Video dan Audio Roku Tidak Selaras - Apa yang Perlu Dilakukan

Satu perkara untuk sari kata menggunakan Usain Bolt kepada anda dan merosakkan cerita, tetapi perkara lain untuk audio anda mendahului video atau sebaliknya. Sari kata boleh dimatikan. Tetapi menonton rancangan TV kegemaran anda semasa bisu? Itu bukan pilihan sekarang, bukan?

Video dan Audio Roku Tidak Selaras - Apa yang Perlu Dilakukan

Sekiranya anda menggunakan TV Roku atau tongkat streaming Roku, anda tidak tahan disinkronkan. Perkara buruk berlaku dengan sebarang perkhidmatan streaming, penerima dan OS. Berikut adalah beberapa perkara yang mungkin dapat membantu anda menyelesaikan masalah sebelum memutuskan bahawa Roku tidak baik.

Tukar Tetapan Audio Roku

Peranti Roku mempunyai ciri lalai yang sangat menjengkelkan yang kadangkala boleh menyebabkan kelewatan audio. Ia dipanggil ciri Deteksi Auto. Fungsi ini kononnya dapat mendeteksi kemampuan penyahkodan audio peranti dan bar suara atau penyediaan AVR yang mungkin anda miliki. Tetapi, selalunya tidak berfungsi, ia tidak berfungsi sebagaimana mestinya.

  1. Pergi ke skrin Utama Roku anda.
  2. Pilih Tetapan.
  3. Pergi ke Audio.
  4. Pilih tetapan lain seperti HDMI atau Stereo.
  5. Periksa juga ciri PCM, jika ada.

    roku generik

Desync Video Audio Netflix biasa

Kadang kala, anda mungkin mengalami kelewatan audio hanya pada platform streaming tertentu. Netflix dan Hulu cenderung menjadi pesaing utama sepanjang masa, dengan Netflix hampir mengungguli Hulu untuk tempat teratas. Inilah yang anda boleh cuba perbaiki audio Netflix.

  1. Lancarkan saluran Netflix.
  2. Mulakan video.
  3. Pilih menu Audio dan Sarikata.
  4. Pilih Bahasa Inggeris 5.1 dari senarai.

Ini juga sesuatu yang boleh anda cuba untuk platform lain juga. Tetapi pembaikan ini hanya akan berfungsi jika platform yang anda gunakan dapat mengganti tetapan audio peranti. Netflix tidak. Tidak banyak yang lain lakukan.

Periksa Sambungan

Adakah anda cuba menonton sesuatu dalam 4K tetapi terus mengalami penyahpenyesuaian audio? Perkara ini sering berlaku jika anda tidak menggunakan kabel berkualiti premium. Naik taraf kabel anda untuk memastikan integriti pemindahan isyarat.

video roku

Perhatikan bahawa jika anda menggunakan Roku Streaming Stick +, anda tidak memerlukan kabel. Pastikan TV anda dapat menyokong sambungan HDMI 2.0 atau HDCP 2.2.

Bagaimana jika anda menggunakan Sound Bar atau AVR?

Sekiranya anda menggunakan sesuatu selain TV untuk memproyeksikan suara, maka anda juga harus memastikan bar suara atau sistem bunyi anda juga serasi dengan HDMI 2.0. Sebarang ketidakkonsistenan dalam konfigurasi ini dan anda mungkin mendapat kelewatan audio, tidak ada audio sama sekali, atau lebih buruk lagi - resolusi yang lebih rendah daripada yang anda inginkan.

Untuk Pengguna TV Bukan Roku

Kelewatan audio adalah sesuatu yang dapat anda alami walaupun anda tidak menggunakan TV pintar Roku khusus. Katakan anda menggunakan TV pintar LG atau Samsung biasa. Bagaimana anda boleh memperbaiki kelewatan audio? - Perhatikan tetapan pada peranti anda.

Menukar tetapan audio Roku adalah satu perkara. Tetapi, jika TV anda tidak dikalibrasi dengan betul, perubahan pada tetapan audio Roku mungkin akan sia-sia. Periksa tetapan suara atau mod bunyi anda dan lihat apakah semua yang ada sesuai dengan apa yang anda gunakan.

