Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Telefon hebat dengan kekurangan kecil

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Telefon hebat dengan kekurangan kecil

Gambar 1 dari 24

samsung_galaxy_s9_7_0

samsung_galaxy_s9_10_0
samsung_galaxy_s9_5_0
samsung_galaxy_s9_4_0
samsung_galaxy_s9_and_s9_3_0
samsung_galaxy_s9_and_s9_1_0
samsung_galaxy_s9_2_0
samsung_galaxy_s9_1_0
samsung_galaxy_s9_3_0
samsung_galaxy_s9_6_0
samsung_galaxy_s9_8_0
samsung_galaxy_s9_9_0
samsung_galaxy_s9_11_0
samsung_galaxy_s9_and_s9_2_0
samsung_galaxy_s9_personalised_emoji_3_0
samsung_galaxy_s9_personalised_emoji_4_0
samsung_galaxy_s9_12_0
samsung_galaxy_s9_camera_sample_4_0
samsung_galaxy_s9_camera_sampel_1
samsung_galaxy_s9_camera_sampel_2
samsung_galaxy_s9_camera_sampel_3
s9_plus_vs_pixel_2
s9_plus_vs_pixel_2_detail
s9_plus_vs_pixel_2_low_light
£ 869 Harga semasa dikaji

PERINGATAN TAWARAN: Vodafone, melalui uSwitch, kini menjalankan perjanjian kecil yang bagus di Samsung Galaxy S9 Plus. Sekiranya anda dapat membayar dengan bayaran £ 200 di muka, anda akan dikenakan bayaran sebanyak £ 23 sebulan untuk memiliki Samsung Galaxy S9 Plus 128GB. Kontrak 24 bulan ini merangkumi minit dan teks tanpa had, dan dilengkapi dengan 4GB data. Untuk mendapatkan perjanjian ini, klik di sini.

Ulasan asal Jonathan diteruskan di bawah

Samsung Galaxy S9 Plus adalah, seperti yang anda harapkan, versi Galaxy S9 yang lebih besar. Ia mempunyai skrin yang lebih besar dan bateri yang lebih besar daripada adiknya yang lebih kecil, dan (tidak dapat tidak) harganya jauh lebih tinggi. Ini adalah formula biasa yang dapat anda lihat berulang di seluruh industri mudah alih. Telefon lebih besar, lebih banyak ciri = harga lebih tinggi.

Beli Samsung Galaxy S9 Plus

Masalahnya ialah, tahun lalu, di situlah perbezaan berakhir antara dua telefon Galaxy S8 dan saya enggan mengesyorkan Plus. Tahun ini, jurang telah melebar dan ada banyak lagi yang membezakan keduanya.

Ini kerana Samsung akhirnya menambahkan kemampuan kamera ganda ke salah satu telefon utama utamanya dan hasilnya ialah Samsung Galaxy S9 Plus kini mempunyai lebih banyak lagi untuk mengesyorkannya.

BACA SETERUSNYA: Ulasan Samsung Galaxy S9

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Kamera, ciri utama dan reka bentuk

Sudah tentu terdapat lebih banyak lagi untuk Samsung Galaxy S9 + daripada sekadar itu. Seperti S9 biasa, S9 Plus terlihat cantik seperti gambar dan hadir dalam rangkaian warna yang sama seperti Galaxy S9. Oleh itu, kita mempunyai Midnight Black, Coral Blue dan Lilac Purple yang sangat cantik, yang menerangi cahaya dengan cara yang betul. Tidak ada tanda merah jambu tahun ini dan itu mesti menjadi perkara yang baik.

[galeri: 9]

Ia mempunyai paparan 6.2 inci dengan nisbah aspek 18.5: 9 dan resolusi qHD + 1.440 x 2.560 piksel sama seperti S8 + tahun lalu, jadi ia sedikit lebih besar daripada Galaxy S9 biasa; tidak banyak, tetapi cukup untuk dilihat.

Samsung juga telah memindahkan pembaca cap jari di S9 + tepat di bawah kamera kedua di tengahnya, yang jauh lebih masuk akal, walaupun masih terlalu kecil dan tidak cukup jauh sesuai dengan keinginan saya. Ini adalah sesuatu yang masih perlu dilakukan oleh Samsung.

Samsung juga telah meningkatkan proses pendaftaran cap jari sehingga hanya memerlukan dua hingga tiga sapuan jari dan bukannya 16 dab yang diperlukan sebelumnya. Itu bukan faedah yang besar kerana walaupun lebih cepat, anda harus menggesek daripada mengetuk jari pembaca, jadi lebih janggal.

