Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Masa depan ada di sini

Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Masa depan ada di sini

Gambar 1 dari 9

Ulasan Samsung Gear VR: Dari depan

Ulasan Samsung Gear VR: Touchpad
Ulasan Samsung Gear VR: Tali
Ulasan Samsung Gear VR: Kanta
Ulasan Samsung Gear VR: Fokus roda
Ulasan Samsung Gear VR: Gear VR menggunakan pad sentuh di sebelah untuk navigasi
Ulasan Samsung Gear VR: Kanta
Ulasan Samsung Gear VR: Titik sambungan telefon
Ulasan Samsung Gear VR: The Gear VR menawarkan pengalaman yang luar biasa, tetapi ia menjadikan anda kelihatan seperti orang bodoh
£ 169 Harga semasa dikaji

Sebilangan besar orang berpendapat masa depan permainan dan pawagam melibatkan penggunaan realiti maya dalam beberapa kapasiti. Benar, ada banyak dari mereka yang juga mempunyai kepentingan untuk memastikan ia berlaku, tetapi, walaupun ia boleh menjadi seperti mode seperti televisyen 3D, VR entah bagaimana terasa berbeza. Tidak seperti 3D, VR menawarkan pengalaman yang sangat berbeza bahawa pemain, bukannya pemasar, secara aktif memperjuangkan.

Lihat ulasan Samsung Galaxy S6 yang berkaitan: Kemas kini keselamatan berakhir Telefon pintar terbaik tahun 2016: 25 telefon bimbit terbaik yang boleh anda beli hari ini

Memakai alat dengar Gear VR terbaru Samsung untuk pertama kalinya adalah pengalaman yang luar biasa. Walaupun benar anda boleh mendapatkan perkiraan dengan membuat alat dengar Google Cardboard, rasanya tidak adil untuk menyebutnya dengan nafas yang sama. Walaupun alat dengar Cardboard VR dapat dibuat untuk pound, Gear VR akan memberi anda kembali £ 169, perbelanjaan yang signifikan dalam buku siapa pun.

Dengan harga itu, anda akan mendapat pengalaman yang luar biasa yang akan digemari oleh rakan anda, tetapi anda akan memperbodohkan diri anda jika anda berfikir bahawa itu akan lebih dari sekadar pengalaman sekejap. Oculus Rift akan segera hadir, bersama dengan sejumlah alat dengar VR lain dari HTC Vive hingga Microsoft HoloLens. Dalam jangka masa panjang, mereka mungkin akan menawarkan lebih banyak, tetapi sebagai rasa pertama, Gear VR cukup menarik.

Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Kedatangan kedua

Saya harus menunjukkan pada ketika ini bahawa ini adalah alat dengar Gear VR kedua Samsung, tetapi jangan tertipu kerana menganggap ini adalah jenis susulan yang besar - sebenarnya ia hampir sama, hanya dirancang untuk memuatkan telefon bimbit yang berbeza. Walaupun Gear VR yang asli hanya sesuai dengan Samsung Galaxy Note 4, versi ini direka hanya untuk Samsung Galaxy S6 dan S6 Edge.

Terdapat beberapa titik prestasi yang melekat dengan ini: Note 4 memiliki layar yang lebih besar dan kepadatan piksel yang lebih rendah daripada S6 dan S6 Edge, yang anda fikir mungkin akan membuat perbezaan. Walau bagaimanapun, secara praktikal, anda sukar untuk membezakan keduanya. Ringkasnya, kadangkala agak kabur, dan anda dapat melihat piksel dengan jelas, tetapi anda berhenti melihatnya dengan cepat. Dari segi perubahan pada alat dengar itu sendiri, sekali lagi ia terhad.

Anda kini boleh mengecas telefon melalui alat dengar, jika anda ingin ditambatkan melalui kabel ke komputer riba atau komputer anda, dan sekarang tidak ada penutup yang menutupi telefon di bahagian depan, tetapi itu saja. Itu bukan banyak alasan untuk menaik taraf, walaupun anda boleh melakukannya tanpa membuang telefon semasa anda, yang tidak boleh anda lakukan.

Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Reka bentuk

Pereka Samsung telah melakukan yang terbaik untuk menjadikan alat dengar Gear VR kelihatan baik. Semuanya plastik halus dan berkilat, disatukan dengan baik, tetapi akhirnya mereka tidak bersembunyi. Walau bagaimanapun anda melukisnya, meletakkan alat dengar VR di wajah anda menjadikan anda kelihatan seperti orang bodoh. Ini akan menjadi rintangan terbesar untuk penggunaan teknologi secara meluas - jika dibandingkan, pengalamannya adalah penjualan yang mudah.

Berbeza dengan Oculus Rift, alat dengar Gear VR hanyalah shell untuk telefon Galaxy muat. Semua pengangkatan berat dilakukan oleh telefon - Galaxy S6 atau S6 Edge, dalam kes ini. Telefon lain tidak sesuai, dan tidak dapat dikesan. Setelah disambungkan ke dok mikro-USB dalam mod landskap, dan terpaut pada tempatnya, telefon akan berbunyi untuk memberitahu anda bahawa ia sedang memasuki mod VR.

Menelusuri dunia realiti maya baru yang berani ini sangat mudah dengan Gear VR. Menu disajikan terapung di hadapan anda, dan tutorial segera menerangkan bagaimana semuanya dilakukan. Melihat item menu dan menyentuh pad di sisi alat dengar akan memilihnya, sambil menggesekkan jari anda di sepanjang pad sentuh di sisi alat dengar membolehkan anda mengawal menu, dan juga pergerakan dalam versi realiti maya Larian Kuil.

