Cara Membundarkan Sel Helaian Google ke 10 Yang Paling hampir

The KELEMAHAN fungsi dalam Google Spreadsheets menyediakan cara mudah untuk membundarkan nombor sama ada ke atas atau ke bawah hingga 0.5, 5, 10, atau gandaan lain yang ditentukan yang anda pilih. Contohnya ialah menggunakan fungsi untuk membundarkan atau menurunkan jumlah kos item sen terdekat. Ini mungkin lima sen (0,05), sepuluh sen (0,1), atau bahkan dua puluh lima sen (0,25) jika cenderung. Ini membantu mengelakkan angka yang terhasil sehingga menghasilkan wang dalam dolar dengan membundarkan tiga sen (0,03) hingga lima atau tiga puluh tiga sen (0,33) ke satu suku ketika memberikan perubahan.

Cara Membundarkan Sel Helaian Google ke 10 Yang Paling hampir

Tidak seperti menggunakan kunci fungsi pemformatan yang membolehkan anda mengubah tempat perpuluhan yang ditunjukkan tanpa benar-benar mengubah nilai sel, yang KELEMAHAN fungsi sebenarnya akan mengubah nilai data. Dengan menggunakan fungsi ini untuk membundarkan data anda ke jumlah yang ditentukan, hasil yang dikira akan terpengaruh. Sekiranya anda memilih untuk tidak menentukan nombor untuk pembundaran, anda boleh menggunakan angka tersebut ROUNDUP atau ROUNDDOWN fungsi.

Sintaks dan Hujah Fungsi MROUND

Sintaks fungsi adalah susun aturnya. Ini akan merangkumi nama fungsi, tanda kurung (yang digunakan untuk mengindeks ke dalam array) dan argumen.

Fungsi sintaks MROUND adalah:

= MROUND (nilai, faktor)

Argumen yang tersedia untuk fungsi, yang keduanya diperlukan adalah:

Nilai: Ini akan menjadi nombor yang dibundarkan ke atas atau ke bawah ke bilangan bulat terdekat. Argumen boleh menggunakan ini sebagai data sebenar untuk pembundaran atau boleh digunakan sebagai rujukan sel untuk data sebenar yang sudah ada di lembaran kerja Google. Nilai ditunjukkan sebagai nombor yang terletak di lajur DATA di lembaran kerja yang disediakan di bawah dan kemudian dirujuk dalam setiap argumen ke sel yang berisi data. Dalam contoh saya, nilai / data adalah 3.27 (dirujuk sebagai A2), 22.50 (A8), dan 22.49 (A9).

Faktor: Ini memberikan nombor dengan nilai (data) dibundarkan, sama ada ke atas atau ke bawah, ke gandaan terdekat. Ini ditunjukkan oleh tahap yang berbeza-beza dalam contoh saya (0,05, 0,10, -0,05, 10 untuk menyebutkan beberapa).

Contoh Fungsi MROUND

Dalam gambar yang disediakan, enam contoh pertama menggunakan 3.27 sebagai nilainya, dilihat pada lajur A. Dalam keenam-enam sel fungsi itu nilai dibundarkan ke atas atau ke bawah oleh fungsi MROUND menggunakan bilangan bulat yang berbeza untuk argumen faktor. Hasil akhir ditunjukkan di lajur C dengan penerangan formula yang dipaparkan di lajur D.

Pembundaran digit terakhir atau integer bergantung sepenuhnya pada argumen nilai. Sekiranya nilai pembundaran nilai dan semua nombor di sebelah kanan kurang dari atau separuh daripada argumen faktor, fungsi akan dibundarkan ke bawah. Sekiranya nombor yang sama lebih besar atau sama dengan argumen faktor, maka digitnya dibundarkan.

Baris 8 dan 9 adalah contoh utama untuk menunjukkan bagaimana fungsi menangani pembundaran ke atas dan ke bawah. Kedua-dua baris mempunyai nombor bulat tunggal, yang dalam kes ini adalah 5. Ini bermaksud 2 kedua untuk kedua baris 8 dan 9 menjadi digit pembundaran. Oleh kerana 2.50 sama dengan separuh nilai argumen faktor, fungsi dibundarkan hingga 25, gandaan terdekat 5. Di mana seperti pada baris 9, 2.49 kurang dari separuh nilai argumen faktor, dan dibundarkan ke bawah.

Cara Memasukkan Fungsi MROUND

Lembaran Google menggunakan kotak cadangan automatik ketika memasukkan fungsi ke dalam sel. Ini boleh menjadi sedikit menjengkelkan apabila anda tidak bermaksud memasuki fungsi tetapi sebenarnya tidak banyak penyelesaian. Untuk memasukkan fungsi MROUND yang saya buat dalam contoh saya:

  1. Jenis 3.27 ke dalam sel A1 Helaian Google anda.

  2. Klik untuk menyerlahkan sel C1 kerana ini akan menjadi sel aktif anda di mana hasilnya dihasilkan.

  3. Tekan ‘=Kekunci diikuti dengan menaip KELEMAHAN. Anda akan melihat kotak cadangan automatik muncul dengan nama fungsi. Apabila ini berlaku, anda boleh mengklik fungsi di dalam kotak untuk meletakkan pendakap secara automatik atau anda boleh memasukkannya sendiri.

  4. Sekarang klik pada A1 untuk memasukkan rujukan sel ini sebagai argumen nilai anda.

  5. Ikuti ini dengan menaip koma untuk memisahkan argumen, dan kemudian taip 0.05.

  6. Anda boleh mengakhiri argumen dengan tanda kurung susulan atau tekan sahaja Masukkan pada papan kekunci untuk melengkapkan secara automatik.

Nilai kini harus ditunjukkan sebagai 3.25 kerana nilainya dibundarkan ke yang terdekat 0.05. Fungsi itu sendiri akan hilang dengan hanya menyisakan nilai semasa, namun, anda juga dapat melihat fungsi lengkap seperti yang ditulis dengan menonjolkan sel C1 dan melirik bar formula.