[galeri: 16]

Titik penjualan utama Samsung Galaxy S9 +, seperti halnya adiknya yang lebih kecil, adalah kamera belakang dua bukaan. Untuk pemotretan cahaya rendah, kamera beralih ke apertur f / 1.5 super lebar, sementara di atas 100 lux bukaan f / 2.4 sekunder dimainkan dan digunakan untuk memastikan gambar lebih tajam dalam cahaya yang baik.

Pada f / 1.5, ini adalah bukaan paling terang yang pernah saya lihat pada kamera telefon pintar dan ini merupakan berita hebat untuk fotografi cahaya rendah. Ia menangkap 28% lebih banyak cahaya daripada kamera Galaxy S8 + tahun lalu. Terdapat kamera lain di belakang juga, dan ini direka untuk memberikan pandangan telefoto - zoom 2x, secara berkesan, sama seperti pada Apple iPhone X dan ini mempunyai bukaan tunggal yang lebih konvensional f / 2.4.

Jika tidak, kedua-dua kamera mempunyai penstabilan gambar optik (OIS) dan fasa dual-pixel yang pantas mengesan autofokus, sementara kamera menghadap depan adalah unit 8-megapixel f / 1.7.

Dalam demonstrasi dan penggunaan, kamera apertur dwi f / 1.5 menunjukkan kinerja yang sangat baik dan dapat menangkap gambar tanpa bunyi yang mengejutkan dalam cahaya kurang dari 1 lux. Itu sebahagiannya disebabkan oleh bukaan terang tetapi juga kemampuan ISP (pemproses isyarat gambar) untuk merakam 12 bingkai dalam sekejap saat dan menggabungkannya dengan semua-tetapi menghilangkan kebisingan.

Adakah lebih baik daripada Pixel 2? Hanya. Berikut adalah pilihan gambar cahaya rendah bersebelahan untuk kesenangan anda. Perbezaannya kecil tetapi jelas untuk melihat bahawa S9 + merakam gambar cahaya rendah yang lebih bersih dan mempunyai pengekalan warna yang lebih baik, sementara dalam cahaya yang baik, terdapat banyak perincian dan pendedahan umumnya dinilai dengan baik.

s9_plus_vs_pixel_2

s9_plus_vs_pixel_2_detail

Sistem HDR juga berfungsi dengan baik, untuk mencegah sorotan yang terang dan kawasan bayangan yang terlalu gelap tanpa membuat penampilan yang tidak wajar atau menambahkan lingkaran cahaya yang tidak sedap di sekitar tepi objek.

Persoalannya, apa gunanya sistem aperture dwi dan adakah kamera ini nyata berbeza dengan S8 +? Dalam DSLR, bukaan laras digunakan untuk melakukan dua perkara: menyesuaikan kedalaman medan dan mengawal jumlah cahaya yang jatuh pada sensor. Membuka aperture meningkatkan jumlah cahaya yang dapat anda tangkap, sambil mengurangkan kedalaman medan dan membuat latar belakang kabur. Menyempitkan aperture meningkatkan kedalaman medan memastikan gambar yang lebih tajam dari depan ke belakang pemandangan, tetapi mengurangkan jumlah cahaya yang jatuh pada sensor.

s9_plus_vs_pixel_2_low_light

Kamera telefon pintar berbeza. Kerana mereka mempunyai sensor dan lensa kecil, tidak ada banyak perbedaan antara f / 1.5 dan f / 2.4 pada kamera telefon pintar ketika datang ke kedalaman lapangan. Jadi, pada Samsung Galaxy S9 + ini mengenai kawalan cahaya - dalam kes ini, mengelakkan terlalu banyak cahaya - jatuh pada sensor.

Lihat ulasan berkaitan Sony Xperia XZ2: Orang pintar moden

Sebenarnya, ada faktor ketiga yang turut dimainkan: apertur pada DSLR juga menentukan seberapa tajam gambar keluar ke tepi bingkai, dengan ketajaman itu biasanya turun sedikit semakin besar bukaannya. Adakah ini dapat dilihat dengan kamera S9 +? Menariknya, ya, tetapi hanya jika anda mengezum masuk.