Terdapat juga butang belakang di sebelah, yang akan selalu membawa anda kembali ke menu utama sekiranya anda memerlukannya, dan bahkan membolehkan anda melihat dari kamera telefon supaya anda dapat mengetahui sama ada orang menarik muka kepada anda secara nyata dunia. Semua aplikasinya berasal dari kedai Oculus, yang disatukan dengan alat dengar. Samsung mencadangkan anda menyediakan butiran kad sebelum memulakan, tetapi ada cukup banyak barang percuma di sini untuk membuat anda tetap sebentar.

Sebenarnya, satu-satunya elemen yang tidak dikawal melalui alat dengar adalah menyediakan gamepad Bluetooth. Ini tidak diperlukan untuk semuanya, tetapi permainan di luar sangat dangkal memerlukannya. Samsung menjual alat kawalan permainannya sendiri, tetapi mana-mana pad Bluetooth akan mencukupi - secara teori. Anda boleh menyambungkan pad PlayStation 4 ke Galaxy S6, tetapi saya mendapati ia terdedah kepada pemetaan kunci yang pelik dan - lebih buruk lagi - ia kadang-kadang tersekat dan saya mendapati diri saya berputar di tempat. Terima kasih Tuhan kerana butang belakang Gear VR, atau saya mungkin sudah pingsan. Pad Bluetooth Nexus menyelesaikan masalah dan membuka banyak pengalaman permainan gemuk.

Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Simpan dan isi

Kedainya cukup tandus, tetapi menunjukkan tanda-tanda kehidupan sekarang aplikasi berbayar adalah sebahagian daripada ekosistem. Mereka adalah gabungan demo teknologi yang luar biasa dan syarikat sedia ada yang berusaha untuk berdiri di dunia baru VR yang pelik. Ambil Netflix, sebagai contoh. Pipi sangat lidah, tetapi aplikasi Netflix menyediakan ruang tamu maya di dalam kabin kayu eksotik. Ada Penunggang Kuda BoJack poster di atas skrin besar, dan anda boleh melihat dari TV jika anda mahu. Ini sebenarnya memberikan keuntungan yang mengejutkan - televisyen nisbah 4: 3 yang lama sebenarnya kelihatan bagus di tanah VR, tanpa sempadan hitam mengerikan yang anda miliki di skrin sebenar anda, tetapi masih bukan sesuatu yang anda ingin gunakan secara berkala.

Pelbagai demo video lebih menarik, biasanya digunakan untuk mempromosikan produk tertentu. The Taman Jurassic adegan melihat brontosaurus datang tepat ke arah anda, ketika anda mengintip pemandangan hutan, dan melihat rakan-rakan mengagumi pengalaman itu adalah peringatan besar betapa tepatnya futuristik ini.

Melalui permainan, ada banyak yang dapat memastikan para skeptis bahawa masa depan memang cerah, tetapi ada juga bukti bahawa hanya kerana sesuatu dapat dibuat dalam VR, tidak bermaksud seharusnya. Ini terutama berlaku dengan Larian Kuil, yang tidak memberikan manfaat untuk melihat sekeliling Anda, dan yang membuat semua orang yang mencicipi kesenangannya merasa lebih daripada sedikit mual.

Harga Dreadhalls lebih baik. Ini lebih perlahan dan, sebagai permainan seram, benar-benar memanfaatkan paranoia mengapa anda ingin sentiasa melihat ke atas bahu anda. Kelemahan teknologi menjadi jelas di sini, namun: walaupun alat dengar menyediakan penjejakan kepala sepenuhnya melalui teknologi yang dipinjam dari Oculus, tidak ada hubungan dengan seluruh badan anda. Ini bermaksud dalam permainan yang memberikan pandangan orang pertama, anda harus menyesuaikan cara yang anda hadapi dengan menggunakan gamepad, yang boleh menyebabkan terputusnya pelik antara cara anda menghadapi fizikal dan cara anda melihat dalam permainan .

Samsung Gear VR Innovator Edition untuk tinjauan S6: Keputusan

Tetapi saya hanya memilih di sini dan ini, setakat ini, hanyalah peningkatan teknologi yang sama sekali baru. Walaupun belum ada pengalaman permainan yang benar-benar fenomenal di sini, Gear VR Innovator Edition untuk S6 adalah rasa yang baik untuk perkara-perkara yang akan datang, dan ia cukup berbeza untuk menjadi benar-benar revolusioner - jika kita dapat mengetahui bagaimana alat dengar yang tidak masuk akal kelihatan terikat ke wajah kita.

Edisi Inovator Gear VR untuk S6 pada dasarnya memberi anda akses ke dunia baru yang berani ini di tingkat bawah, tetapi semasa perkakasan digilap, perisian ini jauh dari matang, dan kemungkinan headset akan mengumpulkan habuk dalam satu tahun . Walaupun tidak ada yang lebih baik di luar sana, sokongan untuk telefon masa depan tidak dijanjikan atau kemungkinan besar.

Sama ada atau tidak anda fikir £ 169 adalah harga yang berpatutan untuk merasai masa depan adalah sesuatu yang tidak dapat saya putuskan untuk anda, tetapi setelah menghabiskan masa seminggu dengannya, saya rasa ia adalah sesuatu yang mesti dicuba oleh semua orang. Teknologi baru hanya dapat mengejutkan anda: Gear VR memberikan rasa kagum, dan beberapa lagi.

Mahukan lebih banyak daripada pengalaman VR anda? Baca ulasan langsung mengenai HTC Vive - ini mungkin tepat di jalan anda