Cara Menghapus & Menghapus Cache di TV Samsung

Kita semua tahu pentingnya membersihkan memori cache secara berkala. Sebilangan besar orang melakukannya di telefon dan komputer riba mereka, tetapi kita sering lupa untuk melakukannya di TV Samsung kita juga. Bagaimanapun, mereka adalah peranti pintar, dan harus diperlakukan sama seperti peranti lain.

Cara Menghapus & Menghapus Cache di TV Samsung

Sekiranya anda tidak mengosongkan cache anda sebentar, sekarang adalah masa untuk melakukannya. Dalam artikel ini, kami akan menerangkan semua yang perlu anda ketahui.

Panduan Langkah demi Langkah

Anda tidak perlu risau sama ada panduan ini sesuai untuk anda atau tidak. Prosesnya serupa untuk setiap TV pintar Samsung. Oleh itu, ambil alat kawalan jauh anda dan bersiaplah untuk memulakan. Anda tidak akan mengambil masa lebih dari beberapa minit.

Catatan: Ingatlah bahawa tidak dapat menghapus semua cache sekaligus. Seperti yang anda ketahui, memori cache disimpan di setiap aplikasi, jadi anda harus mengulangi proses untuk semua aplikasi yang anda gunakan.

Inilah yang harus anda lakukan:

  1. Hidupkan TV Samsung anda.
  2. Tekan butang Utama pada alat kawalan jauh anda.
  3. Buka Tetapan.
  4. Pilih Apl.
  5. Buka aplikasi Sistem.
  6. Pilih aplikasi yang cache anda ingin hapus.
  7. Pilih "Kosongkan cache".
  8. Sahkan dengan menekan OK.

Di sana anda memilikinya! Cache harus dihapus dalam beberapa minit. Sekiranya anda mempunyai lebih banyak aplikasi, jangan lupa untuk mengulangi proses untuk setiap aplikasi.

Ini juga boleh menjadi peluang terbaik untuk memeriksa sama ada anda perlu mengemas kini beberapa aplikasi. Selain itu, jika anda mempunyai aplikasi yang tidak lagi Anda gunakan, Anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menghapusnya.

cara membersihkan & memadam cache

Faedah Menghapus Cache

Semua orang bercakap tentang faedah membersihkan memori cache, tetapi apa kaitannya dengan TV pintar anda (atau peranti lain)? Berikut adalah beberapa perkara yang akan berlaku setelah anda menghapus cache anda:

  1. Kelajuan akan meningkat. Kami tahu bahawa cache boleh mempengaruhi kelajuan dan prestasi peranti anda, terutamanya jika anda belum membersihkannya untuk sementara waktu. Selepas anda melakukannya, TV anda akan beroperasi lebih cepat. Anda tidak boleh mengharapkan keajaiban, tetapi kami pasti anda akan melihat perbezaannya.
  2. Anda melindungi peranti anda daripada perisian hasad. Banyak virus menargetkan memori cache, mengetahui bahawa orang sering lupa untuk menghapusnya. Apabila anda melakukannya, peranti anda akan lebih dilindungi daripada beberapa virus.
  3. Prestasi penyemak imbas akan bertambah baik. Kami tidak hanya membincangkan tentang kepantasan, walaupun itulah perubahan yang paling ketara. Sekiranya anda menghadapi masalah membuka beberapa laman web, mungkin itu disebabkan oleh perkara-perkara yang terdapat di dalam cache anda. Itu sepatutnya selesai sekarang.

Terdapat beberapa sebab lain yang tidak penting tetapi kami harap ini cukup untuk meyakinkan anda untuk mula membersihkan cache anda secara berkala.

samsung tv hapus & hapus cache

Bagaimana Menghapus Kuki di TV Samsung?

Oleh kerana anda berada di sini, anda mungkin juga mahu mengosongkan kuki di TV Samsung anda. Sejujurnya, kapan terakhir kali anda membersihkan kuki? Sekiranya anda tidak ingat, buat sekarang.

Inilah caranya:

  1. Hidupkan TV Samsung anda.
  2. Tekan butang Utama pada alat kawalan jauh anda.
  3. Buka Tetapan.
  4. Pilih Penyiaran.
  5. Buka menu Penyiaran dan pilih Tetapan Pakar.
  6. Buka Tetapan HbbTV.
  7. Pilih Padam Data Penyemakan Imbas.
  8. Aplikasi itu kemudian akan bertanya kepada anda sama ada anda mahu menghapus kuki.
  9. Sahkan dengan memilih Ya.

Itu sahaja! Anda tidak akan mengambil masa lebih dari satu minit, tetapi sangat berbaloi.

Selenggara TV Samsung Anda

Menyelenggara peranti anda lebih daripada membersihkan debu dari mereka. Sekiranya anda merawat TV Samsung dengan berhati-hati, anda boleh mengelakkan banyak masalah di masa hadapan. Tidak memerlukan banyak masa untuk membersihkan cache dan kuki anda sekali sekala. Hasilnya, TV anda akan bertahan lebih lama, dan anda akan menjimatkan wang yang anda habiskan untuk membaikinya.

Berapa kerap anda mengosongkan memori cache? Adakah anda sering lupa melakukannya? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.