan bateri dari alat kawalan jauh, biarkan sebentar, kemudian ganti dan uji semula.
  3. Tukar bateri di alat kawalan jauh dan uji semula peranti.
  4. Sekiranya model Roku anda dipasang terus ke port HDMI, cuba lepaskan dari port dan gantikannya. Uji semula.
  5. Sekiranya model Roku anda dipasang terus ke port HDMI, cuba gunakan kabel pemanjang untuk menyambungkannya ke TV dan bukannya menyambungkannya secara langsung.

Teknik untuk Remote Roku Inframerah Standard

Alat kawalan jauh Roku standard menggunakan pancaran inframerah untuk menghantar isyarat ke peranti. Sekiranya langkah di atas tidak berjaya, cubalah ini:

  1. Arahkan alat kawalan jauh di kotak Roku dan tekan butang. Perhatikan bahagian depan kotak semasa anda melakukannya. Sekiranya lampu status berkedip ketika kotak melihat arahan inframerah, alat kawalan jauh anda berfungsi dan masalahnya ada pada kotak. Sekiranya lampu status tidak berkelip, maka masalahnya adalah dengan alat kawalan jauh.
  2. Periksa pandangan anda dari jarak jauh ke kotak. Isyarat inframerah memerlukan garis penglihatan yang tidak terhalang untuk berfungsi.
  3. Letakkan alat kawalan jauh Roku tepat di hadapan kotak dan tekan butang. Sekiranya bateri rendah tetapi tidak kosong, kekuatan rasuk mungkin cukup untuk mencapai kotak. Tukar bateri jika berfungsi.
  4. Cuba aplikasi mudah alih untuk memastikan alat kawalan jauh tidak berfungsi, dan bukan kotak.

Sekiranya kotak tidak melihat isyarat jarak jauh dan aplikasi mudah alih berfungsi, anda mempunyai alat kawalan jauh yang rosak. Sekiranya anda boleh meminjam alat kawalan jauh buat masa ini, teruskan, tetapi ia akan menjadi yang terbaik jika anda mengganti alat kawalan jauh dengan cepat.

Sekiranya kotak melihat isyarat dan memancarkan lampu status, ada masalah dengan kotak tersebut. Sekiranya ini berlaku, saya akan mencadangkan tetapan semula kilang peranti Roku. Ini adalah proses terakhir, tetapi jika anda telah membuktikan alat kawalan jauh berfungsi dan kotak tersebut tidak bertindak berdasarkan isyarat penerimaannya, ini mungkin satu-satunya pilihan anda. Ini benar terutamanya jika kotak tersebut tidak akan bertindak balas terhadap aplikasi mudah alih.

Teknik untuk Menambah Roku Remot

Alat kawalan jauh Enhanced Roku menggunakan Wi-Fi dan bukannya inframerah, jadi ia memerlukan beberapa langkah tambahan untuk menyelesaikan masalah. Cuba langkah di atas dan kemudian:

  1. Pasangkan semula alat kawalan jauh dengan mengeluarkan bateri, matikan Roku, biarkan satu atau dua saat, dan kemudian hidupkan Roku. Setelah skrin Utama muncul, ganti bateri di alat kawalan jauh. Tekan dan tahan Berpasangan butang di bawah alat kawalan jauh atau di dalam bateri sehingga anda melihat lampu pasangan berpasangan. Tunggu 30 saat atau lebih sehingga semuanya disegerakkan dan kemudian buat ujian semula.
  2. Pasangkan semula peranti dengan aplikasi mudah alih. Kadang-kadang, alat kawalan jauh Enhanced Roku akan melepaskan pasangan dan berhenti berfungsi. Sekiranya ini berlaku, gunakan Aplikasi Pengawal Roku dan akses menu Tetapan Roku. Pilih untuk memasangkan alat kawalan jauh baru dan ulangi proses pasangan semula di atas. Ini 'membebaskan' kotak untuk bekerja dengan alat kawalan jauh lagi.

Sekiranya kotak tersebut memberi respons kepada Aplikasi Pengawal Roku dan bukan alat kawalan jauh Roku yang Disempurnakan dan anda telah melakukan langkah penyelesaian masalah dalam panduan ini, ada kemungkinan anda memerlukan alat kawalan jauh yang baru. Cubalah langkah penyelesaian masalah ini beberapa kali terlebih dahulu, hanya untuk memastikan. Sekiranya anda mempunyai rakan dengan Roku, cuba tukar alat kawalan jauh untuk menguji. Ini akan membuktikan bahawa peranti mana yang salah.

Petua Tambahan untuk Membaiki Alat Jauh Anda

Berikut adalah beberapa petua tambahan untuk menyelesaikan masalah jauh Roku anda.

  • Seperti yang disebutkan oleh Rob dalam komen, masalah jarak jauh anda mungkin berkaitan dengan perkakasan, seperti sambungan yang terhakis pada papan litar jarak jauh anda. Sekiranya anda cenderung secara teknikal, lepaskan alat kawalan jauh dan cari penumpukan kakisan, bekas luka bakar, atau petunjuk lain mengenai masalah. Sekiranya karat, seperti dari kelembapan, dan lain-lain, bersihkan serpihan dengan berus gigi dan alkohol dengan lembut, dan pasang semula alat kawalan jauh setelah membiarkannya kering selama sekurang-kurangnya 30 saat. Perhatikan, ini akan membatalkan jaminan yang mungkin anda miliki di alat kawalan jauh.
  • Lakukan pengaliran kuasa pada alat kawalan jauh Roku anda. Keluarkan bateri, tekan dan tahan sebarang butang pada alat kawalan jauh selama 10-30 saat, kemudian masukkan semula bateri dan uji semula alat kawalan jauh. Kadang kala sesak boleh berlaku dalam elektronik daripada penumpukan cas yang menyimpang dalam komponen litar, ini dapat memperbaikinya.

Jauh Roku

Seperti yang anda lihat, teknik untuk menyelesaikan masalah dan memperbaiki alat kawalan jauh Roku cukup standard untuk semua alat kawalan jauh, kecuali menggunakan aplikasi atau menu peranti Roku. Anda mulakan dengan masalah bateri yang rosak atau halangan isyarat antara pemancar IR jarak jauh dan penerima TV dan pergi dari sana.

Kami mempunyai lebih banyak petua, trik, dan tutorial untuk membantu anda menggunakan Roku anda.

Adakah akaun Netflix anda hilang dan anda perlu mendapatkan yang baru? Lihat tutorial kami untuk menukar akaun Netflix anda di Roku.

Bukan kipas kabel? Ketahui cara mendapatkan saluran tempatan anda di Roku anda.

Ingin melihat TV Spectrum? Kami akan menunjukkan cara mendapatkan saluran TV Spectrum di Roku anda.

Ke saluran peribadi? Lihat panduan kami untuk saluran peribadi terbaik di Roku.

Adakah anda tahu anda boleh bermain permainan di Roku anda? Inilah ulasan kami mengenai sepuluh permainan terbaik di Roku.

Ada petua penyelesaian masalah jarak jauh Roku yang lain? Beritahu kami tentang mereka di bawah jika anda melakukannya!