Jadi adakah ia menambah gambar yang lebih baik? Baiklah, ya dan tidak. Dalam mod Pro, jika anda meluangkan masa untuk menyesuaikan tetapan anda sendiri. Lebih banyak cahaya sama dengan ISO yang lebih rendah, lebih sedikit bunyi dan gambar yang lebih bersih dalam cahaya yang rendah sementara dalam cahaya yang lebih baik, f / 2.4 memberi anda perincian yang lebih jelas

Tetapi jika anda tetap menggunakan mod Auto, faedahnya kurang jelas. Setelah merakam serangkaian gambar pada f / 1.5 di Auto kemudian memaksa kamera ke f / 2.4 dalam mod Pro, kesimpulan saya adalah bahawa algoritma pendedahan automatik Samsung Galaxy S9 + agak keliru.

[galeri: 3]

Biar saya terangkan mengapa. Keseluruhan idea di sini untuk meletakkan aperture f / 1.5 di kamera telefon pintar adalah untuk menangkap gambar cahaya rendah pada tahap kualiti yang lebih tinggi. Caranya HARUS melakukannya adalah dengan mengurangkan ISO dan, oleh itu, kebisingan. Kecuali bahawa apa yang dilakukan oleh Samsung Galaxy S9 + adalah mencerahkan gambar sedikit demi sedikit, meninggalkan tahap ISO sama seperti pemandangan yang ditangkap pada f / 2.4 atau bahkan menaikkan ISO dalam beberapa keadaan.

Itu hanya masalah dan bermaksud gambar yang dihasilkan kamera ini dalam mod Auto dalam cahaya rendah sering tidak lebih baik (sebenarnya, secara objektif lebih buruk) dalam cahaya rendah daripada jika Samsung tersekat dengan bukaan yang lebih sempit. Bahagian belakang, dan mungkin yang harus kita bicarakan lebih banyak, adalah bahawa gambar yang diambil dengan cahaya yang lebih baik daripada sebelumnya, mengemas butiran yang lebih tajam di seberang bingkai.

Ulasan Samsung Galaxy S9 +: Kualiti video, gerakan perlahan dan AR Emoji

Sudah tentu, ini bukan mengenai kamera dwi-bukaan. Anda juga mendapat kamera telefoto f / 2.4 yang sangat baik di bahagian belakang dan ini mengambil gambar yang sangat baik, satu peringatan adalah bahawa memperbesar semasa anda merakam video tidak begitu lancar seperti pada iPhone X dan iPhone 8 Plus .

Sekiranya anda dapat hidup dengan itu, rakaman video pada Samsung Galaxy S9 + cukup baik. Anda boleh merakam rakaman stabil pada 4K pada 30fps (tetapi tidak 60fps) dan kini terdapat keupayaan untuk merakam gerakan super perlahan dalam resolusi 720p pada 960fps. Di bahagian depan, ia hanya ditandingi oleh kapal induk terbaru Sony, Xperia XZ2 dan XZ2 Compact, yang keduanya dapat menembak 960fps pada 1080p. Telefon Xperia XZ2 juga mengalahkan S9 + dengan dapat merakam video HDR 4K 10-bit.

[galeri: 12]

Di mana Galaxy S9 + berfungsi lebih baik daripada Sony dengan cara ia melaksanakan gerakan perlahan yang super. Daripada bergantung pada reaksi kilat pengguna, tangkapan video gerakan perlahan S9 + dipicu oleh gerakan.

Seret kotak kuning kecil di sekitar skrin dan setiap kali gerakan dikesan di dalamnya, kamera masuk ke mod super lambat-mo. Ini penting, kerana walaupun klip gerakan perlahan yang dihasilkan akhirnya berdurasi enam saat, panjangnya hanya 0.2 saat dalam masa nyata. Samsung juga memberi anda pilihan untuk memainkan klip setiap kali anda membuka kunci telefon anda.

Akhirnya, paling tidak, di sisi kamera, kami mempunyai emoji berasaskan GIF animasi Samsung, ciri yang disebut syarikat itu sebagai AR Emoji. Ini membolehkan anda membuat emoji GIF animasi berdasarkan foto wajah anda yang sangat bergaya. Ini adalah ciri yang dapat anda nikmati, terutama ketika Samsung menambahkan emoji yang dihasilkan ke papan kekunci telefon - walaupun hanya untuk beberapa aplikasi. Pada masa penulisan yang merangkumi Twitter dan Facebook tetapi tidak WhatsApp atau Slack.

BACA SETERUSNYA: Adakah kesamaan emoji AR ada baiknya?

[galeri: 14]

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Perisian dan ciri lain

Ciri baru lain termasuk antara muka pengguna yang berputar secara automatik ke lanskap walaupun pada skrin utama, laci aplikasi dan menu tetapan. Terdapat sokongan untuk 4G yang lebih pantas - hingga 1.2Gbit / saat kali ini dari 1Gbit / saat. Telefon kini mendapat pembesar suara stereo, "ditala oleh AKG" yang lebih "mengasyikkan" daripada sebelumnya.