Contohnya, jika anda mendengar melalui bar suara sambungan optik, pastikan mod suara ditetapkan ke tetapan optik. Sekiranya anda menggunakan pembesar suara TV, pastikan untuk memeriksa pilihan pembesar suara TV atau pilihan pembesar suara TV dalaman.

Anda harus ingat bahawa kadangkala kemas kini firmware pada TV pintar dapat mengembalikan tetapan peranti ke lalai. Oleh itu, mengapa kadang-kadang ketinggalan audio tidak muncul entah dari mana.

Mungkinkah Lebar Lebar Anda Bertanggungjawab terhadap Audio Lag?

Sebilangan lebar jalur selalu diperlukan, terutamanya semasa streaming dalam resolusi tinggi. Sekiranya anda berfikir streaming 2k atau 4K, lebih baik mempunyai lebar jalur sekurang-kurangnya 25 Mpbs.

jalur lebar generik

Tetapi, walaupun pada lebar jalur yang lebih kecil, anda selalu dapat memulakan filem atau episod, menjeda dan membiarkannya dimuat sebentar sebelum mula menontonnya.

Apabila anda tidak mempunyai lebar jalur yang mencukupi, apa yang biasanya berlaku ialah video anda akan dimuat dengan perlahan. Tetapi, audio dan video dimuat pada masa yang sama. Anda tidak boleh mengalami apa-apa sepanjang melihat video dengan audio yang ketinggalan zaman atau sebaliknya. Jangan terlalu cepat menjerit kepada penyedia anda kerana kelewatan audio.

Petua Bonus dan Cara Mengecilkan Masalahnya

Satu perkara yang perlu anda ingat ialah masalah tidak akan selalu berlaku di hujung pengguna. Masalah penyegerakan audio mungkin datang dari hos. Sebagai contoh, jika anda dapat menonton tiga puluh saluran dalam kualiti yang sempurna dan hanya satu daripadanya yang berfungsi, maka masalahnya tidak mungkin disebabkan oleh peranti Roku anda atau sebarang tetapan di hujung anda. Sekali lagi, lihat isu Netflix yang telah disebutkan sebelumnya.

gambar LG generik bar suara

Sekiranya anda menggunakan penerima atau bar suara dan anda mengalami kelewatan audio atau video secara berterusan, cuba keluarkan bar suara dari persamaan dan tetapkan peranti anda pada pembesar suara dalaman. Sekiranya ia hilang, bar suara anda sebenarnya tidak sesuai dengan peranti Roku anda.

Input Kelewatan

Input lag adalah masalah yang tidak hanya mengganggu pemain. Cuba letakkan TV anda dalam mod permainan atau cuba menonton sesuatu dalam resolusi yang lebih rendah. Mod permainan dirancang untuk menurunkan kualiti gambar dan meningkatkan masa tindak balas visual.

Sekiranya salah satu daripada dua perkara tersebut menyelesaikan masalahnya, maka masalahnya bukan dengan stik streaming Roku anda, melainkan ketidakupayaan TV untuk memproses video beresolusi tinggi dan menyahkod isyarat audio berkualiti tinggi.

Ambil Satu Langkah pada Satu Masa

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak sebab mengapa audio, video, atau keduanya tidak dapat diselaraskan dengan teruk semasa anda menonton sesuatu pada peranti yang menggunakan Roku. Kadang kala tindakan mundur, maju cepat, berhenti sebentar, dan bermain di alat kawalan jauh mungkin cukup untuk menyelesaikan sesuatu. Tetapi, walaupun itu tidak mencukupi, terdapat banyak penyelesaian masalah yang boleh anda lakukan sendiri.

Namun, persoalan besarnya adalah, seberapa sering perkara ini berlaku? Pernahkah anda mengalami masalah penyegerakan video audio di TV pintar Roku atau di TV lain dengan pelekat Roku? Pernahkah anda melihat saluran tertentu selain dari Netflix yang sentiasa menunjukkan tanda-tanda ketidaksesuaian dengan Roku? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.