Samsung Galaxy S9 Plus juga mendapat imbasan iris dan pengecaman wajah yang lebih baik. Berita mereka sendiri tidak begitu menarik. Galaxy S8 dan S8 Plus memperkenalkan teknik log masuk biometrik ini tahun lalu dan pemilik akan terbiasa menggunakannya sekarang. Dalam Samsung Galaxy S9 Plus (dan saudara S9 yang lebih kecil), Samsung menggabungkan kedua-duanya bersama-sama dan memanggilnya Intelligent Scan.

[galeri: 4]

Sekiranya anda menghidupkan Imbas Pintar S9 Plus, telefon pada dasarnya cuba membuka kunci menggunakan kedua-dua kaedah tersebut dan bukannya memaksa anda memilih antara satu atau yang lain. Ini adalah idea mudah, tetapi mengurangkan kekerapan percubaan pengecaman yang gagal.

Akhirnya, Samsung DeX - OS desktop terbina dalam telefon - telah diperbaiki juga. Terdapat dok baru yang lebih murah untuk menyambungkan telefon ke monitor desktop, yang kini memegang telefon rata sehingga skrin dapat berganda sebagai pad sentuh di mana versi sebelumnya memegangnya tegak lurus. Dan ada ciri baru yang ditujukan kepada pengurus IT yang membolehkan mereka menyekat aplikasi tertentu ketika DeX dimulakan.

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Prestasi, hayat bateri

Sejauh ini, saya harus katakan, saya agak kurang senang. Bolehkah prestasi dan jangka hayat bateri membantu menghilangkan rasa tidak enak badan saya? Sebentar, ya. Pertama, mari kita lihat apa yang ada di bawahnya. Menguatkan Samsung Galaxy S9 + adalah cip Samsung Exynos 9810 (ia hanya mendapat Qualcomm Snapdragon 845 di AS), yang merupakan pemproses octa-core yang terdiri daripada CPU quad-core berkembar, satu berjalan pada 2.7GHz, yang lain pada 1.7GHz. Ia disokong oleh RAM 6GB, storan 64GB dan pengembangan kad microSD.

Dan ini menghasilkan hasil penanda aras yang lebih pantas daripada S8 +, seperti yang anda lihat dalam grafik di bawah. Kelajuan CPU dan grafik meningkat dengan ketara, walaupun tidak sepantas Apple iPhone X dengan pemproses A11 Bionic hexa-core.

carta

carta_1

Sayangnya, sepanjang hayat bateri, ia menjadi kecewa. Saya telah menggunakan Samsung Galaxy S9 Plus selama seminggu, dan penilaian Monitor Bateri GSAM adalah pada 22 jam 39 minit setiap cas lengkap berbanding 18 jam 44 minit pada S9 biasa. Kedua-dua skor tersebut tidak begitu mengagumkan. Untuk memberi anda beberapa konteks, OnePlus 5T setelah seminggu atau lebih hampir satu hari sementara Huawei Mate 10 Pro hampir dua hari daripada satu.

Dalam ujian pengurangan bateri kami, prestasi Samsung Galaxy S9 Plus juga sama. Ia berlangsung 14 jam 36 minit, atau sekitar 13 minit lebih lama daripada Galaxy S9. Dalam ujian ini, tidak ada telefon yang mendekati yang terbaik dalam kategori unggulan; sebenarnya, kedua OnePlus 5T (jauh lebih murah) dan S8 + (jauh lebih murah) jauh lebih baik, menjangkau dan melebihi 20 jam.

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Paparan

Namun, satu perkara yang sekurang-kurangnya anda boleh bergantung pada Samsung adalah kualiti paparan teratas dan hebat di sini. Seperti biasa, anda mendapat panel AMOLED dan ini adalah resolusi yang sama seperti pada tahun lalu: 1.440 x 2.960 disusun di seluruh skrin dengan nisbah aspek 18.5: 9. Ini memenuhi sebahagian besar bahagian depan telefon, meninggalkan jalur sempit di bahagian atas dan bawah.

Dan sama seperti tahun lalu, Samsung menghantar telefon dengan rendering layar dalam FHD + (1.080 x 2.220). Kerana, anda tahu, anda tidak memerlukan resolusi yang lebih tinggi daripada ini.

[galeri: 1]

Sejauh kualiti, itu hebat tetapi tidak sehebat telefon Galaxy sebelumnya. Anda mendapat paparan di sini yang memberikan liputan sRGB 98% dalam mod Asas dan skor Delta E ketepatan warna purata 1.94. Ini adalah nombor yang sangat baik dan intinya adalah apa sahaja yang dipaparkan di skrin ini akan kelihatan baik, termasuk kandungan HDR.

Kecerahan puncak juga sangat sesuai dengan telefon bimbit Galaxy sebelumnya. Dalam ujian kami, telefon mencapai puncak 992cd / m2 dalam ujian kami dengan tambalan putih 10% yang ditampilkan dengan latar belakang hitam, dan 465cd / m2 dengan layar dipenuhi dengan putih dengan kecerahan automatik diaktifkan. Seperti biasa dengan telefon pintar Samsung, anda hanya akan melihat layar mencapai tahap paling terang dalam mod kecerahan automatik - dalam kecerahan manual, mod paparan ini mencapai puncak rendah 302cd / m2.

[galeri: 10]

Ulasan Samsung Galaxy S9 Plus: Harga dan keputusan

Semuanya membawa tinjauan Samsung Galaxy S9 Plus ini ke hujung yang agak spongy dan lemas. Jangan salah faham, saya suka S9 Plus. Ia adalah telefon yang hebat dengan dua kamera hebat yang merakam foto dan video yang luar biasa. Ia juga pantas - telefon Android terpantas terpantas yang pernah kita lihat - dan ia sangat cantik, terutamanya dengan ungu Lilac.

Sebenarnya, mungkin, semua perkara yang dipertimbangkan, wang telefon terbaik dapat dibeli. Tetapi saya mempunyai masalah dengannya. Pertama, mahal. Samsung Galaxy S9 Plus bebas £ 869 SIM. Wah. Itu adalah jumlah yang besar untuk menggunakan telefon pintar, walaupun iPhone X lebih mahal.

Dan ada perkara lain yang menjengkelkan. Fotografi cahaya rendah sangat mengagumkan, tetapi tidak sebaik yang sepatutnya dan semestinya. Hayat baterinya baik, tetapi tidak sehebat yang dapat dicapai oleh pesaingnya.

Ringkasnya, Samsung Galaxy S9 Plus adalah telefon yang hebat dan, jika anda mahukan yang terbaik, ia adalah telefon yang anda ingin beli. Cuma tidak lebih baik daripada pendahulunya; jika tolak bergerak, saya sarankan anda menjimatkan beberapa bob dan membeli S8 Plus sebagai gantinya.

Pertimbangkan juga

Huawei P20 Pro

Harga: £ 799 termasuk PPN, tanpa SIM | Beli sekarang dari Amazon.co.uk

Huawei telah membangun sesuatu yang hebat untuk sementara waktu dan, dengan P20 Pro, akhirnya mencapai tahap tinggi. Kamera tiga belakang Pro tidak kurang hebatnya dan reka bentuknya menjadikan kita lemah. Perisian Huawei kadang-kadang mengganggu tetapi dari segi prestasi, kualiti dan penampilan kamera, ini adalah saingan serius untuk unggulan Samsung.

Baca ulasan penuh Huawei P20 Pro kami

OnePlus 6

Harga: £ 469 termasuk PPN, tanpa SIM | Beli sekarang dari O2

Sekiranya anda menyukai idea untuk memiliki telefon pintar kelas atas tetapi tidak mempunyai dana untuk membeli Samsung Galaxy S9 Plus atau Huawei P20 Pro, OnePlus generasi terbaru hampir sama berjaya tetapi pada harga £ 469, ia jauh lebih tinggi lebih murah. Menampilkan layar 6.3 inci yang besar, reka bentuk berpakaian Gorilla Glass yang indah dan kamera yang hebat, ini adalah telefon pintar unggulan untuk wang telefon pertengahan.

Baca ulasan OnePlus 6 penuh kami

Spesifikasi Samsung Galaxy S9

PemprosesOcta-core 2.8GHz Exynos 9810
Ram4GB
Saiz skrin5.8 inci
Resolusi skrin2,960 x 1,440
Jenis skrinSuper AMOLED
Kamera depan8-megapiksel
Kamera belakang12-megapiksel
KilatLED
GPSYa
KompasYa
Storan (percuma)64GB
Slot kad memori (dibekalkan)64GB
Wi-Fi802.11ac
Bluetooth5.0
NFCYa
Data tanpa wayar4G
Dimensi147.7 x 68.7 x 8.5mm